Kleine Beursfeiten

Sterke cijfers van Upstart inderdaad en vooral de guidance voor 2022 is heel goed. Ik heb ze al een tijdje niet meer in mijn portfolio maar ben blij voor degenen die nu eens beloond worden om ze zo lang bij te houden. :)

+33% inmiddels.

Als je met een relatief klein bedrag begint aan je beurs avontuur, is het nemen van dividend aandelen toch niet rendabel om Geld te accumuleren lijkt me? Voorbeeld: 10k start bedrag. 5000 in Ageas, 5000 in Cofinimmo.

168 Euro per jaar aan dividend van Cofinimmo aan koers prijs van 118 Euro.

190 Euro per jaar aan dividend voor Ageas aan koers prijs van 45 Euro.

Dus op 10k heb je na 1 jaar : 358 euro winst bij een neutrale zijwaartse, niet stijgende koers.
Ik herbeleg dan ook elk jaar mijn dividenden. Heb ik hier paar dagen geleden nog gemeld dat ik mijn dividenden van vorig jaar nu herbelegd heb in Cofinimmo.

30% per jaar is het nieuwe normaal :rofl:
Ben Felix heeft een filmpje waarin hij de gemiddelde stijging van 8 (?) procent tegen het licht houdt.
Daarin bekeek hij hoe vaak de S&P500 steeg met meer dan 20% of daalde met meer dan 15%.
Dat was in de overgrote meerderheid van de jaren het geval.

Het komt best zelden voor dat de markt stijgt of daalt met een percentage van 10%

Gewoon ter zijde. De percentages kunnen ook een klein beetje afwijken, maar dat was wel het algemene idee.
Bijna geen enkel jaar is een 'normaal' of 'gemiddeld' beursjaar.

Redelijk logisch ook natuurlijk, maar niet verkeerd om het ook eens te zien.

Dividenden sucken.

Van elke 100 euro "winst" bij mij komt:

80 euro uit niet gerealiseerde meerwaarde
8 euro uit opties
6 euro uit cashdividend
4 euro uit gerealiseerde meerwaarde
2 euro uit stockdividend

Compounding, dividend op dividend is mss in totaal een paar 100 euro.

UPST 2021 Q4 resultaten:

Goede resultaten!
Sterke cijfers van Upstart inderdaad en vooral de guidance voor 2022 is heel goed.
Integendeel, dikke schijtresultaten.

Typisch silicon valley gezwets in de conference call als het over finance gaat ("deeply proprietary" AI :rofl:), hogere delinquency rate in een hyperzot 2021 waar geen enkele consument betalingsproblemen heeft.

Dat belooft voor als tweedehandse autoprijzen terug normaal worden, en stimulus checks op zijn.

En 400 miljoen buyback, terwijl de CEO zelf wel continu aandelen zit te verkopen.
En markt enthousiast want 0,5% van shares outstanding buyback...

Devon hoogste cashflow in 50 jaar, dividend +45%, +5% buyback van shares outstanding.
1% omhoog after hours :laugh:

Integendeel, dikke schijtresultaten.

Typisch silicon valley gezwets in de conference call als het over finance gaat ("deeply proprietary" AI :rofl:), hogere delinquency rate in een hyperzot 2021 waar geen enkele consument betalingsproblemen heeft.

Dat belooft voor als tweedehandse autoprijzen terug normaal worden, en stimulus checks op zijn.

En 400 miljoen buyback, terwijl de CEO zelf wel continu aandelen zit te verkopen.
En markt enthousiast want 0,5% van shares outstanding buyback...

Devon hoogste cashflow in 50 jaar, dividend +45%, +5% buyback van shares outstanding.
1% omhoog after hours :laugh:
Je begrijpt nog altijd niet wat Upstart doet hé. De groep van consumenten die nooit betalingsproblemen heeft is niet hun doelgroep. Hun doelgroep is de lagere klasse en daar zijn hun default rates beter dan gemiddeld en hun delinquency rate stijgt omdat ze iedere keer lager gaan qua doelgroep hoe meer hun AI vordert. Niks abnormaals dus.
Die buyback kijkt niemand naar, kan gerust zijn dat ze er geen doen, is geen verplichting.

Voor Devon kan ik hetzelfde zeggen als dat jij zegt voor Upstart, zolang de olie hoog staat maken ze winst. Een jaar geleden (niet eens een crisis) hadden ze nog verlies. Lijkt me een schijtbedrijf te zijn. Koers staat nog altijd lager dan 8 jaar geleden.

Je begrijpt nog altijd niet wat Upstart doet hé.
Toch wel, verdwijnen in de obscuriteit en failliet gaan.
Voor Devon kan ik hetzelfde zeggen als dat jij zegt voor Upstart, zolang de olie hoog staat maken ze winst. Een jaar geleden (niet eens een crisis) hadden ze nog verlies.
Niet eens een crisis? :)
Lijkt me een schijtbedrijf te zijn. Koers staat nog altijd lager dan 8 jaar geleden.
Shale oil waren serieuze schijtbedrijven 8 jaar geleden, volledig akkoord.

Pas sinds eind 2019, begin 2020 zijn ze fundamenteel beter beginnen worden.

Toch wel, verdwijnen in de obscuriteit en failliet gaan.

Niet eens een crisis? :)

Shale oil waren serieuze schijtbedrijven 8 jaar geleden, volledig akkoord.

Is eigenlijk toch niet relevant of upstart een schijtbedrijf is of niet?
Als je er winst mee kan maken.....wellicht binnen x jaar niet meer maar met Devon ga je binnen x jaar wellicht ook geen rendement meer behalen.

Ze hebben nochtans massa's aandelen zitten printen in 2021. :thinking:

Voor Devon kan ik hetzelfde zeggen als dat jij zegt voor Upstart, zolang de olie hoog staat maken ze winst. Een jaar geleden (niet eens een crisis) hadden ze nog verlies. Lijkt me een schijtbedrijf te zijn. Koers staat nog altijd lager dan 8 jaar geleden.

Nog altijd lager dan 16 jaar geleden !

Ze hebben nochtans massa's aandelen zitten printen in 2021. :thinking:
Ik had het algemeen over de sector.

En 'aandelen printen' was een uitgifte om overname Wpx mee te betalen.

Het helpt om te kijken wat een business doet, ipv louter grafiekjes op ycharts of yahoo finance te bekijken en daar grote conclusies uit te trekken.
Nog altijd lager dan 16 jaar geleden !
En wat is precies de relevantie van de aandelenkoers van een bedrijf 16 jaar geleden dat pas deftig werd een paar jaar geleden? :)

Zoals ik zei: schijtsector tot eind 2019.

Die ceo van Upstart is anders ook wel cringe.

Zit op die conference call wat Google te namedroppen en te vergelijken met zichzelf, alsof Upstart zijn businessmodel ook maar iéts te maken heeft met dat van Google.

En telkens maar slechtere credit profielen gaan opzoeken aan lagere interestvoeten, alsof we die film niet al 20 keer gezien hebben de laatste 50 jaar.

Failliet, nul, zero.
(Tenzij onverwachte overname door een andere charlatan uiteraard, zoals failliet solarcity door Tesla)

Zit op die conference call wat Google te namedroppen en te vergelijken met zichzelf, alsof Upstart zijn businessmodel ook maar iéts te maken heeft met dat van Google.

En telkens maar slechtere credit profielen gaan opzoeken aan lagere interestvoeten, alsof we die film niet al 20 keer gezien hebben de laatste 50 jaar.

Failliet, nul, zero.
(Tenzij onverwachte overname door een andere charlatan uiteraard, zoals failliet solarcity door Tesla)
Niet vergeten dat de CEO in het verleden 'President of Enterprise' was bij Google en meer bepaald focuste op het uitbouwen van de Cloud offering, dus vandaar de vergelijking wellicht. Maar zelf ga ik Upstart voorlopig niet terugkopen, te afhankelijk van macro-economische factoren.

Failliet, nul, zero.
Hij vergelijkt Upstart niet met Google. Hij zegt dat ze momenteel even groot zijn als Google toen hij begon te werken bij Google (hij was daar uiteindelijk President van Google Enterprise) en dat hij naar Google opkijkt.
Zo verzuurd man, niemand heeft jou hier verplicht om PUTS te kopen hé.

Sinds kort terug wat cash beschikbaar en toch beslist om nog eens een vislijn uit te gooien voor Moury Construct, zou graag opbouwen tot +5% van port. Staat nog steeds ondergewaardeerd, orderboek vermoedelijk (quasi zeker) overvol en ik verwacht dat de impact van hogere materiaalprijzen effectief kan doorgerekend worden.

Maar gezien beperkte verhandelbaarheid: gaan vissen wil niet zeggen dat er vanavond vis op de plank zal liggen

Eind van de maand ook eens de earnings call van Zscaler volgen

Hij vergelijkt Upstart niet met Google. Hij zegt dat ze momenteel even groot zijn als Google toen hij begon te werken bij Google (hij was daar uiteindelijk President van Google Enterprise) en dat hij naar Google opkijkt.
Zo verzuurd man, niemand heeft jou hier verplicht om PUTS te kopen hé.
Het gaat mij niet om die puts, dat is gok spielerei met klein geld om mij bezig te houden terwijl ik nog 1-2 jaar moet wachten om nieuwe ideeën te kunnen uitvoeren.

Ik vind het gewoon fascinerend hoe diezelfde patronen altijd maar blijven terugkomen, die ceo's het altijd maar weer weten te verkopen, en investeerders het mooie verhaaltje altijd maar weer geloven.

Het gaat mij niet om die puts, dat is gok spielerei met klein geld om mij bezig te houden terwijl ik nog 1-2 jaar moet wachten om nieuwe ideeën te kunnen uitvoeren.

Ik vind het gewoon fascinerend hoe diezelfde patronen altijd maar blijven terugkomen, die ceo's het altijd maar weer weten te verkopen, en investeerders het mooie verhaaltje altijd maar weer geloven.
Deel die ideeën eens. Ge komt zo zelfzeker over dat ik geneigd ben u blindelings te volgen :unsure:

En 'aandelen printen' was een uitgifte om overname Wpx mee te betalen.

Het helpt om te kijken wat een business doet, ipv louter grafiekjes op ycharts of yahoo finance te bekijken en daar grote conclusies uit te trekken.

Ik dacht al zoiets met een overname, daarom check ik bij grote stijgingen van outstanding shares altijd ook de evolutie van de revenue van het bedrijf en daaruit kon ik niet echt afleiden dat ze een overname gedaan hebben. 😔

Ik dacht al zoiets met een overname, daarom check ik bij grote stijgingen van outstanding shares altijd ook de evolutie van de revenue van het bedrijf en daaruit kon ik niet echt afleiden dat ze een overname gedaan hebben. 😔
Nu ja, het is niet dat ik grote fan ben van Devon of zo.

Sommigen zeggen 'goede overname op de bottom van de markt'.
Maar als je die financiert met eigen aandelen die op dat moment even goedkoop staan, dan is dat een wash.
Wat schaalvoordelen wel, meer niet.

DVN/WPX was dan ook meer een merger dan een overname.
M.I doet DVN toch de dingen goed.
Cfr ook schuldafbouw.

Laatst bewerkt:
Zijn er bepaalde trackers/fonds/specifieke aandelen rond de recyclage van oude auto's met verbrandingsmotoren?

Aangezien we evolueren naar een wereld van elektrische wagens en een schaarste aan grondstoffen, gaat dat toch een boom geven voor dit soort bedrijven?

Terug
Bovenaan