Kan iemand me uitleggen wat het businessmodel is achter analisten? Waarom publiceren zij koersdoelen etc, wat hebben ze daarmee te winnen juist?
Ik was dit WE bv. wat onderzoek aan het doen naar NYXOAH en bots dan op recente adviezen als:
"Dat betekent dat de analisten verwachten dat de aandelen van Nyxoah met 298% kunnen stijgen vanaf de huidige koers van 7,72 EUR. Daarmee is Degroof Petercam heel wat positiever dan de gemiddelde analist, die de koers van Nyxoah met 226% ziet stijgen tot 25,15 EUR."
Nu, mijn eigen analyse is ook zeer positief dus aangekocht maar als ik Degroof Petercam was zou ik gewoon massaal inkopen bij verwachte stijging van 298% i.p.v. persberichtjes publiceren.... Want als ik het goed begrijp mag je niet zelf kopen als je een aandeel als analyst publiekelijk volgt wegens risico koersmanipulatie? Dus: What's in for them?
Hopen dat klanten bij hen een aandelenportefeuille zullen openen? Dat is gegarandeerde winst voor de bank, met aankoop-, beheers- en verkoopkosten terwijl ze zelf geen koersrisico lopen, geen investeringen moeten doen, etc.