Kleine nieuwtjes

Vooral Brussel-Noord zou gewoon opgekuist moeten worden van volk dat daar niets te zoeken heeft, doorgaans ook een grote hoeveelheid volk dat waarschijnlijk in héél België niets te zoeken heeft: cfr. de illegalen in Brussel-Noord in 2019.
De stank van urine, daklozen die daar rondhangen, waarschuwingen voor dieven die omgeroepen worden, geeft een zeer bevreemdend en onveilig gevoel voor treinreizigers eerlijk gezegd. Daarbovenop zijn de gangen en perrons verouderd en benauwd & ligt er achter het station nog steeds een beschamende hoerenbuurt... zorg toch gewoon dat dat verdwijnt naar ergens uit het zicht van pendelaars en toeristen?

Centraal is beter, maar misschien gewoon te klein en dat de perrons ondergronds liggen is bij drukte ook niet zo tof.

Vooral in Brussel Zuid kom ik nog graag, dat is een voorbeeld van wat een treinstation in een internationale stad zou moeten zijn. Blij dat ik meestal daar moet zijn voor m'n werk.
To be fair heb je als NMBS (infrabel?) weinig te zeggen over de staat van de buurt. De buurt rond Zuid is nu ook niet super, als je daar langs de verkeerde uitgang vertrekt zie je ook het andere gezicht van de stad. Ik denk dat ze in Noord ook wel enkele gangen al wat verbeterd hebben, maar mja de perrons stralen nogal een Oostblok-sfeer uit.

Zelfs moest Brussel gerund worden als een efficiënte stad weet ik niet of je daklozen en illegalen zomaar elder ondergebracht krijgt, maar zoals het er nu aan toe gaat is het inderdaad geen werk.

Vooral in Brussel Zuid kom ik nog graag, dat is een voorbeeld van wat een treinstation in een internationale stad zou moeten zijn. Blij dat ik meestal daar moet zijn voor m'n werk.
Zo lang je in die centrale hal blijft zeker? De perrons en de gebouwen die je ziet zijn nu toch ook geen toonbeeld van een modern station.

School doodgestoken Milan (15) in diepe rouw na tragisch overlijden: “Hij was een prachtige jongeman met een enorm potentieel”​

hemelt hem nog wat meer op. Was het de volgende pablo escobar met zijn drugsdealen?
Diep in rouw omdat ze allemaal hun favo dealer kwijt zijn?
Of was het een jongen van 15 jaar die op het verkeerde pad was geraakt maar wel graag gezien was?

Ik ken hem niet, jij kent hem niet, is het nu echt nodig om daar zo overdreven vijandig op te reageren?

Of was het een jongen van 15 jaar die op het verkeerde pad was geraakt maar wel graag gezien was?

Ik ken hem niet, jij kent hem niet, is het nu echt nodig om daar zo overdreven vijandig op te reageren?
Nee, maar de gazetten moeten er mee stoppen met die verhaaltjes naar voor te brengen.
Er is ruzie geweest, 1 iemand heeft gestoken, slachtoffer is dood.
Maar nu doen ze precies of het is de moeder theresa die doodgestoken is.

Nee, maar de gazetten moeten er mee stoppen met die verhaaltjes naar voor te brengen.
Er is ruzie geweest, 1 iemand heeft gestoken, slachtoffer is dood.
Maar nu doen ze precies of het is de moeder theresa die doodgestoken is.
Ook niet gewoon "er is ruzie geweest" he, hij kwam de andere persoon afdreigen. Ik zou er nog niet van verschieten moest het wettelijke zelfverdediging worden (naast de procedurefout die er al geweest is, namelijk dat ze hem niet hebben verteld waarvoor hij werd vastgehouden).

Misschien kunnen ze er een plein naar vernoemen...

Ik wou dat niet echt sluiten, dat was @DogFacedGod :)

Maar zijn punt is het feit dat Centraal een gigantische bottleneck is, wat volgens mij komt omdat dit ooit ondergronds werd aangelegd met 6 sporen, terwijl Noord er 12 heeft en Zuid nog een pak meer. Het klopt wel dat de vertragingen zich daardoor vaak opstapelen, één trein die zijn slot mist en je krijgt een cascade.

Moest dit China zijn zou men vrolijk beginnen onteigenen en Centraal uitbreiden, maar ik denk dat dit hier op ongeveer elk vlak onmogelijk is.

Centraal uitbreiden gaat niet gebeuren in de eerste 50 jaar :p.
Dusja voor mij is Centraal een verloren zaak. Ofwel schaffen we al de P-treinen af. (Maar dat wil ook niemand.)

School doodgestoken Milan (15) in diepe rouw na tragisch overlijden: “Hij was een prachtige jongeman met een enorm potentieel”​

hemelt hem nog wat meer op. Was het de volgende pablo escobar met zijn drugsdealen?
Blijft wel een kind van 15 jaar natuurlijk. Eentje dat het slechte pad opging maar kan je dat op 15 jaar wel inschatten?

Blijft wel een kind van 15 jaar natuurlijk. Eentje dat het slechte pad opging maar kan je dat op 15 jaar wel inschatten?

Mss moet men daar eens dieper op ingaan en ook de ouders/school daar eens op aanspreken, de verwatering van het normbesef vormt een basis voor dit soort van zaken.

Heel af en toe probeer ik eens een aflevering van "de rechtbank" mee te pikken en stoor ik me mateloos aan het feit dat vele onderzoeksrechters wel weten waar de klepel hangt maar niet verder durven/mogen/willen gaan. Kleine criminaliteit (drugs, steekpartij zonder veel gevolg, ....) worden straks als normaal beschouwd. Iemand in elkaar geslagen met een metalen buis - we gaan starten met een enkelband en wat gesprekken op de sofa - fantastische straf denk ik dan bij mezelf.

Ik weet niet hoe oud je moet zijn om in te schatten dat drugs verkopen nu niet het rechte pad is, maar ik ga ervan uit dat je dat al weet vanaf een jaar of 10?
Ook wel overdreven natuurlijk.
Uiteraard weet je dat nog niet op uw 10 jaar. Maar tegen uw 15de levensjaar weet je dit onderhand wel. Neemt niet weg dat het een tragisch voorval is.

Amai, jij kan toch echt compleet onmenselijk zijn ...

Amai, jij kan toch echt compleet onmenselijk zijn ...
En wat indien de 19-jarige geen mes had gegrepen? Dan hadden we in de krant kunnen lezen over een trio minderjarigen dat ergens binnengevallen was om iemand met een taser te bedreigen om drugsschulden te innen... Dan konden we overal lezen dat het crapuul betrof dat ze zo lang mogelijk mochten wegsteken in een instelling!

Ik geef het verder ook een kans dat men hier wettige zelfverdediging (met succes) zal inroepen. De meeste mensen zouden evengoed reageren moesten ze plots in hun huis in het nauw gedreven worden door meerdere personen met verboden wapens. Veel zal afhangen van wat de getuigen verklaren, gezien die allemaal vlot opgepakt zijn. Wat geloofwaardig is en niet zal hier dus wel duidelijk worden.

Wat is het verschil tussen een dealer van 15/16 en eentje van 19 bijvoorbeeld?
Als er geen verschil was dan zou er ook geen reden zijn om de grens van volwassenheid op 18 te leggen. Dan zouden ze mogen autorijden, stemmen, contracten tekenen etc. Dat ze dat allemaal nog niet mogen is omdat over het algemeen hun ontwikkeling nog niet ver genoeg staat, dan is het ook logisch dat als ze een misdaad begaan, we hen niet even verantwoordelijk stellen voor hun daden als een volwassene.

Niet dat we pleinen naar hem moeten beginnen vernoemen maar wat compassie is hier toch meer op zijn plaats dan wanneer hetzelfde gebeurd was met een volwassene.

Het blijft een kind. Een kind op het slechte pad. Maar wel een kind met ouders, familie, vrienden, ... die misschien niet ten volle gekend waren met wat hij uitstak. Natuurlijk zijn die aan het rouwen, natuurlijk focussen zij zich op het goede van hun kind. Hier wat stoer komen afgeven tegen familieleden en vrienden die net hun kind, broer, ... zijn kwijt geraakt. Faut le faire.

En als je spreekt van geen compassie hebben: vind je dit dan zijn verdiende loon ofzo? Gaan we daar naartoe als maatschappij? De dood van een jeugdcrimineel bejubelen want weer eentje minder?

Terug
Bovenaan