Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Ik snap je punt, maar al hun veranderingen creëert dus duidelijk verschillende kampen. Kamp woonbonus / kamp zonder woonbonus met verminderende registratie / kamp nog minder registratie / ???.

Hadden ze da niet gewoon de woonbonus behouden dat het voor iedereen gelijk bleef? Ik zie werkelijk geen voordelen aan al die veranderingen de laatste tijd, het geeft enkel onzekerheid..
Het is toch niet omdat je (weliswaar onder druk van de vastgoedstijgingen) graduele fiscale verbeteringen doorvoert dat je hierdoor verschillende kampen creëert of beter bij het oude (woonbonus) gebleven was?

De woonbonus was het slechtste, meest omslachtigste systeem van allemaal. En net zoals de discussie rond kindergeld verhoging enkele jaren geleden, is het niet de bedoeling dat je de aankoop van een kind of een huist probeert te timen om er fiscaal het meest voordelige probeert uit te halen. Dat is sowieso nutteloos aangezien de markt zichzelf meestal corrigeert.

Met de prijsstijgingen van vastgoed de laatste decennia lagen de registratiekosten va 10% disproportioneel hoog.

Ik snap je punt, maar al hun veranderingen creëert dus duidelijk verschillende kampen. Kamp woonbonus / kamp zonder woonbonus met verminderende registratie / kamp nog minder registratie / ???.

Hadden ze da niet gewoon de woonbonus behouden dat het voor iedereen gelijk bleef? Ik zie werkelijk geen voordelen aan al die veranderingen de laatste tijd, het geeft enkel onzekerheid..

Wat heb je liever? Als ze een aanpassing doen dat iedereen, ook al diegene die al jaren genieten van oud systeem, in dat nieuw systeem steken?
Of uitdoofscenario's waar de nieuwe aankopen onder vallen.

De veranderingen zijn er en moeten er zijn omdat je van overheid niet kan blijven subsidies geven voor bezit van een woning. Dit geeft sowieso een scheeftrekking van de markt.

Persoonlijk vind ik het goed dat aankoop van woning minder belast wordt. Maar daar tegenover staat wel dat je geen subsidie krijgt van de overheid. Een overheid moet mensen ook niet 'belonen' om grote leningen aan te gaan.

Wat is eigenlijk de aanleiding om dit opeens terug te wijzigen? Waarom konden ze dat niet bij de vorige aanpassing doen? 3% in plaats van 6% klinkt leuk, maar 9/10 wordt dit verrekend in een nog duurdere aankoopprijs en de meeneembaarheid wordt afgebouwd. Waarom 12% voor tweede appartement/woning voor verhuur? Dat wordt 9/10 ook verrekend in de verhuurprijzen na aankoop, en die waren al niet goedkoop. Als je nog de woonbonus hebt voor enige en eigen woning, en aan 12% registratierechten lijkt me aankoop van een bijkomend opbrengsteigendom toch weer wat minder interessant, ook al bestaat de federale aftrek voorlopig nog.

Lol, ik heb 21% BTW betaald op mijn appartement, wat een zwakzinnige maatregel weer... Ik heb wél nog de laatste woonbonus, maar de minder goede dus nadat de Vlaamse overheid er al een eerste keer op bespaard had.

Lagere registratierechten zijn idd beter voor jongere kopers en/of mensen die een eigen woning kopen inderdaad, maar dan wel niet voor degenen die nieuwbouw kopen of zetten. Wat mij betreft gaat de verhoging voor mensen die een tweede woning kopen eigenlijk nog niet eens ver genoeg, maak daar maar gerust 15 of 20% van, om speculatie te dwarsbomen.

Meeneembaarheid van registratierechten volledig afschaffen is gewoon een pestmaatregel voor mensen die onverwacht hun leven moeten omgooien: nieuwe vriend/vriendin of een kind erbij en geen slaapkamers genoeg? - € 12500.

Lol, ik heb 21% BTW betaald op mijn appartement, wat een zwakzinnige maatregel weer... Ik heb wél nog de laatste woonbonus, maar de minder goede dus nadat de Vlaamse overheid er al een eerste keer op bespaard had.

Lagere registratierechten zijn idd beter voor jongere kopers en/of mensen die een eigen woning kopen inderdaad, maar dan wel niet voor degenen die nieuwbouw kopen of zetten. Wat mij betreft gaat de verhoging voor mensen die een tweede woning kopen eigenlijk nog niet eens ver genoeg, maak daar maar gerust 15 of 20% van, om speculatie te dwarsbomen.

Meeneembaarheid van registratierechten volledig afschaffen is gewoon een pestmaatregel voor mensen die onverwacht hun leven moeten omgooien: nieuwe vriend/vriendin of een kind erbij en geen slaapkamers genoeg? - € 12500.
Er is gewoon geen zekerheid in dit land.

men zou ook kunnen zeggen dat de meeneembaarheid wel blijft bestaan voor de mensen die reeds een woning hadden gekocht.
Men heeft toch ook de woonbonus niet afgeschaft voor de mensen die daar reeds van genoten?

De mensen die gekocht hebben in 2020/2021 mogen zich terecht boos maken, maar de vaste rentevoet die ze verkregen hebben van rond de 1% is ook verleden tijd.

Er is gewoon geen zekerheid in dit land.

men zou ook kunnen zeggen dat de meeneembaarheid wel blijft bestaan voor de mensen die reeds een woning hadden gekocht.
Men heeft toch ook de woonbonus niet afgeschaft voor de mensen die daar reeds van genoten?
Omdat de woonbonus gelijk begon met de aankoop van het eerste vastgoed, en mensen daar ook gewoon rekening mee hielden voor hun aflossing. Dat is toch niet hetzelfde als de meeneembaarheid die pas speelt als je een tweede vastgoed koopt, en waar je dus rekening kan houden met de nieuwe situatie.

Allemaal goed en wel, hopelijk houden ze zich er nu eens aan en is over twee, drie jaar weer geen wijziging.

Want een standvastig fiscaal kader ontbreken we wel in dit land.
Eerlijk is eerlijk, toen de woonbonus destijds werd afgeschaft en daar veel heisa rond was, heeft Jambon (ik geloof in De 7e dag) letterlijk gezegd dat het verlagen van de registratierechten van 7% naar 6% inderdaad geen 1 op 1 compensatie was voor de woonbonus maar tegelijk slechts een eerste stap en dat ze het de bedoeling was om deze op termijn nog verder te doen dalen. Op dat vlak houden ze dus - verbazingwekkend genoeg - gewoon woord, enkel is die randbemerking destijds compleet ondergesneeuwd geraakt door de verontwaardiging over de woonbonus die op dat moment veel actueler en belangrijker was dan een zoveelste verre belofte van een politieker op tv natuurlijk. Het verbaast me dat hij of zijn kabinet hier zelf niet naar verwijzen.

Ik betwijfel wel dat het au fond veel zal veranderen, ik zie vooral de boomers en de lucky few die hun woning(en) gaan verkopen nog meer eurotekens in de ogen krijgen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Euhm wij zijn aan het bouwen en gingen ervan uit dat wij de uiteindelijke registratierechten konden "meenemen"
Dit wordt dus afgeschaft? dus tegen dat ons huis er staat zijn wij goed int zak gezet?

Euhm wij zijn aan het bouwen en gingen ervan uit dat wij de uiteindelijke registratierechten konden "meenemen"
Dit wordt dus afgeschaft? dus tegen dat ons huis er staat zijn wij goed int zak gezet?
Bij een nieuwbouw betaal je geen registratierechten maar BTW, dus ging je reeds niets kunnen 'meenemen'.

Dat is het grote probleem hé : mensen gaan er vanuit dat het wel altijd zo gaat blijven.

Je moet een huis/appartement kopen omdat je het wil kopen en je het kan veroorloven om te kopen. Niet vanuit gaan dat je wel 1 of andere financieel voordeel gaat krijgen van de overheid want dat kan dag op dag veranderen.

Bij een nieuwbouw betaal je geen registratierechten maar BTW, dus ging je reeds niets kunnen 'meenemen'.
Op de grond betaal je registratierechten.

Al een geluk dat deel van mijn vriendin al in orde is. Mijn woning wordt verkocht in februari, als dan meeneembaarheid wegvalt wilt dit zeggen dat ik 6500 euro niet meer terug krijg. Dus voel mij ook best genaaid, omdat toen wij de grond kochten en mijn woning verkochten dit niet zo was.

Zal van de week wel eens met de notaris bellen.

Best nog even afwachten tot alles volledig bekend is. Zowel VRT als De Standaard hebben het over een "geleidelijke" afschaffing van de meeneembaarheid. Dus hoe genaaid je bent zal afhangen wat de precieze uitwerking is.

Best nog even afwachten tot alles volledig bekend is. Zowel VRT als De Standaard hebben het over een "geleidelijke" afschaffing van de meeneembaarheid. Dus hoe genaaid je bent zal afhangen wat de precieze uitwerking is.
Ja daarmee dat ik nog even wacht en dan eens bel met de notaris voor meer duidelijkheid. :)

Blijft natuurlijk zuur om tussen de woonbonus en die verlaagde registratierechten te vallen .
Bwah, vlak nadat de woonbonus was afgeschaft, kon je toch aan 7%/6% kopen?

Enige positieve van deze tax switch is dat verhuurappartement goedkoper gaan worden en dus mogelijks ook lagere huurprijzen.

De 3% verlaging van de registratierechten op de enige woning zal dan weer integraal in de zaklen van de verkopers belanden.

Bwah, vlak nadat de woonbonus was afgeschaft, kon je toch aan 7%/6% kopen?

Enige positieve van deze tax switch is dat verhuurappartement goedkoper gaan worden en dus mogelijks ook lagere huurprijzen.

De 3% verlaging van de registratierechten op de enige woning zal dan weer integraal in de zaklen van de verkopers belanden.
Ik ben niet helemaal mee waarom verhuurappartementen goedkoper gaan worden? Die vallen toch ook onder de 12% RR waardoor verhuurders meer kosten gaan proberen verhalen op hun huurders?

Terug
Bovenaan