Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Allemaal goed en wel, hopelijk houden ze zich er nu eens aan en is over twee, drie jaar weer geen wijziging.

Want een standvastig fiscaal kader ontbreken we wel in dit land.

Is eigenlijk wel goed nieuws. Vraag me af of dat een impact gaat hebben op die 90 % quotiteit regel van banken. Mijn probleem tot nu toe was de eigen inbreng van een huis en niet zozeer de maandelijkse afbetaling, maar de ene bank doet daar al moeilijker over dan de andere.

Allemaal goed en wel, hopelijk houden ze zich er nu eens aan en is over twee, drie jaar weer geen wijziging.
het is in ieder geval een logische richting waarin men gaat: de eerste woning goedkoper maken, de tweede woning duurder. Vind ik perfect te verdedigen ook al kan dit (als ze het met directe ingang invoeren) me zo'n 6700 euro extra kosten.

Ze zouden het, wat mij betreft, de daling wel moeten beperken tot pakweg de eerste schijf van 250.000 euro om budgettair geen zo'n grote impact te hebben.

het is in ieder geval een logische richting waarin men gaat: de eerste woning goedkoper maken, de tweede woning duurder. Vind ik perfect te verdedigen ook al kan dit (als ze het met directe ingang invoeren) me zo'n 6700 euro extra kosten.

Ze zouden het, wat mij betreft, de daling wel moeten beperken tot pakweg de eerste schijf van 250.000 euro om budgettair geen zo'n grote impact te hebben.

Ik vind het ook goede evolutie. Geen jarenlange sponsoring vanuit overheid voor bezit van woning maar het minder belasten van aankoop eigen woning.
Aankoop tweede woning wel meer belasten lijkt mij ook logisch omdat het meestal als investering wordt gedaan.

Nu nog de woonbonus op tweede woningen afschaffen en we geraken er nog 🥳
Klopt, want het is idd belachelijk dat wij konden overwegen om de lening op 25 jaar aan te gaan énkel om een fiscaal steuntje in de rug te hebben om een tweede woning aan te kopen (het zou ons goedkoper uitgekomen hebben dan onze lening nu op 15 jaar)

Nu nog de woonbonus op tweede woningen afschaffen en we geraken er nog 🥳
Heb je enig idee hoe deze nieuwe beslissing zich verhoudt tov het voordeel van de woonbonus op tweede woonst?
Ik ben aan het uitpluizen wat fiscaal het interessantste is voor onze situatie. Zoals hierboven beschreven, heb ik met mijn vriendin een woning gekocht die we samen gaan afbetalen en ook effectief in gaan wonen. Echter hebben we beide reeds een eigen eigendom. Momenteel woon ik bij mijn vriendin in en verhuur ik mijn appartement. Wij moeten nu dus de beslissing maken: of ik verkoop mijn appartement, of mijn vriendin verkoopt haar huis of we verkopen allebei onze eigendom.

ik ben ook voorstander- maar dit toont weer (?) aan da bepaalde dingen beter federaal blijven.
Cfr ook fiscaliteit tweede woning.

maar oké, het is nu eenmaal zo.

Ik bedoelde het eerder sarcastisch want wie gaat nu kopen als je weet dat binnen 3 maand tijd een 7.5k (in ons geval) minder zal moeten betalen.

Laatst bewerkt:
Al een tijdje de huizen/appartementen markt in het oog aan het houden, ik zou binnen 3 jaar een woonst gekocht willen hebben.
Momenteel woon ik op een appartement van ongeveer 120 vierkante meter, met een groot terras.
Wanneer ik naar huizen kijk, zijn die allemaal te groot, hebben een tuin, een voortuin en te veel (slaap-)kamers. Om die redenen vaak ook net te duur.

Als (bewust eeuwige) alleenstaande heb ik niet meer nodig dan een woonkamer, bureau/home studio, keuken, slaapkamer, berging en een kamer voor de home cinema. (badkamer, WC etc natuurlijk ook, maar die neem ik zoals ze zijn).
Een concreet voorbeeld van een woonst met niet meer dan dat zou helpen om te zien hoeveel ik moet bijeenrapen om te kopen, maar tot nu toe nog niet tegengekomen in de buurten hier.

Al een tijdje de huizen/appartementen markt in het oog aan het houden, ik zou binnen 3 jaar een woonst gekocht willen hebben.
Momenteel woon ik op een appartement van ongeveer 120 vierkante meter, met een groot terras.
Wanneer ik naar huizen kijk, zijn die allemaal te groot, hebben een tuin, een voortuin en te veel (slaap-)kamers. Om die redenen vaak ook net te duur.

Als (bewust eeuwige) alleenstaande heb ik niet meer nodig dan een woonkamer, bureau/home studio, keuken, slaapkamer, berging en een kamer voor de home cinema. (badkamer, WC etc natuurlijk ook, maar die neem ik zoals ze zijn).
Een concreet voorbeeld van een woonst met niet meer dan dat zou helpen om te zien hoeveel ik moet bijeenrapen om te kopen, maar tot nu toe nog niet tegengekomen in de buurten hier.

Lijkt alsof je een... appartement wil?

Denk dat daar wel "koopjes" in te doen zijn.

Ook lang gezocht naar zo een woning als koppel dat bewust kinderloos is. Uiteindelijk 1 gekocht met 4 slaapkamers 🤷🏻‍♂️ omdat er niks te vinden was lol

Ik bedoelde het eerder sarcastisch want wie gaat nu kopen als je weet dat binnen 3 maand tijd een 7.5k (in ons geval) minder zal moeten betalen.
Zowiezo is er vier maanden om de akte te laten verlijden hé ... dus in de praktijk zou het voor iemand die nu een woning aan het zoeken is, niet zo veel mogen uitmaken. (daarmee bedoel ik dat ze hun zoektocht niet zullen uitstellen)

Terug
Bovenaan