D
Deleted member 95
Guest
Dankzij sociale media is quasi iedereen politiek actief. Als je ietwat in de publieke belangstelling staat of komt te staan doe je er goed aan te beseffen dat je tweets onder een vergrootglas gaan gelegd worden. Dan word je al snel, al dan niet tegen je wil in, meegesleurd in die politieke arena natuurlijk.Dat zijn zaken die al lang gebeuren langs alle kanten. Hier gaat het telkens over politieke kandidaten, nu gaat het gewoon over iemand met een bepaalde politieke mening die geen politieke activiteiten heeft voor zover ik zie, gewoon een mening én een beroep als historicus.
Dit is geen victim blaming overigens, voor alle duidelijkheid.
Verder heb ik haar onderzoek nooit gelezen (ze schrijft naar verluidt veel over racisme) en weet ik niet hoe politiek de inslag daarvan is. Het zou op zich niet mogen uitmaken als het verder aan de nodige wetenschappelijke standaarden voldoet, maar helaas zitten we in een maatschappelijk klimaat waarbij 'wetenschappelijk', 'academisch' of 'intellectueel' bijna scheldwoorden voor links gedachtegoed zijn geworden.
Geen andere grootteorde, gewoon anders.Ik vind dit een héél andere zaak, ja. OOK laakbaar, maar van een andere grootteorde.
Hij had evengoed de vergelijking met Pim Fortuyn kunnen maken, en dan kan jij weer tegenvoorbeelden gaan geven, maar het zijn gewoon fundamenteel verschillende zaken.
Ik vind die sticker op zichzelf niet eens zo bijzonder problematisch (minder problematisch dan een kassei die materiële of zelfs fysieke schade kan veroorzaken), maar de evolutie die erachter zit waarbij de hele maatschappij in sneltempo polariseert en iedereen, ook mensen buiten de politiek, in kampen wordt opgedeeld, soms zelfs zonder dat je daar zelf nog wat over te zeggen hebt, baart mij grote zorgen.
. Ik denk niet dat die personen toestemming gegeven hebben aan die vereniging om lijsten aan te leggen van mensen met een bepaalde politieke overtuiging. Dat is zelfs héél gevoelige informatie GDPR-gewijs.
. Het gaat hier echter niet over journalisten, maar over iemand die anoniem wil blijven. De gegevens van de woning gingen over de woning van een auteur/journalist trouwens. Totaal irrelevant, lijkt me.