Kleine Beursfeiten

Als mijn aandelen hun omzet stijgt met 50-100% en het aantal uitstaande aandelen neemt ieder jaar toe met +- 5%, dan stijgt de omzet per aandeel nog steeds ongeveer 45-95%. Dus die SBC zie ik niet als een probleem. Het is een kost om je meest waardevolle werknemers te behouden.

In welke zin is een dalende koers extra verwatering? Ik vermoed dat het aantal RSU's vastligt en dat een daling van de koers een lagere bonus voor de werknemer betekent, niet per se extra verwatering voor de aandeelhouder. Maar ik kan verkeerd zijn, ik heb zelf nooit SBC gehad als werknemer dus ken de details ook niet.
Klopt. SBC is 99% gevallen in units, niet $. SBC dient in de meeste gevallen om werknemers te incentiviseren. Units is dan veel logischer dan fixed amount.

Klopt. SBC is 99% gevallen in units, niet $. SBC dient in de meeste gevallen om werknemers te incentiviseren. Units is dan veel logischer dan fixed amount.
Elke vorm van bonus dient als incentive, ik zie de voordelen als werkgever wel voor de units, maar als werknemer heb ik toch liever de fixed amount.

Je houdt je shares/opties toch voor langere tijd bij, dus in beide gevallen heb je baat bij een hogere beurskoers -> het is niet omdat je fixed amount krijgt dat je minder hard je best zou doen dan in units, toch?

Lijkt me ook een risico als werkgever wanneer om één of andere reden het plots minder gaat met de beurskoers -> je riskeert dat toptalent weggaat omdat hun plots hun verloning halveert of erger... en het is nu niet alsof de beurskoers altijd perfect de economische realiteit van dat bedrijf reflecteert hé

Die spare capacity uitbreiden dat duurt geen jaren....en er zijn andere opec leden die wel meer kunnen oppompen...

Misschien kan onze vriend de minister van Oman eerst eens uitleggen waarom hij de voorbije maanden minder olie pompte dan zijn Opec-quotum, aangezien dat financieel geen goede zaak is voor hem.
Slechts 1 mogelijke reden aangezien er geen grote onderhoudswerken of onderbrekingen zijn: ze kunnen niet.

Ze geraken dus nu al niet aan de standaardproductie wegens afkalvende olievelden, maar zij gaan even hun productie 10% optrekken moest het snel nodig zijn?

Haha, nee.

Allocatie van tech in fondsen is blijkbaar het laagst sinds december 2008, tekenen dat de berenmarkt in groeiaandelen ten einde komt? Wanneer iedereen roept om industrials, banken en old economy aandelen te kopen is het meestal de moment om het omgekeerde te doen. :D
Wishful thinking gespot.

Elke vorm van bonus dient als incentive, ik zie de voordelen als werkgever wel voor de units, maar als werknemer heb ik toch liever de fixed amount.

Je houdt je shares/opties toch voor langere tijd bij, dus in beide gevallen heb je baat bij een hogere beurskoers -> het is niet omdat je fixed amount krijgt dat je minder hard je best zou doen dan in units, toch?

Lijkt me ook een risico als werkgever wanneer om één of andere reden het plots minder gaat met de beurskoers -> je riskeert dat toptalent weggaat omdat hun plots hun verloning halveert of erger... en het is nu niet alsof de beurskoers altijd perfect de economische realiteit van dat bedrijf reflecteert hé

Tuurlijk dient elke vorm van bonus als incentive, maar wij hebben het specifiek over Stock Based Compensation.

Jouw stelling dat je in beide gevallen evenveel baat hebt bij een hogere beurskoers klopt enkel wanneer de opties of bv. RSUs volledig gevest zijn.
Dan is er geen verschil. Echter, eenmaal volledig gevest mag je de (onderliggende) aandelen ook meteen verkopen. Je hoeft die helemaal niet aan te houden voor lange termijn.

Wanneer je het echter tijdens de vesting periode (bv. 4 jaar) bekijkt, dan ligt de situatie volledig anders.
Jef die een absoluut bedrag krijgt, mag zo hard werken als hij wil, het bedrag blijft hetzelfde. Jan die opties werd beloofd ziet de waarde van zijn opties stijgen (of dalen) naarmate de beurskoers stijg (of zakt).
Jan zal imo een betere incentive hebben dan Jef gedurende die 4 jaar.

In groeibedrijven is SBC een essentieel onderdeel van de verloning van (early stage) werknemers, en daar ligt ook de grootste upside.
Er is trouwens ook een timewindow gedurende welke je opties kan uitoefenen, zodat indien de beurskoers minder de realiteit reflecteert, de opties niet meteen waardeloos zijn.

In België zal er misschien al iemand uitgevonden hebben dat ze aandelen als fixed amount kunnen toekennen om minder belasting te betalen, maar de realiteit is dat het overgrote deel op een 'unit base' gebeurd.
Hoe betaalt een bedrijf trouwens 10k in aandelenbonus uit, wanneer de stock bv. op bv. 3k noteert en er geen partiële aandelen zijn?

Een deel van de aantrekkingskracht van snelgroeiende (kleine) techbedrijven zijn de stock options als verloning, waarbij je totale compensatie kan exploderen als het bedrijf voor lange tijd snel kan blijven groeien. Het is dan ook logisch dat je niet enkel van die potentiële upside kan profiteren, maar dat je er ook de risico’s bijneemt. Ik vermoed dat bij meer mature bedrijven vaker met een vast bedrag wordt gewerkt.
50bln company hier met 15k employees...

Dit prille jaar is wel een schoolvoorbeeld dat beleggers die een focus hebben op slechts een aantal sectoren echt wel de markt met de vingers in de neus verslaan, nu zal dat altijd wel het geval zijn maar het verschil in deze korte periode is groot - of is dat slechts mijn perceptie?, groot genoeg om bvb een mooi target te behalen op jaarbasis … na 2 weken.

Ook interessant is de strategie die verschillende forumleden erop nahouden, waarbij ze historisch (en dan bedoel ik 10 -20 jaar en geen 100jaar) mss wel allemaal gelijk hebben (getuige significant betere prestaties dan de markt).

Die spare capacity uitbreiden dat duurt geen jaren....en er zijn andere opec leden die wel meer kunnen oppompen...

Voor de shale-oil zullen het vooral de private/family-owned bedrijven zijn die meer gaan oppompen.
De midcaps zullen beperkt extra oppompen en de majors niet (cfr artikel).
De private spelers hebben geen aandeelhouders die ondertussen meer dan oké zijn met minimale productiegroei en mooie returns onder de vorm van dividenden en inkoop eigen aandelen.

Nog blij daar.
Geen zin om zelf iets op te starten met de ervaring en know-how die ge hebt?

Good money. Ik zit daar voorlopig goed. Zie geen reden om te verkassen.

Is bij die grote public bedrijven allemaal dezelfde zever als ik de verhalen van de ex collega's mag horen. :ROFLMAO:

De techdaling heeft zo ook zijn voordelen, een call die twee dagen geleden nog zou moeten teruggekocht hebben met 1500 euroverlies, nu teruggekocht met 600 euro winst 😍

Het zijn nu toch wel even lastige periodes voor beleggers die zwaar ingezet hebben op tech of specifieke subsectoren zoals SaaS.

Een voorbeeldje van een hypothetische portfolio en de prestaties vanaf 11 november 2021 tot nu:

Gewicht [%]Aandeel
Prijs 11-Nov-2021​
Prijs 19-Jan-2022​
P/L
19.78​
Datadog
190​
130​
-32%​
18.68​
Snowflake
369​
283​
-23%​
17.58​
Monday.com
350​
210​
-40%​
12.09​
SentinelOne
73​
41​
-44%​
10.99​
Crowdstrike
280​
175​
-38%​
9.89​
ZoomInfo
73​
49​
-33%​
7.69​
Mercadolibre
1577​
1061​
-33%​
2.20​
Amplitude
75​
39​
-48%​
1.10​
Sea Limited
333​
168​
-50%​

Of een gewogen verlies van -34% (NASDAQ -8% over zelfde periode)

Lijkt wel wat op mijn portfolio :)
Ik vermoed dat het nog wel wat zal zakken of zijwaarts bewegen, de rente moet nog stijgen.

Dat heeft niets met de rente te maken, net zoals de stijging van de laatste jaren in die aandelen ook niets met de rente te maken had.

Gewoon lucht dat uit die bubbel komt, niet meer of niet minder.

Wat niet wil zeggen dat het onderweg niet nog kan stijgen, de reddit retailhorde van enkele miljoenen would-be tech kenners is uiteraard onvoorspelbaar.

Maar het uiteindelijke resultaat is dat er op zijn minst nog 50% van die portefeuille af moet.

Het zijn nu toch wel even lastige periodes voor beleggers die zwaar ingezet hebben op tech of specifieke subsectoren zoals SaaS.

Een voorbeeldje van een hypothetische portfolio en de prestaties vanaf 11 november 2021 tot nu:

Gewicht [%]Aandeel
Prijs 11-Nov-2021​
Prijs 19-Jan-2022​
P/L
19.78​
Datadog
190​
130​
-32%​
18.68​
Snowflake
369​
283​
-23%​
17.58​
Monday.com
350​
210​
-40%​
12.09​
SentinelOne
73​
41​
-44%​
10.99​
Crowdstrike
280​
175​
-38%​
9.89​
ZoomInfo
73​
49​
-33%​
7.69​
Mercadolibre
1577​
1061​
-33%​
2.20​
Amplitude
75​
39​
-48%​
1.10​
Sea Limited
333​
168​
-50%​

Of een gewogen verlies van -34% (NASDAQ -8% over zelfde periode)
Beleggen doe je dan ook niet voor 2 maand hé

YTD al -10% en dat is al na een stuk cash te gaan, anders dit jaar al -15%. Sinds de ATH eind november al -30% lager. :oink:
Sjance dat 2021 een absoluut topjaar was voor mij en in se al mijn aandelen qua rendement nog groen staan, maar dit begint op den duur wel ferm op mijn humeur te werken. Doe er misschien niet slecht aan gewoon een ruime tijd niet meer op de voet te volgen.

Laatst bewerkt:
Dat heeft niets met de rente te maken, net zoals de stijging van de laatste jaren in die aandelen ook niets met de rente te maken had.

Wat niet wil zeggen dat het onderweg niet nog kan stijgen, de reddit retailhorde van enkele miljoenen would-be tech kenners is uiteraard onvoorspelbaar.

Maar het uiteindelijke resultaat is dat er op zijn minst nog 50% van die portefeuille af moet.
Ik ben geen expert maar er is toch wel wat correlatie tussen de 10 jaar yield en tech koers door wijzigen van de DCF berekening die velen gebruiken.

Grappig dat jij denkt dat alleen retail verantwoordelijk is voor de SaaS bullmarket.

Terug
Bovenaan