Ze hebben hier in Kuringen de spoorbrug van Hasselt naar Genk (of vica versa) vervangen. Het is ook fietsbrug geworden en de fietsers mogen de weg onderdaan de brug oversteken zonder te stoppen want ze hebben voorrang. Staat ook met gigantische borden aangeduid voor het aankomende verkeer. Je mag blij zijn als je niet aan 80 per uur wordt meegepakt op de voorruit van de gehaaste individuen die door de stress hun stuur bijna niet kapotpitsen en naar hun werk sjezen. Ik weet niet of opvoeden gaat helpen. Controleren, beboeten en confisqueren is denk ik het enige wat tegenwoordig werkt. Voor iedereen op de openbare weg dus niet enkel automobilisten. Gelijkaardig asocial gedrag zie ik bij het gros van s-pedelec gebruikers. Die zijn tegenwoordig erger dan de groepen wannabe pro wielrenners.
Dat is het hé.
Ik rijd nu zelf met de step, fiets, auto en jog hier geregeld in de buurt en ik zie iedereen stoten uithalen. En dan hoor ik altijd de fietsers sakkeren op de auto's, de auto's op de fietsers, etc....
Gisteren hier ook bijna een fietser zien omverrijden toen ik aangejogd kwam. De borden zijn nochtans groot genoeg en gelukkig had de man het inzicht om het kruispunt aan lage snelheid te naderen.
Hier hebben ze overigens nog niet zo lang de voorrangsregel omgedraaid zodat fietsers voorrang hebben. In dit geval een goede beslissing.
Op dit punt hebben ze dat ook gedaan, waar er vroeger auto's voorrang hadden hebben de fietsers dat nu.
Dat is net een gevaarlijkere situatie creëren, je zicht vanuit de wagen is door die muur enorm beperkt, idem door de begroeiïng. In die mate dat je al op het fietspad moet staan om deftig te zien.
Als daar een fietser aan 20-30 per uur aankomt zie je hem te laat en heb je hem mee. Ik weet dat als fietser en houd er rekening mee, velen niet.
Je kan dat niemand verwijten, maar het is jammer hoe er soms gevaarlijke situaties gecreëerd worden door (mi) domme beslissingen. Om over de gevaarlijke situatie op de kleine ring nog maar te zwijgen hier;
Dus inderdaad: meer controle, boetes, sensibilisering én wat mij betreft dient iedereen die deel neemt in het verkeer om de x-aantal tijd zijn kennis te testen.
Ik weet dat dat nog altijd niet in goede aarde valt omdat de gemiddelde mens denkt dat als em op zijn 18 na 7 keer proberen door het rij-examen is geraakt is hij voor de rest van zijn leven mag blijven verder rijden. Ik ben het daar niet mee eens en de bezwaren dat het allemaal te duur is en what not vind ik maar zwak.
Uiteindelijk gaat het om de veiligheid van iedereen die deelneemt in het verkeer die we moeten verbeteren.
En opleiding, gedragswijziging, rijbewijs met punten, boetes,... zijn allemaal dingen we kunnen doen.
Alsook een deftige infrastructuur proberen uitbouwen en oa stoppen met bomen op 30 centimeter van de weg te planten.
Laatst bewerkt: