Kleine Beursfeiten

Kan iemand me uitleggen wat het businessmodel is achter analisten? Waarom publiceren zij koersdoelen etc, wat hebben ze daarmee te winnen juist?

Ik was dit WE bv. wat onderzoek aan het doen naar NYXOAH en bots dan op recente adviezen als:

"Dat betekent dat de analisten verwachten dat de aandelen van Nyxoah met 298% kunnen stijgen vanaf de huidige koers van 7,72 EUR. Daarmee is Degroof Petercam heel wat positiever dan de gemiddelde analist, die de koers van Nyxoah met 226% ziet stijgen tot 25,15 EUR."

Nu, mijn eigen analyse is ook zeer positief dus aangekocht maar als ik Degroof Petercam was zou ik gewoon massaal inkopen bij verwachte stijging van 298% i.p.v. persberichtjes publiceren.... Want als ik het goed begrijp mag je niet zelf kopen als je een aandeel als analyst publiekelijk volgt wegens risico koersmanipulatie? Dus: What's in for them?

Hopen dat klanten bij hen een aandelenportefeuille zullen openen? Dat is gegarandeerde winst voor de bank, met aankoop-, beheers- en verkoopkosten terwijl ze zelf geen koersrisico lopen, geen investeringen moeten doen, etc.

Het is ook gewoon de taak van analisten om er zoveel mogelijk een goednieuwsshow van te maken. Mensen doen aanzetten om te kopen is wat heel de business doet draaien. Een personal banker die 6 maanden lang tegen elke klant zegt dat ie zijn geld beter maar opzij kan houden, dat kan niet hé.
Die koersdoelen lijken ook meer tot stand te komen door natte vinger werkt als door echte analyse. Als aandeel X vandaag aan 50 euro noteert dan is het koersdoel +/- 60 euro, stijgt het volgende maand naar 60 dan stijgt het koersdoel mee naar 70. Komt het bedrijf een half jaar later met slechte kwartaalcijfers en zakt het naar 30, koersdoel 40. Bij bedrijven uit de pharma moet je die koersdoelen al helemaal met een zak zout nemen.

Net even op guruwatch naar de adviezen gekeken voor BEL20 bedrijven. 172 adviezen: 126 kopen, 32 houden, 14 verkopen. Tsja.

Kan iemand me uitleggen wat het businessmodel is achter analisten? Waarom publiceren zij koersdoelen etc, wat hebben ze daarmee te winnen juist?
Sales.
Nyxoah is een klant van degroof securities voor uitgifte van nieuwe aandelen of obligaties.

Als je een verkoopadvies geeft, dan kan Degroof moeilijker die nieuwe uitgifte slijten aan retail beleggers.

Bijvoorbeeld:

"Piper Sandler, Stifel and Cantor are acting as joint book-running managers for the Offering. Degroof Petercam is acting as a co-manager."

Sales.
Nyxoah is een klant van degroof securities voor uitgifte van nieuwe aandelen of obligaties.

Als je een verkoopadvies geeft, dan kan Degroof moeilijker die nieuwe uitgifte slijten aan retail beleggers.
Bedankt, voor koopadvies is het dat waarschijnlijk.
Maar voor verkoopadvies: is dat dan een klant die naar de concurrentie gelopen is en die dan maar wat pesten?

Laatst bewerkt:
Maar voor verkoopadvies: is dat dan een klant die naar de concurrentie gelopen is en die dan maar wat pesten?

Of je hebt baat bij lage koers. vb je wil de boel van de beurs halen of weet ik veel welke andere reden.

Of je hebt baat bij lage koers. vb je wil de boel van de beurs halen of weet ik veel welke andere reden.

Of het is effectief een aandeel waar ze weinig kans op koersgroei zien - ik ga er toch vanuit dat analysten af en toe nog eens een advies afgeven op basis van cijfers en niet enkel "wat wint onze bank erbij".

Bv. Colruyt, Philips kan ik me wel inbeelden dat weinig analysten daar heel positief over zijn de laatste tijd...

Overweeg om wat colonial coal te kopen. Wel heel risky: 700M ton kolen in de grond te koop. Misschien Chinezen interesse,...en dan gaan die x5 maar als het niet verkocht geraakt dan gaan ze naar 0 natuurlijk :tongue:

Overweeg om wat colonial coal te kopen. Wel heel risky: 700M ton kolen in de grond te koop. Misschien Chinezen interesse,...en dan gaan die x5 maar als het niet verkocht geraakt dan gaan ze naar 0 natuurlijk :tongue:
Op de roulette in't Kursaal zijn je odds hoger denk ik.

Hier voor het eerst wat Catalent (1.5% positie) gekocht aan 46,6 usd tijdens de pandoering vrijdag. Double whammy in de vorm van een winstwaarschuwing en vertrek CFO.

Ondanks de operationele moeilijkheden, blijft het 1 van de grootste spelers in een markt (CDMO) die nog steeds een sterke groei optekent.
Intussen zo hard afgestraft dat het voor mij wel een gokje waard is, met oog op een mogelijke operationele stabilisering tegen eind dit jaar.
Vernieuwde overname-interesse van Danaher & co is ook een potentiële trigger.
Kleine positie die ik niet actief zal opvolgen; zal een sell order instellen rond 65 USD en reminder binnen 6 maanden om te zien hoe het bedrijf en aandeel er dan voor staan (mocht het order niet zijn afgegaan).

---

Daarnaast meerdere financials (geen kleine regionals, enkel D-SIB/G-SIB + Europese verzekeraars) aangekocht de voorbije maand. Uit die lijst ga ik Citi verder opbouwen tot een 5% positie.
En UBS is nog op het verlanglijstje.

---

Verder iemand nog wat interessante Europese aandelen op het oog? (winstgevende bedrijven, non-tech)

Mandaat niet gekregen van de klant.
Of zodanig negatief nieuws dat het echt wel schaamtelijk zou zijn om nog een koopadvies te geven. (Wil overigens niets zeggen over de huidige koopwaardigheid)

Ik heb het al 20x gezegd, maar sellside analisten en 'hoofdeconomen' bij bedrijven zijn latent werklozen.
En als je ermee rekening houdt bij investeringsbeslissingen, zal je krijgen wat je verdient :)

Ik post binnen een jaartje nog eens terug over mijn positie in Nyxoah (12.5% van port) en dan kunnen we zien of de analisten gelijk hadden met hun +280% of niet :).
Vandaag + 7.5% dusniet slecht gestart :)

Laatst bewerkt:
Ik neem "koersdoel" en "advies" (beide bron Saxo bank) ook op in mijn voorspelmodelletje en tot hiertoe ==> Niet significant.

Dus %stijging = %verschil huidige prijs met koersdoel + advies (als categorische) ==> is brol (n)

Ik neem "koersdoel" en "advies" (beide bron Saxo bank) ook op in mijn voorspelmodelletje en tot hiertoe ==> Niet significant.

Dus %stijging = %verschil huidige prijs met koersdoel + advies (als categorische) ==> is brol (n)

Om nog maar te zwijgen van situaties waar ze een koop- of houdadvies geven, maar dezelfde bank (ik vermoed dus ook dezelfde analyst) een koersdoel afgeeft dat stukken lager ligt dan de huidige koers :crazy:

Welgeteld 3,5 maanden heeft de nieuwe strategie van Dreamland/Dreambaby geduurd. Wie had dat nu toch verwacht?
De speelgoedwinkelketen Dreamland komt voor 75 procent in handen van haar Belgische rivaal ToyChamp. 192 van de 1.100 werknemers dreigen hun job te verliezen.
Recenter nam Colruyt enkele opvallende maatregelen bij zijn speelgoeddochter. Zo konden klanten niet langer gratis online besteld Dreamland-speelgoed afhalen in de Colruyt- en OKay-supermarkten. Daar moeten ze sinds kort 2,99 euro voor betalen. Thuisleveringen, waarvoor al moest worden betaald, werden duurder. Een levering kost nu minstens 5,99 euro. Het leverde de webwinkel mogelijk een hogere winstmarge op per verkocht artikel, maar maakte hem ook minder concurrentieel. Zo kost bordspel Monopoly Classic met thuislevering bij Dreamland 37,49 euro. Bij concurrent Bol.com is dat 29,89 euro.
Colruyt verkoopt Dreamland en voert herstructurering door

Ik was dit WE bv. wat onderzoek aan het doen naar NYXOAH en bots dan op recente adviezen als:

"Dat betekent dat de analisten verwachten dat de aandelen van Nyxoah met 298% kunnen stijgen vanaf de huidige koers van 7,72 EUR. Daarmee is Degroof Petercam heel wat positiever dan de gemiddelde analist, die de koers van Nyxoah met 226% ziet stijgen tot 25,15 EUR."

Nu, mijn eigen analyse is ook zeer positief dus aangekocht maar als ik Degroof Petercam was zou ik gewoon massaal inkopen bij verwachte stijging van 298% i.p.v. persberichtjes publiceren.... Want als ik het goed begrijp mag je niet zelf kopen als je een aandeel als analyst publiekelijk volgt wegens risico koersmanipulatie? Dus: What's in for them?
Het businessmodel is nochtans redelijk straight forward: de beurshuizen voor dewelke deze analisten werken hebben institutionele beleggers als klant. Institutionele beleggers betalen voor allerhande informatie waarvan ze geloven dat deze hun performance kan verhogen.

Het koersdoel dat een analist op een aandeel kleeft is uiteindelijk een van de minst belangrijke zaken, want institutionals zullen ook zelf een analyse maken alvorens een aandeel op te pikken. Belangrijker zijn: de gebruikte waarderingsmethodes, marktanalyse, uiteenzetting van het competitief landschap, kwalitatieve analyse van de verschillende producten of departementen etc etc.

Goede analisten zijn zij die een bedrijf + risicos / opportuniteiten goed kunnen inschatten. Aan het koersdoel wordt veel minder gewicht gegeven. Retail beleggers kijken misschien meer naar die koersdoelen, omdat ze geen toegang krijgen tot de rapporten/analyses zelf.

Sales.

En dit... al mag het natuurlijk niet (Chinese walls)

source: ik werk zelf bij een beurshuis, niet als analist :)

Het businessmodel is nochtans redelijk straight forward: de beurshuizen voor dewelke deze analisten werken hebben institutionele beleggers als klant. Institutionele beleggers betalen voor allerhande informatie waarvan ze geloven dat deze hun performance kan verhogen.
Dear lord.
En dit... al mag het natuurlijk niet (Chinese walls)
Ja, chinese muren zijn inderdaad nogal brokkelig ;-)

source: ik werk zelf bij een beurshuis, niet als analist :)
Hoe zit het met de beleggingsresultaten van die institutionele klanten als die zogezegd de sellside rapporten echt gebruiken om bij te leren voor een investeringsbeslissing?

Ach ik weet het antwoord al: latent werklozen die betere resultaten zouden hebben in hun institutioneel fonds moesten ze alles in een indexfonds steken.
Bron: mezelf, ik heb er een thesis rond gemaakt :-D

I don't make the rules.

Hoe zit het met de beleggingsresultaten van die institutionele klanten als die zogezegd de sellside rapporten echt gebruiken om bij te leren voor een investeringsbeslissing?
Ik beweer dan ook nergens dat ze dankzij sellside rapporten effectief gaan outperformen.

Ach ik weet het antwoord al: latent werklozen die betere resultaten zouden hebben in hun institutioneel fonds moesten ze alles in een indexfonds steken.
Bron: mezelf, ik heb er een thesis rond gemaakt :-D
Klopt... maar zowel de portfoliomanager aan de buyside als de analist aan de sellside hebben intussen dik hun boterham verdiend, tot spijt van wie het benijdt.

Terug
Bovenaan