Kleine Beursfeiten

Alé, de Youtube filmpjes van complete rando's -inclusief onnozele thumbnails of debiel gezicht frontfoto- doen ook de intrede in het beurstopic.
"voor degenen die wat willen bijleren".

Ik moet ergens een manier zien te vinden om geld te verdienen met de totale enshittification van het internet.
Simpel, zoek in een compleet openbloeiende markt een achterhinkend bedrijf met minder dan 8% marktaandeel, wacht op een matige earningscall waar men expectations mist, zodat het aandeel zakt omdat groeiverwachtingen een deuk krijgen. Maak dan een filmpje waar je alleen maar de goede aspecten belicht én fantaseert over toekomstige groei zonder onderbouwing en met complete disregard voor de industrie zijn trendsetter en de gevolgen daarvan. Gooi een vleugje 'iedereen die nu verkocht is dom' erover en je hebt je flat earth +2 strengthening aura ook nog opgepikt.

Datacenter earnings waren toch gewoon zwak. Waar zit al die AI groei? Nu wordt er volop gezegd van te wachten op MI400, maar hetzelfde werd de afgelopen kwartalen ook telkens gezegd van MI350 en daarvoor MI300. Als puntje bij paaltje komt betaalt vrijwel iedereen nog steeds met goede reden de Nvidia premium.

QrKWZOR.jpeg

Daarbij, $AMD is de afgelopen maanden als een raket omhoog gegaan dus even een kleine correctie is niet meer dan normaal.

Disclaimer: lange tijd $AMD in portefeuille gehad (sinds begin dit jaar niet meer), jammer genoeg nooit $NVDA gehad.
Klopt, ik geloof dat ze nog steeds marge hebben om te groeien vanaf dit punt maar ik hou mijn centen bij vanwege verscheidene redenen :

- Advanced Money Destroyer is een terechte reputatie, ik heb het ook een tijdje in PF gehad met afroomgeld van NVDA als soort diversificatie en daarna verkocht en terug in NVDA gestoken toen ik weer breakeven kwam
- MI350 is inderdaad niet de grote messias. CUDA is de industrie standaard en reduceert AMD tot een zuivere hardwareverkoper ipv een bedrijf dat de markt kan sturen op AI vlak. Hetzelfde gaat gelden voor MI400 en zoals ik eerder zei : waar NVDA de markt zelf bepaalt moet AMD slikken en vechten voor de scraps. MI400 gaat exact hetzelfde zijn.
- Eveneens al aangekaart : het zou het typerend zijn voor AMD als zij de echte AI growth fears introduceren in de markt en weer sideways/downward gaan traden
- Ik zie héél veel mensen zeggen dat 9 miljard een lage estimate is en ook in dat filmpje bijvoorbeeld wordt 10 miljard als effectieve streefdoel geponeerd... Lisa is een meer dan deftige CEO met licht conservatieve estimates, maar ze is geen debiel die 1 miljard misrekent. Ze hebben het gewoon over China sales maar ze hebben nog steeds geen waiver om daar te verkopen. Daar zit je gat van 1 miljard voor een groot deel. Maar dat is dan ook compleet hypothetisch en onzeker. Zelfs de huidige schatting kunnen ze gerust missen hoor, zij zijn niet de enige die chips maakt in hun segment. En je kan gewoon niet op die waivers rekenen. Dus als je Q3/Q4 results al ingaat met die veronderstelling op wankele poten... Moeilijk in te schatten in welke mate daar nu al rekening mee wordt gehouden. Kan zomaar zijn dat je bij een brede China waiver (niet enkel shit chips) een +10-15% ziet.

Met NVDA, MSFT, GOOG en NBUS heb ik al meer dan voldoende exposure in die sector.

Dan begin ik liever wat kapitaal te verleggen naar de volgende hype zoals QC.

Dat is dus exact wat Buffett zegt: kijken naar de grafiek en de richting van de koersen, los van de onderliggende waarde.
Ook stoplosses zijn een hoeksteen in investeren.

Maar ok, dat is de eeuwenoude discussie over investeren op basis van grafiek versus investeren op basis van de intrinsieke waarde.
Al voldoende over gepalaverd in dit topic 🙂
Ik denk dat ik hier een boek kan schrijven over wat Buffett zegt dat je niet moet doen als belegger en wat jij hier al gepost hebt (o.a. je eufore gedrag als de prijzen van je aandelen stijgen en je gefrustreerde gedrag als de prijzen van je aandelen laag blijven). Lezen wat je moet doen volgens Buffett is 1 zaak, het nog doen is nog iets anders.

Bij mij persoonlijk past value investing niet, ik word te gefrustreerd van aandeelprijzen die lang laag blijven terwijl de fundamentals best ok zijn en allerlei shitstocks omhoog vliegen in waarde. Indexing is voor mij een mooie middenweg en 100% in lijn met Buffett zijn advies voor de standaard belegger.

Laatst bewerkt:
Daarbij, wie zegt dat degenen hier op het forum (inclusief mezelf) op lange termijn beter doen dan de index...?
Weinig, maar het kan.
Ik heb op SA indertijd nog een reeks artikels geschreven waarin ik een simpele long positie aanraadde in OTM BofA call opties, telkens na een pullback. BAC was undervalued op dat moment, elke neerwaartse correctie was gewoon te heftig vanuit een historisch volatility oogpunt, en die pullbacks bleven komen. Dat gecombineerd met solide quarterly earnings was het risk waard om een +100% ROI te behalen op enkele maanden tijd. Nu is dat stukken moeilijker met hoe hoog de koersen vandaag staan.
Indexing blijft gewoon het beste advies, 20 jaar geleden was dat zo, vandaag ook en wss over 20 jaar i/d toekomst ook nog altijd.

As always weer een totale zwart-wit analyse van de Youtuber in kwestie. Die gaat al vele jaren mee en is heus de slechtste nog niet.

Red flags: engagement farming, continu reclame voor zijn subscriptions, belachelijke headlines, nodeloos lange filmpjes wat je in 5 min kan samenvatten, in 2021 BS meatvervanger stocks liggen pumpen, focust enkel op de bull case

Green flags: 100% transparantie over zijn PF (inclusief timing AK/VK, grootte van elke positie en totale PF waarde) (95% van alle fininfluencers, foraleden, "experten",... zijn daar vaag over / retweeten of quoten enkel als ze juist zijn / een 1% positie achteraf verkondingen als high conviction 40%,/... ), al meer dan 10 jaar bezig en een bewezen track record die het pakken beter doet dan de index voor en na COVID, duikt effectief in de cijfers en earning calls (wat al meer is dan 80% van de investeerders van tegenwoordig) en heeft zijn BS 2021 calls effectief benoemd en mea culpa geslagen.

Er is veel beter te vinden op het internet, maar volledig in de schuif van charlatans stoppen is gewoon niet juist (shay boloor anyone?)

tfeit dat ie 3.5m+ op zijn PF staan heeft in een youtubecarriere op minder dan 10j wilt toch al zeggen dat het niet den eerste beste zeveraar is.
Als hij alles al toont wat de earnings zijn, de toekomstige plannen etc,... dan maakt dat het al veel makkelijker om een bedrijf te kiezen om mijn geld op in te zetten ipv dat ik tussen 5000+ bedrijven zelf moet zitten zoeken.
Waar zoeken jullie je info of nieuws van aandelen als je het allemaal zoveel beter weet? tzal toch hopelijk niet allemaal van hier zijn met die novo en oxy catastrofes :unsure:

Q3 revenue guidance tussen -9 en -11% YoY. Een ronduit desastreuze ommezwaai.
En North America revenue ook al -6.5% in Q2.
De markt had dus -zoals wel vaker- "gelijk" om Crocs niet hoger te waarderen. :(
En die gigantische non-cash impairments op HD overschaduwen elk streepje goed nieuws natuurlijk (rev beat en record gross margin bv). Cashflow ook gewoon ok, maar vooral die guidance voor Q3 is plots wel heel slecht...

Wat een afgang holy shit, totaal niet zien aankomen en oprecht even niet goed van. So what's next? Ik twijfel heel hard, tov cost basis is mijn verlies nog relatief 'beperkt', dus misschien beter gewoon cutten. Jij zit er al iets langer in, wat doe jij?

Retail, mode en schoenen zijn moeilijke investeringen imo.

Ik zit in een soortgelijke situatie met LULU. Top bedrijf, nog steeds groei, goede marges, expansiemogelijkheden worden actief benut maar nu zit ik toch intussen onder mijn GAK. Maar mijn case is hetzelfde erna als ervoor... Ik zou dus misschien nog een stukje bijkopen nu. Maar ik ben stilaan mijn retail aan het clearen. Het lijkt op voorhand vaak een slam dunk met top cijfers maar het kan zeer snel keren.

En die gigantische non-cash impairments op HD overschaduwen elk streepje goed nieuws natuurlijk (rev beat en record gross margin bv). Cashflow ook gewoon ok, maar vooral die guidance voor Q3 is plots wel heel slecht...

Wat een afgang holy shit, totaal niet zien aankomen en oprecht even niet goed van. So what's next? Ik twijfel heel hard, tov cost basis is mijn verlies nog relatief 'beperkt', dus misschien beter gewoon cutten. Jij zit er al iets langer in, wat doe jij?

International groei wel heel stevig.
HeyDude lijkt ook bodem gevonden te hebben.
Marges blijven voldoende.

Ga het nog wat bekijken straks maar was al tempted aan 90-100. Dus lijkt goed instapmoment.

Dit soort posts zijn echt geen meerwaarde voor dit topic
Flashback naar 23 juni 2025

Mode en retail is historisch ondergewaardeerd. Net zoals banken en verzekeraars na de fin. crash.

Wegens te lage marges en te trendgevoelig. Zie retail apocalyps.

Of zoals Heide Klum zegt: one day ur in the next day one ur out.

Dus crocs is niet te goedkoop, maar was eerder te duur.

:oi22:

Terug
Bovenaan