Ligt idd wat in de lijn met de verwachtingen - vandaag nog logisch denk ik:
- OPEC springt bij en heeft nog reserve
- er is zoiezo een reserve van +/- 3 maand, daarmee wordt tijd gekocht
- we zijn nog maar net gestart - vandaag weet geen mens welke kant het zal opgaan binnen 1-2-3.. weken
- alles gaat wennen, de eerste reactie na Rusland / Oekraïne was ook niet mis - vandaag vinden we dat normaal
- meevaller/tegenvaller dat het in het weekend was
We zullen zien hé, voor olie ideaal als dit wat escaleert en een paar maand die straat dicht - maar hoe realistisch is zo een scenario. Geen idee - persoonlijk denk ik eerder klein want VS, Israël en nu nog wat golfstaten en ook wat steun van Europa - elke dag gaat Iran de schade moeten opmeten, hoe lang kan je zo een druk weerstaan, wanneer bereikt de verdeeldheid een kritisch punt. En dan is er nog China - als grootste klant van Iran zullen die achter de schermen ook wel eens bellen zeker - Iran heeft die straat zelf nodig, dat is toch ook een dingetje. En dan nog de impact op het vliegverkeer - veel vrienden gaat Iran niet meer hebben
Maar bon, een kat in het nauw kan en zal rare sprongen maken - ik ben trouwens eens benieuwd wat Iran kan doen met drones - als die even snel en goed zouden zijn als Oekraïne zou dat op papier nog eens dik tegen kunnen vallen voor de VS - maar dat gaat niet het geval zijn, ze missen ervaring, intel en communicatiemiddelen.
Maar conflicten bieden altijd kansen - buiten olie - vandaag gaan zowat alle indexen behoorlijk rood openen - hoe lang zal dat duren en hoeveel worden er daar onterecht in meegesleurd. Wat moet er hier allemaal gekocht worden de komende dagen en weken?
@Nesjamag - hoeveel % port heb je in olie momenteel trouwens?