Kleine Beursfeiten

MSFT is volgens mij toch een veel zekerdere zet dan Meta, Windows / Office vervangen door iets anders (in alle bedrijven) is minder gemakkelijk dan die Facebook/Whatsapp/Instagram rommel buiten gooien.
Wel, tbh is MSFT ook wel gewoon een nobrainer om inde pf te hebben. Meta waarschijnlijk ook maar daar heb ik minder voeling mee persoonlijk gezien.
Allemaal leuk en wel, maar weer niemand die rept over waardering he. MSFT nu 30x de winst voor 2027. Dat is gewoon gokken op blijvende multiple expansion.
Beste voorbeeld Intuitive Surgical: corrigeert nooit, stijgt altijd. Briljante belegging zogezegd. Momenteel wel 73x de winst voor dit jaar en 55x voor 2027. Ben je dan een geniale belegger of heb je chance dat je market darlings hebt gekozen en 40% rendement haalt puur op arbitraire multiple expansion? Zijn Palantir retards en Costco believers eigenlijk allemaal visionair?

Allemaal leuk en wel, maar weer niemand die rept over waardering he. MSFT nu 30x de winst voor 2027. Dat is gewoon gokken op blijvende multiple expansion.
Beste voorbeeld Intuitive Surgical: corrigeert nooit, stijgt altijd. Briljante belegging zogezegd. Momenteel wel 73x de winst voor dit jaar en 55x voor 2027. Ben je dan een geniale belegger of heb je chance dat je market darlings hebt gekozen en 40% rendement haalt puur op arbitraire multiple expansion? Zijn Palantir retards en Costco believers eigenlijk allemaal visionair?

Er zijn maar 2 zekerheden in het leven:
  1. We gaan allemaal dood
  2. IT zal altijd voor problemen zorgen die alleen door meer IT kunnen "opgelost" worden - multiple expansion is dus gegarandeerd, daar zorgen onze IT'ers alle dagen voor. We staan eigenlijk nog maar aan het begin van de echt grote problemen - alles en iedereen gaat digitaal, alles en iedereen is verbonden, ...

Flashback naar BG 2021:
Microsoft 💎🙌 was mijn allereerste buitenlands aandeel en techaandeel, gekocht met een bang hartje na een maand twijfelen aan 80 euro, aan een waardering die veel te hoog was, op een nieuw record en met belachelijk laag dividendrendement.

Aandelen als Apple, Alphabet, Microsoft koop je altijd met het gevoel dat je teveel betaalt en dat je te laat bent, simpelweg omdat ze quasi altijd overgewaardeerd zijn en op hun top staan.

Dat MSFT op een 30x genoteerd staat deert me niet echt in deze omstandigheden. De moat en het ecosysteem dat zij hebben gemaakt is gewoon belachelijk. Elke baby komt terecht in het MSFT ecosysteem. Dat is eigenlijk compleet absurd als je er aan denkt.

Copilot werkt ook als een tierelier en ze positioneren zich semi langzaam maar zeker naar een positie waar je zonder Copilot gewoon een stel trager werkt dan iemand zonder. Ik test dat ding intern in mijn sector nu al sinds het begin en dat maakt analyses, vergelijkingen en inmiddels presentaties zowel inhoudelijk als qua vorm gewoon deftig véél sneller dan ik of een collega het kan maken. Als elk bedrijf daar de baten straks deftig in ziet en ze cranken hun prijzen naar omhoog elk jaar gewoon omdat ze het kunnen zitten ze gewoon aan een geldkraan. Ik ben daar ingestapt tegelijk met NVDA indertijd omdat dit hele gedoe toen in de kinderschoenen stond en élke stap maken ze tot nu toe waar. Dus wat toen enkel geloof was is inmiddels gewoon stelselmatig bevestigd geweest. Zelfs al staan die aan een 60x denk ik dat ik nog altijd geloof zou hebben. Die zijn gewoon een van de dirigenten van de AI omwenteling en straks zijn ze weer een monopolie rijker.

Alphabet heb ik nu gewoon helemaal eenzelfde gedacht van trouwens. Die zijn zich énorm sterk aan het positioneren om zuiver extra geld te schijten.

Laatst bewerkt door een moderator:
alles rood in mijn port vandaag... gelukkig is er nog XFAB :p
Gisteren heel mijn portefeuille 'geliquideerd' wegens scheiding, dat was mijn 2e grootste positie 🫤
Edit: de daling van IWDA vandaag, wat veruit mijn grootste positie was, compenseert het wel voor een groot stuk.

This item cannot be shipped to your selected delivery location.
Ja logisch dan dat die omlaag stuiken :sop:

Ik was overtuigd dat ze een earnings beat gingen hebben (was ook zo) en had er nog puts op geschreven. Alleen dus niet genoeg voor mr. market.
Deze en mijn vorig gedacht van vorige week een put te schrijven op ASML. Beide al ruim verdubbeld in waarde (negatief dus voor mij) :laugh:

Zal in vervolg mijn transacties hier dadelijk posten zodat jullie het omgekeerde kunnen doen om op korte termijn geld te verdienen. :fingerguns_r:

Terug
Bovenaan