DogFacedGod
Well-known member
Ik krijg soms echt het schijt van die continu veranderende wetgeving en bijhorende investeringsonzekerheid.
Al decennialang leken de registratierechten vastgebeiteld in steen: 10% voor groot beschrijf, 5% voor klein beschrijf. Bon, schandalig maar je moet omgaan met de gegeven omstandigheden.
- Ok dan, mac-bc maakt zijn business plan voor een huis en besluit om een huis te kopen: 10% registratierechten. Zuur, maar het zij zo.
- Het jaar erop verandert de wetgeving om slechts 7% registratierechten te betalen. Hop, een heel jaar afbetaald voor niets.
- Het jaar erop verandert de wetgeving om slechts 6% registratierechten te betalen wanneer je een ingrijpende energetische renovatie doet. Dat was bij ons het geval, maar we hadden het huis al aangekocht dus konden we er niet van profiteren. Hop, weer een paar maanden afbetaald voor niets.
- Deze week septemberverklaring: hopla, alle registratierechten voor een eerste en enige woning plots naar 3%. Sinterklaas valt vroeg dit jaar. Weer een jaar afbetaald voor niets.
We zijn nu een goede 4 jaar aan het afbetalen voor ons huis en al meer dan de helft van die tijd zijn we registratierechten aan het afbetalen die we op vandaag eigenlijk niet hadden moeten betalen.Weet je wat voor leuks of nuttigs ik allemaal had kunnen doen in die 2 jaar?!
En weet je wat nog het meest ironische is: ik ben zélf al jaren pleitbezorger om deze hervormingen door te voeren. Maar na jarenlang debatteren en frustraties dat die hervormingen maar uitbleven, uiteindelijk toch overstag gegaan om te kopen want "ach, als je moet wachten op die verdomde politiek...".
En vanaf het moment dat je je handtekening onder die akte zet, volgt de ene hervorming na de andere: van 10%, naar 7%, naar 6%, naar 3%. Nog een beetje wachten en je krijgt geld naar je kop gesmeten als je iets wil kopen. Krijg toch allemaal het schijt man. Echt waar.
Wat zeg je? Heeft mac-bc een kind gekregen? Hier, we gaan de kinderbijslag bevriezen.
Ik zou als tip willen geven: als iemand de wispelturigheid van de Vlaamse politiek wil voorspellen, kijk naar wat mac-bc doet en doe vervolgens exact het omgekeerde.
De waarde van je huis in Gent is ondertussen met 10-15% gestegen in die periode zonder rekening te houden met werken.. Waarover klaag je dan
?Nieuwe verlaging van registratierechten gaat ook een prijsstijgend effect hebben. Van 6 naar 3, wees er maar zeker van dat minstens de helft van die verlaging in de zak van de verkoper belandt door de prijsstijging die dit veroorzaakt.

). Het is het privégebruik en dat ligt tussen 0.25€ en 0.45€ per kilometer. Dus als je daar 0.35€ neemt, dan kom je met die 200€ zo'n 571km/maand ver of dus 7000km/jaar.