Kleine nieuwtjes

Ik krijg soms echt het schijt van die continu veranderende wetgeving en bijhorende investeringsonzekerheid.

Al decennialang leken de registratierechten vastgebeiteld in steen: 10% voor groot beschrijf, 5% voor klein beschrijf. Bon, schandalig maar je moet omgaan met de gegeven omstandigheden.
- Ok dan, mac-bc maakt zijn business plan voor een huis en besluit om een huis te kopen: 10% registratierechten. Zuur, maar het zij zo.
- Het jaar erop verandert de wetgeving om slechts 7% registratierechten te betalen. Hop, een heel jaar afbetaald voor niets.
- Het jaar erop verandert de wetgeving om slechts 6% registratierechten te betalen wanneer je een ingrijpende energetische renovatie doet. Dat was bij ons het geval, maar we hadden het huis al aangekocht dus konden we er niet van profiteren. Hop, weer een paar maanden afbetaald voor niets.
- Deze week septemberverklaring: hopla, alle registratierechten voor een eerste en enige woning plots naar 3%. Sinterklaas valt vroeg dit jaar. Weer een jaar afbetaald voor niets.

We zijn nu een goede 4 jaar aan het afbetalen voor ons huis en al meer dan de helft van die tijd zijn we registratierechten aan het afbetalen die we op vandaag eigenlijk niet hadden moeten betalen. :angry::angry::angry: Weet je wat voor leuks of nuttigs ik allemaal had kunnen doen in die 2 jaar?!

En weet je wat nog het meest ironische is: ik ben zélf al jaren pleitbezorger om deze hervormingen door te voeren. Maar na jarenlang debatteren en frustraties dat die hervormingen maar uitbleven, uiteindelijk toch overstag gegaan om te kopen want "ach, als je moet wachten op die verdomde politiek...".
En vanaf het moment dat je je handtekening onder die akte zet, volgt de ene hervorming na de andere: van 10%, naar 7%, naar 6%, naar 3%. Nog een beetje wachten en je krijgt geld naar je kop gesmeten als je iets wil kopen. Krijg toch allemaal het schijt man. Echt waar.

Wat zeg je? Heeft mac-bc een kind gekregen? Hier, we gaan de kinderbijslag bevriezen.
Ik zou als tip willen geven: als iemand de wispelturigheid van de Vlaamse politiek wil voorspellen, kijk naar wat mac-bc doet en doe vervolgens exact het omgekeerde.

De waarde van je huis in Gent is ondertussen met 10-15% gestegen in die periode zonder rekening te houden met werken.. Waarover klaag je dan :p?

Nieuwe verlaging van registratierechten gaat ook een prijsstijgend effect hebben. Van 6 naar 3, wees er maar zeker van dat minstens de helft van die verlaging in de zak van de verkoper belandt door de prijsstijging die dit veroorzaakt.

Een eigen auto kost wel wat meer dan 200€ per maand :p.

Transport & Mobility Leuven berekende de gemiddelde kosten van het autogebruik, los van de aankoopprijs van het voertuig, op bijna 400 euro per maand
Maar het is niet de aankoop waarop uw VAA berekend is (anders zou je de auto op het eind ook cadeau krijgen he ;)). Het is het privégebruik en dat ligt tussen 0.25€ en 0.45€ per kilometer. Dus als je daar 0.35€ neemt, dan kom je met die 200€ zo'n 571km/maand ver of dus 7000km/jaar.

De waarde van je huis in Gent is ondertussen met 10-15% gestegen in die periode zonder rekening te houden met werken.. Waarover klaag je dan :p?

Nieuwe verlaging van registratierechten gaat ook een prijsstijgend effect hebben. Van 6 naar 3, wees er maar zeker van dat minstens de helft van die verlaging in de zak van de verkoper belandt door de prijsstijging die dit veroorzaakt.
Vraag me wel af wat er gaat gebeuren met appartementen. Want die worden toch vaker verhuurd, en dus vooral verkocht als 2e woning. En daar stijgt het beschrijf dus voor...

Ik krijg soms echt het schijt van die continu veranderende wetgeving en bijhorende investeringsonzekerheid.

Klopt, als je eens kijkt naar afgelopen jaren:
  • Registratierechten
  • Zonnepanelenkwestie
  • Woonbonus
  • Kinderbijslag
Wie de pech had om een huis te kopen wanneer de volle 10% aan registratierechten moest betaald worden, en daarbij nog eens het dak vol zonnepanelen gelegd heeft zonder gebruik te kunnen maken van de terugdraaiende teller of de groene stroomcertificaten, en daarbij nog eens een warmtepomp heeft, die heeft al dikke pech. Nog grotere pech heb je als je net de woonbonus gemist heb. Ben je op dat moment ook net bezig aan gezinsuitbreiding waardoor je met beide kinderen in zowel de oude als de nieuwe regeling valt, loop je daar ook nog eens een boel geld mis.

En vanaf het moment dat je je handtekening onder die akte zet, volgt de ene hervorming na de andere: van 10%, naar 7%, naar 6%, naar 3%. Nog een beetje wachten en je krijgt geld naar je kop gesmeten als je iets wil kopen. Krijg toch allemaal het schijt man. Echt waar.
Begrijpelijk maar troost u: of de registratierechten nu 3% of 300% zijn - ik denk dat de prijs die de koper zal betalen altijd dezelfde zal blijven: de marktprijs.

Klopt, als je eens kijkt naar afgelopen jaren:
  • Registratierechten
  • Zonnepanelenkwestie
  • Woonbonus
  • Kinderbijslag
Wie de pech had om een huis te kopen wanneer de volle 10% aan registratierechten moest betaald worden, en daarbij nog eens het dak vol zonnepanelen gelegd heeft zonder gebruik te kunnen maken van de terugdraaiende teller of de groene stroomcertificaten, en daarbij nog eens een warmtepomp heeft, die heeft al dikke pech. Nog grotere pech heb je als je net de woonbonus gemist heb. Ben je op dat moment ook net bezig aan gezinsuitbreiding waardoor je met beide kinderen in zowel de oude als de nieuwe regeling valt, loop je daar ook nog eens een boel geld mis.
Je kon toch niet én 10% moeten betalen én de woonbonus missen? Of vergis ik mij?
De reden dat het naar 7% was gedaald, was toch net omwille van het afschaffen van de woonbonus, niet?
Dus 'pech' omdat je nog 10% moest betalen, lijkt me niet van toepassing?

'you can't make an omelette without breaking eggs' lijkt me hier nog wel van toepassing. Het afschaffen van de woonbonus en het gelijktrekken van de kinderbijslag blijf ik logische maatregelen vinden. Je moet eerder schieten op de mensen die het vorige systeem in leven hebben geroepen.

Voor sommige mensen is de timing idd slecht. Die hebben dikke pech...

Maar het is niet de aankoop waarop uw VAA berekend is (anders zou je de auto op het eind ook cadeau krijgen he ;)). Het is het privégebruik en dat ligt tussen 0.25€ en 0.45€ per kilometer. Dus als je daar 0.35€ neemt, dan kom je met die 200€ zo'n 571km/maand ver of dus 7000km/jaar.

Afschrijving/waardeverlies van die auto is gratis ofzo? :p
Je moet ook het idee loslaten dat een auto maar 0,35cent per km kost. Ik weet vanwaar het komt. Dat is de kostenvergoeding dat de werkgever jou kan betalen als je voor je werk moet rijden met je eigen auto. Maar dat is enkel nog maar kostendekkend als je veel zou rijdt op een jaar.

Ik heb eens de rekening gedaan voor een oud krel die ik kon kopen voor 1.000 euro. Zelfs dan zat ik nog aan minstens 250€ per maand voor 10.000 km met heel optimistische inschatting van herstellingskosten.

Iemand die een nieuwe auto koopt en daar maar 7.000km rondrijdt op jaarbasis, gaat een kost hebben van 0,60 - 0,70 per km hebben vooral door de waardeverlies op zijn auto.

We zijn nu een goede 4 jaar aan het afbetalen voor ons huis en al meer dan de helft van die tijd zijn we registratierechten aan het afbetalen die we op vandaag eigenlijk niet hadden moeten betalen. :angry::angry::angry: Weet je wat voor leuks of nuttigs ik allemaal had kunnen doen in die 2 jaar?!
Wees blij dat je nog de woonbonus hebt.

Wij gaan nu de woonbonus door onze neus geboord zien en ook nog eens 3% registratierechten teveel betaald hebben, gewoon omdat we in 2021 hebben gekocht.

Ik zie toch echt het nut niet van frustraties omdat de wetgeving verandert en je nu minder dit of dat zou betaald hebben hoor. Buiten het feit dat de huizenprijzen ondertussen niet echt gezakt zijn, en het dus niet gegarandeerd is dat nu kopen "goedkoper" is, is dit toch de normale gang van zaken?

Het is dit soort redenering van "elk voordeel is een verworven recht, elk nadeel moest al afgeschaft zijn" is toch exact het soort dynamiek die er voor zorgt dat in dit land alles vierkant loop?

Afschrijving/waardeverlies van die auto is gratis ofzo? :p
Je moet ook het idee loslaten dat een auto maar 0,35cent per km kost. Ik weet vanwaar het komt. Dat is de kostenvergoeding dat de werkgever jou kan betalen als je voor je werk moet rijden met je eigen auto. Maar dat is enkel nog maar kostendekkend als je veel zou rijdt op een jaar.

Ik heb eens de rekening gedaan voor een oud krel die ik kon kopen voor 1.000 euro. Zelfs dan zat ik nog aan minstens 250€ per maand voor 10.000 km met heel optimistische inschatting van herstellingskosten.

Iemand die een nieuwe auto koopt en daar maar 7.000km rondrijdt op jaarbasis, gaat een kost hebben van 0,60 - 0,70 per km hebben vooral door de waardeverlies op zijn auto.
Dat zit bij in die 0.35€ he (die trouwens gewoon uit jouw artikel komt dat je aanhaalt om aan te tonen dat een auto duurder is dan mensen denken).
Ik kan trouwens ook de berekening eens maken voor mijn vorige wagen hoor:
Aangekocht aan 26200€
60000km gedaan (3 jaar)
Verkocht aan 22100€
9l/100km verbruik
1000€ verzekering/jaar
==> 4100€ waardeverlies +7560€ brandstof + 3000€ aan verzekeringen => 24c/km

Dat zit bij in die 0.35€ he (die trouwens gewoon uit jouw artikel komt dat je aanhaalt om aan te tonen dat een auto duurder is dan mensen denken).
Ik kan trouwens ook de berekening eens maken voor mijn vorige wagen hoor:
Aangekocht aan 26200€
60000km gedaan (3 jaar)
Verkocht aan 22100€
9l/100km verbruik
1000€ verzekering/jaar
==> 4100€ waardeverlies +7560€ brandstof + 3000€ aan verzekeringen => 24c/km
Onderhoud, verkeersbelasting, BIV, banden? En doe eens die simulatie aan 20.000km over 3 jaar. Je zal de prijs per km zien stijgen.

Goeie verkoopprijs voor gekregen weliswaar. Maar 4.100 euro waardeverlies over 3 jaar en 60k km. Dat is maar 15% over 3 jaar tijd. Voor mij lijkt dat al vrij uitzonderlijk.

Artikel vermeldt "los van de verkoopsprijs" dus ik beschouw dat als geen rekening houdende met afschrijving. Het is wel niet zo duidelijk op dat geval in dat artikel..

Zijt gij daar nu tramstations aant tussensmijten?

oh... kijk kdacht dat Brussel-west een tramstation was.. kzou dat zelfs niet weten liggen lol.
Dat zijn allemaal (ook) treinstations hoor.

Brussel-West is denk ik eigenlijk een vrij belangrijke hub met zowel trein als metro en tram. Maar:
Ondanks de centrale locatie in het Brussels vervoersnetwerk en goede overstapmogelijkheden met alle metrolijnen zijn de reizigerscijfers nog laag: slechts 127 instappende reizigers op een gemiddelde werkdag (2019). Er wordt van uitgegaan dat de lage frequenties en de eenzijdige bestemming (alleen de lijn naar Brussel-Zuid en Dendermonde stopt in Brussel-West en na 20.00 uur stopt hier geen enkele trein meer) hier verantwoordelijk voor zijn.
Algemeen denk ik trouwens dat veel pendelaars Brussel onvoldoende kennen, terwijl ook voor het pendelen (de combinatie met) de MIVB vaak beter is dan de NMBS. In mijn geval (die vervloekte overstap) is dat vaak zo.

Laatst bewerkt:
Ik zie toch echt het nut niet van frustraties omdat de wetgeving verandert en je nu minder dit of dat zou betaald hebben hoor. Buiten het feit dat de huizenprijzen ondertussen niet echt gezakt zijn, en het dus niet gegarandeerd is dat nu kopen "goedkoper" is, is dit toch de normale gang van zaken?

Het is dit soort redenering van "elk voordeel is een verworven recht, elk nadeel moest al afgeschaft zijn" is toch exact het soort dynamiek die er voor zorgt dat in dit land alles vierkant loop?

Daar heb je volledig gelijk in natuurlijk.

Maar het voelt toch zuur aan, dat een partij die eerst belooft de woonbonus niet te zullen schrappen, dit dan toch doet met de belofte dat ze de registratierechten zullen verlagen. Deze worden dan verlaagd naar 6%, om dan nadien in dezelfde regeerperiode nog verder te verlagen naar 3%.

Maw ze hebben dus nu pas ingezien dat de eerdere schamele verlaging met 1% allesbehalve een compensatie was tov het verlies van de woonbonus, waardoor zij die aan 6% gekocht hebben zich toch wel enigszins bekocht mogen voelen door dit slecht bestuur.

Dat zijn allemaal (ook) treinstations hoor.

Brussel-West is denk ik eigenlijk een vrij belangrijke hub met zowel trein als metro en tram. Maar:

Algemeen denk ik trouwens dat veel pendelaars Brussel onvoldoende kennen, terwijl ook voor het pendelen (de combinatie met) de MIVB vaak beter is dan de NMBS. In mijn geval (die vervloekte overstap) is dat vaak zo.
Kdenk dat ge trouwens toch ook niet kunt maken om een bxl-nord en bxl-ctrl te sluiten (een van de 2) ge wilt tijdens de spits toch niet zo'n gigantische volkstoeloop op 1 locatie. Daarom alleen al zou die moeten blijven.

@herc

Ik zit in diezelfde situatie als jij, gekocht in december 2020.

Misschien toch beter 6% registratie betalen, dan 3% met huizenprijzen die de afgelopen 2 jaar met 10% zijn gestegen?

In de nieuwe situatie betaal je misschien minder, maar ik vrees dat die extra vrijgekomen marge gewoon zal gebruikt worden om hoger te bieden -> pervers effect.

Kdenk dat ge trouwens toch ook niet kunt maken om een bxl-nord en bxl-ctrl te sluiten (een van de 2) ge wilt tijdens de spits toch niet zo'n gigantische volkstoeloop op 1 locatie. Daarom alleen al zou die moeten blijven.
Ik wou dat niet echt sluiten, dat was @DogFacedGod :)

Maar zijn punt is het feit dat Centraal een gigantische bottleneck is, wat volgens mij komt omdat dit ooit ondergronds werd aangelegd met 6 sporen, terwijl Noord er 12 heeft en Zuid nog een pak meer. Het klopt wel dat de vertragingen zich daardoor vaak opstapelen, één trein die zijn slot mist en je krijgt een cascade.

Moest dit China zijn zou men vrolijk beginnen onteigenen en Centraal uitbreiden, maar ik denk dat dit hier op ongeveer elk vlak onmogelijk is.

School doodgestoken Milan (15) in diepe rouw na tragisch overlijden: “Hij was een prachtige jongeman met een enorm potentieel”​

hemelt hem nog wat meer op. Was het de volgende pablo escobar met zijn drugsdealen?
Diep in rouw omdat ze allemaal hun favo dealer kwijt zijn?

School doodgestoken Milan (15) in diepe rouw na tragisch overlijden: “Hij was een prachtige jongeman met een enorm potentieel”​

hemelt hem nog wat meer op. Was het de volgende pablo escobar met zijn drugsdealen?
Diep in rouw omdat ze allemaal hun favo dealer kwijt zijn?
lijkt me toch maar een vreemde boel daar.

Vooral Brussel-Noord zou gewoon opgekuist moeten worden van volk dat daar niets te zoeken heeft, doorgaans ook een grote hoeveelheid volk dat waarschijnlijk in héél België niets te zoeken heeft: cfr. de illegalen in Brussel-Noord in 2019.
De stank van urine, daklozen die daar rondhangen, waarschuwingen voor dieven die omgeroepen worden, geeft een zeer bevreemdend en onveilig gevoel voor treinreizigers eerlijk gezegd. Daarbovenop zijn de gangen en perrons verouderd en benauwd & ligt er achter het station nog steeds een beschamende hoerenbuurt... zorg toch gewoon dat dat verdwijnt naar ergens uit het zicht van pendelaars en toeristen?

Centraal is beter, maar misschien gewoon te klein en dat de perrons ondergronds liggen is bij drukte ook niet zo tof.

Vooral in Brussel Zuid kom ik nog graag, dat is een voorbeeld van wat een treinstation in een internationale stad zou moeten zijn. Blij dat ik meestal daar moet zijn voor m'n werk.

Terug
Bovenaan