Kleine Beursfeiten

Tom Simonts van KBC -> da's toch een grap van een analist hé...

Prosus: +49%
XFab: +41%
Hyloris: -22%
Care Property: -46%
SVB: -100%

Proficiat Tom: -15% in totaal, waar de MSCI World -7,7% deed.
Stop met je job en koop gewoon een tracker jongen :biglaugh: :biglaugh: :biglaugh:
Best dat er zulke mensen zijn want een deel van het geld voor de beurswinsten moet natuurlijk van ergens komen.

Tom Simonts van KBC -> da's toch een grap van een analist hé...

Prosus: +49%
XFab: +41%
Hyloris: -22%
Care Property: -46%
SVB: -100%

Proficiat Tom: -15% in totaal, waar de MSCI World -7,7% deed.
Stop met je job en koop gewoon een tracker jongen :biglaugh: :biglaugh: :biglaugh:

Moesten die analysten het zo goed weten, hadden ze hun job als analyst natuurlijk niet nodig voor inkomsten...

Hetzelfde met al die beursanalysten die 1 of ander koersdoel voorspellen.

Best dat er zulke mensen zijn want een deel van het geld voor de beurswinsten moet natuurlijk van ergens komen.
Inderdaad, en dat zijn het vaak de brave bompa's die dan blind zo'n KBC top picks volgen terwijl ze vermoedelijk nog niet gehoord hebben van een tracker of ETF.

Mijne pa volgt ook regelmatig van die picks.

Zit met meer dan 150 aandelen in zijn portfolio ondertussen...Door over de jaren heen de picks te kopen en dan niet meer op te volgen natuurlijk.

Anderzijds hebben de 10 analisten die Beursduivel wat volgt het niet echt slecht gedaan sinds nieuwjaar:

goh, als ik vergelijk met mijn eigen portefeuille dan hebben 4 van hun analisten beter gedaan en 5 slechter ...

Diene nummer1, Cees, heeft ook Galapagos als pick ... daar zakt mijn broek toch van af, want hoe kan je nu via fundamentele analyse uitkomen op een aandeel als Galapagos dat op een berg cash zit die langzaam wegsmelt terwijl ze nog mijlenver van een medicijn zitten dat effectief geld gaat opbrengen??

Dat is al vaker gebeurd dat picks van Simonts failliet gaan of dat er kort nadien fraude ontdekt wordt. Soms zelfs 2 vd 5 binnen het jaar.

Als contra indicator heeft zo'n broker cheerleader zeker zijn nut.

Mijne pa volgt ook regelmatig van die picks.

Zit met meer dan 150 aandelen in zijn portfolio ondertussen...Door over de jaren heen de picks te kopen en dan niet meer op te volgen natuurlijk.
Gediversifieerd zal zijn portefeuille wel zijn natuurlijk. En hoogst waarschijnlijk ook wel geen verlieslatende investering (maar ook geen super winstgevende).

goh, als ik vergelijk met mijn eigen portefeuille dan hebben 4 van hun analisten beter gedaan en 5 slechter ...

Diene nummer1, Cees, heeft ook Galapagos als pick ... daar zakt mijn broek toch van af, want hoe kan je nu via fundamentele analyse uitkomen op een aandeel als Galapagos dat op een berg cash zit die langzaam wegsmelt terwijl ze nog mijlenver van een medicijn zitten dat effectief geld gaat opbrengen??

Heiligschennis! Het gebruik van die uitdrukking is voorbehouden voor slechts 1 iemand hier op dit forum!

Ik vraag me vooral af hoe die analyse teams bepalen wat wel en wat niet te verkopen als pick

Dit:
550x550.jpg

of dit:
q5a3gwzcmr531.png

Ik heb nog in calls gezeten met analysten die de stock van een bedrijf volgden, die vragen & antwoorden waren zo breed en vaag dat ze daar onmogelijk iets van cijfers of basis uit konden halen om veel te zeggen over dat aandeel.

Dat maakt voor die gasten geen flikker uit of ze juist of fout zijn. Zolang ze maar volume creëren voor bolero, everybody happy;)

Nieuwe ath met BLDR....wel kleine positie.
Petrol terug stevig up dus apa/oxy mag ook wel is richting nieuwe ath gaan maar zal nog wel even duren vrees ik :frown:

From Doug Leggate at Merrill:

APA is closing in on its first development in Suriname – with indications from an ongoing flow test at Krabdagu 2 encouraging expectations of a possible declaration of commerciality sometime in 2023. We expect the results to be available by the time of APA’s earnings call.

Kan iemand me uitleggen wat het businessmodel is achter analisten? Waarom publiceren zij koersdoelen etc, wat hebben ze daarmee te winnen juist?

Ik was dit WE bv. wat onderzoek aan het doen naar NYXOAH en bots dan op recente adviezen als:

"Dat betekent dat de analisten verwachten dat de aandelen van Nyxoah met 298% kunnen stijgen vanaf de huidige koers van 7,72 EUR. Daarmee is Degroof Petercam heel wat positiever dan de gemiddelde analist, die de koers van Nyxoah met 226% ziet stijgen tot 25,15 EUR."

Nu, mijn eigen analyse is ook zeer positief dus aangekocht maar als ik Degroof Petercam was zou ik gewoon massaal inkopen bij verwachte stijging van 298% i.p.v. persberichtjes publiceren.... Want als ik het goed begrijp mag je niet zelf kopen als je een aandeel als analyst publiekelijk volgt wegens risico koersmanipulatie? Dus: What's in for them?

Zouden die analisten niet gebruikt worden door banken om bedrijven aan te prijzen die leningen bij hun hebben openstaan?

Zo zie ik geregeld de ceo van bedrijf x op het youtube kanaal van bank y babbelen en wordt dat aandeel door de analisten van bank y ook aangeprezen.

Het bedrijf zelf is verlieslatend dus de inkomstenstroom is vooral het uitgeven van nieuwe aandelen, dus die bank heeft er alle belang bij de koers zo hoog mogelijk te praten.

Terug
Bovenaan