Kleine Beursfeiten

Zijn er bepaalde trackers/fonds/specifieke aandelen rond de recyclage van oude auto's met verbrandingsmotoren?

Aangezien we evolueren naar een wereld van elektrische wagens en een schaarste aan grondstoffen, gaat dat toch een boom geven voor dit soort bedrijven?
Bedoel je de rederijen met boten die de oude auto's naar Afrika verschepen?

Bedoel je de rederijen met boten die de oude auto's naar Afrika verschepen?
Touché :-)

Maar gezien de switch naar circulaire economie en andere zaken in de EU (lees groene deal), zie ik nog dat ze constructeurs zullen opleggen om zelf in te staan voor hun recyclage. Het is toch maar doorrekenen aan de eindklant.

@pijlman
Lijkt me straf dat er opeens megaveel winsten te rapen vallen in deze niche sector.
Surf beter op reeds established trends zoals:
- mensen worden ouder/rijker --> healthcare stocks, woonzorg real estate; luxeproducten zoals LVMH
- (zuid-oost)azië digitaliseerd --> e-commerce etc in die landen
- cloud & cybersecurity --> big tech & qualitatieve growth stocks in die specifieke sectoren
- cyclische trends --> grondstoffen die nu duurder worden (mining, olie,...)
- mensen stoppen met rokken maar switchen naar vaping/IQOS --> PMI :cool: (mss iets te hard in detail :ROFLMAO: )
-etc...

Ipv slimmer proberen te zijn als iedereen (een trend ontdekken die nog niet bestaat), probeer gewoon de juiste aandelen te vinden in de trends die reeds bestaan?

Even ter info: morgen wordt een bloedrode beursdag - telkens port in de buurt van -1% YTD komt wordt de bijl bovengehaald. Heb gevraagd aan Saxo of ik short kan gaan op de eigen port maar nog geen antwoord gekregen.

@pijlman
Lijkt me straf dat er opeens megaveel winsten te rapen vallen in deze niche sector.
Surf beter op reeds established trends zoals:
- mensen worden ouder/rijker --> healthcare stocks, woonzorg real estate; luxeproducten zoals LVMH
- (zuid-oost)azië digitaliseerd --> e-commerce etc in die landen
- cloud & cybersecurity --> big tech & qualitatieve growth stocks in die specifieke sectoren
- cyclische trends --> grondstoffen die nu duurder worden (mining, olie,...)
- mensen stoppen met rokken maar switchen naar vaping/IQOS --> PMI :cool: (mss iets te hard in detail :ROFLMAO: )
-etc...

Ipv slimmer proberen te zijn als iedereen (een trend ontdekken die nog niet bestaat), probeer gewoon de juiste aandelen te vinden in de trends die reeds bestaan?
Bedankt voor deze nuttige info.
  1. Ik zeg toch niet dat ik trends probeer te ontdekken? Ik vroeg het mij gewoon af.
  2. Je spreekt hier over niche terwijl er gemiddeld jaarlijks 13 miljoen wagens in de EU worden geregistreerd
  3. Ik bekijk trends die al bestaan, ik zie perfect dat aanbieders van elektrische laadpalen relatief stijgen omdat deze voortvloeien op de elektrificatie van het wagenpark
  4. Ik maak gewoon de omgekeerde redenering en vroeg me af wat er met de 'overschot' aan auto's gaat gebeuren

OPEC Sees No ‘Immediate Solution’ To High Oil Prices

Het zou mij niet verbazen, zelfs zonder oorlog, dat de petrolprijs gaat stijgen deze zomer naar 120$.
Een Tesla is misschien een optie want tanken gaat kostelijk worden...

OPEC Sees No ‘Immediate Solution’ To High Oil Prices

Het zou mij niet verbazen, zelfs zonder oorlog, dat de petrolprijs gaat stijgen deze zomer naar 120$.
Tis dat onze elektriciteit niet uit de pan singt. :unsure:

Tis dat onze elektriciteit niet uit de pan singt. :unsure:
En een Tesla kost 50k, niemand weet wat die batterijen nog waard zijn na 8 jaar (vervangen is 20k), een vergelijkbare benzine-auto kost veel minder, je moet een laadpaal en al van die zaken installeren voor meerdere duizend euro, opladen duurt veel en veel langer dan tanken, uw range is veel lager, iedere avond er aan denken om de kabel uit te halen en uw auto op te laden etc...

Waarschijnlijk zijn er binnen een paar jaar fenomenale koopjes te doen qua benzine-autos, op het moment dat niemand ze nog wil en op het moment dat olie net op een piek staat :)

Overweeg om BRKB te verkopen en in oxy te steken,anderzijds niet de meest 'veilige' manier van beleggen:thinking:
Maar hier zit er nog eentje met 'all in' apa :smile:

Laatst bewerkt:

Ahold Delhaize GAAP EPS of $0.62 beats by $0.06, revenue of $20.14B misses by $2.01B​

2 miljard miss op revs voor zo een keten. Hoe doet ge dat?

• Q4 Group net sales were €20.1 billion, up 0.1% at constant exchange rates compared to Q4 of 2020, which contained a 53rd week. Excluding last year's 53rd week, Q4 net sales grew by 6.7% at constant rates. Full year 2021 Group net sales of €75.6 billion were up 3.3% over 2020 at constant exchange rates, and up 5.0% on a comparable 52-week basis

Hier ligt mss een reden van de miss.
2020 had een extra week vergeleken met 2021.

• Q4 Group net sales were €20.1 billion, up 0.1% at constant exchange rates compared to Q4 of 2020, which contained a 53rd week. Excluding last year's 53rd week, Q4 net sales grew by 6.7% at constant rates. Full year 2021 Group net sales of €75.6 billion were up 3.3% over 2020 at constant exchange rates, and up 5.0% on a comparable 52-week basis

Hier ligt mss een reden van de miss.
2020 had een extra week vergeleken met 2021.
ik zou me zorgen maken als ik aandelen had van een bedrijf waar niet elk jaar evenveel dagen heeft (schrikkeldag buiten beschouwing gelaten)… sinds wanneer gaan we per aantal weken rapporteren en niet gewoon per jaar??

En een Tesla kost 50k, niemand weet wat die batterijen nog waard zijn na 8 jaar (vervangen is 20k), een vergelijkbare benzine-auto kost veel minder, je moet een laadpaal en al van die zaken installeren voor meerdere duizend euro, opladen duurt veel en veel langer dan tanken, uw range is veel lager, iedere avond er aan denken om de kabel uit te halen en uw auto op te laden etc...

Waarschijnlijk zijn er binnen een paar jaar fenomenale koopjes te doen qua benzine-autos, op het moment dat niemand ze nog wil en op het moment dat olie net op een piek staat :)
Hoezo weet niemand wat die batterijen nog waard zijn na 8 jaar? De model S is toch al van 2012? Allemaal non-argumenten tegen de elektrische wagen imho. Heb hier nu toevallig gisteren een laadpaal laten installeren, dat heeft mij toch niet meerdere duizenden euro's gekost. Range is toch zo slecht niet voor 99,9% van de ritten. 's nachts opladen, etc.. (ik heb trouwens een PHEV met ocharme 40km range en nog is 80% van m'n kilometers tot nu toe volledig elektrisch geweest.)

Uwe gsm steekt ge 's avonds ofzo toch ook in, iedere dag. Lig ik precies niet van wakker :-/

Alle niet dat ik hier een discussie over wagens wil starten maar 't zijn allemaal achterhaalde argumenten hoor. Het verraadt je leeftijd wat. :p

ik zou me zorgen maken als ik aandelen had van een bedrijf waar niet elk jaar evenveel dagen heeft (schrikkeldag buiten beschouwing gelaten)… sinds wanneer gaan we per aantal weken rapporteren en niet gewoon per jaar??

Creatief met cijfers spelen om nog ~2% extra "groei" te kunnen tonen? :)

Overweeg om BRKB te verkopen en in oxy te steken,anderzijds niet de meest 'veilige' manier van beleggen:thinking:
Maar hier zit er nog eentje met 'all in' apa :smile:

Zolang de olieprijs goed blijft geen vuiltje aan de lucht natuurlijk:

+ sterke vraag naar olie, vraag is niet afgenomen ondanks de stijgende prijzen
+ voorspellingen dat dit nog even aanhoud
+ OPEC bevestigd bovenstaande
+ productiecapaciteit lijkt een probleem te zijn bij bepaalde spelers waardoor opgelegde quota niet behaald worden, ook buiten OPEC kent men dezelfde beperkingen
+ covid is op de terugweg, mogelijke katalysator voor economische activiteit
+ OPEC bevestigd dat de spare capaciteit gedaald is tot ca 4-5% (komende van 9)
+ shift naar hernieuwbare energie zal tijdelijk bijdragen tot hogere olieprijzen (minder investeringen)
+ een aantal overheden hebben door dat olie etc. nog even nodig zal zijn en temperen de ambities naar de overschakeling naar alternatieven, dit zal de vraag naar olie onderhouden
+ vliegverkeer zal exponentieel stijgen de komende maanden (behoudens nieuwe varianten), wellicht de enige olie -sector die nog een lange weg heeft te gaan
+/- Rusland
+/- Uitkomst uitvoer olie Iran, bij een deal - daling van 10$?
+/- analyses van grote banken i.v.m. olieprijzen komend jaar vertonen grote schommelingen
- meer geïnteresseerden (o.a. shalie) buiten OPEC door hogere prijs olie
- spanningen tussen OPEC leden die mogelijks escaleren en leiden tot groter aanbod
- Chinese economie die vertraagt
- Te hoge inflatie -> significante renteverhoging
- ingrijpen overheden door strategische reserves vrij te geven
? aan welk tempo kan het olieaanbod groeien gezien lage investeringsniveau van de laatste jaren
? heeft OPEC zijn les geleerd door beter te anticiperen op hogere doch verteerbare olieprijzen

Stel dat de Iran deal niet doorgaat - kunnen we dan op korte termijn geen piek in de prijs verwachten, extra capaciteit is er NU niet (tenzij het begint te rommelen binnen OPEC)?

Hoezo weet niemand wat die batterijen nog waard zijn na 8 jaar? De model S is toch al van 2012? Allemaal non-argumenten tegen de elektrische wagen imho. Heb hier nu toevallig gisteren een laadpaal laten installeren, dat heeft mij toch niet meerdere duizenden euro's gekost. Range is toch zo slecht niet voor 99,9% van de ritten. 's nachts opladen, etc.. (ik heb trouwens een PHEV met ocharme 40km range en nog is 80% van m'n kilometers tot nu toe volledig elektrisch geweest.)

Uwe gsm steekt ge 's avonds ofzo toch ook in, iedere dag. Lig ik precies niet van wakker :-/
Daar zit nogal veel persoonlijke situatie en preferentie in hé...
Laadpaal 3 fasen was alleszins meer dan 2000 euro bij mijn broer.
350 km range is ok voor 90-95% van de ritten idd, die 10% zou ik alleszins ongelofelijk vervelend vinden.
En elke keer uw kabel uithalen, auto moeten opladen op straffe van niet kunnen vertrekken s morgens, is voor een notoire vergeetkous als mezelf, totaal uit een boze.

Ik wacht wel tot ze 1 of ander automatisch oplaadsysteem hebben, inductie via de grond of zo :)
Alle niet dat ik hier een discussie over wagens wil starten maar 't zijn allemaal achterhaalde argumenten hoor. Het verraadt je leeftijd wat. :p
Hoe oud denk je wel dat ik ben misschien? :-D

Daar zit nogal veel persoonlijke situatie en preferentie in hé...
Laadpaal 3 fasen was alleszins meer dan 2000 euro bij mijn broer.
350 km range is ok voor 90-95% van de ritten idd, die 10% zou ik alleszins ongelofelijk vervelend vinden.
En elke keer uw kabel uithalen, auto moeten opladen op straffe van niet kunnen vertrekken s morgens, is voor een notoire vergeetkous als mezelf, totaal uit een boze.

Ik wacht wel tot ze 1 of ander automatisch oplaadsysteem hebben, inductie via de grond of zo :)

Hoe oud denk je wel dat ik ben misschien? :-D
Ik gok zo de generatie die de 50 net voorbij is? En no offense he. :D

Terug
Bovenaan