Kleine Beursfeiten

Tesla doet het YTD, op 3 jaar en 5 jaar in elk geval beter dan Oxy. Enkel op 1 jaar niet. Dus 3/4 kans dat Tesla het beter gaat doen (*) Kopen dus!

(*) But then again, de spaarrente ook.

#statistiek #quantspakkendepoen

Tesla doet het YTD, op 3 jaar en 5 jaar in elk geval beter dan Oxy. Enkel op 1 jaar niet. Dus 3/4 kans dat Tesla het beter gaat doen (*) Kopen dus!

(*) But then again, de spaarrente ook.

#statistiek #quantspakkendepoen
Vergeet de koningen van het langetermijn investeren niet, nl. de crypto-analisten die iedereen naar huis investeerden over een 10 jaar periode.

Blijf er wel in geloven en zeker in combinatie met hun zonnepanelen en thuisbatterijen.

Op het vlak van thuisbatterijen verwacht ik ook wel veel van Tesla, als je ziet dat ze op het vlak van autobatterijen nog altijd een voorsprong hebben op al die grote merken, en op termijn lijkt dat mij potentieel een tweede booming markt zoals de zonnepanelen de laatste jaren zijn.

Wat zonnepanelen betreft heb ik geen idee of Tesla daar nog een grote rol zal kunnen spelen, met de huidige dominantie van veel grote spelers incl. een aantal Chinese giganten. En als ik me niet vergis, laat Tesla zijn zonnepanelen door een andere (Chinese) firma maken, ik weet niet of daar zoveel eigen know-how in zit, of het eerder subcontracting is met alleen Tesla branding.

Thuisbatterijen zijn cost/return compleet onzinnig als je aangesloten bent op het net.

Voor afgelegen gebieden wel ok. Maar of dat nu zo'n gigantische markt is om daarvoor het aandeel te kopen...

Waarom niet in het begin van het jaar gekocht dan?
Omdat Elon zijn geloofwaardigheid toen een enorme deuk gekregen had. Zat vol in zijn twitter-debacle en onzin quotes. Ondertussen is hij gekalmeerd en wint hij terug vertrouwen in recente interviews. Misschien heeft hij zijn lesje geleerd. Tesla blijft wel voorloper qua EV dat bovendien een veel grotere winstmarge op elke auto pakt dan elke concurrent. Blijft wel een moeilijke want andere merken benen wel heel snel bij en doen dat met veel meer modellen dan het handvol gedateerde modellen van Tesla. In het batterijverhaal geloof ik ook iets minder maar vroeg of laat zal dat toch een standaard gaan worden vrees ik, gepaard met de elektrische wagens dan. De gok op full auto drive durf ik ook niet maken maar als dat ooit zal mogen, lopen ze ook mijlenver voor.

Laatst bewerkt:
Omdat Elon zijn geloofwaardigheid toen een enorme deuk gekregen had. Zat vol in zijn twitter-debacle en onzin quotes. Ondertussen is hij gekalmeerd en wint hij terug vertrouwen in recente interviews. Misschien heeft hij zijn lesje geleerd. Tesla blijft wel voorloper qua EV dat bovendien een veel grotere winstmarge op elke auto pakt dan elke concurrent. Blijft wel een moeilijke want andere merken benen wel heel snel bij en doen dat met veel meer modellen dan het handvol gedateerde modellen van Tesla. In het batterijverhaal geloof ik ook iets minder maar vroeg of laat zal dat toch een standaard gaan worden vrees ik, gepaard met de elektrische wagens dan.
Tesla heeft nog een technische voorsprong, die eigenlijk best significant is - maar daartegenover staan wel een aantal uitgesproken keuzes, bijkomend kunnen ze die technische voorsprong niet ten volle promoten - de vraag is dan ook of die grote winstmarges zullen blijven - in die sector zie ik dat eerder als tijdelijk - zeker voor een mainstream wagen. Mocht bvb. de EU een fiscaliteit opstellen i.f.v. het werkelijk verbruik...

Tesla koop je imo niet voor de wagens, de koers is daarvoor gewoon te hoog - het zal dus van andere zaken afhangen.

Thuisbatterijen zijn cost/return compleet onzinnig als je aangesloten bent op het net.

Voor afgelegen gebieden wel ok. Maar of dat nu zo'n gigantische markt is om daarvoor het aandeel te kopen...

Met de huidige prijzen zijn thuisbatterijen een nutteloze investering. Maar halveer de prijs, doe er nog wat maatregelen bovenop zoals ze nu in Nederland bespreken van teruglevering naar het net te beperken, en je krijgt volgens mij een ander plaatje waarbij je je avondverbruik met overdag opgewekte zonne-energie opvangt.

Plus het feit dat veel van de consumenten zich laten lijmen door verkoopspraatjes en zinloze ROI berekeningen, dat zie je nu al bij zonnepanelen en in zekere zin thuisbatterijen (het zou me sterk verwonderen dat veel van de mensen die nu een thuisbatterij kopen, daar effectief een deftige payback op krijgen)

Omdat Elon zijn geloofwaardigheid toen een enorme deuk gekregen had. Zat vol in zijn twitter-debacle en onzin quotes. Ondertussen is hij gekalmeerd en wint hij terug vertrouwen in recente interviews. Misschien heeft hij zijn lesje geleerd. Tesla blijft wel voorloper qua EV dat bovendien een veel grotere winstmarge op elke auto pakt dan elke concurrent. Blijft wel een moeilijke want andere merken benen wel heel snel bij en doen dat met veel meer modellen dan het handvol gedateerde modellen van Tesla. In het batterijverhaal geloof ik ook iets minder maar vroeg of laat zal dat toch een standaard gaan worden vrees ik, gepaard met de elektrische wagens dan. De gok op full auto drive durf ik ook niet maken maar als dat ooit zal mogen, lopen ze ook mijlenver voor.
De winstmarge is groter, akkoord, alleen staat die niet in verhouding tot de beurskoers -> VW staat aan 4x de winst... en Tesla???

Tesla heeft nog een technische voorsprong, die eigenlijk best significant is - maar daartegenover staan wel een aantal uitgesproken keuzes, bijkomend kunnen ze die technische voorsprong niet ten volle promoten - de vraag is dan ook of die grote winstmarges zullen blijven - in die sector zie ik dat eerder als tijdelijk - zeker voor een mainstream wagen. Mocht bvb. de EU een fiscaliteit opstellen i.f.v. het werkelijk verbruik...

Tesla koop je imo niet voor de wagens, de koers is daarvoor gewoon te hoog - het zal dus van andere zaken afhangen.
Hun marge blijft zakken, ze hebben al 6 keer hun prijzen verlaagd dit jaar om concurrentieel te blijven. Is toch ook niet wat je wil horen als aandeelhouder :)

De winstmarge is groter, akkoord, alleen staat die niet in verhouding tot de beurskoers -> VW staat aan 4x de winst... en Tesla???
De reden van de hogere PE is natuurlijk de groei, VW groeit nauwelijks terwijl TSLA aan 20% groeit.

De reden van de hogere PE is natuurlijk de groei, VW groeit nauwelijks terwijl TSLA aan 20% groeit.
again, akkoord... maar is niet in verhouding met de beurskoers ... Tesla is gewoon aandeel waar waanzinnig veel fantasie inzit.

Enige wat beurskoers kan rechtvaardigen voor mij is als binnen 10 jaar alles self-driving is en Tesla de enige is die hiervoor de software heeft waardoor ze licensies aan andere autoconstructeurs kunnen verkopen.

Maar als je nu al ziet dat Tesla maar blijft de prijzen verlagen om toch maar de fabrieken niet te laten stilvallen, dan denk ik dat marges alleen maar gaan zakken en dit aandeel gemakkelijk kan halveren. (of erger)

Hun marge blijft zakken, ze hebben al 6 keer hun prijzen verlaagd dit jaar om concurrentieel te blijven. Is toch ook niet wat je wil horen als aandeelhouder :)
Nee dat klopt niet. Ze verlagen de prijzen om meer volume te draaien en niet met inventory te blijven zitten.

Hun winstmarge is superieur en ze groeien in tegenstelling tot de status quo. Ze doen de concurrentie pijn, niet andersom.

Nee dat klopt niet. Ze verlagen de prijzen om meer volume te draaien en niet met inventory te blijven zitten.

Hun winstmarge is superieur en ze groeien in tegenstelling tot de status quo. Ze doen de concurrentie pijn, niet andersom.
Ik lees gewoon het nieuws dus ken de details niet maar dit lijkt me toch anders te zijn:
Tesla had cut prices on both versions of the Model S and Model X by $5,000 earlier this month, days after reporting deliveries of these vehicles slumped by 38% in January to March.

Tesla Chief Executive Elon Musk on Wednesday doubled down on the price war he started at the end of last year, saying the EV maker would prioritize sales growth ahead of profit in a weak economy.
The company posted its lowest quarterly gross margin in two years, missing market estimates, as it slashed prices aggressively in markets including the United States and China to spur demand and fend off rising competition.

Ford Chief Executive Jim Farley said on Thursday that Tesla was pioneering a more dynamic way of pricing electric vehicles that other manufacturers would have to follow.

Goede zeverquote. Jij haalde 1 anekdote aan, ik counterde met een andere anekdote.
Zegt verder niets over de waarde van een bedrijf. Anekdotes zijn geen causiliteit.

Ik zei "Dreamland heeft geen toekomst meer want ze hebben een niet-competitief business model". Case in point, ik ga er af en toe om prijzen te checken en die zijn nogal hoog. Er is hier letterlijk een Dreamland 200m van mijn deur, ik zie het dak van de winkel terwijl ik dit typ. Ik drop daar af en toe eens binnen om rond te neuzen. Ik heb daar nog nooit een competitieve prijs gezien.

Als Colruyt dan de boel herstructureert en verkoopt omdat de omzet het laagst is in 10y, de omzet al jaren systematisch zakt en ze zeggen dat ze er 0 euro winst mee maken, dan moet je toch kunnen dat de anekdote symptomatisch is voor het business model. Namelijk, minder en minder mensen gaan naar de Dreamland (omdat ze dus duurder zijn).

Een andere reden waarom ik zo weinig mogelijk in de Dreamland koop, is omdat het een klotewinkels is om gerief te gaan halen met kinderen. Onze kinderen mochten een nieuw rugzakje kiezen voor school. Die rugzakken staan strategisch helemaal achteraan de hoek. Na een half uur eenhoorn, vosje en lieverheesbeestje passen, uiteindelijk 2 rugzakken gekocht. Een half uur (!) om buiten te raken uit die winkel. Ahja, krijg maar eens 2 peuters uit een winkel die vol met speelgoed zit. Ik heb die krijsend uit die winkel mogen dragen. Volgende keer mogen ze op bol.com iets kiezen... 🙃

Terug
Bovenaan