Kleine Beursfeiten

Niet om belachelijk te doen en je moet sowieso doen waar je jezelf het best bij voelt, maar hoe wil je de markt "verslaan" als je niet in je eigen overtuiging gelooft maar in de beweging van de markt?

Beter om dan toch gewoon de index te kopen?

Omdat ik niet geloof dat je koppig moet vasthouden aan je eigen overtuiging als de markt je duidelijk andere signalen geeft, tenzij je heel, heel zeker bent dat je het beter weet. Het begint bij overtuiging, maar voor mij eindigt het bij mijn stop loss van meestal niet lager dan 10% van mijn aankoopprijs. Kwestie van emoties eruit te halen en te vermijden dat je blijft hangen in lower conviction posities. Daarna herbekijk ik rustig of ik toch niet opnieuw instap want zeer waarschijnlijk heb ik toch iets gemist. In het geval van NOVO heb ik niet ik die extra overtuiging om opnieuw in te stappen, er zijn veel onvoorspelbare variabelen in play daar, los van het feit dat ze optisch dirt cheap staan. Variabelen die ik duidelijk onderschat heb. En ja, ik geloof wel dat er een zekere waarde zit in TA bovenop fundamentals, dus ook dat is voor mij een deel van al dan niet extra conviction.

Over de LT doe ik het nog altijd pakken beter dan de index dus of het nu hocus pocus BS is of niet, voor mij werkt het.

Eigenlijk is dat waanzin dat een bedrijf openlijk naar buiten moet komen met "Hey onze resultaten worden fors gedrukt omdat een groot deel van het doelpubliek gebruikt maakt van knockoff versies van ons gepatenteerd product". Voorlopig zit de FDA dus openlijk brutale patentinbreuken te tolereren. Gaat overigens niet enkel over inbreuken op patentrecht (nota bene de lifeline die de kapitaalintensieve R&D van de hele farma überhaupt overeind houdt). De controles/QA op die compounding is totaal niet van hetzelfde niveau als de normen waar NVO/LLY/etc aan moeten voldoen. Ik kan er echt niet bij dat dit nog steeds aan de gang is zonder officiële reactie vanuit de FDA, die gewoon hun job niet doen. Punt.

Desondanks o.a. op Reddit tekenen van peak pessimism: "GLP1 battle is over and Novo lost, core business is declining (lol), patent expiring soon, dead company, they got lucky with Ozempic, tariffs gonna destroy them, etc."

Ik ben er me bewust van dat die vergelijking een beetje een dooddoener is geworden, maar begint stilaan een Meta-scenario te worden. Novo is nog steeds dominant marktleider in diabetes care (structurele groeimarkt), zeer sterke balans, hoge marges, prima (R&D) track record en ook het geplaagde GLP-1 verhaal groeit nog gewoon verder, zei het iets trager dan origineel gedacht.

Is een van de bedrijven die al sinds 2019 op mijn wishlist van pure qualitybedrijven staat, maar net zoals bijna al de rest op elk moment (uitgezonderd 2020 crash) te duur is geweest. Momenteel gewoon spotgoedkoop, hoe je er ook naar kijkt. Ik ga dit geen full retard 25% weging geven wegens de risico's inherent aan de sector, maar ik ben vrij zeker dat dit op lange termijn een generational buying opportunity geweest gaat zijn voor een van de sterkste EU bedrijven die er is.

Is een van de bedrijven die al sinds 2019 op mijn wishlist van pure qualitybedrijven staat, maar net zoals bijna al de rest op elk moment (uitgezonderd 2020 crash) te duur is geweest. Momenteel gewoon spotgoedkoop, hoe je er ook naar kijkt. Ik ga dit geen full retard 25% weging geven wegens de risico's inherent aan de sector, maar ik ben vrij zeker dat dit op lange termijn een generational buying opportunity geweest gaat zijn voor een van de sterkste EU bedrijven die er is.
Dat denk ik al maanden (sinds hun prijs slabbakt), maar ondertussen dalen ze gewoon verder en verder.
Als de prijsactie terug wat meer bullish wordt (of de nieuwe CEO er een draai aan kan geven), dan is het mss nog wel een opportuniteit, nu blijf ik gewoon bij QQQ.

ze gaan zich nu ook meer richten op de Chinese markt,
Ik hoop dat ze weten dat hun patent voor semaglutide verloopt voor de Chinese markt in maart 2026...?
Je weet nooit, want Novo Nordisk is vergeten hun patent voor Ozempic te verlengen voor Canadese markt waardoor het eveneens expired in 2026. (de 450 dollar fee over het hoofd gezien 😄)

Omdat ik niet geloof dat je koppig moet vasthouden aan je eigen overtuiging als de markt je duidelijk andere signalen geeft, tenzij je heel, heel zeker bent dat je het beter weet.
voor mij eindigt het bij mijn stop loss van meestal niet lager dan 10% van mijn aankoopprijs.
Als de prijsactie terug wat meer bullish wordt
Dat is dus exact wat Buffett zegt: kijken naar de grafiek en de richting van de koersen, los van de onderliggende waarde.
Ook stoplosses zijn een hoeksteen in investeren.

Maar ok, dat is de eeuwenoude discussie over investeren op basis van grafiek versus investeren op basis van de intrinsieke waarde.
Al voldoende over gepalaverd in dit topic 🙂

Dat denk ik al maanden (sinds hun prijs slabbakt), maar ondertussen dalen ze gewoon verder en verder.
Zeer jammer en frustrerend ja. Maar ondertussen groeit het bedrijf ook verder en verder en wordt het aandeel dus goedkoper en goedkoper, terwijl het historisch net altijd (te) duur was. Pick your metric of choice, ze staan allemaal op historical lows. Ik zie bv. nog steeds en brutomarge van 83% en operating margin van 46%. FCF dit jaar verstoord door hoge Capex (oa overname Catalent sites in de US), maar 5y avg FCF marge is 30%. Dat zijn S-tier marges, met de waardering van een gemiddelde retailer nu.
Als de prijsactie terug wat meer bullish wordt, dan is het mss nog een opportuniteit.
Vat het huidige marktsentiment wel mooi samen. Dat heeft niks meer met beleggen te maken.

Overigens m.b.t. generics: in 2018/19 was AbbVie de gebeten hond, want ohnee patent op Humira ging vervallen. And look what happened since. Er is nog zo'n voorbeeld van een medicijn (ben de naam vergeten, denk dat het iets van Pfizer was) dat first-to-market was, achteraf overtroffen werd door een concurrent en desondanks altijd goed is blijven verkopen.

Edit: daad bij het woord gevoegd en positie NVO verdubbeld aan $45,4. Nu 7% weging.

Laatst bewerkt:
20% omhoog vandaag na earnings call :D
Er was een andere earnings call waar je meer gewicht op had staan. :unsure:

Soit AMD mist dus guidance, zware reactie van de markt en volgens mij een mogelijk koopmoment. Maar omdat Advanced Money Destroyer op hun elan doorgaat ten aanzien van beleggers kan je er bijna geld op gaan inzetten dat zij de eerste AI growth fear reacties gaan krijgen.

Er was een andere earnings call waar je meer gewicht op had staan. :unsure:

Soit AMD mist dus guidance, zware reactie van de markt en volgens mij een mogelijk koopmoment. Maar omdat Advanced Money Destroyer op hun elan doorgaat ten aanzien van beleggers kan je er bijna geld op gaan inzetten dat zij de eerste AI growth fear reacties gaan krijgen.
Ik wacht even af met AMD, sta +42% en verkoop niet maar koop ook niet bij want heb al een vrij grote positie

Dat is dus exact wat Buffett zegt: kijken naar de grafiek en de richting van de koersen, los van de onderliggende waarde.
Ook stoplosses zijn een hoeksteen in investeren.

Maar ok, dat is de eeuwenoude discussie over investeren op basis van grafiek versus investeren op basis van de intrinsieke waarde.
Al voldoende over gepalaverd in dit topic 🙂

Je maakt er direct een zwart - wit vergelijking van. Investeren op basis van de koersen of waarde. En dan raken we al snel verzand bij die random prijzen van Gassy of wat driehoekjes tekenen icm met een EMA. Fundamentals eerst, maar in bv. volume zit echt wel waarde voor de non buffets onder ons en al zeker bij non large caps.

Waar een SL alvast geen plaats heeft, is bij een ETF of een proxy ETF aandeel zoals Berkshire, waar je artikel over gaat.

En dan raken we al snel verzand bij die random prijzen van Gassy
Welke random prijzen? Bodem BILL perfect getimed, bodem Archer-Daniels perfect getimed, bodem AMR perfect getimed, overname JET perfect ingeschat, … En ja, ik zit er ook eens naast. Maar random prijzen? Jongens toch!
Jij aan 71$ had je al deftige positie aan NVO opgebouwd, en nu het cheap staat verkoop je met je staart tussen je benen? Wat was er beter aan NVO aan 71$ (25/07/2025)? Ik koop alvast liever tussen 35-44$ dan aan 71$…
https://www.beyondgaming.be/threads/kleine-beursfeiten.459/post-1586788

Welke random prijzen? Bodem BILL perfect getimed, bodem Archer-Daniels perfect getimed, bodem AMR perfect getimed, overname JET perfect ingeschat, … En ja, ik zit er ook eens naast. Maar random prijzen? Jongens toch!
Jij aan 71$ had je al deftige positie aan NVO opgebouwd, en nu het cheap staat verkoop je met je staart tussen je benen? Wat was er beter aan NVO aan 71$ (25/07/2025)? Ik koop alvast liever tussen 35-44$ dan aan 71$…
https://www.beyondgaming.be/threads/kleine-beursfeiten.459/post-1586788
Als je goed hebt gezocht, zou je zien dat ik mijn positie op 22 April heb geopend en dat GAK dus pak lager was. Voorts uiteraard ook niet in dollars (of DKK) gekocht.

Er is veel gebeurd sinds 22 April en sinds die guidance miss. Als de feiten veranderen, verander ik mijn gedacht. Simpel. Ik kan er perfect naast zitten, maar ik heb meer conviction in andere aandelen dus I'm out.

Wat een lange tenen toch allemaal als het over aandelen gaat...

GLBE mooi omhoog vandaag. Iemand die weet waarom?
Goede resultaten Shopify:

1) Global-E heeft een partnership met Shopify en heel wat klanten gebruiken Shopify
2) Global-E's revenue is hoofdzakelijk een take rate % van de cross-border GMV van hun klanten. Heb nog niet in detail gekeken naar Shopify's resultaten, maar de GMV zal wellicht hoger liggen dan verwacht.

Klaviyo ook fors hoger na Q2 resultaten vandaag. >70% van hun klanten komen via Shopify.

Wat een lange tenen toch allemaal als het over aandelen gaat...
Stank voor dank, want je geeft hem eigenlijk nog een compliment met die 'random prijzen', aangezien random beurstransacties waarschijnlijk betere resultaten zullen geven dan zijn grafiekgeneuzel in het genre van Paul de Octopus 😄

@FernandoFreecashflow SIRI niets voor jou?
Staat aan 4,7x 2027 FCF.
1,5% churn rate.
Doen buybacks en dividend.
Satellite costs dalen elk jaar 50-100m zonder invloed op service of revenue.
Wechsler koopt bij na recente earnings.

Zelf aan het twijfelen of ik nog lager wil of al koop. Want heb de indruk dat spotify hen niet zoveel deert op korte termijn.

Terug
Bovenaan