Kleine Beursfeiten

Nee dat klopt niet. Ze verlagen de prijzen om meer volume te draaien en niet met inventory te blijven zitten.

Hun winstmarge is superieur en ze groeien in tegenstelling tot de status quo. Ze doen de concurrentie pijn, niet andersom.

Als je marge van, wat was het, 18% naar 11% zakt en je revenue stijgen niet proportioneel in omgekeerde richting, dan lijkt het toch eerder proberen van inventory af te raken ?

Ik zei "Dreamland heeft geen toekomst meer want ze hebben een niet-competitief business model". Case in point, ik ga er af en toe om prijzen te checken en die zijn nogal hoog. Er is hier letterlijk een Dreamland 200m van mijn deur, ik zie het dak van de winkel terwijl ik dit typ. Ik drop daar af en toe eens binnen om rond te neuzen. Ik heb daar nog nooit een competitieve prijs gezien.

Als Colruyt dan de boel herstructureert en verkoopt omdat de omzet het laagst is in 10y, de omzet al jaren systematisch zakt en ze zeggen dat ze er 0 euro winst mee maken, dan moet je toch kunnen dat de anekdote symptomatisch is voor het business model. Namelijk, minder en minder mensen gaan naar de Dreamland (omdat ze dus duurder zijn).

Een andere reden waarom ik zo weinig mogelijk in de Dreamland koop, is omdat het een klotewinkels is om gerief te gaan halen met kinderen. Onze kinderen mochten een nieuw rugzakje kiezen voor school. Die rugzakken staan strategisch helemaal achteraan de hoek. Na een half uur eenhoorn, vosje en lieverheesbeestje passen, uiteindelijk 2 rugzakken gekocht. Een half uur (!) om buiten te raken uit die winkel. Ahja, krijg maar eens 2 peuters uit een winkel die vol met speelgoed zit. Ik heb die krijsend uit die winkel mogen dragen. Volgende keer mogen ze op bol.com iets kiezen... 🙃
Ik heb die "quote" van jou nooit gelezen, en ook nooit op gereageerd. Enkel je anekdote heb ik zien passeren. :)
Verder ben ik misschien 3 keer in mijn leven in een Dreamland geweest, heb daar geen belangen in.

Weer bezig geweest met Ozempic, Mounjaro, dus Eli Lilly en consoorten.

50B-100B markt?
Vervierdubbel dat maar. Op zijn minst.

Trouwens.

Het nieuwe subforum over crypto, kwam er bijna exact op de top toen bitcoin op 60.000 stond.

Het nieuwe subforum over 'de energie- en financiele crisis' kwam er op de absolute top van de energieprijzen, waarna ze in elkaar klapten.
Alsook op quasi de bottom tick van de Europese beurskoersen in die tijd.

Dit forum is een market timing goudmijn, maar we beseffen het te weinig! :biglaugh:

Ja ok, ik ging het eerst niet doen omdat anders bepaalde beunhazen er mee van konden profiteren, maar ik ben in een gulle bui en heb zelf toch al een max positie.

Het gaat over FCNCA (First Citizens Bankshares).
(ik had dit aandeel al ervoor, zoals hier op het forum vermeld, maar verkocht toen het initieel 50% steeg. Dan teruggekocht aan 980 toen ik besefte wat de werkelijke waarde was).

Zelfde principe als met UBS (die Credit Suisse voor een prikje kon overkopen), maar nog beter.
En veel veiliger.

- Waarom beter?
FCNCA kon de assets van Silicon Valley bank kopen aan 16B korting.
Met als kers op de taart dat ze de slechtere assets niet moesten overnemen.
FCNCA stond aan 8B market cap, en ze krijgen dus 16B cadeau.
Om het ruwweg te zeggen is dat dus zeker 20-25B waard. Het stond op moment van mijn tip aan 13B (nu 14,5B of zo).
UBS heeft 50B aan equity gekregen, terwijl ze een 75B market cap hebben.

- Waarom veiliger?
In tegenstelling tot UBS hebben ze wat kunnen cherry picken bij de assets.
In tegenstelling tot UBS die een global systemic bank moet overnemen, is het een veel eenvoudiger acquisitie, zonder veel culturele verschillen, en enkel regionale domestic business.
In tegenstelling tot UBS zijn er geen rechtszaken die onzekerheid creëren. (ook al hebben de klagers weinig om op te staan)
In tegenstelling tot UBS heeft het management TONNEN ervaring in het overnemen van failliete banken.
Meer nog, de CEO van FCNCA heeft de afgelopen 15 jaar niets anders gedaan dan 12 failliete banken overgenomen, perfect geïntegreerd, en zakken aandeelhouderswaarde gecreëerd.
Het integratierisico is dus bijna nul.

Kortom, daar waar UBS zeker 50% upside heeft, zijn er daar wat beslommeringen die de boel vertragen en onzekerheid creëren.
Bij FCNCA is er 50-70% upside, met quasi geen risico.

10 mei is het earnings date bij FCNCA.
15 mei komen de 13-F van de posities van de hedgefunds openbaar, waar volgens mij regelmatig FCNCA zal in voorkomen.

"koersdoel" dus 1500-1700.
Wanneer? Who knows.
Misschien binnen een maand als de markt het ook snel beseft, misschien binnen 2 jaar als er tussentijds nog wat recessiezever komt.

En misschien kan het binnenkort nog goedkoper gekocht worden als er nog wat regionale banken failliet gaan of kapitaal moeten ophalen, maar die kan ik niet voorspellen.
Voor hetzelfde geld staat het dan al aan 1300 ,en zakt het in die periode naar 1150 of zo, wat nog altijd duurder is dan vandaag.

Laatst bewerkt:
En beschaam mij niet met posities van minder dan 20%, en indien succesvol verwacht ik van de volgers een durum met feta en een Freeway cola zero.

Ja ok, ik ging het eerst niet doen omdat anders bepaalde beunhazen er mee van konden profiteren, maar ik ben in een gulle bui en heb zelf toch al een max positie.

Het gaat over FCNCA (First Citizens Bankshares).
(ik had dit aandeel al ervoor, zoals hier op het forum vermeld, maar verkocht toen het initieel 50% steeg. Dan teruggekocht aan 980 toen ik besefte wat de werkelijke waarde was).

Zelfde principe als met UBS (die Credit Suisse voor een prikje kon overkopen), maar nog beter.
En veel veiliger.

- Waarom beter?
FCNCA kon de assets van Silicon Valley bank kopen aan 16B korting.
Met als kers op de taart dat ze de slechtere assets niet moesten overnemen.
FCNCA stond aan 8B market cap, en ze krijgen dus 16B cadeau.
Om het ruwweg te zeggen is dat dus zeker 20-25B waard. Het stond op moment van mijn tip aan 13B (nu 14,5B of zo).
UBS heeft 50B aan equity gekregen, terwijl ze een 75B market cap hebben.

- Waarom veiliger?
In tegenstelling tot UBS hebben ze wat kunnen cherry picken bij de assets.
In tegenstelling tot UBS die een global systemic bank moet overnemen, is het een veel eenvoudiger acquisitie, zonder veel culturele verschillen, en enkel regionale domestic business.
In tegenstelling tot UBS zijn er geen rechtszaken die onzekerheid creëren. (ook al hebben de klagers weinig om op te staan)
In tegenstelling tot UBS heeft het management TONNEN ervaring in het overnemen van failliete banken.
Meer nog, de CEO van FCNCA heeft de afgelopen 15 jaar niets anders gedaan dan 12 failliete banken overgenomen, perfect geïntegreerd, en zakken aandeelhouderswaarde gecreëerd.
Het integratierisico is dus bijna nul.

Kortom, daar waar UBS zeker 50% upside heeft, zijn er daar wat beslommeringen die de boel vertragen en onzekerheid creëren.
Bij FCNCA is er 50-70% upside, met quasi geen risico.

10 mei is het earnings date bij FCNCA.
15 mei komen de 13-F van de posities van de hedgefunds openbaar, waar volgens mij regelmatig FCNCA zal in voorkomen.

"koersdoel" dus 1500-1700.
Wanneer? Who knows.
Misschien binnen een maand als de markt het ook snel beseft, misschien binnen 2 jaar als er tussentijds nog wat recessiezever komt.
Ken er niet veel van en al zeker niet van banken maar wat ik wel oppervlakkig heb gezien is dat FCNCA een veel hogere P/E heeft dan de concurrenten (15 tov 10- FBNC, BOCF,...), en dit aan de huidige marktwaarde. Waarom?

Ken er niet veel van en al zeker niet van banken maar wat ik wel oppervlakkig heb gezien is dat FCNCA een veel hogere P/E heeft dan de concurrenten (15 tov 10- FBNC, BOCF,...), en dit aan de huidige marktwaarde. Waarom?
Als je 16B cadeau krijgt, wat zal er dan gebeuren met die E ?

Het enthousiasme voor de monstertip snijdt door merg en been! Heerlijk :biglaugh:
Had net ervoor 10 stuks gekocht, maar vergeten te melden:). Kwestie van niet alleen crazy tech in portefeuille te hebben.
Bedankt voor de tip en de durum met feta ( ik lust trouwens geen feta in - of buiten- mijn durum, ooit een durum met frieten besteld en een durum met feta gekregen, heb er nog nachtmerries van) en freeway cola zullen uw deel zijn bij succes! Je kan dit bericht altijd terug oprakelen mocht ik het vergeten;)

Ter info, bij mij is dit een 30% positie. Ik kon niet meer, want limiet margin.
Ik ging wat Oxy warrants verkopen om nog extra FCNCA te kopen, maar die warrants zijn zeer illiquide geworden en ben er dan maar vanaf gebleven.

Ook nog een paar call opties gekocht strike 1140. Maar die zijn zeer illiquide.

Terug
Bovenaan