JanusDR
Well-known member
Voorspellingen en banken mag je alleszins negeren, je moet zelf je werk doenZolang de olieprijs goed blijft geen vuiltje aan de lucht natuurlijk:
+ sterke vraag naar olie, vraag is niet afgenomen ondanks de stijgende prijzen
+ voorspellingen dat dit nog even aanhoud
+ OPEC bevestigd bovenstaande
+ productiecapaciteit lijkt een probleem te zijn bij bepaalde spelers waardoor opgelegde quota niet behaald worden, ook buiten OPEC kent men dezelfde beperkingen
+ covid is op de terugweg, mogelijke katalysator voor economische activiteit
+ OPEC bevestigd dat de spare capaciteit gedaald is tot ca 4-5% (komende van 9)
+ shift naar hernieuwbare energie zal tijdelijk bijdragen tot hogere olieprijzen (minder investeringen)
+ een aantal overheden hebben door dat olie etc. nog even nodig zal zijn en temperen de ambities naar de overschakeling naar alternatieven, dit zal de vraag naar olie onderhouden
+ vliegverkeer zal exponentieel stijgen de komende maanden (behoudens nieuwe varianten), wellicht de enige olie -sector die nog een lange weg heeft te gaan
+/- Rusland
+/- Uitkomst uitvoer olie Iran, bij een deal - daling van 10$?
+/- analyses van grote banken i.v.m. olieprijzen komend jaar vertonen grote schommelingen
- meer geïnteresseerden (o.a. shalie) buiten OPEC door hogere prijs olie
- spanningen tussen OPEC leden die mogelijks escaleren en leiden tot groter aanbod
- Chinese economie die vertraagt
- Te hoge inflatie -> significante renteverhoging
- ingrijpen overheden door strategische reserves vrij te geven
? aan welk tempo kan het olieaanbod groeien gezien lage investeringsniveau van de laatste jaren
? heeft OPEC zijn les geleerd door beter te anticiperen op hogere doch verteerbare olieprijzen
Stel dat de Iran deal niet doorgaat - kunnen we dan op korte termijn geen piek in de prijs verwachten, extra capaciteit is er NU niet (tenzij het begint te rommelen binnen OPEC)?
De periode waarin ik die aandelen kocht, was toen iedereen zei dat olie passé was want 'elektrisch' en 'work from home', en je hier op het forum bijna uitgelachen werd.
Op korte termijn kan volgens mij de prijs zowel stijgen als dalen door rusland of iran deal. Dat is puur macro.
Bv iran deal: iedereen denkt dat prijs zwaar zal dalen.
Maar ik weet dat uiteindelijk nog zo niet.
Die deal wordt nu al geanticipeerd en olie staat nog altijd boven de 90.
Ook veel fysieke kopers die op korte termijn aan het wachten zijn voor eventuele daling vlak na de deal.
Maar dat betekent dat na een paar dagen/weken de prijs weer genormaliseerd is door die extra vraag.
Dus blijf ik bij basic vraag/aanbod ipv macro events te proberen voorspellen.
Er moet +- 500 miljard geïnvesteerd worden in olieexploratie gewoon om het aanbod gelijk te houden.
Momenteel wordt er 370B geïnvesteerd.
Dat geeft dus shit binnen 1-2 jaar aan aanbodkant.
Aan vraagkant zit usa en india momenteel al hoger dan 2019.
Internationale vluchten moeten zelfs nog deftig starten, europa covid maatregelen beginnen in de komende weken pas volledig te verdwijnen, Japan en China zijn zelfs nog half toe.
En ik zie overal carbon subsidies verschijnen ipv extra carbon taxes.
Zie bv bij ons btw verlaging electriciteit, of roep om accijnsverlaging brandstof.
Ze gaan de shale oil mannen straks sméken om sneller te groeien. En het zal nodig zijn.
En 0,0 van die groei zit in de prijzen.