Nochtans werk het wel zo, als je het ok vind in de gevangenis te zitten dan mag je mensen vermoorden. Er zijn geen andere consequenties.
Een systeem waarbij je mensen beloond voor goed rijgedrag zou gewoon veel beter werken.
Straf leert je straf te omzeilen, positieve bekrachtiging leert je goed gedrag aan. Het systeem is nog niet mee met de ontdekkingen uit de jaren 30 en 40.
In Stockholm, Zweden werken ze met een soort beloningssysteem.
Elke auto wordt "geflitst", en als je op of onder de toegestane snelheidslimiet passeert krijg je een soort loterij ticket. Het geld voor die loterij komt van de boetes van diegene die te snel gereden hebben.
Gemiddelde snelheid is daardoor gezakt met 22%
De beloning voor uw goed gedrag is dat je geen geld aan de staat moet geven en je je rijbewijs mag houden. Als je met de wagen rijdt ben je 18+, dus een volwassen mens. Als je dan nog steeds als een klein kind een beloning wilt omdat je de regels niet overtreedt is ook maar triestig.
Van mij mogen ze bij elke bewuste verkeersovertreding zwaardere straffen uitspreken. Moedwillig te snel gereden -> standaard boete.
De volgende keer -> boete 5% hoger en rijbewijs 1 dag afgeven. De keer daarop -> uw vorige verhoogde bedrag gaat nog eens met 5% omhoog en 2 dagen rijbewijs afgeven. En zo kan je verder gaan. En je kan dan nog gaan spelen dat als je boven een bepaalde snelheid gaat dat er nog een extra verhoging bijkomt.
Dit zouden dan straffen zijn voor mensen die moedwillig de wet overtreden. Dus niet voor iemand die eens onoplettend 30 seconden 80 rijdt waar je maar 70 mag. Maar bv vanaf je 90 rijdt waar je 70 mag, 140 op de snelweg ipv 120.
Dat is nu maar iets dat ik uit de losse mouw schud, valt wel iets mee te doen lijkt me.
Akkoord op volgende voorwaarden:
-Alle snelheidslimieten worden herbekeken en worden logischer gemaakt. Stoppen met de wildgroei aan zone 30, hou dit voor schoolomgevingen en enkel tijdens schooluren, of andere echt gevaarlijke plaatsen. (bvb aan ingangen van pretparken, dierentuinen, in de buurt van speeltuinen, ...)
- Alle snelheidsremmende maatregelen verdwijnen uit het straatbeeld, vooral die afschuwelijke wegversmallingen. Verkeersplateau's aan schoolomgevingen mogen blijven liggen. Ook voorrang van rechts moet worden herbekeken. Geef voorrang aan de hoofdbaan ipv een minuscuul zijstraatje. (Op kruispunten van gelijkaardige banen is voorrang van rechts idd nog toe te passen). Gevaarlijke situaties creëren door mensen te verplichten recht op elkaar te rijden simpelweg om ze te doen vertragen is wraakroepend. Wegversmallingen zorgen er geregeld voor dat men nog extra gas geeft om snel voor de tegenligger te zijn.
- Pas gewestwegen terug aan zodat er mogelijkheden zijn om legaal in te halen.
- Pas de snelheidslimieten aan aan het tijdstip. Laat op gewestwegen terug standaard 90km/h toe s'nachts. Het is absurd dat ik om 5u s'ochtends, volledig alleen op de baan, mij aan 70km/h moet houden op een kaarsrechte steenweg midden in de velden.
En daarbuiten graag extra controles en hetzelfde boetesysteem als jij voorstelt op onnodig linksplakken en gsm-gebruik.