Kleine Beursfeiten

paar weken terug eens BHP laten vallen, wou het kopen maar door het mogelijks verdwijnen van de beursnotering en de daaruit volgende (mogelijke) problemen met fiscus niet gedaan. Net de koers eens bekeken, toch wel jammer …. You win some, you lose some zeker
In hetzelfde schuitje! Zoals je zelf aangeeft. It is what it is.

Ben benieuwd waarom het business model flawed is :)
We hebben het hier nog over gehad een paar maanden geleden, zelfs als reactie op iets van jou. Dus search functie :)
Market cap = $8700 miljoen
FCF = $238 miljoen (TTM)
Geen idee waar je dat FCF getal vandaan haalt. Het is alleszins veel minder dan 238 mio.

Tenzij je gelooft wat Upstart zelf zegt natuurlijk, bv. stock options die ze uitdelen aan personeel als loon, catalogeren als "niet-cash" en dus mag opgeteld worden bij de cashflow. Goed gelachen ja :)

We hebben het hier nog over gehad een paar maanden geleden, zelfs als reactie op iets van jou. Dus search functie :)

Geen idee waar je dat FCF getal vandaan haalt. Het is alleszins veel minder dan 238 mio.

Tenzij je gelooft wat Upstart zelf zegt natuurlijk, bv. stock options die ze uitdelen aan personeel als loon, catalogeren als "niet-cash" en dus mag opgeteld worden bij de cashflow. Goed gelachen ja :)
Hoeveel is het dan volgens jou?

Net Upstart bekeken.

Dus ze hebben een 'geheim' algoritme dat plots veel beter is dan de 100 jaar dataanalyse van de grootste banken, en dat bedrijf is dan 70x sales waard.

Net als Lemonade de zoveelste keer dat iemand het warm water komt uitvinden in de financiële sector, tot ze onvermijdelijk weer op hun doos krijgen als blijkt dat hun inschattingen toch vooral gebaseerd bleken op een consumenten bullmarkt.

Maar intrinsiek is dat bedrijf alleszins minimum -80% waard.
Als ik zo mijn bedrijfsanalyses moest doen als u kan ik wel begrijpen waarom jij denkt dat SaaS - 90% gaat en waarom niemand rendementen hoger dan 10% kan halen. Man man man toch.
Met alle respect, maar wat een onzin alweer. Jij hebt dit bedrijf wellicht 10 minuten bekeken, ik denk dat ik > 30 uur aan onderzoek, lezen van de S-1 (prospectus), kwartaalrapporten, luisteren naar verschillende management/founder interviews, lezen van (hoogkwalitatieve) discussie fora etc er heb opzitten. Het is dan nogal pretentieus om hier dan te komen zeggen dat de intrinsieke waarde -80% is.
Upstart -73% sinds deze posts.

Thank you, come again.

De vraag naar staal is quasi ingestort en nu zit men daar met oversupply.
Kan snel gaan het instorten van de vraagkant. Zal vooral wachten zijn tot het olie en gas bereikt voor deze shit show tot zijn einde komt.

Netflix ER is uit. Aftermarket -17% 🤷‍♂️
Begint stilaan interessant te worden.
Dat bedrijf blijft een winner met structurele tailwinds.
Relatief prijsinelastische vraag (voor een paar $ extra gaan de meesten hun abbo echt niet opzeggen, en Disney+/Apple/Amazon Prime zijn ronduit zwak), ijzersterke naam/brand wereldwijd, en met 221 miljoen subs nog voldoende ruimte om te groeien in plaatsen zoals Z-Amerika, Afrika, en delen van Azie (weliswaar aan lagere omzet/gebruiker).

Ware het niet voor het begin van een bear markt, zou ik ze aan de after-hours prijs durven oppikken voor mij groeiportefeuille.
Maar gezien de macro context toch nog even de kat uit de boom kijken.

Wie graag zeer snel de prijsevolutie ziet kan op onderstaande site de prijs van oude metalen terugvinden, een goede barometer. Staal is in een dalende lijn maar RVS in een stijgende trend door stijgende nikkelprijzen - momenteel ongezond hoog. Europese productie-units van RVS kunnen de vraag niet bijhouden en de voorraden bij grote verdelers zijn ver van optimaal.

Kan snel gaan het instorten van de vraagkant. Zal vooral wachten zijn tot het olie en gas bereikt voor deze shit show tot zijn einde komt.
Bij een recessie zal er van groeiaandelen nog minder overblijven en dan zal de shit show lang duren...

Hoeveel is het dan volgens jou?
Misschien de helft.

Maar dat is zelfs niet het punt.
Die cashflow verdwijnt als sneeuw voor de zon als zal blijken dat hun 'geheim algoritme' gewoon de zoveelste snake oil op rij is.

En als de aandelenmarkt dan niet meer zo vriendelijk is om hen gratis geld te geven via aandelenuitgiftes, dan is het gewoon boeken toe.
Wat het lot zal zijn van veel van die 'groeiers' trouwens.

Ik vrees dat dit slechts het begin is van de reeks 'i warned you, and i told you so' van het komende jaar.

Ok, upstart, spce, palihapitiya, futu, freq, carvana, en zo zijn allemaal leuk dat die effectief -70% gaan nadat ik het hier op voorhand komen zeggen ben (blijft toch vreemd dat er weinig reacties op komen na toch hevige discussies en lacherige reacties vorig jaar) , maar de absolute billenkletsers moeten nog komen met Tesla en crypto.

-90% en meer, dat wordt pas fun :woohoo:

Dat stond toch allemaal in de sterren geschreven?

Bij begin van covid gingen de beurzen onderuit, de overheden en centrale banken begonnen met geld te gooien en de beurzen stegen gigantisch.

De overheden/(centrale) banken stoppen met geld gooien en we zijn verbaasd dat de beurzen zakken. 🤷‍♂️

Dat stond toch allemaal in de sterren geschreven?

Bij begin van covid gingen de beurzen onderuit, de overheden en centrale banken begonnen met geld te gooien en de beurzen stegen gigantisch.

De overheden/(centrale) banken stoppen met geld gooien en we zijn verbaasd dat de beurzen zakken.
Alle aandelen kunnen gerust wat mee zakken, maar het verschil is:
Degenen die rekenden op blijvend joelende retailinvesteerders om geld op te halen om hun bodemloze groeiverhaal te kunnen slijten, gaan failliet terwijl de winstgevende bedrijven na een koersdaling gewoon verder gaan.

Oxy en de rest van de oliesector zit zelf vollenbak aandelen uit te geven. 🥲
Nope. Misschien 3% in het diepst van de coronacrisis in q2 2020 om de preferreds van Buffett te kunnen betalen, meer niet.

En de meeste andere kopen massaal eigen aandelen in.
Suncor bv. keert +- 12-13% uit aan aandeelhouders vorig jaar en dit jaar.

Terug
Bovenaan