Kleine nieuwtjes

Die jongen heeft toen 'm jonger was blijkbaar ooit een vrouw van de verdrinkingsdood gered, dus ja, hij is al zeker en vast ooit een 'goeie' geweest, anderzijds drugs dealen en andere mensen bedreigen met een stroomstootwapen is natuurlijk wel al een behoorlijk van het rechte pad af... zoals zovele mensen iemand met het potentieel om zowel goed en kwaad te verrichten, bij een kind valt vooral te betreuren dat in een betere wereld er nog voldoende kansen zouden zijn geweest om zich te herpakken. Maar de loftrompet dat hij zo'n prachtige jongen was met een bijzonder potentieel die zou ik nu ook weer niet bovenhalen.

Over de doden niets dan goeds heb ik overigens altijd maar onzin gevonden, de maatschappij is soms écht wel beter af zonder bepaalde mensen.
Ik ben nog niet zo cynisch om dat van een 15-jarige te zeggen, maar laten we wel wezen, als het een 25-jarige was geweest zou ik er al geen probleem mee hebben om dat te zeggen, en mocht hij (de 15-jarige drugsdealer) het overleefd hebben zou ik hem na z'n ziekenhuisverblijf ook opgesloten hebben.

Maar aller, ik heb hier nu zelf twee kinderen op den aardbol gezet. Als mijn zoon of dochterlief met drugszaken bezig was had ik het wel geweten. Of ze nemen effe een verkeerde beslissing dat merkt ge toch wel...dat is vooral communiceren met uwe kleine. Trouwens ne kleine vanaf die leeftijd met nen elektrische teaser? Hoe komen die daar aan en kom nu niet af dat dat het makkelijk te verkrijgen is he...hoe komt het overigens dat die nog zo laat weg mochten op stap? Bij zoiets stel ik mij vragen bij die opvoeding. Ne 15 jarige dat ne 19 jarige gaat afdreigen... Dan moet die zich toch wel wreed goed gevoel hebben of hoogdunk gehad. Ben benieuwd naar het onderzoek

De waarde van je huis in Gent is ondertussen met 10-15% gestegen in die periode zonder rekening te houden met werken.. Waarover klaag je dan :p?

Nieuwe verlaging van registratierechten gaat ook een prijsstijgend effect hebben. Van 6 naar 3, wees er maar zeker van dat minstens de helft van die verlaging in de zak van de verkoper belandt door de prijsstijging die dit veroorzaakt.
Dat de waarde van mijn huis misschien gestegen is, daar heb ik niets aan zolang ik het niet verkoop. Ik woon hier gewoon in hé, dit is geen handelsproduct voor mij.

En zelfs al was het een investering, dan nog moet er niemand anders met de meerwaarde op mijn investeringen gaan lopen. Dan heb IK geïnvesteerd, dan heb IK de risico's genomen, ... En moet er niemand die meerwaarde vanzelfsprekend gaan vinden en gaan claimen dat er "dus gerust wel iets vanaf kan". Niemand hoeft mijn rekening te maken, ook de overheid niet.

Ik zie toch echt het nut niet van frustraties omdat de wetgeving verandert en je nu minder dit of dat zou betaald hebben hoor. Buiten het feit dat de huizenprijzen ondertussen niet echt gezakt zijn, en het dus niet gegarandeerd is dat nu kopen "goedkoper" is, is dit toch de normale gang van zaken?

Het is dit soort redenering van "elk voordeel is een verworven recht, elk nadeel moest al afgeschaft zijn" is toch exact het soort dynamiek die er voor zorgt dat in dit land alles vierkant loop?
Ik vind het raar dat je die frustraties niet begrijpt.

Je ergert je jaren aan een stuk aan het slecht beleid, die al decennia slecht is en waar maar geen verandering in komt.
Na lange tijd maak je de klik in je hoofd: "Ach, als je moet wachten op de politiek dan komt het er nooit van, fuck it"
Om dan nog geen half jaar later de ene beleidswijziging na de andere te zien die u 10 000'en euro kost. Dat is het verschil tussen jarenlang een chille job uitoefenen waarbij je alle tijd hebt voor kind, vrienden hobby's, ... of jarenlang een stressy job uitoefenen waarbij je uw kleine amper ziet opgroeien voor die paar honderd euro meer per maand. Vind je dat geen noemenswaardige zaken in het leven?

Als ik eraan denk word ik zot. Ik betaal met plezier sociale zekerheid; het is voorspelbaar, het is (bijna) voor iedereen hetzelfde, het dient (meestal) een nobel doel, ...
Maar het type beslissingen waarbij identieke situaties met één pennetrek van de ene dag op de ander plots 10 000'en euro verschil maken zonder dat je het kan zien aankomen, dat vind ik echt schandalig puur op menselijk vlak. Bijkomend vind ik het als liberaal ook totaal onverantwoord om telkens van die enorme externe schokken op de vrije markt los te laten. Je kunt toch perfect met een uitdovende formule werken? Net zoals je bijvoorbeeld ook belastingsschijven minder arbitrair kan maken.

Laatst bewerkt:
Ik vind het raar dat je die frustraties niet begrijpt.

Je ergert je jaren aan een stuk aan het slecht beleid, die al decennia slecht is en waar maar geen verandering in komt.
Na lange tijd maak je de klik in je hoofd: "Ach, als je moet wachten op de politiek dan komt het er nooit van, fuck it"
Om dan nog geen half jaar later de ene beleidswijziging na de andere te zien die u 10 000'en euro kost. Dat is het verschil tussen jarenlang een chille job uitoefenen waarbij je alle tijd hebt voor kind, vrienden hobby's, ... of jarenlang een stressy job uitoefenen waarbij je uw kleine amper ziet opgroeien voor die paar honderd euro meer per maand. Vind je dat geen noemenswaardige zaken in het leven?

Als ik eraan denk word ik zot. Ik betaal met plezier sociale zekerheid; het is voorspelbaar, het is (bijna) voor iedereen hetzelfde, het dient (meestal) een nobel doel, ...
Maar het type beslissingen waarbij identieke situaties met één pennetrek van de ene dag op de ander plots 10 000'en euro verschil maken zonder dat je het kan zien aankomen, dat vind ik echt schandalig puur op menselijk vlak. Bijkomend vind ik het als liberaal ook totaal onverantwoord om telkens van die enorme externe schokken op de vrije markt los te laten. Je kunt toch perfect met een uitdovende formule werken? Net zoals je bijvoorbeeld ook belastingsschijven minder arbitrair kan maken.
Dus als men jou had gezegd dat in 2022 de registratierechten naar 3% gingen voor de enige, eigen woning, had je daar nog jaren op gewacht en je hele leven op pauze gezet? Sterker nog, je had een minder "stressy" job kunnen nemen dan. Sta mij toe daar toch serieus aan te twijfelen hoor. Ik ken alleszins niemand die zijn leven inricht op basis van de registratierechten, die uiteindelijk meestal een bijkomstigheid zijn bij de aanschaf van een huis. Had je een huis gekocht op een iets andere locatie, je kon gewoon al je hele leven anders inrichten.

Dit is gewoon jezelf arm rekenen. Je neemt een beslissing gebaseerd op de situatie op dat moment, en dan ga je x jaar na datum eens uitrekenen wat ja bent "verloren" omdat de situatie nu anders is. Neen, dat soort zelfkastijding kan er bij mij niet in.

Je laatste paragraaf vind ik met de haren getrokken. Deze verandering gaat in op 01/01/2022 en zou in principe de mensen helpen die het moeilijker hebben een huis te kopen. Die kunnen dus best even wachten als het echt zo kritisch is. En kennelijk is dit ook iets dat zelfs ooit aangekondigd werd. (https://www.beyondgaming.be/threads/huis-kopen-een-nieuw-begin.444/page-190#post-355813)
Ja, er gaan mensen net uit de boot vallen, akte die moet verlijden ergens tussen nu en januari. Dat is spijtig, maar dan zijn mensen die met de huidige, duurdere situatie rekening houden lijkt me.

Ik vind het echt ergerlijk hoe men altijd vraagt dat de regering eens beslissingen neemt in plaats van altijd vlees noch vis te zijn, en wanneer het dan eens gebeurt gaat iedereen klagen hoe ze "als ons kat een koe was" toch minder hadden betaald. Welke uitdovende formule stel je voor? Stelselmatig verlagen zodat iedereen die op 1 januari eigenaar wordt toch nog meer betaalt, zodat mensen die al een huis hebben in hun fantasie minder "verloren" hebben? En zo komen we bij de kern van dit land, alles is een verworven recht, en als je iets wil veranderen moet er een hoop koterij opgezet worden om niemand tegen de haren de strijken.

De belastingsschijven zijn een heel andere discussie, ik vraag me wel af hoe die niet arbitrair ingericht kunnen worden.

Dus als men jou had gezegd dat in 2022 de registratierechten naar 3% gingen voor de enige, eigen woning, had je daar nog jaren op gewacht en je hele leven op pauze gezet? Sterker nog, je had een minder "stressy" job kunnen nemen dan. Sta mij toe daar toch serieus aan te twijfelen hoor. Ik ken alleszins niemand die zijn leven inricht op basis van de registratierechten, die uiteindelijk meestal een bijkomstigheid zijn bij de aanschaf van een huis. Had je een huis gekocht op een iets andere locatie, je kon gewoon al je hele leven anders inrichten.

Dit is gewoon jezelf arm rekenen. Je neemt een beslissing gebaseerd op de situatie op dat moment, en dan ga je x jaar na datum eens uitrekenen wat ja bent "verloren" omdat de situatie nu anders is. Neen, dat soort zelfkastijding kan er bij mij niet in.

Je laatste paragraaf vind ik met de haren getrokken. Deze verandering gaat in op 01/01/2022 en zou in principe de mensen helpen die het moeilijker hebben een huis te kopen. Die kunnen dus best even wachten als het echt zo kritisch is. En kennelijk is dit ook iets dat zelfs ooit aangekondigd werd. (https://www.beyondgaming.be/threads/huis-kopen-een-nieuw-begin.444/page-190#post-355813)
Ja, er gaan mensen net uit de boot vallen, akte die moet verlijden ergens tussen nu en januari. Dat is spijtig, maar dan zijn mensen die met de huidige, duurdere situatie rekening houden lijkt me.

Ik vind het echt ergerlijk hoe men altijd vraagt dat de regering eens beslissingen neemt in plaats van altijd vlees noch vis te zijn, en wanneer het dan eens gebeurt gaat iedereen klagen hoe ze "als ons kat een koe was" toch minder hadden betaald. Welke uitdovende formule stel je voor? Stelselmatig verlagen zodat iedereen die op 1 januari eigenaar wordt toch nog meer betaalt, zodat mensen die al een huis hebben in hun fantasie minder "verloren" hebben? En zo komen we bij de kern van dit land, alles is een verworven recht, en als je iets wil veranderen moet er een hoop koterij opgezet worden om niemand tegen de haren de strijken.

De belastingsschijven zijn een heel andere discussie, ik vraag me wel af hoe die niet arbitrair ingericht kunnen worden.
Gewoon weer het zoveelste voorbeeld van "ze moeten x aanpassen, en mensen die dan pech hebben, ja die hadden het maar moeten zien aankomen", tot het zover is en hij degene is die pech heeft.

Wat me wel stoort, is dat dit blindelings als een belastingsverlaging wordt doorgepusht, terwijl het dat niet persé is.
Stel dat je een eigen woning hebt van 300k€ en je erft nog een woning van 300k€ ooit in je leven. Dan betaal je met de nieuwe regeling 45000€ registratierechten en met de oude 42000€. Het zou (in theorie) jonge mensen meer kansen moeten geven voor de aankoop van een eerste woning, maar hoe meer mensen een eerste woning kunnen kopen, hoe meer mensen er ook een 2e woning gaan erven natuurlijk.

Gewoon weer het zoveelste voorbeeld van "ze moeten x aanpassen, en mensen die dan pech hebben, ja die hadden het maar moeten zien aankomen", tot het zover is en hij degene is die pech heeft.

Wat me wel stoort, is dat dit blindelings als een belastingsverlaging wordt doorgepusht, terwijl het dat niet persé is.
Stel dat je een eigen woning hebt van 300k€ en je erft nog een woning van 300k€ ooit in je leven. Dan betaal je met de nieuwe regeling 45000€ registratierechten en met de oude 42000€. Het zou (in theorie) jonge mensen meer kansen moeten geven voor de aankoop van een eerste woning, maar hoe meer mensen een eerste woning kunnen kopen, hoe meer mensen er ook een 2e woning gaan erven natuurlijk.
Ik denk dat globaal dit een verhoging van de belastingen is hoor, enkel wordt ze verkocht als een verlaging :)

@mac-bc : ik snap uw frustratie maar leg u daar toch gewoon bij neer? Ge hebt gewoon pech gehad, zoals zoveel anderen.
Wanneer er dingen wijzigen, worden er nu eenmaal mensen benadeeld, so be it. Hoe meer ge daar over nadenkt en piekert, hoe slecht ge u voelt. En voor wat? Ge kunt het toch niet meer veranderen?

Uiteraard is die frustratie begrijpbaar. Maar aan de andere kant zoals Sylverscythe aangehaald heeft je wist dat het verlaagd ging worden, maar ging je echt 2-3 jaar zitten wachten en pas volgend jaar beginnen aan de verbouwing en uw kindje ook een paar jaar uitstellen?

Het is zoals die mensen die klagen dat hun bouwgronden waarde verliezen door de mobiscore enzo, dingen veranderen zowel positief als negatief. Heeft geen zin om je op te winden in zaken die gebeurd zijn. Kunt enkel toekomstig beleid proberen aan te passen. ( Om u maar eens te porren @mac-bc welke uitdovende maatregel zou je voorstellen voor de bedrijfswagen eigenaars? :p )

Uiteraard is die frustratie begrijpbaar. Maar aan de andere kant zoals Sylverscythe aangehaald heeft je wist dat het verlaagd ging worden, maar ging je echt 2-3 jaar zitten wachten en pas volgend jaar beginnen aan de verbouwing en uw kindje ook een paar jaar uitstellen?

Het is zoals die mensen die klagen dat hun bouwgronden waarde verliezen door de mobiscore enzo, dingen veranderen zowel positief als negatief. Heeft geen zin om je op te winden in zaken die gebeurd zijn. Kunt enkel toekomstig beleid proberen aan te passen. ( Om u maar eens te porren @mac-bc welke uitdovende maatregel zou je voorstellen voor de bedrijfswagen eigenaars? :p )
Voor mij zijn de grote levensbeslissingen een geval van "walk and don't look back", na enige inschattingen te maken uiteraard. Als je voor alles moet wachten en hopen op de financieel meest voordelige situatie dan geraak je imo niet vooruit in het leven. Dit is vanuit het redelijk verwende perspectief van een Vlaming met deftige achtergrond en inkomen, I know, maar dat gaat denk ik voor de meesten hier op, inclusief mensen die zich hier verliezen in details en/of zichzelf ongelukkig maken over virtueel verloren geld.

Het gaat de filosofische toer op, waarvoor mijn excuses, maar als ik hoor hoe mensen hier in depressies sukkelen ondanks dat alles rationeel gezien goed gaat, denk ik dat zo'n mentaliteit beter is.

Laatst bewerkt:
De woonbonus begrijp ik maar ik begrijp niet waarom die verlaging naar 3% VS 6% een verschil maakt: de totale kost zal in het geval van 100% lenen excl. registratie 3% zelfs hoger zijn dan bij 6% als we even de inflatie vergeten.

De vraagprijs van (eerste) woningen heeft terug een basis om nog verder te stijgen of zie ik dat gewoon verkeerd?

Je betaalt toch geen registratierechten van 12% op een erfenis van een woning?

Je betaalt successierechten op het erven van een woning en die worden toch (nog :p) niet veranderd?

Ik heb nog woonbonus gescoord!

en toen heb ik in 2020 zonnepanelen gelegd :laugh:

Ja maar in de krant staan er nu.
"Met 3% in plaats van 6% kon ik nog zonnepanelen leggen, dat ging handig geweest zijn"

Zever in pakskes. Hadden die een jaar gewacht, gingen ze nog meer moeten lenen waarschijnlijk. :p

De woonbonus begrijp ik maar ik begrijp niet waarom die verlaging naar 3% VS 6% een verschil maakt: de totale kost zal in het geval van 100% lenen excl. registratie 3% zelfs hoger zijn dan bij 6% als we even de inflatie vergeten.

De vraagprijs van (eerste) woningen heeft terug een basis om nog verder te stijgen of zie ik dat gewoon verkeerd?
Ik zie dat hetzelfde hoor. De reële vastgoedprijzen (hoe duur een huis is, rekening houdend met alle belastingen en subsidies) wordt niet bepaald door de fiscaliteit maar wel door de reële economie: de reële inkomens en de markt van vraag en aanbod. Doordat de meeste mensen niet economisch geschoold zijn, kan je soms vlak voor of vlak na een fiscale schok wel goede zaken doen.

Bv. vlak voor het afschaffen van de woonbonus wilden sommige mensen te veel betalen voor een huis (want de woonbonus is 25.000 euro waard - tenzij je over 3 jaar verhuist natuurlijk). Na het afschaffen van de woonbonus was er tijdelijk minder concurrentie op de kopersmarkt, waardoor je soms betere prijzen kon onderhandelen.

Voedselprijzen zijn in de moderne geschiedenis nog nooit zo hoog geweest: hoe komt dat en wat heeft dat te maken met klimaatverandering?

Waarom China steeds vaker het licht moet uitdoen (en we dat bij ons in de schappen dreigen te voelen)

Alles in overdrive, kosten te hoog oplopend, om de 8 miljard mensen te blijven onderhouden. Mama natuur vecht terug.

De ene barrière van dit kan niet blijven duren na de andere wordt doorbroken.

Ik vind het ook nogal gemakkelijk roepen "Als ik later gekocht zou hebben zou ik 3% minder betaald hebben, dus vind ik dat men een tussenmaatregel moet nemen zodat ik ook voordeel doe", dat wilt dan zeggen er ook gepleit wordt om mensen die aan 10% iets gekocht hebben dan achteraf nog een factuur moeten krijgen voor een bijkomende 2%?

Begrijp me niet verkeerd, ik begrijp de frustratie er van, en ben ook enorm voorstander van een stabieler beleid met de overheid als betrouwbare partner. Maar je hebt echt niet plots 10k verloren. Je hebt exact betaalt wat je moest betalen, en daarna is het goedkoper geworden. Dat is niet hetzelfde. Als ik iets koop wat daarna in solden gaat, zal ik ook mogelijks een bepaalde frustratie hebben, maar toch ook niet gaan lastig worden dat ze mij het prijsverschil moeten gaan terugbetalen? (Ja, sommige winkels doen dat, maar verre van allen.)

Uiteraard had ik dat gedaan. Waarom zou ik mijn flexibiliteit als huurder opgeven als ik er geen financieel voordeel uithaal?
Je hoeft überhaupt toch helemaal niets op pauze te zetten omdat je huurt i.p.v. koopt? Die obsessie om een huis te kopen bij veel Vlamingen neemt soms bizarre vormen aan precies. In die mate dat je blijkbaar heel uw leven op pauze moet zetten wanneer je geen huis kan/wil kopen. :laugh:

Die jobkeuze is misschien door meerdere factoren ingegeven dan louter het financiële maar dat speelt toch een heel grote rol in de beslissing. Het is natuurlijk gewoon een manier om naar dat verloren bedrag van 25 000 euro te kijken. Met die 25 000 euro kon ik 10 jaar een chillere job gedaan hebben en mijn kinderen zien opgroeien.

En natuurlijk ken je niemand die zijn leven inricht op basis van registratierechten, er is ook niemand die ze kon voorspellen. Het gaat hem dus om de voorspelbaarheid van het beleid.

Goh, hoe lang is het geleden dat men de woonbonus heeft afgeschaft? Met als redenering: die overheidssteun heeft alleen maar voor hogere vastgoedprijzen gezorgd.
X maanden later: Jah, vergeet wat we gezegd hebben, we gaan terug "meer overheidssteun" (lees: lagere lasten) geven om huizen te kopen zodat een huis goedkoper wordt voor de mensen. Plots niets meer te horen over marktwerking.

Zoek de logica. Nogmaals, het gaan om de voorspelbaarheid van het beleid.

Euh, gewoon: y=a*x+b? Kies uw parameters.

Maar neen, in plaats van een simpele formule uit te werken (dat is te moeilijk voor alle juristen-politici waarschijnlijk) gaan we honderden tabelletjes uitbraken met arbitraire grenzen waarbij je door één cent meer te verdienen plots in een hogere belastingsschijf terecht komt. Ah ja, want daar kunnen we de cijfers tenminste letterlijk aflezen in tabel 348bis!

Zo had men hier ook de registratierechten gradueel kunnen afbouwen om tussen nu en pakweg 2031 de registratierechten langzaam van 6 naar 3% te laten evolueren. Koop je vandaag, dan is het 6.0%, koop je volgende maand is het bijvoorbeeld 5.9% enzovoort. Wedden dat niemand zich in het zak gezet zal voelen?
Maar neen, weer zo'n joekel van een voorhamer op die vrije markt loslaten met onnozele arbitraire deadlines. Krijg je weer opstoppingen bij notarissen, opstoppingen bij banken, opstoppingen bij overheidsinstanties, gesjoemel met datums, schokken in de markt, enzovoort. Altijd hetzelfde liedje.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan