Elke vorm van bonus dient als incentive, ik zie de voordelen als werkgever wel voor de units, maar als werknemer heb ik toch liever de fixed amount.
Je houdt je shares/opties toch voor langere tijd bij, dus in beide gevallen heb je baat bij een hogere beurskoers -> het is niet omdat je fixed amount krijgt dat je minder hard je best zou doen dan in units, toch?
Lijkt me ook een risico als werkgever wanneer om één of andere reden het plots minder gaat met de beurskoers -> je riskeert dat toptalent weggaat omdat hun plots hun verloning halveert of erger... en het is nu niet alsof de beurskoers altijd perfect de economische realiteit van dat bedrijf reflecteert hé
Tuurlijk dient elke vorm van bonus als incentive, maar wij hebben het specifiek over Stock Based Compensation.
Jouw stelling dat je in beide gevallen evenveel baat hebt bij een hogere beurskoers klopt enkel wanneer de opties of bv. RSUs volledig gevest zijn.
Dan is er geen verschil. Echter, eenmaal volledig gevest mag je de (onderliggende) aandelen ook meteen verkopen. Je hoeft die helemaal niet aan te houden voor lange termijn.
Wanneer je het echter tijdens de vesting periode (bv. 4 jaar) bekijkt, dan ligt de situatie volledig anders.
Jef die een absoluut bedrag krijgt, mag zo hard werken als hij wil, het bedrag blijft hetzelfde. Jan die opties werd beloofd ziet de waarde van zijn opties stijgen (of dalen) naarmate de beurskoers stijg (of zakt).
Jan zal imo een betere incentive hebben dan Jef gedurende die 4 jaar.
In groeibedrijven is SBC een essentieel onderdeel van de verloning van (early stage) werknemers, en daar ligt ook de grootste upside.
Er is trouwens ook een timewindow gedurende welke je opties kan uitoefenen, zodat indien de beurskoers minder de realiteit reflecteert, de opties niet meteen waardeloos zijn.
In België zal er misschien al iemand uitgevonden hebben dat ze aandelen als fixed amount kunnen toekennen om minder belasting te betalen, maar de realiteit is dat het overgrote deel op een 'unit base' gebeurd.
Hoe betaalt een bedrijf trouwens 10k in aandelenbonus uit, wanneer de stock bv. op bv. 3k noteert en er geen partiële aandelen zijn?