Kleine Beursfeiten

Zolang de olieprijs goed blijft geen vuiltje aan de lucht natuurlijk:

+ sterke vraag naar olie, vraag is niet afgenomen ondanks de stijgende prijzen
+ voorspellingen dat dit nog even aanhoud
+ OPEC bevestigd bovenstaande
+ productiecapaciteit lijkt een probleem te zijn bij bepaalde spelers waardoor opgelegde quota niet behaald worden, ook buiten OPEC kent men dezelfde beperkingen
+ covid is op de terugweg, mogelijke katalysator voor economische activiteit
+ OPEC bevestigd dat de spare capaciteit gedaald is tot ca 4-5% (komende van 9)
+ shift naar hernieuwbare energie zal tijdelijk bijdragen tot hogere olieprijzen (minder investeringen)
+ een aantal overheden hebben door dat olie etc. nog even nodig zal zijn en temperen de ambities naar de overschakeling naar alternatieven, dit zal de vraag naar olie onderhouden
+ vliegverkeer zal exponentieel stijgen de komende maanden (behoudens nieuwe varianten), wellicht de enige olie -sector die nog een lange weg heeft te gaan
+/- Rusland
+/- Uitkomst uitvoer olie Iran, bij een deal - daling van 10$?
+/- analyses van grote banken i.v.m. olieprijzen komend jaar vertonen grote schommelingen
- meer geïnteresseerden (o.a. shalie) buiten OPEC door hogere prijs olie
- spanningen tussen OPEC leden die mogelijks escaleren en leiden tot groter aanbod
- Chinese economie die vertraagt
- Te hoge inflatie -> significante renteverhoging
- ingrijpen overheden door strategische reserves vrij te geven
? aan welk tempo kan het olieaanbod groeien gezien lage investeringsniveau van de laatste jaren
? heeft OPEC zijn les geleerd door beter te anticiperen op hogere doch verteerbare olieprijzen

Stel dat de Iran deal niet doorgaat - kunnen we dan op korte termijn geen piek in de prijs verwachten, extra capaciteit is er NU niet (tenzij het begint te rommelen binnen OPEC)?
Voorspellingen en banken mag je alleszins negeren, je moet zelf je werk doen :-)

De periode waarin ik die aandelen kocht, was toen iedereen zei dat olie passé was want 'elektrisch' en 'work from home', en je hier op het forum bijna uitgelachen werd.

Op korte termijn kan volgens mij de prijs zowel stijgen als dalen door rusland of iran deal. Dat is puur macro.

Bv iran deal: iedereen denkt dat prijs zwaar zal dalen.
Maar ik weet dat uiteindelijk nog zo niet.
Die deal wordt nu al geanticipeerd en olie staat nog altijd boven de 90.

Ook veel fysieke kopers die op korte termijn aan het wachten zijn voor eventuele daling vlak na de deal.
Maar dat betekent dat na een paar dagen/weken de prijs weer genormaliseerd is door die extra vraag.

Dus blijf ik bij basic vraag/aanbod ipv macro events te proberen voorspellen.
Er moet +- 500 miljard geïnvesteerd worden in olieexploratie gewoon om het aanbod gelijk te houden.
Momenteel wordt er 370B geïnvesteerd.
Dat geeft dus shit binnen 1-2 jaar aan aanbodkant.
Aan vraagkant zit usa en india momenteel al hoger dan 2019.
Internationale vluchten moeten zelfs nog deftig starten, europa covid maatregelen beginnen in de komende weken pas volledig te verdwijnen, Japan en China zijn zelfs nog half toe.

En ik zie overal carbon subsidies verschijnen ipv extra carbon taxes.
Zie bv bij ons btw verlaging electriciteit, of roep om accijnsverlaging brandstof.

Ze gaan de shale oil mannen straks sméken om sneller te groeien. En het zal nodig zijn.
En 0,0 van die groei zit in de prijzen.

Voorspellingen en banken mag je alleszins negeren, je moet zelf je werk doen :)

De periode waarin ik die aandelen kocht, was toen iedereen zei dat olie passé was want 'elektrisch' en 'work from home', en je hier op het forum bijna uitgelachen werd.

Op korte termijn kan volgens mij de prijs zowel stijgen als dalen door rusland of iran deal. Dat is puur macro.

Bv iran deal: iedereen denkt dat prijs zwaar zal dalen.
Maar ik weet dat uiteindelijk nog zo niet.
Die deal wordt nu al geanticipeerd en olie staat nog altijd boven de 90.

Ook veel fysieke kopers die op korte termijn aan het wachten zijn voor eventuele daling vlak na de deal.
Maar dat betekent dat na een paar dagen/weken de prijs weer genormaliseerd is door die extra vraag.

Dus blijf ik bij basic vraag/aanbod ipv macro events te proberen voorspellen.
Er moet +- 500 miljard geïnvesteerd worden in olieexploratie gewoon om het aanbod gelijk te houden.
Momenteel wordt er 370B geïnvesteerd.
Dat geeft dus shit binnen 1-2 jaar aan aanbodkant.
Aan vraagkant zit usa en india momenteel al hoger dan 2019.
Internationale vluchten moeten zelfs nog deftig starten, europa covid maatregelen beginnen in de komende weken pas volledig te verdwijnen, Japan en China zijn zelfs nog half toe.

En ik zie overal carbon subsidies verschijnen ipv extra carbon taxes.
Zie bv bij ons btw verlaging electriciteit, of roep om accijnsverlaging brandstof.

Ze gaan de shale oil mannen straks sméken om sneller te groeien. En het zal nodig zijn.
En 0,0 van die groei zit in de prijzen.

Idd dat geeft problemen voor 1-2 jaar maar daarna niet meer.
Dan is natuurlijk de vraag of de markt daartegen oxy wel een deftige waardering geeft. Indien niet, en na 1- 2 jaar terug normale/lage petrolprijzen dan zal hun marktwaarde wellicht niet meer stijgen. Anderzijds heb je dan wel dividenden en buybacks. Komende 1/2 jaar is de hoge petrolprijs ideaal voor schulden af te bouwen en de marktwaarde te verhogen want bij lage petrolprijs kan het nog lang duren (schulden afbouwen)....

'De periode waarin ik die aandelen kocht, was toen iedereen zei dat olie passé was want 'elektrisch' en 'work from home', en je hier op het forum bijna uitgelachen werd.'
Jij hebt nog maar rendement sinds 3 maanden op oxy, want je had oxy gekocht voor de coronacrisis en wellicht nadien uw gak naar beneden gebracht.

En belangrijk : Petrolprijs kan snel instorten: Saoedi-Arabie kan enorm veel op de markt brengen maar respecteren hun quota binnen opec. Indien die echter zien dat de schalieboeren extra veel gaan oppompen dan gaan zij wellicht ook beginnen en dan zal de prijs instorten zoals in het verleden is voorgevallen.

Laatst bewerkt:
Ik snap niet waarom OXY hier als de holy grail van olie beschouwd wordt...
Omdat deze het meest opwaarts potentieel heeft (en relatief veilig is ten opzichte van smallcaps)...
Ter verduidelijking : Devon zelfde marktwaarde maar minder dan de helft productie en FCF.

Een bedrijf van deze omvang mag 10B schulden hebben, ze hebben er 27B
Lage waardering oxy: schulden. Echter aan deze petrolprijs fcf richting 13B op jaarbasis. Dus 27B-13B= 14B. Schulden weg.
Marktwaarde x2 om gelijke waardering te hebben met concurrenten na afbouw schulden....dus dividend/buyback want ze kunnen moeilijk hun FCF in brand steken!

Laatst bewerkt:
Ik snap niet waarom OXY hier als de holy grail van olie beschouwd wordt...

Zoals @Brt aangeeft: ze zijn grooooot en hun core inkomsten (75-80%) is direct gekoppeld aan de prijs van een vat, dus ten aanzien van de meeste andere sectorgenoten zit hier een hefboom op. Bijkomend komen ze van een diep dal en torsen ze veel schulden door een te dure overname, de versnelde afbouw van schulden en dus potentieel doorschuiven van winsten naar aandeelhouders zijn mogelijk met deze hoge olieprijzen. In een ideaal scenario (= lange tijd hoge prijzen zodat de schuld weg is) krijg je een ware geldmachine in de wetenschap dat hun productiekost in de hoge 30$ range ligt.

Dat zijn natuurlijk heel wat voorwaarden .... bij een plotse daling van de olie kan het heel snel bergaf met OXY

Geen idee wat de exacte productiekost op dit moment is maar gear & OBE zijn beiden aan hun schuld aan het werken om waarde naar de aandeelhouders te kunnen terug brengen. Gear zal wrs tegen Q2 schuldenvrij zijn.

IPCO is op dat vlak ook een interessante en eigenlijk bijna een large cap (nu 9.9B market cap).

Geen idee wat de exacte productiekost op dit moment is maar gear & OBE zijn beiden aan hun schuld aan het werken om waarde naar de aandeelhouders te kunnen terug brengen. Gear zal wrs tegen Q2 schuldenvrij zijn.

IPCO is op dat vlak ook een interessante en eigenlijk bijna een large cap (nu 9.9B market cap).
IPCO: fcf verwacht 2022 1B, marketcap : 10B.
Oxy : fcf verwacht 2022 12/13B marketcap 37B.

Dus eigenlijk zou oxy dan bij een gelijkwaardige waardering als IPCO een marktwaarde hebben van : 120/130 B :clap:
IPCO kun je toch moeilijk als een deftig alternatief beschouwen.... De rest niet bekeken maar zal wel ongeveer hetzelfde zijn....

Laatst bewerkt:
IPCO: fcf verwacht 2022 1B, marketcap : 10B.
Oxy : fcf verwacht 2022 12/14B marketcap 37B.

Dus eigenlijk zou oxy dan bij een gelijkwaardige waardering als IPCO een marktwaarde hebben van : 130/140 B :clap:
IPCO kun je toch moeilijk als een deftig alternatief beschouwen.... De rest niet bekeken maar zal wel ongeveer hetzelfde zijn....
Allez vooruit: gear energy FCF @ wti 75$ van 16% yield. Oxy fcf @ wti 75$ zal iets van een 26% yield zijn....

Correctie: yield van energy gear van 16% was voor hun stijging marktwaarde met bijna 30%...

Laatst bewerkt:
--PXD deftige resultaten, met 7,5% share buyback gepland en 6,8% dividend voor 2022, samen goed voor een shareholder yield van 14,3%.
Maar ze guiden voor 2022 een daling van olieproductie van 7,5%... dat is gewoon ronduit alarmerend.
In een omgeving met olieprijzen van 90$ wil dit maar 1 ding zeggen, en dat is dat hun productie gigantisch afkalft en dat grote capex nodig is om deze weer aan te zwengelen.
Capex die ze nu niet willen doen om 1 of andere reden.
Dit wil ook zeggen dat hun huidige winst overstated is, aangezien die extra maintenance capex van de winst moet afgetrokken worden om tot de "echte" winst te komen.

--In ander nieuws, dit komt letterlijk uit de brief van Rusland van vandaag:

"In the absence of the readiness of the American side to agree on firm, legally binding guarantees to ensure our security from the United States and its allies, Russia will be forced to respond, including through the implementation of military-technical measures."

Veel duidelijker kan niet zeker? Want Amerika gaat toch sowieso niet akkoord met die 'essentiële' Russische voorwaarden zoals schriftelijk verdrag van niet-NATO lidmaatschap van Oekraïne, weghalen van nucleaire wapens uit Europa, troepen uit Oost-Europa, en geleverde wapens uit Oekraïne.

Aan de ene kant lijkt mij dit bijna een zekerheid dat Rusland gaat binnenvallen op korte termijn.
Langs de andere kant zou ik het intuïtief heel raar vinden dat ze, na de vele publieke sarcastische ontkenningen van de laatste dagen + de ostentatieve zogezegde terugtrekking van troepen, dan alsnog zouden binnenvallen.

Kortom, ik weet het niet :biglaugh:

Laatst bewerkt:
@JanusDR : Capex verhogen is geen optie, Continental Resources plant dit en ze zijn ervoor afgestraft.

DVN zei dat de kosten met ca 15% gaan stijgen komende tijd.

Benieuwd voor maandag!

@JanusDR : Capex verhogen is geen optie,
Bedrijven moeten geen rekening houden met 'de markt', ze moeten doen wat goed is voor de winsten
En ok, capex verhogen om te groeien is tricky momenteel. Maar uw productie stabiel houden, is toch wel het minimum.
Het feit dat ze dat niet kunnen met hun huidige capex budget, wil zeggen dat hun winst van afgelopen jaar voor een stuk artificieel is!

Een redelijke verhoging van de productie is trouwens zeker gerechtvaardigd momenteel, gezien de huidige en toekomstige krapte en prijzen.
Het is niet omdat iedereen nog getraumatiseerd is door de periode 2010-2015 waarin irrationeel gegroeid werd, dat men nu alle groei moet afstraffen als deze zeker wel rationeel en winstgevend is...
Continental Resources plant dit en ze zijn ervoor afgestraft.

"Continental Resources Inc. warned that its crude output may not grow through 2025 despite this year’s almost-50% spending hike and a recent multibillion-dollar expansion in the biggest North American oil field."

Jah, allicht word je afgestraft als je capex 50% zal stijgen, terwijl de productie de komende 4 jaar niet zal stijgen.
Dat betekent namelijk dat je met kut-assets zit :) (in casu: Bakken veld, wat zeer inferieur is aan Permian)
DVN zei dat de kosten met ca 15% gaan stijgen komende tijd.
Dat zal voor iedereen het geval zijn in de Permian.
Vandaar dat ik denk dat degenen met de grootste schaal en de efficiëntste operationele kostenstructuur het zullen halen. (wie zou dat zijn ;-) )
Benieuwd voor maandag!
Ik hoop het echt voor jou...
Maar ik vind het zeer risicovol om dit met 95% van jouw portefeuille te doen, zeker met een bedrijf als APA waar het management het dikwijls al niet zo nauw nam met ethiek ten opzichte van de aandeelhouders of de cijfervoorstelling...

Laatst bewerkt:
@Racing_Genk AMPL vandaag -58% omdat de guidance voor 2022 revenue "slechts" +40% is, terwijl er +50% verwacht werd?
Is dat echt de enige reden, want dan is dat toch vrij gek? (ik ken niets van het bedrijf)

@JanusDR m.i is er nu teveel een wedloop aan de gang tussen bedrijven als DVN, EOG en PXD om ter meeste dividend uitkeren.
Nog geen twee jaar terug dienden ze massaal dividend te cutten, wat ook nefast was voor de aandelenkoersen.
Het kan snel keren. Een dividend uitkeren, moet, maar inderdaad, het mag ook niet ten koste gaan van de toekomstige productie. Gelukkig is er ook wel oog voor versneld terugbetalen van schulden.
Shale-bronnen zijn geen diepwaterbronnen die jaren zonder veel bijkomende kosten een gelijke productie leveren. Of projecten zoals Horizon van CNQ (ook een topbedrijf trouwens).
Depletion is toch aan de hoge kant bij Shale.

Jep, maar ik kan wel een haircut verdragen van 10% zeg maar.
Enige wat kan is dat er weer een “eenmalig” item opduikt waardoor de winst na dat item een verlies wordt.
Echter, in UK zijn ze terug op schema en ook in Egypte hebben ze terug aangeknoopt met stijgende productie.
Ik heb er wel vertrouwen in, alleen zal door de inkoop eigen aandelen het gedeelte echte cash op de balans aan de lage kant zijn.

We will see! Cijfers gaan wel boven verwachting moeten zijn, markt straft af in deze huidige omgeving.

@JanusDR

Stel dat Rusland tot actie overgaat, kunnen we dan geen economische reacties tegen olie verwachten, dacht dat Rusland ca 10% van de markt voor zijn rekening nam.

Met China wellicht geen probleem, maar bvb Duitsland, Nederland … de druk op die landen kan groot worden.

Laatst bewerkt:
@JanusDR

Stel dat Rusland tot actie overgaat, kunnen we dan geen economische reacties tegen olie verwachten, dacht dat Rusland ca 10% van de markt voor zijn rekening nam.

Met China wellicht geen probleem, maar bvb Duitsland, Nederland … de druk op die landen kan groot worden.
Ik denk dat het beide richtingen uit kan.

Olieprijs kan zakken wegens geopolitieke stress die voor recessievrees zorgt.
Of kan stijgen wegens geopolitieke spanningen die het aanbod van olie vermoeilijken als er sancties komen op een grote producent als Rusland.

Maar op een termijn van 1-2 jaar, zie ik nog altijd een grotere vraag en geen/beperkt groter aanbod, dus blijft mijn middellange termijn outlook ongewijzigd en dat is wat telt.

Al dat korte termijn gespeculeer is meestal onproductief en zelfs nefast.
(zie bv. opkomst delta in USA/Europa in aug/sept 2021 of omicron nov 2021. Dat waren ook korte termijn redenen om dalingen te verwachten. Ondertussen heb je 30% stijging aan je broek)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan