Als hevige tegenstander van Trump zijn modus operandi op verschillende vlakken, ben ik grote voorstander van de aanval op Iran.
Als je ziet wat een schade die nog kunnen uitrichten en welke afstanden ze bereiken met hun drones terwijl ze half knock-out in de hoek lagen, dan wil je niet dat die gekken binnen 10-20 jaar een nucleair wapen hebben of 10.000 hypersonische ballistische raketten die elk verdedigingssysteem kunnen overwhelmen en dat potentieel prolifereren naar hun proxy's.
Hielpen actief Rusland (de Shahed drones zorgen nog steeds voor verderf op dit moment), volledig in de axis of evil (Rusland/Iran/Noord-Korea/+- China) die niet liever willen dan ons verzwakken).
Voor mijn kinderen: liever een US vazal in die regio dan een sterke en gevaarlijke tegenstander binnen 15 jaar.
En ja, deze keer is het weer 50/50 dat het same-old is en het op een sisser uitdraait en de economie gewoon verder gaat.
Maar 1 verschil deze keer: omliggende golfstaten en hun productie worden aangevallen + straat van Hormuz toe. Dat was vroeger een politieke doodsteek voor het regime geweest want ontoelaatbaar voor het Westen, vandaar dat ik dit nooit een realistisch scenario vond.
Maar het regime is nu half doodgebombardeerd en de leider is uitgeschakeld. Wat is nu precies de remming nog? Waarom zouden ze zich inhouden om niet alle olieproductie in de omgeving aan te vallen en elk schip in sHormuz?
China en Rusland? Maar die laten hen compleet aan hun lot over momenteel. En Rusland heeft eigen productie, en China heeft de voorbije paar jaar een gigantische stockpile aangelegd.
En de US kiezer kan je alles wijsmaken. Midterms zijn ook nog 8 maanden weg.
Met olie aan 150 voor 5 maand verdient Oxy zijn market cap half terug.
'dat is te hoog, wereldeconomie zal kapot gaan". Yeah right, van half 2005 tot half 2014 stond olie quasi continu boven de 100 (in today's USD).
Tussen eind 2010 en half 2014 zelfs grotendeels boven de 130.
In 2008 ging het tot 200.
En dat was zonder grote disrupties. Dus 140 niet mogelijk als de huidige toestand weken/maanden blijft duren? Ik denk het wel.
Misschien dat we weer een TACO krijgen, volledig mogelijk. Maar daarmee is het risico en het gevaar voor de olieproductie in de omgeving niet direct weg, tenzij volledige regime change.
Place your bets

(hier: 20% positie pre market Oxy warrants aan 34.7, zowat de exacte prijs waaraan ik ze verkocht 2 jaar geleden)
Is een hedge voor de rest van mijn portefeuille als Europa olie moet kopen aan 150, want dan zijn wij weer de pineut.