Kleine Beursfeiten

Verwacht je bij Engie meteen grote correcties? Lijkt mij perfect gepositioneerd om volop te profiteren van de steeds grotere toename in de energievraag, zelfs als AI daar zou wegvallen als drijver een bepaald punt. Ik denk niet dat je veel verkeerd kan doen met die gewoon te blijven vasthouden.

Als je bij Engie overweegt van een stuk winst te nemen, overweeg je dat dan ook bij andere zaken die recent volledig door het dak gegaan zijn, DEME bijvoorbeeld, ACKB? Al was het maar voor een beetje een herbalancering?

Ben je zeker dat Engie een significante toename in energievraag kan verwachten? Engie spreekt zelf van +50 TWh tegen 2030 voor Frankrijk, dat is ongeveer +2% per jaar.
AI als driver in Europa lijkt me ook eerder beperkt, studies schatten dat AI ongeveer 5% van de elektriciteitsconsumptie in Europa zal vertegenwoordigen in 2030, tegenover 2% vandaag. Een beetje de-industrialisatie (die nu o.a. in Duitsland bezig is) vlakt die toename ook nog verder af.

Disclaimer: ik heb geen idee waarom Engie de laatste ~15 jaar eerst zo gedaald is en de afgelopen 6 maanden zo sterk stijgt, dus mijn opmerking over de energiemarkt kan redelijk los staan van de koersgroei van Engie :)

The Trade Desk, Duolingo, Salesforce, Workday & anderen die nog steeds double digits groeien, veel FCF genereren allemaal uitverkocht tot 6-12x FCF.

Geen posities maar kan moeilijk geloven dat die over pakweg een jaar nog veel lager staan.

The Trade Desk, Duolingo, Salesforce, Workday & anderen die nog steeds double digits groeien, veel FCF genereren allemaal uitverkocht tot 6-12x FCF.

Geen posities maar kan moeilijk geloven dat die over pakweg een jaar nog veel lager staan.
De markt is een bipolaire kleuter hé. Als ik cash had zou ik crm kopen, maar zit met een verbouwing.

Ik heb eigenlijk schrik van software, hoge groei en softe technologie - behoudens dan zaken zoals Microsoft ofzo. Hoge groei schept ook verwachtingen, als ze die missen is het instant -10/20/30%, omgekeerd ook - maar hoe je dat inschat - geen idee. Wellicht al een fortuin gemist maar het handvol posities die ik al heb of gehad heb zijn niet echt een succes geweest.

Bijkomend moet het eerste stuk deftige software in mijn ogen nog geschreven worden, het is altijd iets - maar je bent verplicht het te gebruiken. Zonder IT kan je niets meer, dat is in mijn ogen om onder de eerste de beste trein te springen - maar ik ben een fossiel dat in Bokrijk hoort.

Iets stom, wil vandaag contract van gas nemen omdat huurder is vertrokken - ge gaat naar de site en daar zegt die gewoon, dat gaat niet online - maar voor elentriek wel, ik krijg daar spontaan moordneigingen van.

stel die verbouwing gewoon uit, doe ik ook
Na een top en een felle daling komt er meestal een herstel van 50% of wat meer van de bodem tov de top 🤷‍♂️. Binnenkort weer iedereen “tijdelijk” euforisch. Buy the dip. Netflix naar 106$ of zo, maar al aan 95$ verkocht. Ben vlug tevreden 🤷‍♂️.

Bon - na de malheurs deze week, zal het maandag feest zijn met EVS.

BTW, wie brengt er nu goeie Q results op een vrijdagavond... Normaal is dat een plan om shit cijfers weg te moffelen in de anonimiteit...

Bon - na de malheurs deze week, zal het maandag feest zijn met EVS.

BTW, wie brengt er nu goeie Q results op een vrijdagavond... Normaal is dat een plan om shit cijfers weg te moffelen in de anonimiteit...
Hopelijk want top 10 positie hier, al vond ik de resultaten van Ageas ook goed - maar koers was al wat opgelopen en saaie sector. In de marge ook Recticel die over heel de lijn eens deftig presteerde en ook verder herstel verwacht. Als die gelijk krijgen zou Deceuninck ook wel eens kunnen verrassen in de toekomst.

Terug
Bovenaan