Kleine Beursfeiten

Wie gelooft er nu de overheid. 😐

Quasi elk bedrijf op de beurs waar de overheid zich mee moeit presteert zwak.
Je zegt het correct:

- de overheid participeert in meer dan 1000 bedrijven, in geen geval presteren deze allen slecht
- bedrijven waar de overheid effectief weegt op het beleid en actief gaat meebesturen - akkoord met je stelling dat dit hoogstwaarschijnlijk negatief zal zijn voor het bedrijf - politisering is immers nooit veraf.

Toegepast op Ageas is de participatie te klein om die rol te vervullen, bijkomend acht ik de kans heel klein om hierover te liegen over de doelstelling, rekening houdend met de officiële verklaringen die zijn afgelegd.

Dus hier geloof ik idd de overheid.

Bij verdere daling zal ik mss positie nog wat uitbreiden.

Laatst bewerkt:
Je zegt het correct:

- de overheid participeert in meer dan 1000 bedrijven, in geen geval presteren deze allen slecht
- bedrijven waar de overheid effectief weegt op het beleid en actief gaat meebesturen - akkoord met je stelling dat dit hoogstwaarschijnlijk negatief zal zijn voor het bedrijf - politisering is immers nooit veraf.

Toegepast op Ageas is de participatie te klein om die rol te vervullen, bijkomend acht ik de kans heel klein om hierover te liegen over de doelstelling, rekening houdend met de officiële verklaringen die zijn afgelegd.

Dus hier geloof ik idd de overheid.

Bij verdere daling zal ik mss positie nog wat uitbreiden.
+ nog steeds kans dat BNP Paribas het overneemt en dat ze de overname financieren deels cash/aandelen zodat de Belgische staat de positie vergroot in BNP Paribas

Ook benieuwd naar APA.

Hoe bereken je die marktwaarde van 50B?
Een conservatieve inschatting op basis van de fcf van oxy in vergelijking met de fcf vd concurrentie en hun marktwaarde.
Is een grove inschatting, het is geen exacte wetenschap....Ik houd geen rekening met capex en dergelijke. Met de overname van Andarko hebben ze ook nog genoeg reserves (1.473 billion barrels of oil equivalent (9.01×109 GJ) of proved reserves, 45% of which was oil reserves, 37% of which was natural gas, and 18% was natural gas liquids.)

FCF to market cap multiple van COP is 8, van XOM is 7.5 van CVC is 10...van OXY slechts 3.5/4. Als je uitgaat van FCF to market voor oxy van 7 tot 10 kom je aan 50B-75B...(niet vergeten schulden mee in te calculeren)

FCF oxy Q3 was 2.4B . Marktwaarde 33B. Die lage marktwaarde ivg met de rest is omdat ze niets uitkeren van dividend en nog een klein beetje risico omwille van hun schulden (hoewel dat niet echt nog een risico is).

Maar ik ken er niet veel van ik kijk gewoon naar de oppervlakkige cijfers en hoop dat het correct is.
Wanneer verkoop jij?

Laatst bewerkt:
Winst van dit jaar langzaam aan het wegsmelten, port 1 nog amper 1,1% en de kleine port 2 nog 5,4%.

Vislijn voor Moury Construct blijft gewoon liggen, mss eens een maandje wat cash opbouwen en ook aan het overwegen om Unilever te verkopen want geen fan van hun overnameplannen - tot op heden een miskoop.

Het is hier al paar maanden droog. Laatste overname was Resilux.

Daarvoor Qiagen buitengekegeld tijdens het bod dat uiteindelijk niet doorging

Komaan, tijd voor nog eens een goeie Amerikaanse Hybris deal - type MSFT koopt ATVI :rofl: :rofl:

Waarom staat dit nu +-82usd? Overnameprijs zou 95usd zijn. Toch nog wel een grote gap om te overbruggen voor een zeker rendement.
Wat mis ik?

Duidelijk dat men niet veel vertrouwen heeft dat deze deal zal doorgaan. Of ten minste fel vertraagd zal worden door regulators.

Dat, en het feit dat de overname pas tegen 2023 zal worden bekrachtigd (time value of money).

Maar ik mag hopen dat de FTC/DOJ deze overnamepoging tegenhouden.
Hoe kan men FAA(N)GM nog overnames van deze ordegrootte laten doen. Dit tart toch alle verbeelding.

De cynist in mij denkt echter dat het legertje lobbyisten van Microsoft al bepaalde garanties heeft gekregen van de corrupte politieke bende in Washington. Anders zouden ze geen $3 miljard break-up fee vastleggen...
Hopelijk ben ik fout.

Kan je eigenlijk snel anticiperen op zo'n nieuws? Toen ik keek, toen ik het nieuws net hoorde, stond het aandeel aan 2% winst.
Ik had het al een aantal weken hoor. Dit kon je niet anticiperen. Was pre-market plots +40% uit het niks zonder ergens nieuws te vinden. Ik had het gekocht omdat het zo undervalued was.

Dat, en het feit dat de overname pas tegen 2023 zal worden bekrachtigd (time value of money).

Maar ik mag hopen dat de FTC/DOJ deze overnamepoging tegenhouden.
Hoe kan men FAA(N)GM nog overnames van deze ordegrootte laten doen. Dit tart toch alle verbeelding.

De cynist in mij denkt echter dat het legertje lobbyisten van Microsoft al bepaalde garanties heeft gekregen van de corrupte politieke bende in Washington. Anders zouden ze geen $3 miljard break-up fee vastleggen...
Hopelijk ben ik fout.
Denk fiscal 2023 voor MSFT.
Dat is eigenlijk al vanaf Juli dit jaar.

Zonder hedges, kassa rinkelt aan spotprijs bij die mannen.
Ik zou het liefst hebben dat die petrolprijs wat gaat stabiliseren rond deze prijs en dit voor een langere periode. Als die blijft doorstijgen gaat er te veel druk komen op opec om meer op te pompen waardoor de prijs wel is stevig kan corrigeren. Petrolprijs is meer dan vraag en aanbod, is voor een deel ook politiek. Kijk maar naar de huidige gasprijs in Europa: gazprom kan gemakkelijk meer doorsturen en de gasprijs naar beneden brengen maar doet dit niet omwille van politieke redenen...

En wat is de solution als de vraag stijgt tot boven de spare capacity en het een paar jaar duurt eer die structureel kan uitgebreid worden?

(Opec mag 400k per maand extra pompen, en ze geraken de laatste 2 maand gewoon niet aan die quota, zelfs rusland niet. Dat betekent maar 1 ding: hun spare capacity is wss lager dan de officiële cijfers.)

En wat als dat uitkomt dat er eigenlijk geen productiemarge meer is op korte termijn, net op het moment dat covid gedaan is en alle landen op volle toeren gaan geraken?

el raketto 🚀

Terug
Bovenaan