Kleine Beursfeiten

Misschien kan onze vriend de minister van Oman eerst eens uitleggen waarom hij de voorbije maanden minder olie pompte dan zijn Opec-quotum, aangezien dat financieel geen goede zaak is voor hem.
Slechts 1 mogelijke reden aangezien er geen grote onderhoudswerken of onderbrekingen zijn: ze kunnen niet.

Ze geraken dus nu al niet aan de standaardproductie wegens afkalvende olievelden, maar zij gaan even hun productie 10% optrekken moest het snel nodig zijn?

Haha, nee.
Ik denk dat jij opec onderschat. Bekijk dit interview eens:

Jij zegt mayhem voor petrol, maar een structurele prijs komende jaren van gemiddeld 100$ is toch geen mayhem?
Zeker niet, zou fantastisch zijn voor mijn aandelen.

Maar er is een risico dat vraag > aanbod in de komende paar jaar en dan is het wel mayhem.
En waarschijnlijk ook niet slecht voor mij. Maar dan wel grotere kans op recessie en andere neveneffecten waardoor ik die olieaandelen zal moeten verkopen op dat moment.

paar weken terug eens BHP laten vallen, wou het kopen maar door het mogelijks verdwijnen van de beursnotering en de daaruit volgende (mogelijke) problemen met fiscus niet gedaan. Net de koers eens bekeken, toch wel jammer …. You win some, you lose some zeker

Je zou het bedrijf beter eens deftig bekijken voor je het vergelijkt met LMND.
Het is exact zoals LMND en gaat ook -80%.

Lijkt iets innovatief te doen (verzekeringen digitaal, iemand?) , maar business model is zwaar flawed.

Vanwaar haal je trouwens die P/FCF van 35?

Klopt, misschien zou hij die vergelijking eens op 3-5 jaar moeten maken. (De meesten hun IPO was minder dan 5j geleden, dus sinds IPO is ook goed).
We zullen binnen 2 jaar anders eens kijken, als ze bijna allemaal onder hun IPO prijs staan of -50% ten opzichte van vandaag.

Laatst bewerkt:
Ik had SPCE hier ook al eens vermeld denk ik? Dat heeft ook veel kans om naar 0 te gaan hé, behoudens reddit toestanden die zouden aanhouden.
Die maken geen winst in de komende 10 jaar en het businessmodel is zo risicovol om te mislukken als maar zijn kan.
Terwijl aan de huidige prijs is het precies alsof hun spacevluchten al vlot draaiende zijn met winst.

+ die hoofdaandeelhouder Palihapitiya is een oplichter die je al van kilometers ver ziet komen. Meestal betekent dat niet veel goeds voor een bedrijf op langere termijn... (hij heeft trouwens in de afgelopen week AL zijn persoonlijke aandelen in SPCE verkocht, zogezegd 'longterm believer'.

Palihapitiya een oplichter noemen vind ik er ver over.

Om terug te gaan naar Virgin Galactic:
Simpel.
Heel klein deel van mijn portfolio (onlangs ook gepost hier).
Met de recente daling is die positie intussen gezakt naar de volle 0.49%.
Heb de helft verkocht aan $57-58, dat helpt ook.

De rest plan ik nog lang bij te houden.
Als het naar 0 zakt, so be it. Inherent risico van moonshots.
Aan de andere kant, de hype kan makkelijk terugkomen als tech een turnaround kent in combinatie met een succesvolle testvlucht.
Nu ik erover nadenk, misschien koop ik mijn verkochte aandelen wel terug aan volgende maand. :)

----

Net Amazon toegevoegd aan mn portefeuille.
That's a wrap. Tot volgende week.
Update en post-mortem van nog zo'n flawed business model: SPCE -70% sinds maart 2021 die post.

Bedrijven en SPACS van Palihapitiya sindsdien: allemaal -60% en meer.
Klassieke bullshitverkoper om zichzelf te verrijken.

RIP

Denk dat met de hoge energie prijs er heel wat minder retail spending zal zijn.
Demand zal in lijn komen met de slechte supply. Hoge energieprijzen en huisprijzen gaan imo risico op recessie vormen als dit aanhoudt.
Tussen 2010 en 2014 was de olieprijs bijna de hele tijd boven de 100$.
En dat is dus 10 jaar geleden, dus met inflatie erbij is dat een 120$ nu.

En lonen zijn een stuk hoger nu dan toen.

De olieprijs bijt een heel stuk minder uit het budget van de gemiddelde Amerikaan dan vroeger.

Tussen 2010 en 2014 was de olieprijs bijna de hele tijd boven de 100$.
En dat is dus 10 jaar geleden, dus met inflatie erbij is dat een 120$ nu.

En lonen zijn een stuk hoger nu dan toen.

De olieprijs bijt een heel stuk minder uit het budget van de gemiddelde Amerikaan dan vroeger.
Vooral de energieprijs is veel hoger.

Nuja, zet ook goeie dingen in gang.

Naast veel meer renewable energy stijgt het aandeel van hybrid/EV ook heel snel.
De lage wagenproductie vorig en dit jaar zorgt ook meer van de pent-up demand ook ineens op hybrid/EV zal overschakelen.

Demand zal dalen om de prijs tegemoet te komen.

Filmke over de ontwikkelingen in Suriname qua exploratie.
Interessant !
(Staatsolie is de nationale oliemaatschappij van Suriname)

Het is exact zoals LMND en gaat ook -80%.

Lijkt iets innovatief te doen (verzekeringen digitaal, iemand?) , maar business model is zwaar flawed.

Vanwaar haal je trouwens die P/FCF van 35?
Ben benieuwd waarom het business model flawed is :)

Market cap = $8700 miljoen
FCF = $238 miljoen (TTM)

Terug
Bovenaan