Kleine nieuwtjes

Je moet inderdaad geen belastingen betalen op de terugbetaling van uw treinabonnement, maar dat lijkt me toch ook niet meer dan logisch. Collectief vervoer stimuleren is toch iets wat je enkel maar kan toejuichen?

VAA is ook logisch aangezien het voordeel zich beperkt tot een verplaatsing zuiver voor uw werk. Je hebt daar privé zeer weinig tot geen voordeel aan. Ook is de kostprijs van een treinabonnement niet zo gigantisch.

Ik zie niet in hoe jij hier privé dan wel veel kilometers mee deed. Ja je eens ergens naartoe wat op uw traject ligt. Maar dat zal zich toch beperken tot misschien 2x per maand. Terwijl een ticket 5€ kost heb je zo dus 20€ privé voordeel uit uw abonnement. Dat zijn geen gigantische bedragen natuurlijk.
Woon werk verkeer wordt als privé gezien. Vroeger was het VAA op je auto bvb o.a. gebaseerd op de afstand die je van je werk woonde, omdat dat een goede schatting was van hoe veel je de auto privé zou gebruiken.

In principe klopt het ook niet dat je geen VAA betaalt op je treinabonnement, je wordt een VAA aangerekend (voor de volle pot van de prijs van het abonnement) maar dat wordt weer vrijgesteld zolang je geen werkelijke kosten bewijst. De reden voor die vrijstelling is het aanmoedigen van het openbaar vervoer, niet het feit dat het geen privé voordeel is.

Woon werk verkeer wordt als privé gezien. Vroeger was het VAA op je auto bvb o.a. gebaseerd op de afstand die je van je werk woonde, omdat dat een goede schatting was van hoe veel je de auto privé zou gebruiken.

In principe klopt het ook niet dat je geen VAA betaalt op je treinabonnement, je wordt een VAA aangerekend (voor de volle pot van de prijs van het abonnement) maar dat wordt weer vrijgesteld zolang je geen werkelijke kosten bewijst. De reden voor die vrijstelling is het aanmoedigen van het openbaar vervoer, niet het feit dat het geen privé voordeel is.
Bij gsm abonnementen nochtans hangt het er allemaal vanaf of je die in je privé gebruikt of niet.

Ah, wordt dat zo geïntepreteerd? Ok dan, wist ik niet.
Off-topic, maar als je bij bedrijfswagens de woon-werkkilometers eraf zou laten, dan is het VAA plots eigenlijk wel een vrij hoge belasting. Je wordt belast op pakweg 200€. Dat is dus op bijna 7000km/jaar "echte" privékm's. Ik betwijfel oprecht ofdat zoveel mensen zoveel km's privé doen.

Off-topic, maar als je bij bedrijfswagens de woon-werkkilometers eraf zou laten, dan is het VAA plots eigenlijk wel een vrij hoge belasting. Je wordt belast op pakweg 200€. Dat is dus op bijna 7000km/jaar "echte" privékm's. Ik betwijfel oprecht ofdat zoveel mensen zoveel km's privé doen.
Mja, dat uw wagen ten laste valt van uw werkgever en dat het een valide excuus is als je naar de garage moet gaan enzo, doet het ook wel voor veel mensen ^^

OV blijft gewoon een probleemkind en dat ondanks dat we toch een redelijk uitgebreid net hebben. OV is interessant binnen een stad en directe randgemeenten, maar zodra ge er buiten komt, is het dikwijls gewoon een ramp.
Mijn stageplaats is in Lokeren, wil ik dat met OV doen, moet ik minstens 3x de tijd er voor uittrekken van wat ik nu doe (als er dan al geen bus van tussen valt of er geen overstap misloopt). Als ik mijn moeder zou willen bezoeken met het OV doe ik er 4x zo lang over. Zelfs met files ingerekend is het OV verre van interessant.

Uiteraard, met zo'n schandalige ruimtelijke ordening kun je ook onmogelijk een performant openbaar vervoer uitbouwen. Eerst langs lintbebouwing wonen (of erger, in het hol van pluto wonen) om vervolgens gespeeld verontwaardigd te doen over het Openbaar Vervoer.

Uiteraard, met zo'n schandalige ruimtelijke ordening kun je ook onmogelijk een performant openbaar vervoer uitbouwen. Eerst langs lintbebouwing wonen (of erger, in het hol van pluto wonen) om vervolgens gespeeld verontwaardigd te doen over het Openbaar Vervoer.
Uw uitval houdt geen steek. Ik woon pal in Temse (in een appartement), mijn moeder in een sociale woning (dus een wijk) in Hemiksem en m'n stage is op een industrieterrein. Dus ik ben eigenlijk je natte droom. Hou uw vooroordelen dus maar bij. Ik had het over connecties tussen gemeentes, niet tussen lintbebouwing of boerendorpen.

Uw uitval houdt geen steek. Ik woon pal in Temse (in een appartement), mijn moeder in een sociale woning (dus een wijk) in Hemiksem en m'n stage is op een industrieterrein. Dus ik ben eigenlijk je natte droom. Hou uw vooroordelen dus maar bij. Ik had het over connecties tussen gemeentes, niet tussen lintbebouwing of boerendorpen.

Mijn uitval houdt wel degelijk steek. Daar is trouwens ook eensgezindheid over tussen vriend en vijand.

Dat er daarnaast nog andere problemen spelen (waar jij dan wellicht mee te maken krijgt), dat kan gerust zijn.

Mijn uitval houdt wel degelijk steek. Daar is trouwens ook eensgezindheid over tussen vriend en vijand.

Dat er daarnaast nog andere problemen spelen (waar jij dan wellicht mee te maken krijgt), dat kan gerust zijn.
Je uitval houdt geen steek omdat je mij quote en het dus naast de kwestie was met verkeerde verwijten.

Inderdaad, men kan nooit voor iedereen performant openbaar vervoer organiseren als iedereen overal en nergens gaat wonen.
Dan krijg je situaties waarbij bussen of treinen zo goed als leeg rondrijden om enkele personen van op de 'boerenbuiten' richting hun bestemming te transporteren. Deze middelen worden imo beter besteed aan de knelpunten tijdens de grote drukte en gericht op de massa.

Ik denk dat je zou verschieten hoe weinig vraag er is om OV te hebben van uit lintbebouwing etc hoor. De meeste mensen willen gewoon een station met goede verbindingen en een parking. Maar zoals al aangegeven, ik woon vlakbij een station in een grote gemeente, en in praktijk wil dat zeggen dat ik snel in Leuven of Antwerpen ben, maar alle andere verbindingen zijn trager dan met de auto.

Ik krijg soms echt het schijt van die continu veranderende wetgeving en bijhorende investeringsonzekerheid.

Al decennialang leken de registratierechten vastgebeiteld in steen: 10% voor groot beschrijf, 5% voor klein beschrijf. Bon, schandalig maar je moet omgaan met de gegeven omstandigheden.
- Ok dan, mac-bc maakt zijn business plan voor een huis en besluit om een huis te kopen: 10% registratierechten. Zuur, maar het zij zo.
- Het jaar erop verandert de wetgeving om slechts 7% registratierechten te betalen. Hop, een heel jaar afbetaald voor niets.
- Het jaar erop verandert de wetgeving om slechts 6% registratierechten te betalen wanneer je een ingrijpende energetische renovatie doet. Dat was bij ons het geval, maar we hadden het huis al aangekocht dus konden we er niet van profiteren. Hop, weer een paar maanden afbetaald voor niets.
- Deze week septemberverklaring: hopla, alle registratierechten voor een eerste en enige woning plots naar 3%. Sinterklaas valt vroeg dit jaar. Weer een jaar afbetaald voor niets.

We zijn nu een goede 4 jaar aan het afbetalen voor ons huis en al meer dan de helft van die tijd zijn we registratierechten aan het afbetalen die we op vandaag eigenlijk niet hadden moeten betalen. :angry::angry::angry: Weet je wat voor leuks of nuttigs ik allemaal had kunnen doen in die 2 jaar?!

En weet je wat nog het meest ironische is: ik ben zélf al jaren pleitbezorger om deze hervormingen door te voeren. Maar na jarenlang debatteren en frustraties dat die hervormingen maar uitbleven, uiteindelijk toch overstag gegaan om te kopen want "ach, als je moet wachten op die verdomde politiek...".
En vanaf het moment dat je je handtekening onder die akte zet, volgt de ene hervorming na de andere: van 10%, naar 7%, naar 6%, naar 3%. Nog een beetje wachten en je krijgt geld naar je kop gesmeten als je iets wil kopen. Krijg toch allemaal het schijt man. Echt waar.

Wat zeg je? Heeft mac-bc een kind gekregen? Hier, we gaan de kinderbijslag bevriezen.
Ik zou als tip willen geven: als iemand de wispelturigheid van de Vlaamse politiek wil voorspellen, kijk naar wat mac-bc doet en doe vervolgens exact het omgekeerde.

Ik denk dat je zou verschieten hoe weinig vraag er is om OV te hebben van uit lintbebouwing etc hoor. De meeste mensen willen gewoon een station met goede verbindingen en een parking. Maar zoals al aangegeven, ik woon vlakbij een station in een grote gemeente, en in praktijk wil dat zeggen dat ik snel in Leuven of Antwerpen ben, maar alle andere verbindingen zijn trager dan met de auto.
Om advocaat van de duivel te spelen, als mensen lokaler werken, of dus eigenlijk dichter bij hun werk wonen, zal dit minder een probleem zijn.

En ik weet dat dit niet zo eenvoudig is hoor. Het probleem met de trein, en ik zie niet hoe dit opgelost kan worden, is dat vanaf je van "jouw" lijn moet afwijken je je blootstelt aan overstappen die altijd wachttijd inhouden en het risico op een gemiste verbinding. Dan loopt de wachttijd wel snel op.

Ik woon naast een lijn die naar Brussel gaat, langs de Noord-Zuid-as. Menig pendelaar, veel ambtenaars, vinden deze verbinding geweldig want rechtstreeks. Voor mij, omdat ik elders in Brussel moet zijn, is er een overstap nodig, wat gewoon de frustratie-factor x100 doet.

Nu goed, van die gatachterlijke beslissingen zoals parkeergelegenheid verwijderen of betalend maken rond stations, dat is onbegrijpelijk.

Openbaar vervoer voor schoolgaande jeugd (tot 24j) in Brussel is verlaagd op 1 juli 2021. Van 50€ naar 12€/j.
Heeft wel een aantal voordelen:
- Da's zo goedkoop dat het de moeite niet is om zwart te rijden. Voorkomt heel wat discussie's en extra ticket controles
- Jong geleerd is (hopelijk) oud gedaan
- Minder ouders die hun kinderen per auto vervoeren
- Waarom niet gratis? Dan wordt er niet meer gescand en heeft de MIVB totaal geen zicht hoeveel man er op hun toestellen zit. Zonder data kan je zo'n instelling niet beheren.
Bru-Schumann, bru-luxemburg en bru-kapelledingske vergeten?
Voorts zijn Brussel Lux & Brussel Schuman ook echt wel cruciale treinstations voor pendelaars. Heel het wegennet rond de Europese zone zit nu al 4 van de 5 ochtends per week muurvast. Ik passeer er dagelijks met de fiets. Vroeger vaak de trein genomen in Schuman/Lux om in Diegem te gaan werken (jawel, er is een treinstation daar!). Daar zit echt wel veel volk op die perrons hoor.
Veel van die kleinere stations zijn missing links in het Brusselse.

Ofwel gebruik je Centraal enkel volledig buiten de spitsuren (relatief weinig problemen buiten spits?) en heel beperkt tijdens de spits door maar een heel beperkt aantal treinen te stoppen daar (Enkel treinen naar en van de luchthaven bijvoorbeeld). Geen idee of het realistisch is :p.

Centraal is een cruciaal treinstation voor pendelaars, (dag)toeristen & inwoners van Brussel. Als je alles in het 100 wil laten lopen, moet je vooral dit doen

Om advocaat van de duivel te spelen, als mensen lokaler werken, of dus eigenlijk dichter bij hun werk wonen, zal dit minder een probleem zijn.

En ik weet dat dit niet zo eenvoudig is hoor. Het probleem met de trein, en ik zie niet hoe dit opgelost kan worden, is dat vanaf je van "jouw" lijn moet afwijken je je blootstelt aan overstappen die altijd wachttijd inhouden en het risico op een gemiste verbinding. Dan loopt de wachttijd wel snel op.

Ik woon naast een lijn die naar Brussel gaat, langs de Noord-Zuid-as. Menig pendelaar, veel ambtenaars, vinden deze verbinding geweldig want rechtstreeks. Voor mij, omdat ik elders in Brussel moet zijn, is er een overstap nodig, wat gewoon de frustratie-factor x100 doet.

Nu goed, van die gatachterlijke beslissingen zoals parkeergelegenheid verwijderen of betalend maken rond stations, dat is onbegrijpelijk.
Ja, je zegt hier eigenlijk hetzelfde he. Trein is een goed systeem, als je ergens op "uw" lijn werkt. Maar de moment dat je moet afwijken heb je ofwel een overstap, ofwel een omschakeling naar bus/tram/metro/... En dan loopt de stress en de tijden al enorm op.

En die parkeergelegenheid, daar snap ik geen hol van. Je wilt het OV promoten, maar je maakt het onmogelijk om aan het OV te geraken...

En die parkeergelegenheid, daar snap ik geen hol van. Je wilt het OV promoten, maar je maakt het onmogelijk om aan het OV te geraken...
Het meest schaamteloze voorbeeld dat ik ken, dat ik hier al vaak heb beschreven (de Heizel) is gewoon het resultaat van onze institutionele versnippering. De eigen kas spijzen met parkeerinkomsten > het belang van de pendelaar die elders woont en nu dan maar elders in de file staat als alternatief.

Dat gebrek aan overkoepelende visie is een beetje typisch voor ons land vrees ik.

Wat zeg je? Heeft mac-bc een kind gekregen? Hier, we gaan de kinderbijslag bevriezen.
Ik zou als tip willen geven: als iemand de wispelturigheid van de Vlaamse politiek wil voorspellen, kijk naar wat mac-bc doet en doe vervolgens exact het omgekeerde.

Kan je geen topic maken en daarin steeds posten wat je van plan bent? Dan weten wij tenminste waarmee we nog even moeten wachten :P

Langs de andere kant heb je uw huis ook een stuk goedkoper kunnen kopen dan mocht je het nu gekocht hebben. Dus ik gok dat je misschien zelfs winst hebt gedaan met toen te kopen met 10% dan nu aan 6%. Het is nog af te wachten wat de prijzen gaan doen bij 3%.

Een eigen auto kost wel wat meer dan 200€ per maand :p.

Transport & Mobility Leuven berekende de gemiddelde kosten van het autogebruik, los van de aankoopprijs van het voertuig, op bijna 400 euro per maand

Terug
Bovenaan