Kleine Beursfeiten

OXY +7,5% prémarket. Geduld wordt beloond :oi22:.
Alleen jammer van al de rest natuurlijk ... Of je moet balls deep in olie zitten. Ben ook benieuwd of er grote verschillen gaan zijn tussen de olie -aandelen onderling, diegenen met sterkte upstream / minder diversificatie zouden in theorie wat voordeel moeten hebben.

@Brt zal mogelijks wel heel tevreden zijn - maar heeft een serieuze ban precies

Alleen jammer van al de rest natuurlijk ... Of je moet balls deep in olie zitten. Ben ook benieuwd of er grote verschillen gaan zijn tussen de olie -aandelen onderling, diegenen met sterkte upstream / minder diversificatie zouden in theorie wat voordeel moeten hebben.

@Brt zal mogelijks wel heel tevreden zijn - maar heeft een serieuze ban precies
Valt op zich allemaal mee. Nasdaq futures dan wel bijna -2%, maar de dollar is daartegenover wel 1% sterker geworden...

Ik denk, als we een rally zien, dat ik een quasi volledige pullback overweeg en enkel nog een klein beetje kapitaal inzet als counters/gokken op Trump zijn moves achteraf/op de geruchten. Of ik ga terug meer focussen op Amerikaanse aandelen omdat Trumpo geen scheidsrechters/grenzen meer ziet en pakt wat hij wilt en niemand kan hem tegenhouden. Maar ik moet stilaan toch iets doen om dit sorrt debiele momenten te ontwijken.

Het is echt wel waanzinnig, de willekeur en straffeloosheid waarmee Amerika nu tekeer gaat. De laatste decennia was het grotendeels impliciet en half voorspelbaar. Nu zijn het beslissingen met amper bezinning die de wereld veranderen.

Ook al ben ik steeds een investeerder met hoog risico geweest, dit begint voorbij mijn grenzen te gaan en ik heb inmiddels toch wel kapitalen vergaard die ik niet meer wil verliezen... En ondanks dat ze hun oorlogen op vrijdagnamiddag plannen om de markt te sparen wanneer het hen uitkomt, ik haat de extra laag van onzekerheid.

In de tijd van Bush zag je zijn Irakoorlog toch van mijlenver aankomen. Nu gaat het allemaal veel te snel. Trump verandert dan ook nog continu van gedacht en doet niet wat hij eerst belooft: zogezegd alle oorlogen stoppen, maar hij voert juist meer oorlog dan zijn voorgangers.

Beursanalisten zeggen dat de aanval op Iran zo voorspelbaar was dat het al ingeprijsd was in de markt. Het verleden heeft ook aangetoond dat geopolitieke schokken zelden de drijfveer zijn van langdurige recessies. Het is nu niet dat het Midden-Oosten in het verleden altijd de regio van melk en honing was.

Beursanalisten zeggen dat de aanval op Iran zo voorspelbaar was dat het al ingeprijsd was in de markt. Het verleden heeft ook aangetoond dat geopolitieke schokken zelden de drijfveer zijn van langdurige recessies. Het is nu niet dat het Midden-Oosten in het verleden altijd de regio van melk en honing was.

De aanval wel, het gevolg niet - je kan een doemscenario schetsen van een langdurig conflict in de ruime regio aangevuld met langdurig olieprijzen +100 USD, dat zal wel een recessie veroorzaken. Maar heel wat voorwaarden die moeten voldaan zijn.

Even realistisch blijven: De Nasdaq futures staan ondanks alles, nog steeds boven de lows van november 2025 en februari 2026...

En qua olie:
USA zijn met hun Schalie-olie zowat de grootste producent ter wereld,
Noorwegen, USA, Guyana, Nigeria, Angola, Canada,…

De tijd dat de OPEC(+) steeds de toon zette en dan vooral midden oosten is voorbij.

Olie stond aan 147 dollar vat in 2008! Onderussen 18j geleden.
Omgerekend naar koopkracht is 100
Dollar nu een schijntje van toen,

Laatst bewerkt:
De aanval wel, het gevolg niet - je kan een doemscenario schetsen van een langdurig conflict in de ruime regio aangevuld met langdurig olieprijzen +100 USD, dat zal wel een recessie veroorzaken. Maar heel wat voorwaarden die moeten voldaan zijn.

Ain't gonna happen. De tijd dat de OPEC iedereen bij zijn ballen kon pakken, is voorbij. Ik denk dat de wereld zijn lesje geleerd heeft met farcen in het Midden Oosten.

- USA heeft schaliegas/olie
- Venezuale heeft klop gekregen
- USA is cosy met heel het Midden Oosten behalve Iran
- China en Rusland zijn/waren cosy met Iran

Niemand kan nog in de hoek geduwd worden. Ja, er zal nu mogelijks wat gedoe zijn met Hormuz en wat tijdelijke disrupties. Maar zoals ik hiervoor al gezegd heb, zowat iedereen heeft baat bij een prijs van 70-80USD/barrel. Give or take wat in functie van de politieke piemelzwierderij van het moment.

140 gaan we niet meer terug zien, zelfs niet als tijdelijk iets. 100 zie ik ook niet structureel terugkomen. Dat is goed om je business gewoon te killen. Dan versnel je de elektrische switch en heb je permanent en structureel je markt weer een beetje om zeep geholpen.

(Er is maar 1 regio die wel in de hoek geduwd kan worden - en de laatste 4-5y telkens in de hoek geduwd wordt...)

En we moeten nu ook de oliecrisis van 1972 niet als startpunt nemen omdat het toevallig ook Iran, Israel, USA betreft. De helft van de olie sjarels zijn al jaren expliciet of de facto een export embargo opgelegd door de rest van de wereld - niet omgekeerd zoals 1972 waar ze beslisten om hun olie niet meer te verkopen. Rusland, Iran, Venezuala, remember ? De OPEC - die in 1972 het embargo oplegden, dat zijn ondertussen allemaal dikke Westerse buddies die nu ook - niet toevallig - vol staan met US bases die bestookt worden en die de olie dollars dik nodig hebben om hun moderne maatschappij te onderhouden. Ik denk niet dat Egypte of Bahrain of Qatar of Saudie Arabie of de Emiraten of Tunesie plots met Iran gaat meeheulen tegen het westen...

Laatst bewerkt:
Maar ik moet stilaan toch iets doen om dit sorrt debiele momenten te ontwijken.

Het is echt wel waanzinnig, de willekeur en straffeloosheid waarmee Amerika nu tekeer gaat

Goh zo debiel is het allemaal niet.
Zijn ook allemaal Russische vriendjes/assets dus als Europa kunnen we enkel maar blij zijn.

Venezuela eruit, Iran eruit, starlink eruit en de schaduwvloot eruit, EU gedwongen te investeren in leger. We zouden blij moeten zijn.

Dus als hij slaagt in zijn opzet zouden bedrijven wel eens twee nieuwe markten hebben om olie van te kopen en brol aan te verkopen.

Dus op lange termijn zou het heel goed kunnen uitdraaien.

WO II was trouwens voor Amerikaanse beurzen ook een opkikker na een initiele paniekdaling.

Dus als een dagje dalende beurzen de prijs is om Iran te stoppen shaheds naar Rusland te sturen dan moeten wij dat maar aanvaarden.

Ja, in all fairness, we kunnen er natuurlijk niet veel aan doen. Er zit bij ons niks in de grond wat we er kunnen uithalen en in de fik steken om energie uit te halen :cautious: (of het zou turf of bruinkool moeten zijn).

Gelukkig hebben we wel nog onze houtkachels!
Maar de moraalridder zullen deze ook wel stuk krijgen :laugh:

Gelukkig hebben we wel nog onze houtkachels!
Maar de moraalridder zullen deze ook wel stuk krijgen :laugh:
Hopelijk inderdaad op korte termijn maatregelen ivm kachels, want rechtstreeks verantwoordelijk voor kanker, fijn stof, en afschuwelijke lokale luchtkwaliteit waardoor mensen in de buurt van zo'n stinkpot hun ventilatie moeten afzetten of ramen toe houden om het binnen leefbaar te houden.

Oxy staat trouwens nu pre-market slechts aan de prijs waaraan ik het verkocht en inruilde voor VNP.
Wat op zich dan geen steek houdt, want nu is er 50% risico dat de straat van Hormuz geblokkeerd zit voor 1-2-3-4 weken? Maanden? Wat normaal gezien zotte gevolgen voor olie zou moeten hebben, en niet de lauwe reactie die er nu is.

De markt denkt dus dat het Midden-Oosten probleem niet zo lang zal duren.
Dus is Oxy risicogewogen een stuk goedkoper dan toen, als je denkt dat dit niet zo is.

Het enige dat de boel langdurig kan oplossen is een pro-Westerse toenadering regering in Iran, maar dat ziet er de eerstekomende tijd toch niet naar uit.

Hopelijk inderdaad op korte termijn maatregelen ivm kachels, want rechtstreeks verantwoordelijk voor kanker, fijn stof, en afschuwelijke lokale luchtkwaliteit waardoor mensen in de buurt van zo'n stinkpot hun ventilatie moeten afzetten of ramen toe houden om het binnen leefbaar te houden.

Oxy staat trouwens nu pre-market slechts aan de prijs waaraan ik het verkocht en inruilde voor VNP.
Wat op zich dan geen steek houdt, want nu is er 50% risico dat de straat van Hormuz geblokkeerd zit voor 1-2-3-4 weken? Maanden? Wat normaal gezien zotte gevolgen voor olie zou moeten hebben, en niet de lauwe reactie die er nu is.

De markt denkt dus dat het Midden-Oosten probleem niet zo lang zal duren.
Dus is Oxy risicogewogen een stuk goedkoper dan toen, als je denkt dat dit niet zo is.

Het enige dat de boel langdurig kan oplossen is een pro-Westerse toenadering regering in Iran, maar dat ziet er de eerstekomende tijd toch niet naar uit.
Bedankt @JanusDR . Maar wat ik mij nog steeds afvraag: Heb je je Nasdaq shorts nog?

Als hevige tegenstander van Trump zijn modus operandi op verschillende vlakken, ben ik grote voorstander van de aanval op Iran.
Als je ziet wat een schade die nog kunnen uitrichten en welke afstanden ze bereiken met hun drones terwijl ze half knock-out in de hoek lagen, dan wil je niet dat die gekken binnen 10-20 jaar een nucleair wapen hebben of 10.000 hypersonische ballistische raketten die elk verdedigingssysteem kunnen overwhelmen en dat potentieel prolifereren naar hun proxy's.
Hielpen actief Rusland (de Shahed drones zorgen nog steeds voor verderf op dit moment), volledig in de axis of evil (Rusland/Iran/Noord-Korea/+- China) die niet liever willen dan ons verzwakken).
Voor mijn kinderen: liever een US vazal in die regio dan een sterke en gevaarlijke tegenstander binnen 15 jaar.

En ja, deze keer is het weer 50/50 dat het same-old is en het op een sisser uitdraait en de economie gewoon verder gaat.
Maar 1 verschil deze keer: omliggende golfstaten en hun productie worden aangevallen + straat van Hormuz toe. Dat was vroeger een politieke doodsteek voor het regime geweest want ontoelaatbaar voor het Westen, vandaar dat ik dit nooit een realistisch scenario vond.

Maar het regime is nu half doodgebombardeerd en de leider is uitgeschakeld. Wat is nu precies de remming nog? Waarom zouden ze zich inhouden om niet alle olieproductie in de omgeving aan te vallen en elk schip in sHormuz?
China en Rusland? Maar die laten hen compleet aan hun lot over momenteel. En Rusland heeft eigen productie, en China heeft de voorbije paar jaar een gigantische stockpile aangelegd.
En de US kiezer kan je alles wijsmaken. Midterms zijn ook nog 8 maanden weg.
Met olie aan 150 voor 5 maand verdient Oxy zijn market cap half terug.

'dat is te hoog, wereldeconomie zal kapot gaan". Yeah right, van half 2005 tot half 2014 stond olie quasi continu boven de 100 (in today's USD).
Tussen eind 2010 en half 2014 zelfs grotendeels boven de 130.
In 2008 ging het tot 200.

En dat was zonder grote disrupties. Dus 140 niet mogelijk als de huidige toestand weken/maanden blijft duren? Ik denk het wel.
Misschien dat we weer een TACO krijgen, volledig mogelijk. Maar daarmee is het risico en het gevaar voor de olieproductie in de omgeving niet direct weg, tenzij volledige regime change.

Place your bets :) (hier: 20% positie pre market Oxy warrants aan 34.7, zowat de exacte prijs waaraan ik ze verkocht 2 jaar geleden)
Is een hedge voor de rest van mijn portefeuille als Europa olie moet kopen aan 150, want dan zijn wij weer de pineut.

Laatst bewerkt:
Aan huidig tempo zullen zelfs olie -aandelen rood kleuren vandaag, bizar - of net niet? Na covid, Oekraïne, .. gewenning zou je denken - maar niet helemaal gezien de algemene daling.

Terug
Bovenaan