Kleine Beursfeiten

Allemaal leuk en wel, maar weer niemand die rept over waardering he. MSFT nu 30x de winst voor 2027. Dat is gewoon gokken op blijvende multiple expansion.
Beste voorbeeld Intuitive Surgical: corrigeert nooit, stijgt altijd. Briljante belegging zogezegd. Momenteel wel 73x de winst voor dit jaar en 55x voor 2027. Ben je dan een geniale belegger of heb je chance dat je market darlings hebt gekozen en 40% rendement haalt puur op arbitraire multiple expansion? Zijn Palantir retards en Costco believers eigenlijk allemaal visionair?

Ik krijg ook spontaan een allergische reactie van dat soort absurde waarderingen.
Mijn manier om niet gek te worden langs de zijlijn is om puts te kopen daar waar er echt retarded price levels worden bereikt zonder dat de fundamenten het kunnen verklaren.

Ondanks dat we midden in een raging bull markt zitten met 52wk highs om de haverklap, heb ik er toch al mooi aan verdiend.

Zeker consumer namen waren -en zijn in vele gevallen nog steeds- laaghangend fruit.

Bij cult stocks zoals Palantir en Costco ligt het wel moeilijker. Die lijken maar niet te willen "lossen".

Ik krijg ook spontaan een allergische reactie van dat soort absurde waarderingen.
Mijn manier om niet gek te worden langs de zijlijn is om puts te kopen daar waar er echt retarded price levels worden bereikt zonder dat de fundamenten het kunnen verklaren.

Ondanks dat we midden in een raging bull markt zitten met 52wk highs om de haverklap, heb ik er toch al mooi aan verdiend.

Zeker consumer namen waren -en zijn in vele gevallen nog steeds- laaghangend fruit.

Bij cult stocks zoals Palantir en Costco ligt het wel moeilijker. Die lijken maar niet te willen "lossen".
Je moet eens naar de pe van crowdstrike kijken. Dat is 600 ofzo? Mensen blijven lustig kopen.

Denk dat een pe van 20 a 30 eerder het nieuwe normaal wordt.

zelfs 40 word normaal aanzien in tech/softwarestocks...

volgens mij vloeit er veel geld in van mensen die met moeite weten wat PE is

Goh, een deel zullen wel gewone beleggers zijn die instappen in de hype, maar geen idee hoeveel impact die echt hebben op beurskoersen.
Van tech wordt explosieve groei verwacht, o.a. door AI en software schaalt een pak gemakkelijker dan bv. traditionele kapitaalintensieve industrie. Dat zit dan wel verrekend in die hogere waarderingen maar ik begrijp het in heel algemene lijnen wel (los van het feit dat ik tech momenteel ook wel hoog gewaardeerd vind 😋)

Remember Greenspan zijn beruchte speech over 'irrational exuberance' in december '96. In realiteit moest de echte dotcom-bubble dan nog starten en S&P en Nasdaq piekten pas ruim 3 later
Om maar te zeggen dat je met waarderingen als timingindicator niet veel bent. Wat telt, zijn liquiditeit, sentiment en momentum.
Wat duur is, kan nog duurder worden (legio voorbeelden in tech) en blijft maar gaan.
Neemt niet weg dat er buiten een aantal hype-niches van overwaardering in de brede markt niet echt sprake is.

Overigens ik lees hier niets meer over UNH dat zogezegd een buy was aan 300? Staat nu lager dan in maart '20...
Cijfers waren ook gewoon slecht en prognoses weer verlaagd. Wie vertrouwt dat management nog?

Overigens ik lees hier niets meer over UNH dat zogezegd een buy was aan 300? Staat nu lager dan in maart '20...
Cijfers waren ook gewoon slecht en prognoses weer verlaagd. Wie vertrouwt dat management nog?

Dat is mogelijk het begin van het fenomeen van de "geflopte BG meme aandelen investment cases"

Hoewel bij UNH het nog te vroeg is om de rekening te maken!!!

Kort samengevat: Een bepaald aandeel wordt zot populair, quasi altijd een vallend mes. De theorie van value investing komt boven en volgens BG is de markt irrationeel. Elke keer als de kwartaalresultaten uitkomen en het trekt op niks, wordt dat toch als positief geïnterpreteerd en kopen ze bij. Bij kritiek is het antwoord altijd "je moet dat op de lange termijn bekijken". Vervolgens blijft het floppen en dan wordt het stil en stappen ze op het volgende BG meme aandeel. Een post mortem uitvoeren aka een analyse waarom ze verkeerd waren dat gebeurd absoluut niet.

Als je ze er achteraf dan op wijst dan krijg je de wind van voren, als zo een aandeel toch toevallig eens stijgt (hierdoor blijven ze dat gedrag vertonen), dan voelen ze zich geniaal, worden ze vaak zeer arrogant/onbeleefd en staat het forum vol lofberichten (ook al vergeten ze dat de indexen ondertussen meer gestegen zijn en dat de rest van hun meme brol dik gezakt is). Vaak steken ze die winst dan in het volgende/ander BG meme aandeel dat dan flopt en weg is de winst.

Voor concepten als opportuniteitskost en benchmarken, moet je niet op BG zijn.

Historisch overzicht van geflopte BG meme aandelen investment cases

Pre 2022: ABI & Bpost
2022 - 2024: Oxy
2025: wrs Novo? & UNH?

Er zijn zelf forummers die meegedaan hebben/meedoen aan elk van die BG meme aandelen en het niet afleren :support:

Laatst bewerkt:
Geen idee waar jij zit te kijken, maar ik zie 8 posts over UNH over de voorbije 5 pagina's inclusief reacties op de earnings report/call.

Dat is mogelijk het begin van het fenomeen van de "geflopte BG meme aandelen investment cases"

Hoewel bij UNH het nog te vroeg is om de rekening te maken!!!

Kort samengevat: Een bepaald aandeel wordt zot populair, quasi altijd een vallend mes. De theorie van value investing komt boven en volgens BG is de markt irrationeel. Elke keer als de kwartaalresultaten uitkomen en het trekt op niks, wordt dat toch als positief geïnterpreteerd en kopen ze bij. Bij kritiek is het antwoord altijd "je moet dat op de lange termijn bekijken". Vervolgens blijft het floppen en dan wordt het stil en stappen ze op het volgende BG meme aandeel. Een post mortem uitvoeren aka een analyse waarom ze verkeerd waren dat gebeurd absoluut niet.

Als je ze er achteraf dan op wijst dan krijg je de wind van voren, als zo een aandeel toch toevallig eens stijgt (hierdoor blijven ze dat gedrag vertonen), dan voelen ze zich geniaal, worden ze vaak zeer arrogant/onbeleefd en staat het forum vol lofberichten (ook al vergeten ze dat de indexen ondertussen meer gestegen zijn en dat de rest van hun meme brol dik gezakt is). Vaak steken ze die winst dan in het volgende/ander BG meme aandeel dat dan flopt en weg is de winst.

Voor concepten als opportuniteitskost en benchmarken, moet je niet op BG zijn.

Historisch overzicht van geflopte BG meme aandelen investment cases

Pre 2022: ABI & Bpost
2022 - 2024: Oxy
2025: wrs Novo? & UNH?

Er zijn zelf forummers die meegedaan hebben/meedoen aan elk van die BG meme aandelen en het niet afleren :support:
Is er hier zoveel te doen geweest rond UNH?
Ik heb het misschien gemist, maar ik kan uit het hoofd niet 1 forumganger bedenken die daar een significante positie in heeft.

Novo hetzelfde, wat posts van o.a. Janus met overwegingen, maar is dat iets dat veel BG'ers significant in de portefeuille hebben?

Ik lees toch vooral veel overwegingen maar geen overtuigde bull cases.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat niemand voor UNH een case maakte verder dan "zwaar gedaald maar mits verderzetting herstelt dat gewoon" maar vervolgens kwam er steeds meer en meer slecht nieuws naar boven.

De hype was bij de eerste grote drop, ik denk dat minstens één iemand de eerste recovery heeft kunnen riden en verkocht heeft. :unsure:

UNH is typisch een verhaal om van weg te blijven. Toen die statistiek uit kwam waar aangetoond werd dat het reject % voor aanvragen bij UNH dubbel zo hoog lag als bij de concurrentie, dan gingen er bij mij toch alarm belletjes af.

Edit: wat Nintendo verkocht vandaag (tegen mijn goesting maar meer geld nodig voor 3350).

Ik heb het misschien gemist, maar ik kan uit het hoofd niet 1 forumganger bedenken die daar een significante positie in heeft.

Novo hetzelfde, wat posts van o.a. Janus met overwegingen, maar is dat iets dat veel BG'ers significant in de portefeuille hebben?

Ik heb wel een positie in NVO, GAK 58€ dus toch een serieuze domper. Niet veel anders te doen dan bijhouden momenteel.

Ik heb vrij veel novo, ook nog bijgekocht toen het ook vrij hard was gezakt dit jaar. Ik dacht om nu ook bij te kopen maar ben toch aan het twijfelen nu of ze wel gaan recoveren. Tis een vrij harde drop die ik niet zag aankomen, ik ga de earnings call afwachten en zien wat ze zeggen daarna beslissen.

Alles draait om accelerating revenue growth in momentum (growth) stock bubbels.

Zolang de groei toeneemt (40% > 45% > 50%) kwartaal na kwartaal, speelt waardering schijnbaar geen rol. Maar eenmaal als die acceleratie gedaan is, valt het als een blok naar beneden.

Klein bedragje dat ik voor dergelijke spielerei heb staan, bijgevolg noodzakelijk om een licht voelbaar verschil te realiseren. Had gehoopt op ergens een klein negatief puntje maar het is anders gegaan.
Pre market kleine 6% up tegenwoordig, terwijl redultaten toch heel goed waren. Bewijs dat er toch al zeer veel in de koers zat.
Ik sluit niet uit dat we binnen paar weken terug aan de 150-155 zitten, zeker als de nasdaq wat zou terugvallen.

Terug
Bovenaan