Kleine Beursfeiten

En ik die dacht dat beleggen vaak LT is, plots worden we hier geconfronteerd met items zoals "stijging/aandeel van de dag/maand/kwartaal" - best entertainend maar wie o wie zal erin slagen om consequent goede keuzes te maken... en is het verantwoord, wenselijk om dat ook toe te passen wanneer iemand een significant deel van het vermogen ook effectief belegd heeft- dat lijkt me immens moeilijk en slechts weinigen gegeven.

Mss ook eens een pluim voor de analisten op Beursduivel die collectief met +11% gemiddeld een goede prestatie neerzetten.

En ik die dacht dat beleggen vaak LT is, plots worden we hier geconfronteerd met items zoals "stijging/aandeel van de dag/maand/kwartaal" - best entertainend maar wie o wie zal erin slagen om consequent goede keuzes te maken... en is het verantwoord, wenselijk om dat ook toe te passen wanneer iemand een significant deel van het vermogen ook effectief belegd heeft- dat lijkt me immens moeilijk en slechts weinigen gegeven.

Mss ook eens een pluim voor de analisten op Beursduivel die collectief met +11% gemiddeld een goede prestatie neerzetten.

Idd -> er is ook een groot verschil met voor 1% in pakweg aandeel X te zitten dat 25% stijgt, of met 20% van je portefeuille in iets dat 5% stijgt :wink:

Best amusant allemaal hier, heb me gisteren wat opties op bank (BAC) en verzekeraar (Aegon) gekocht "hopend" op herstel in komende maanden... slechts 2x 1% van port maar zorgt wel voor wat peper en zout terwijl we OXY traag verder zien opklimmen

Het stond in mijn model geschreven. 💃🕺
Alleen een week te vroeg blijkbaar. 🙈

Voor de rest kan je hen gerust die 4.5% van vandaag gunnen, want eigenlijk kan je het een beetje bekijken als een troostprijs tegenover de grote stijging van Big Tech (vlot 20%) sinds december/januari. Iets dat niemand hier gezien heeft want iedereen was bezig met Oxy, banken te redden en bompa Berkshire.

Crazy tech Tesla zelf al +80% wtf 🫠

Big Tech is in december/januari ook wel 10-12% kwijt geraakt tegenover begin december, sindsdien inderdaad +25% maar tegenover begin december is dat +11%. Al zou ik daarmee al tevreden zijn als jaarlijks rendement ;)

Mijn cijfers voor Big Tech haal ik van mijn S&P500 info tech tracker (~10% van mijn portefeuille, net iets minder grote positie dan in Berkshire 😋 )

Heb me gisteren Amazon aangekocht, nog steeds niet goedkoop gewaardeerd, maar wel al een stuk goedkoper dan in het begin van het jaar. De exacte bodem gaat niet lukken, maar mijn kleine teen heeft me laten weten dat dit toch al een goed aankoopmoment is geweest :biglaugh:
aangezien het over tech gaat toch nog effe mijn aankoop van 28 dec bovenhalen ... daar was timing toch niet zo slecht, +24% ondertussen (ja ok, META had betere aankoopgeweest :))

En ik die dacht dat beleggen vaak LT is, plots worden we hier geconfronteerd met items zoals "stijging/aandeel van de dag/maand/kwartaal"

We komen net uit een beermarkt. Q1 2023 is sinds lang, nog is een echt goed kwartaal. Ergens is het wel te begrijpen dat het nu over korte termijn winsten gaat. We zijn allemaal hongerig naar winst. Zo hongerig zelf dat sommige zich storten op bankaandelen om toch maar die quick win te hebben. Dat er dan euforie is voor een sterke dagstijging of kwartaalstijging is toch normaal.

Zelf ben ik nog altijd LT en probeer ik nu de pareltjes op lange termijn op te pikken en waarbij er ook wat korte termijn winst inzit.

Verder hebben LT beleggers itt KT beleggers niet vaak nieuwe dingen op het oog of nieuwe aankopen dus is er ook geen nood om over te posten. Zelf zit ik sinds 2017/2018 voornamelijk in Big Tech, nog altijd Microsoft, Apple & Alphabet maar dat elke pagina hier herhalen heeft weinig nut.

Goed voor de werknemers, slecht voor de aandeelhouders en mss ook investeringsklimaat,

Voor diegenen die olie wat volgen, zou OPEC nog een productieverlaging kunnen en willen doorvoeren?

Goed voor de werknemers, slecht voor de aandeelhouders en mss ook investeringsklimaat,ie

Voor diegenen die olie wat volgen, zou OPEC nog een productieverlaging kunnen en willen doorvoeren?
Geen idee. Ik vermoed dat OPEC een olieprijs wilt die toch zeker boven de 70$ blijft vandaar wellicht hun cut (of misschien anticiperen ze op minder demand), anderzijds marcheert het goed in China dus de vraag naar olie zie ik eerder toenemen. Bij een structurele olieprijs van 80$ of meer gaan ze wellicht niet meer cutten want dan zullen ze zelf wel beseffen dat ze dan aan het overdrijven zijn....

Exxon zou interesse tonen in PXD (Pioneer Natural Resources) of een andere mega-deal beogen.
Shale oil is still alive! Maar zoals reeds door @JanusDR aangehaald is de kwaliteit van de gronden niet steeds prime, gekoppeld aan de snelle depletion van de bronnen is er dus steeds nood aan zeer goede locaties.

Vandaar ook de deal van Ovintiv vorige week:

"As shale hits its middle innings, we believe high-return drilling inventory locations are going to be more valuable than ever," Ovintiv Chief Executive Brendan McCracken told Reuters.

He said adding such acreage was key to maintaining higher free-cash-flow generation and shareholder returns for years to come.

o

Na het beluisteren van de cc blijkt ook dat men het aantal rigs actief zijnde, zal laten zakken van 7 naar 2!
Toont ook aan dat de private spelers aan een hoog tempo hun gronden aan het leegpompen waren (cfr ook de steile curve omhoog in de olieproductie van shale in usa) in tegenstelling tot de publieke genoteerde spelers die eerder kijken naar flat production, cashflow en dividenden.
Ook reeds aangehaald door @JanusDR

Laatst bewerkt:
Exxon zou interesse tonen in PXD (Pioneer Natural Resources) of een andere mega-deal beogen.
Shale oil is still alive! Maar zoals reeds door @JanusDR aangehaald is de kwaliteit van de gronden niet steeds prime, gekoppeld aan de snelle depletion van de bronnen is er dus steeds nood aan zeer goede locaties.

Vandaar ook de deal van Ovintiv vorige week:

"As shale hits its middle innings, we believe high-return drilling inventory locations are going to be more valuable than ever," Ovintiv Chief Executive Brendan McCracken told Reuters.

He said adding such acreage was key to maintaining higher free-cash-flow generation and shareholder returns for years to come.

o

Na het beluisteren van de cc blijkt ook dat men het aantal rigs actief zijnde, zal laten zakken van 7 naar 2!
Toont ook aan dat de private spelers aan een hoog tempo hun gronden aan het leegpompen waren (cfr ook de steile curve omhoog in de olieproductie van shale in usa) in tegenstelling tot de publieke genoteerde spelers die eerder kijken naar flat production, cashflow en dividenden.
Ook reeds aangehaald door @JanusDR
Shale maandag omhoog? Ook niet slecht voor APA aangezien dat die toch ook redelijk interessant zijn voor overname door X...
CVX zou eventueel OXY kunnen overnemen maar kleine kans....

(APA fid 2024: https://finance.yahoo.com/news/suriname-staatsolie-hopeful-apa-totalenergies-120000065.html)

Laatst bewerkt:
Weet niet echt goed waar ik dit artikel moet posten, mss in de achtergrondthread.

TLDR: Covid heeft ontwikkeling vd mRNA vaccins 10j vooruit geduwd. Vaccins gaan in de toekomst niet alleen zijn voor besmettelijke ziektes, maar ook voor rsv en in dit artikel: persoonlijke behandeling voor kanker.

Moderna & Pfizer opnieuw op de watchlist

Terug
Bovenaan