Hahaha, € 3000 kindergeld, dat halen weinig mensen die gaan werken niet eens...

Enkel de vader werkt, de moeder is fulltime huisvrouw - nu ja, met 10 kinderen is die de afgelopen 15 jaar waarschijnlijk de helft van de tijd zwanger geweest, dan is werken ook onmogelijk -, komen uit de schuldbemiddeling, ...
Topvoorbeeld van hoe onze sociale bescherming ontspoort op sommige vlakken. Het zou absoluut niet de bedoeling mogen zijn dat je dankzij kindergeld gewoon meer geld binnenkrijgt dan dat je redelijkerwijs zelf verdient en bijdraagt aan de samenleving. Die kinderen verdienen natuurlijk niet om gestraft te worden voor de keuze van hun ouders, maar dit is duidelijk een argument om kindergeld uit te keren in de vorm van zaken als gratis kinderopvang, maaltijdcheques, een laptop via school, gratis gezondheidszorg, eventueel nog kledingcheques, ... maar geen 2x tot anderhalve keer een modaal maandloon, no questions asked.
Ik ben voor een stevig sociaal vangnet maar met duidelijke grenzen, rechten horen vergezeld te gaan van plichten.
Te kapitalistische systemen zoals pakweg de V.S. moeten ook niet, maar het volstaat gewoon bij de buurlanden te gaan kijken van hoe het anders kan: in Nederland krijg je bijvoorbeeld voor 10 kinderen eerder "slechts" € 1000 per maand in plaats van het drievoud. Uiteraard niet genoeg om 10 kinderen op te voeden waarschijnlijk, maar het financiële zou op een gegeven moment ook een stopsignaal mogen zijn op het kweken van nog meer nageslacht.
Natuurlijk zie je vaak dat kinderen helaas zowel het slachtoffer zijn van die armoede, maar ook deels de oorzaak... ik heb dan ook medelijden met die kinderen, maar zelden met de ouders. Zeker niet als het gaat om verschillende alleenstaande moeders/vaders. Tegenwoordig is het bon ton om die als een soort van helden af te beelden, maar velen onder hen maakten wel degelijk keuzes in je leven die geleid hebben tot dat scenario, in de gevallen die ik ken zelfs een stevige meerderheid onder hen. Van het kiezen van een leegloper als partner die altijd al een leegloper was, of een fraudeur (maar dat is leuk natuurlijk wanneer er veel geld is om uit te geven) of ze bedrogen hun partner waarna die hen verliet...