Kleine nieuwtjes

Ze hebben hier in Kuringen de spoorbrug van Hasselt naar Genk (of vica versa) vervangen. Het is ook fietsbrug geworden en de fietsers mogen de weg onderdaan de brug oversteken zonder te stoppen want ze hebben voorrang. Staat ook met gigantische borden aangeduid voor het aankomende verkeer. Je mag blij zijn als je niet aan 80 per uur wordt meegepakt op de voorruit van de gehaaste individuen die door de stress hun stuur bijna niet kapotpitsen en naar hun werk sjezen. Ik weet niet of opvoeden gaat helpen. Controleren, beboeten en confisqueren is denk ik het enige wat tegenwoordig werkt. Voor iedereen op de openbare weg dus niet enkel automobilisten. Gelijkaardig asocial gedrag zie ik bij het gros van s-pedelec gebruikers. Die zijn tegenwoordig erger dan de groepen wannabe pro wielrenners.

Dat is het hé.
Ik rijd nu zelf met de step, fiets, auto en jog hier geregeld in de buurt en ik zie iedereen stoten uithalen. En dan hoor ik altijd de fietsers sakkeren op de auto's, de auto's op de fietsers, etc....

Gisteren hier ook bijna een fietser zien omverrijden toen ik aangejogd kwam. De borden zijn nochtans groot genoeg en gelukkig had de man het inzicht om het kruispunt aan lage snelheid te naderen.
Hier hebben ze overigens nog niet zo lang de voorrangsregel omgedraaid zodat fietsers voorrang hebben. In dit geval een goede beslissing.
Op dit punt hebben ze dat ook gedaan, waar er vroeger auto's voorrang hadden hebben de fietsers dat nu.
Dat is net een gevaarlijkere situatie creëren, je zicht vanuit de wagen is door die muur enorm beperkt, idem door de begroeiïng. In die mate dat je al op het fietspad moet staan om deftig te zien.
Als daar een fietser aan 20-30 per uur aankomt zie je hem te laat en heb je hem mee. Ik weet dat als fietser en houd er rekening mee, velen niet.
Je kan dat niemand verwijten, maar het is jammer hoe er soms gevaarlijke situaties gecreëerd worden door (mi) domme beslissingen. Om over de gevaarlijke situatie op de kleine ring nog maar te zwijgen hier;


Dus inderdaad: meer controle, boetes, sensibilisering én wat mij betreft dient iedereen die deel neemt in het verkeer om de x-aantal tijd zijn kennis te testen.
Ik weet dat dat nog altijd niet in goede aarde valt omdat de gemiddelde mens denkt dat als em op zijn 18 na 7 keer proberen door het rij-examen is geraakt is hij voor de rest van zijn leven mag blijven verder rijden. Ik ben het daar niet mee eens en de bezwaren dat het allemaal te duur is en what not vind ik maar zwak.
Uiteindelijk gaat het om de veiligheid van iedereen die deelneemt in het verkeer die we moeten verbeteren.
En opleiding, gedragswijziging, rijbewijs met punten, boetes,... zijn allemaal dingen we kunnen doen.
Alsook een deftige infrastructuur proberen uitbouwen en oa stoppen met bomen op 30 centimeter van de weg te planten.
 
Laatst bewerkt:
Zo goed ken je het precies niet, want dat is op dat punt helemaal geen rotonde. (tenzij die daar nu opeens zou liggen?)
Die ligt nog iets verder

Zeer overzichtelijke rechte weg zelfs (waar men weliswaar regelmatig te snel rijdt - omdat die snelheidsverlaging naar 70 eigenlijk ook wat belachelijk is)
Is het punt iets verder waar ik het over had maar ja.
 
Ze hebben hier in Kuringen de spoorbrug van Hasselt naar Genk (of vica versa) vervangen. Het is ook fietsbrug geworden en de fietsers mogen de weg onderdaan de brug oversteken zonder te stoppen want ze hebben voorrang. Staat ook met gigantische borden aangeduid voor het aankomende verkeer. Je mag blij zijn als je niet aan 80 per uur wordt meegepakt op de voorruit van de gehaaste individuen die door de stress hun stuur bijna niet kapotpitsen en naar hun werk sjezen.
:unsure:

Ik weet nu niet of je de net opgeleverde brug bedoelt vlakbij Kuringen-centrum, of de daar voor opgeleverde spoorwegbrug vlak bij de gevangenis van Hasselt, maar in beide gevallen moet je als fietser weldegelijk voorrang geven aan de wagens hé. Er staan niet voor niets gevarendriehoeken geplaatst voor de fiets.

Misschien een potential life-saver voor u, maar het bord "oversteekplaats fietsers" geeft gewoon een oversteekplaats aan. Het wil niet zeggen: je moet voorrang geven aan fietsers die hier willen oversteken.
 
Zo goed ken je het precies niet, want dat is op dat punt helemaal geen rotonde. (tenzij die daar nu opeens zou liggen?)
Die ligt nog iets verder

Zeer overzichtelijke rechte weg zelfs (waar men weliswaar regelmatig te snel rijdt - omdat die snelheidsverlaging naar 70 eigenlijk ook wat belachelijk is)

Ik vind dat als men op zulke punten de snelheid naar beneden wil halen men ook de infrastructuur wat mag aanpassen.
Het doel moet uiteindelijk zijn om de veiligheid te garanderen en een bordje daarzetten en af en toe wat flitsen halen niet altijd veel uit.

Simpele buigzame paaltjes geven bijvoorbeeld al een perceptie van een smallere baan en kunnen ook leiden tot een vertraging. En de kost daarvan lijkt me nu niet zo enorm hoog?

:unsure:

Ik weet nu niet of je de net opgeleverde brug bedoelt vlakbij Kuringen-centrum, of de daar voor opgeleverde spoorwegbrug vlak bij de gevangenis van Hasselt, maar in beide gevallen moet je als fietser weldegelijk voorrang geven aan de wagens hé. Er staan niet voor niets gevarendriehoeken geplaatst voor de fiets.

Misschien een potential life-saver voor u, maar het bord "oversteekplaats fietsers" geeft gewoon een oversteekplaats aan. Het wil niet zeggen: je moet voorrang geven aan fietsers die hier willen oversteken.

Vroeg mij ook al af welke brug dat is :p
 
Ze hebben hier in Kuringen de spoorbrug van Hasselt naar Genk (of vica versa) vervangen. Het is ook fietsbrug geworden en de fietsers mogen de weg onderdaan de brug oversteken zonder te stoppen want ze hebben voorrang. Staat ook met gigantische borden aangeduid voor het aankomende verkeer. Je mag blij zijn als je niet aan 80 per uur wordt meegepakt op de voorruit van de gehaaste individuen die door de stress hun stuur bijna niet kapotpitsen en naar hun werk sjezen. Ik weet niet of opvoeden gaat helpen. Controleren, beboeten en confisqueren is denk ik het enige wat tegenwoordig werkt. Voor iedereen op de openbare weg dus niet enkel automobilisten. Gelijkaardig asocial gedrag zie ik bij het gros van s-pedelec gebruikers. Die zijn tegenwoordig erger dan de groepen wannabe pro wielrenners.
Lijkt mij een gevaarlijke plek om over te steken eigenlijk, onderaan een brug. Ik denk gewoon alleen al in de winter als je als auto misschien op een ijsplek beland of zo. Ik zoek het misschien te ver, maar lijkt mij gewoon niet de ideale plaats.
 
:unsure:

Ik weet nu niet of je de net opgeleverde brug bedoelt vlakbij Kuringen-centrum, of de daar voor opgeleverde spoorwegbrug vlak bij de gevangenis van Hasselt, maar in beide gevallen moet je als fietser weldegelijk voorrang geven aan de wagens hé. Er staan niet voor niets gevarendriehoeken geplaatst voor de fiets.

Misschien een potential life-saver voor u, maar het bord "oversteekplaats fietsers" geeft gewoon een oversteekplaats aan. Het wil niet zeggen: je moet voorrang geven aan fietsers die hier willen oversteken.
Langs twee kanten staan er borden om oversteekplaats voor fietsers en bromfietsers aan te duiden. Als fietser heb je voorrang als je dan al op de oversteekplaats bent. De rijweg is ook de versmalling die daar doorloopt. Als autobestuurder ben je ook verplicht om uw snelheid te minderen bij een fietsoversteekplaats, voorrang of niet, hetgeen ik hier in uitzonderlijke gevallen observeer. De haaientanden voor fietsers staan ruim op voorhand (want je kruist ook een fietspad) en niet op de oversteekplaats zelf. Maar ik zag vandaag dat ze nog de resterende markeringen (vermoedelijk 2 evenwijdige witte onderbroken strepen) midden september gaan plaatsen om duiding te scheppen?
 
Laatst bewerkt:
Kan je misschien eens Google mapsen over de plaats waar je het over hebt? Ik kom daar bij momenten quasi dagelijks langs met de fiets of auto en ik kan me echt niet voor de geest halen waarover je het hebt
 
"Koude hamburgers, beschimmeld brood of gewoon helemaal niks": juf Cato* ziet soms schrijnende dingen in boterhammendozen

"Een leerling van mij ging elke middag naar huis om te eten. Met toelating van de ouders kan dat. Maar telkens het meisje weer in de klas kwam na de middagpauze, rook ze naar frietvet. Bleek dat ze elke middag naar huis ging om thuis diepvriesfrieten te bakken. Dat was haar lunch, elke dag opnieuw."
"Ik vraag me af hoe ouders alles gaan kunnen blijven betalen. En als het financieel moeilijk wordt, dan zijn de gezonde voedingsmiddelen de eerste producten die wegvallen uit de winkelkar. Het zijn de koeken met chocolade die wel betaalbaar gaan zijn."

Ik vraag mij soms toch af waar de grens ligt tussen in armoede leven en een slechte ouder zijn.

In de Aldi vind je een brood voor 1,29eur.
Dat is niet noodzakelijk gezond, maar beter dan een lege brooddoos of beschimmeld eten.
ZHE4Lsv.png
 
Ik vind dat als men op zulke punten de snelheid naar beneden wil halen men ook de infrastructuur wat mag aanpassen.
Het doel moet uiteindelijk zijn om de veiligheid te garanderen en een bordje daarzetten en af en toe wat flitsen halen niet altijd veel uit.

Simpele buigzame paaltjes geven bijvoorbeeld al een perceptie van een smallere baan en kunnen ook leiden tot een vertraging. En de kost daarvan lijkt me nu niet zo enorm hoog?



Vroeg mij ook al af welke brug dat is :p
Vroeg het me ook al af...

Dat is dus wat ik bedoel met die verwarrende situaties. Zo'n bord voor oversteekplaats voor fietsers, geeft je nergens recht op want dat is niet hetzelfde als een "zebrapad voor voetgangers maar dan voor fietsers", integendeel: het is hooguit een suggestie voor fietsers om daar over te steken, maar je moet stoppen want er staan driehoeken en men plaatst ook nog eens van die hekken om te ontmoedigen in één beweging over te steken.

Ik zou kinderen eigenlijk bij voorkeur aan te leren om indien ze met de fiets een grote weg moeten oversteken een zebrapad te zoeken, daar af te stappen en te voet de baan over te steken. Zo werd het mij vroeger ook aangeleerd en mijn ouders woonden aan een baan waar auto's met 70 passeerden (intussen verlaagd naar 50), toen ik héél jong was, moest ik zelfs bij familie gaan aanbellen die aan de overkant van de weg woonden om die mij te helpen met oversteken op terugweg van school.
 
"Koude hamburgers, beschimmeld brood of gewoon helemaal niks": juf Cato* ziet soms schrijnende dingen in boterhammendozen




Ik vraag mij soms toch af waar de grens ligt tussen in armoede leven en een slechte ouder zijn.

In de Aldi vind je een brood voor 1,29eur.
Dat is niet noodzakelijk gezond, maar beter dan een lege brooddoos of beschimmeld eten.
ZHE4Lsv.png
Het is een complexe problematiek, en niet de vaardigheden/opvoeding hebben om "optimale" keuzes te maken en hiervoor een minimum aan opzoekwerk te doen zit daartussen. Als je echt van dag tot dag leeft is het vaak een kwestie van constant onder stress te staan, wat ook niet helpt.

Maar de vraag is altijd tot welk punt we mensen dan verantwoordelijk achten.
 
"Koude hamburgers, beschimmeld brood of gewoon helemaal niks": juf Cato* ziet soms schrijnende dingen in boterhammendozen

Ik vraag mij soms toch af waar de grens ligt tussen in armoede leven en een slechte ouder zijn.

In de Aldi vind je een brood voor 1,29eur.
Dat is niet noodzakelijk gezond, maar beter dan een lege brooddoos of beschimmeld eten.

Brusselse rand, ... soms moet je er toch echt geen tekeningetje bij maken.
Maar om toch op je retorische vraag te antwoorden... In een land waarin er een ruim systeem van kindergeld bestaat, en waar er worst-case scenario zelfs voedselbanken zijn, is je kind niet van deftig eten voorzien over de grens van slechte ouder zijn heen, of je nu in armoede leeft of niet.
Het leven is immens duur aan het worden, maar deze discussie hebben we een tijd geleden nog gehad. Toen werd ik door sommigen ook als boeman weggezet, en heeft de moderatie het (ongewild) afgesplitst naar een aparte thread over kinderarmoede.
Mijn mening is grotendeels onveranderd: als je als ouder van je kindergeld dat nog steeds een mooie som is, niet in de eerste prioriteit kan voorzien van je kinderen te voeden, dan doe je iets verkeerd, kan je zelf niet budgetteren en/of ben je zelf niet juist opgevoed (en verkwansel je geld aan andere zaken, ik denk dan aan ouders die klagen dat hun kinderen veel geld kosten terwijl ze zelf roken bijvoorbeeld).


VRT NWS laat ook weer maar eens zien wat voor trieste nieuwsdienst ze eigenlijk zijn door mee te gaan in deze "sob story" zonder kritiek, en dan nog een stock image van een volledig beschimmelde boterham, in zo'n verhalen neem je ofwel een afbeelding van de realiteit (die niet per se beter is) ofwel niets.

Daarnaast nog een toevoeging onderaan het VRT NWS artikel at het allemaal niet zo zwart-wit is... euhm, zelfs al is de realiteit complex en is er een spectrum van grijstinten in dit verhaal, lijkt het mij niet voorzien van de primaire basisbehoefte van voeding mij net wél zwart-wit. Of je kind naar een dure voetbalploeg moet gaan en mee moet kunnen met de skiklassen van school wil ik nog gerust grijs noemen, maar eten?
Dat hobby's, schoolmateriaal, kleding voor kinderen, verwarming van hun slaapkamer(s) nog allemaal een steeds grotere hap uit het budget nemen, en dat je misschien zelfs niet meer toekomt, snap ik. Maar voeding heeft voorrang op alles denk ik dan?
Enige "toevoeging" die ik zou doen aan de discussie van destijds: in tijden waarin het leven op sommige belangrijke vlakken tot zelfs 12% duurder wordt, kan je het als overheid eigenlijk niet maken om kindergeld/toeslag maar met 1 à 2% te indexeren... dat is niet oké, dan lok je mogelijks wél kinderarmoede uit bij mensen die voorhéén wél netjes toekwamen.
Maar misschien is dit wél het moment, om dat bedrag dat je voor een volledige indexatie zou moeten uittrekken, niet volledig door te storten naar alle ouders, maar te kijken richting schoolmaaltijden of andere manieren om "beslissingsrecht" weg te nemen bij ouders die daar blijkbaar niet de juiste capaciteiten voor hebben.

Al geef je elk kind voor mijn part 's middags een gezonde kom groentesoep of zelfs kippensoep (we zullen de halal-problematiek in de Brusselse rand maar even achterwege laten) met een broodje en/of een stuk fruit (want niet elke school heeft een keuken), dan doe je waarschijnlijk al meer goed dan € 25 extra indexatie aan alle ouders te geven bovenop hun kindergeld.

Het is een complexe problematiek, en niet de vaardigheden/opvoeding hebben om "optimale" keuzes te maken en hiervoor een minimum aan opzoekwerk te doen zit daartussen. Als je echt van dag tot dag leeft is het vaak een kwestie van constant onder stress te staan, wat ook niet helpt.

Maar de vraag is altijd tot welk punt we mensen dan verantwoordelijk achten.

Dat het stresserend is om onder (de dreiging van) armoede te leven wil ik gerust erkennen, maar het opzoekwerk nodig om je kind van een basis aan gezonde voeding te voorzien is écht niet zo moeilijk als sommigen doen uitschijnen. Mag je nog een minimum minimorum aan inspanning van ouders verwachten? Je bent 100% verantwoordelijk voor je kinderen, punt, en anders - laat dat nu een punt zijn waarop ik wél voor een zéér sterke overheid ben - dan moet de staat ingrijpen en je die verantwoordelijkheid geheel of gedeeltelijk ontnemen.
 
Dat het stresserend is om onder (de dreiging van) armoede te leven wil ik gerust erkennen, maar het opzoekwerk nodig om je kind van een basis aan gezonde voeding te voorzien is écht niet zo moeilijk als sommigen doen uitschijnen. Mag je nog een minimum minimorum aan inspanning van ouders verwachten? Je bent 100% verantwoordelijk voor je kinderen, punt, en anders - laat dat nu een punt zijn waarop ik wél voor een zéér sterke overheid ben - dan moet de staat ingrijpen en je die verantwoordelijkheid geheel of gedeeltelijk ontnemen.
Ik denk dat een systeem waar kindergeld wordt afgeschaft en men probeert alles voor kinderen gratis te maken dat met opvang/school te maken heeft beter zou zijn. Of dat realistisch is, is iets anders.

Je moet eens op VRTnu (of VRT max kennelijk nu) naar "zorgen voor mama" kijken. (En het is gratis want gemaakt door onze VRT! Hoera!)

Daar volgt men moeders die in armoede leven, en het is toch wel altijd vrij grijs hoor. Vaak een combinatie van een slechte startsituatie (generatie-armoede of duidelijk niet al te intelligent), slechte beslissingen, ...maar ook wel het hele Matteuseffect waar zo'n kansarme gewoon niet door ons complex systeem kan navigeren om de hulp te krijgen waar ze recht op hebben, gekoppeld met de hele "schuldenproblematiek" waar men duidelijk niet het beste voor heeft met die mensen bij o.a. de deurwaardersbureau's. Het is dan schrijnend om te zien hoe gewoon een sociaal assistent die zijn beroep kent en weet hoe mensen aan te spreken dingen opgelost krijgt die eigenlijk gewoon automatisch moesten zijn.

[Ik heb het hier al elders gezegd maar voor mij is dat de werkelijke perversiteit van ons systeem: je moet al enigzins bij de pinken zijn om door ons administratief doolhof te navigeren, en dat heb je enkel nodig bij "problemen". Heb je een goedbetaalde job en wordt je weinig ziek, dan gaat alles automatisch als het ware. Maar zijn er problemen? Begin maar natuurlijk: mutualiteit/RVA/allerhande overheidsdiensten/... en overal hangt de dienstverlening af van of op dat moment iemand met enige kennis het zich wil aantrekken. Spreken elkaar ook geregeld eens tegen natuurlijk.]
 
Laatst bewerkt:
Op dit punt hebben ze dat ook gedaan, waar er vroeger auto's voorrang hadden hebben de fietsers dat nu.
Dat is net een gevaarlijkere situatie creëren, je zicht vanuit de wagen is door die muur enorm beperkt, idem door de begroeiïng. In die mate dat je al op het fietspad moet staan om deftig te zien.
Als daar een fietser aan 20-30 per uur aankomt zie je hem te laat en heb je hem mee. Ik weet dat als fietser en houd er rekening mee, velen niet.
Je kan dat niemand verwijten, maar het is jammer hoe er soms gevaarlijke situaties gecreëerd worden door (mi) domme beslissingen.
Ik vind dat je daar wel automobilisten kan verwijten. Muurtje en begroeiing is inderdaad niet ideaal voor de zichtbaarheid, maar je moet als automobilist anticiperen en er van uit gaan dat er altijd iemand kan passeren waarvoor je voorrang moet verlenen. Een volle lijn met stopbord zou misschien nog meer gepast zijn. En om het echt veilig te maken moet inderdaad dat muurtje en die begroeiing weg.
 
Ik denk dat een systeem waar kindergeld wordt afgeschaft en men probeert alles voor kinderen gratis te maken dat met opvang/school te maken heeft beter zou zijn. Of dat realistisch is, is iets anders.

Je moet eens op VRTnu (of VRT max kennelijk nu) naar "zorgen voor mama" kijken. (En het is gratis want gemaakt door onze VRT! Hoera!)

Daar volgt men moeders die in armoede leven, en het is toch wel altijd vrij grijs hoor. Vaak een combinatie van een slechte startsituatie (generatie-armoede of duidelijk niet al te intelligent), slechte beslissingen, ...maar ook wel het hele Matteuseffect waar zo'n kansarme gewoon niet door ons complex systeem kan navigeren om de hulp te krijgen waar ze recht op hebben, gekoppeld met de hele "schuldenproblematiek" waar men duidelijk niet het beste voor heeft met die mensen bij o.a. de deurwaardersbureau's.

Ik heb meerdere afleveringen uit die reeks gezien hoor. Over wat zwart-wit of grijs is kan je tot in de treure discussiëren.
Vicieuze cirkels van generatiearmoede, ouders met een slechte startpositie... ik betwijfel niet dat die bestaan. Net zoals, en dat is ook weer een sleutelpunt in deze discussie wat slechts terloops vermeld wordt in het VRT NWS artikel: maar Brusselse rand, hopen migranten, kinderen die thuis géén Nederlands/landstaal spreken, die door huwelijksmigratie generatie na generatie met een achterstand starten, geen respect voor onderwijscultuur (vnl. vrouwelijke leerkrachten), etc.

Op een gegeven moment ben je wél verantwoordelijk voor bepaalde daden, keuzes en hun gevolgen, kinderen in het bijzonder denk ik dan en ja, wat mij betreft zaten daar in die reeks ook duidelijke voorbeelden van foute keuzes waarvoor ik de mama verantwoordelijk acht.

Denk dat jij en ik en vele anderen hier het wel eens zijn dat de je die kinderen daar niet voor moet straffen, ik ben redelijk sterk socialistisch ingesteld op dat vlak, maar ook een cynicus: liever een systeem dat zoveel mogelijk zaken voor de kinderen gratis maakt, dan een systeem dat (onbekwame) ouders geld in handen duwt.

En op dit forum is (kritiek op de moderatie incoming) er vaak de neiging om bepaalde thema's af te splitsen tot in de treure toe, maar laat dat thema van beroepsopleidingen in dat gedicht van die stadsdichteres daar ook maar weer eens bij aanleunen:
goede vakopleidingen in het technisch en beroepsonderwijs, die vaak leiden tot goed verloonde jobs, zijn vaak helaas een stuk duurder dan andere opleidingen, dus ook daar zoveel mogelijk 'gratis' maken: géén enkel bezwaar tegen.

Deurwaarders en incasso-bureau's die woekerwinsten maken door voor kleine administratieve taken hoge forfaits te vragen?
Ik legde ze eergisteren aan banden als ik kon, maar aan het einde van de rit moet je natuurlijk ook weer niet zomaar schulden kunnen maken en ze nooit afbetalen want zo straf je soms dan weer andere mensen (buurman hier heeft meer dan € 20k verloren door schade aan z'n huur-appartement waarbij hij door schuldbemiddeling nooit het volledige bedrag zal terugzien).

[Ik heb het hier al elders gezegd maar voor mij is dat de werkelijke perversiteit van ons systeem: je moet al enigzins bij de pinken zijn om door ons administratief doolhof te navigeren, en dat heb je enkel nodig bij "problemen". Heb je een goedbetaalde job en wordt je weinig ziek, dan gaat alles automatisch als het ware. Maar zijn er problemen? Begin maar natuurlijk: mutualiteit/RVA/allerhande overheidsdiensten/... en overal hangt de dienstverlening af van of op dat moment iemand met enige kennis het zich wil aantrekken. Spreken elkaar ook geregeld eens tegen natuurlijk.]

Daar heb je ook gelijk in hoor, al vraag ik me wel af hoe je zoiets wilt oplossen? Als je al tegelijkertijd CAW's, OCMW's, mutualiteiten, vakbonden, VDAB, RVA etc. hebt, nog een organisatie erbovenop om het Matteüs-effect te bestrijden?

Ik ben eerder geneigd om het mes in al die verzuilde structuren te zetten, te kijken naar fusies en efficiëntiewinsten, zodat onderlinge tegenspraak al een pak moeilijker wordt (zelf overigens ook meegemaakt). Op bepaalde vlakken mag er gerust méér overheid zijn (bv. schoolmaaltijden) maar op andere vlakken lijkt er mij toch een overschot (verschillende mutualiteiten bv.). Helaas allesbehalve evident in dit land.
 
Ik vind dat je daar wel automobilisten kan verwijten. Muurtje en begroeiing is inderdaad niet ideaal voor de zichtbaarheid, maar je moet als automobilist anticiperen en er van uit gaan dat er altijd iemand kan passeren waarvoor je voorrang moet verlenen. Een volle lijn met stopbord zou misschien nog meer gepast zijn. En om het echt veilig te maken moet inderdaad dat muurtje en die begroeiing weg.

Goh,
ik denk dat dit maps beeld een vertekend beeld als je er zelf nog niet in de wagen bent voorbij gereden. De maps camera staat hoog op de wagen dus je kijkt véél verder op dit beeld dan wat je ziet vanuit de wagen. (als je de panamera rechts ziet staan kan je wat beter inschatten dat je ogen al zittend niet of amper boven de begroeiing en het muurtje uitkomen.

Ik doe het stuk soms en moet zeggen dat ik echt niet anders kan dan mondjesmaat op dat fietspad rijden met mijn snuit en dan moet ik maar gewoon hopen dat er links geen fietser met iets of wat snelheid aankomt want die zie ik echt niet afkomen tot ze me op korte afstand genaderd zijn. Terwijl ik vroeger met de fiets het punt niet op moest rijden om te zien dat het vrij was en zicht te hebben. Dat was echt stukken veiliger.
 
Ik heb meerdere afleveringen uit die reeks gezien hoor. Over wat zwart-wit of grijs is kan je tot in de treure discussiëren.
Vicieuze cirkels van generatiearmoede, ouders met een slechte startpositie... ik betwijfel niet dat die bestaan. Net zoals, en dat is ook weer een sleutelpunt in deze discussie wat slechts terloops vermeld wordt in het VRT NWS artikel: maar Brusselse rand, hopen migranten, kinderen die thuis géén Nederlands/landstaal spreken, die door huwelijksmigratie generatie na generatie met een achterstand starten, geen respect voor onderwijscultuur (vnl. vrouwelijke leerkrachten), etc.
Nu ben je er wel dingen aan het bijsleuren die niet noodzakelijk spelen hier hé. Wat jij hier aanhaalt is vaak een gezin waar de moeder thuis is en die kinderen wel eten zullen krijgen hoor. Dat al die andere zaken zeker niet positief zijn om op te klimmen op de socio-economische ladder klopt, maar we hadden het nu gewoon over je kinderen geen deftig eten (mee)geven.
Op een gegeven moment ben je wél verantwoordelijk voor bepaalde daden, keuzes en hun gevolgen, kinderen in het bijzonder denk ik dan en ja, wat mij betreft zaten daar in die reeks ook duidelijke voorbeelden van foute keuzes waarvoor ik de mama verantwoordelijk acht.
Uiteraard, maar waar begint en eindigt de "schuld"? Daar zat een gezin in waar de moeder volgens mij niet zo intelligent was, en wat sociale angsten had, en de vader was werkonbekwaam door ernstige ADHD (geen idee of dat het enige was). Bleek dan dat ze allemaal recht hadden op verhoogde tegemoetkoming, maar de vrouw had het niet want dat gebeurt niet automatisch. Dat vind ik eerlijk gezegd beschamend voor een beschaafd land. Als maatschappij vinden we het kennelijk ok dat die mensen dan 3 kinderen maken, en dan hadden ze alledrie nog eens een mogelijk serieuze erfelijke aandoening. De vraag voor mij is dan toch waar die mensen net schuldig aan zijn? Dom zijn?

Natuurlijk zaten daar ook mensen in die ik graag met hun hoofd eens tegen de muur zou slaan, maar er was niet echt een situatie waar het me 100% eigen schuld leek. Cru gezegd maar als je niet al te snugger bent en je hebt de sociale omkadering niet om je wat te ondersteunen in allerhande keuzes kan het snel verkeerd lopen.
Denk dat jij en ik en vele anderen hier het wel eens zijn dat de je die kinderen daar niet voor moet straffen, ik ben redelijk sterk socialistisch ingesteld op dat vlak, maar ook een cynicus: liever een systeem dat zoveel mogelijk zaken voor de kinderen gratis maakt, dan een systeem dat (onbekwame) ouders geld in handen duwt.
Ja, zeg ik ook.

Deurwaarders en incasso-bureau's die woekerwinsten maken door voor kleine administratieve taken hoge forfaits te vragen?
Ik legde ze eergisteren aan banden als ik kon, maar aan het einde van de rit moet je natuurlijk ook weer niet zomaar schulden kunnen maken en ze nooit afbetalen want zo straf je soms dan weer andere mensen (buurman hier heeft meer dan € 20k verloren door schade aan z'n huur-appartement waarbij hij door schuldbemiddeling nooit het volledige bedrag zal terugzien).
Een concreet voorbeeld was een deurwaarder die de inboedel aansloeg en dan sterk onder de waarde verkocht om de schulden aan te zuiveren. Sowieso dat het valt onder "not my job" om daar een deftige prijs voor te krijgen, maar je kan je toch wel vragens tellen bij het ethische aspect. Ander voorbeeld was een gezin dat in schuldbemiddeling ging, waarna het ouderlijk huis dat ze aan het renoveren waren openbaar werd verkocht, en uiteraard sterk onder de prijs, en ze de raad kregen (nuja, geen keuze) om te huren. Mja, ik weet niet of dat nu een erg toekomstgerichte beslissing was hoor.
Daar heb je ook gelijk in hoor, al vraag ik me wel af hoe je zoiets wilt oplossen? Als je al tegelijkertijd CAW's, OCMW's, mutualiteiten, vakbonden, VDAB, RVA etc. hebt, nog een organisatie erbovenop om het Matteüs-effect te bestrijden?

Ik ben eerder geneigd om het mes in al die verzuilde structuren te zetten, te kijken naar fusies en efficiëntiewinsten, zodat onderlinge tegenspraak al een pak moeilijker wordt (zelf overigens ook meegemaakt). Op bepaalde vlakken mag er gerust méér overheid zijn (bv. schoolmaaltijden) maar op andere vlakken lijkt er mij toch een overschot (verschillende mutualiteiten bv.). Helaas allesbehalve evident in dit land.
Heel dit land hangt aan elkaar met pleisters op pleisters, en dit is ook zo'n geval. Waarom hebben we zoveel mutualiteiten? Een erfenis van de verzuiling, waarvan ik het huidige nut in twijfel trek. Zelfde voor een hoop andere organisaties. Een tabula rasa is een wensdroom, maar "administratieve vereenvoudiging" begint toch wel daar volgens mij hoor.
 
Laatst bewerkt:
Nu ben je er wel dingen aan het bijsleuren die niet noodzakelijk spelen hier hé. Wat jij hier aanhaalt is vaak een gezin waar de moeder thuis is en die kinderen wel eten zullen krijgen hoor. Dat al die andere zaken zeker niet positief zijn om op te klimmen op de socio-economische ladder klopt, maar we hadden het nu gewoon over je kinderen geen deftig eten (mee)geven.

Als ik babbelde met leerkrachten lager onderwijs uit het Brusselse, dan kan ik alleen maar stellen dat je het mis hebt.
Het lijkt inderdaad logisch dat als de moeder nog wél thuis is, dat er dan meer kans is op een goed gevulde brooddoos, maar dat is het niet per se.
Uiteraard, maar waar begint en eindigt de "schuld"? Daar zat een gezin in waar de moeder volgens mij niet zo intelligent was, en wat sociale angsten had, en de vader was werkonbekwaam door ernstige ADHD (geen idee of dat het enige was). Bleek dan dat ze allemaal recht hadden op verhoogde tegemoetkoming, maar de vrouw had het niet want dat gebeurt niet automatisch. Dat vind ik eerlijk gezegd beschamend voor een beschaafd land. Als maatschappij vinden we het kennelijk ok dat die mensen dan 3 kinderen maken, en dan hadden ze alledrie nog eens een mogelijk serieuze erfelijke aandoening. De vraag voor mij is dan toch waar die mensen net schuldig aan zijn? Dom zijn?

Natuurlijk zaten daar ook mensen in die ik graag met hun hoofd eens tegen de muur zou slaan, maar er was niet echt een situatie waar het me 100% eigen schuld leek. Cru gezegd maar als je niet al te snugger bent en je hebt de sociale omkadering niet om je wat te ondersteunen in allerhande keuzes kan het snel verkeerd lopen.

Ik ben niet deel van dat stuk van de maatschappij dat dat oké vindt, al is het zéér moeilijk om zo'n mensen te voorkomen nog kinderen te blijven krijgen. Dan moet de huisarts zo'n vrouw maar helpen om na kind 2 bijvoorbeeld een hormoonstaafje in te planten als ze ermee instemt, na een grondig gesprek/begeleiding.

Ja, zeg ik ook.

Een concreet voorbeeld was een deurwaarder die de inboedel aansloeg en dan sterk onder de waarde verkocht om de schulden aan te zuiveren. Sowieso dat het valt onder "not my job" om daar een deftige prijs voor te krijgen, maar je kan je toch wel vragens tellen bij het ethische aspect. Ander voorbeeld was een gezin dat in schuldbemiddeling ging, waarna het ouderlijk huis dat ze aan het renoveren waren openbaar werd verkocht, en uiteraard sterk onder de prijs, en ze de raad kregen (nuja, geen keuze) om te huren. Mja, ik weet niet of dat nu een erg toekomstgerichte beslissing was hoor.

Heel dit land hangt aan elkaar met pleisters op pleisters, en dit is ook zo'n geval. Waarom hebben we zoveel mutualiteiten? Een erfenis van de verzuiling, waarvan ik het huidige nut in twijfel trek. Zelfde voor een hoop andere organisaties. Een tabula rasa is een wensdroom, maar "administratieve vereenvoudiging" begint toch wel daar volgens mij hoor.

Dan zijn we het grotendeels eens hoor, zo'n zaken zouden wél de plicht van een deurwaarder moeten zijn (enkel toekomstgericht zaken verkopen die een stevige meerwaarde kunnen genereren), die wetgeving dateert volgens mij uit de 19e eeuw toen bepaalde zaken wél min of meer hun waarde behielden (kwalitatieve houten meubels bijvoorbeeld vs. IKEA van nu doorverkopen).

Tabula rasa is inderdaad een wensdroom, maar die administratieve vereenvoudiging blijft helaas ook uit.
Dan babbel je bovendien eens met iemand die bij een mutualiteit werkt, blijkt dat zelfs die mutualiteit opeenvolgende sh*t tijdelijke contracten inzet voor z'n administratie en vaste contracten geen automatisme zijn, beschamend...
 
Terug
Bovenaan