Kleine Beursfeiten

Is dat niet een beetje het probleem hier en bij uitbreiding overal als het over aandelen gaat? Niet op jou bedoeld, maar doorgaans zijn het brave huisvaders die in giftige kikkers veranderen die 0,0 weerwoord verdragen op hun stockkeuze(s) en liever koppig vasthouden dan gezichtsverlies te lijden en toegeven dat hun conviction toch niet zo heel sterk bleek.
Meh, ik vind het vervelendste hier dat het blijkbaar leuker is om een ander zijn verlies te vieren dan de winst 🤷‍♂️

Er zitten een paar kwalitatieve posters tussen, een handvol die gewoon wat aankopen posten zonder onderlegging of redenering (maar tenminste aankopen en bedragen posten) en dan een hele hoop shitposters die zich meer verkneukelen in wat er allemaal fout is gegaan dan zelf bijdragen.
Maar de kwalitatieve houden het gelukkig nog wel wat recht :)

Kan je al uw grafiekbeschouwingen eens in het TA topic posten aub ipv het hier te bevuilen met loutere opsommingen van beurskoersen, zonder enige inhoud?
Dat topic dient specifiek voor al die targets op basis van TA, waarom dan hier blijven posten?
En als daar niemand reageert, is er een reden voor.
Doet Novo Nordisk het te goed vandaag? Heb je enige verklaring waarom?

Meh, ik vind het vervelendste hier dat het blijkbaar leuker is om een ander zijn verlies te vieren dan de winst 🤷‍♂️

Er zitten een paar kwalitatieve posters tussen, een handvol die gewoon wat aankopen posten zonder onderlegging of redenering (maar tenminste aankopen en bedragen posten) en dan een hele hoop shitposters die zich meer verkneukelen in wat er allemaal fout is gegaan dan zelf bijdragen.
Dikke +1, het gaat mij vermoedelijk strafpunten of whatever kosten maar i don’t care: ik deel je visie volledig, dit topic is de voorbije jaren enorm verslechterd, heb talloze pogingen gedaan om foute/slechte posts te reporten maar jammer genoeg hebben de mods in dit topic een “andere” visie

Kwestie van terug te keren naar het inhoudelijke. Hieronder de “bear” argumenten die mij tegenhouden om terug in Novo te stappen, ondanks het feit dat ze spotgoedkoop staan.

Alle obesity gains blijven opgeven van de laatste 5 jaar omdat ze hun eigen gepantenteerde business niet kunnen beschermen en het nog steeds niet concreet van plan lijken te zijn. Ondanks alles wat er de laatste weken is gebeurd. Partneren met HIMS om dan een paar weken later die deal op te blazen. Amateuristisch op z’n zachts gezegd. Dan komt die guidance cut omdat ze nu gesqueezed worden door zowel LLY als compounders. Dan komt hun earnings call waar ze zelf zeggen dat compouding nu even groot is dan de eigen producten en dat ze druk bezig zijn om dit een halt toe te roepen. Analistvraag: via de rechtbank dan? Antwoord: we bekijken alle opties, maar voorlopig hopen we dat de FDA in actie schiet. Dus nog steeds geen litigation maar alle hoop op de FDA die understaffed is, 0 politiek draagvlak heeft om die dure Deense medicatie erdoor te duwen, en 0 call to action heeft wegens nog geen enkel problematisch medisch probleem dat is voorgevallen.

De eeuwige onvoorspelbare variabele, namelijk Trump. Tarieven uiteraard en dan als extra zijn “Most Favoured Nation” proposal. Waar het dus de bedoeling is om de prijs van Ozempic gelijk te trekken met de EU prijzen. Geen idee over de slaagkans, al was het maar 5%, de impact gaat voor Novo gigantisch zijn als hun US prijzen dalen met 90%.

Onderstaande grafiek na earnings LLY helpt ook niet bepaald:

]

Er is ook nog die vergetelheid met hun patent in Canada gebeurd. Een gigabedrijf met een leger compliance dat zoiets cruciaals vergeet? Ofwel pure onkunde ofwel een een wanhoopspoging om nog even het maximale uit Ozempic te halen omdat gepantenteerde medicatie in Canada pricecapped is en niet gepantenteerde volledig vrije prijszetting is.

Dit heeft voor mij niks te maken met paper hands noch de zin of onzin van SL maar feiten die zijn veranderd. Geen kritiek noch poging tot belachelijk maken van mensen die long zijn. Kritiek is meer dan welkom, ik kan mij uiteraard vergissen en in een soort van analysis paralysis terecht zijn gekomen, maar een no-brainer kan je dit toch moeilijk noemen?

Hangt er wat van af wat je zoekt zeker. Ik kom niet naar beursfora voor tips. Lijkt me tout court een slecht plan ook gegeven de track record van Officiele BG Tips. Noch hier noch op reddit. Ik kom naar beursfora voor DRAMA EN MEMES. Daarom ben ik ook fan van wallstreetbets. Zie nu vandaag bv het Crox disaster of Lulplayer zijn comments. Daarom kom ik naar hier. Niet omdat ik onderbouwing zoek voor een of andere random value stock. Maar voor het DRAMA.

Is er een workaround om te vermijden dat je dividenden krijgt waar je belasting op moet betalen?
Ik ben die SIRI aan het onderzoeken, maar ik heb niet zo veel zin in dividenden. Ik zie dat liever teruggaan in het aandeel.

Kan het terug over aandelen gaan aub? Het is niet nodig dat we mensen gaan viseren of uitlachen. Praat gewoon over de aandelen, waarom je ze koopt, waarom niet. Maar hou de onzin, drama en memes voor ergens anders zodat het terug aangenamer wordt om hier te volgen.

Het moment om Crocs te kopen?
Zou ik nooit kunnen: aandelen kopen van een bedrijf dat een product maakt dat ik spuuglelijk vind... zelfs al noteert het misschien goedkoop, er zijn grenzen ;)

Zou ik nooit kunnen: aandelen kopen van een bedrijf dat een product maakt dat ik spuuglelijk vind... zelfs al noteert het misschien goedkoop, er zijn grenzen ;)

Mooi zijn ze effectief niet! Maar dat trekt me er ook in aan, het is volgens mij geen typisch mode product, maar eerder eentje dat men koopt omdat het functioneel is. Smaken veranderen, maar gewoontes minder snel. Ik heb mij als onderzoek Crocs gekocht 6 maanden geleden en ik draag ze elke dag (als "slof", maar eentje die ik binnen kan dragen, de vuilniszakken kan mee wegzetten, even de blaadjes uit het zwembad halen, fiets poetsen, ...). Ik zou echt niet meer zonder kunnen*.

Kijk ook naar de NKE versie met gaatjes (ReactX). Als er nog zo'n paar merken dit gaan kopiëren, dan kan het wat meer acceptabel worden om ze te dragen 🫣

* Al genoeg mee uitgelachen op mannenweekend, maar boeit me geen flikker als ze fantastisch zitten.

Het moment om Crocs te kopen?
Fundamenteel gezien een perfect moment. Er wordt een omzetdaling van 9 tot 11% verwacht!

Fundamenteel gezien een perfect moment. Er wordt een omzetdaling van 9 tot 11% verwacht!
Maar is die omzetdaling voldoende om het aandeel ineens met 30% te doen dalen? Is dat geen overreactie dan?
Dus het leek mij interessant om het hier eens op de tafel te gooien om te zien wat de experts er hier over denken, aangezien het hier toch al een veelbesproken aandeel is geweest.

Is er een workaround om te vermijden dat je dividenden krijgt waar je belasting op moet betalen?
Ik ben die SIRI aan het onderzoeken, maar ik heb niet zo veel zin in dividenden. Ik zie dat liever teruggaan in het aandeel.
De keuze of je een dividend terug kan investeren ipv uitbetaald te krijgen is afhankelijk van het bedrijf en/of de broker.
Shell biedt het bvb zelf aan en daarom zal mijn broker (Bolero) ook die optie aanbieden. Bij bedrijven die zelf geen programma hebben biedt Bolero zo geen diensten aan.
Ook kan de broker dit als dienst aanbieden. Dan heb je enkel de transactiekost die de broker al dan niet aanrekent die je verliest. Degiro doet het volgens mij wel.

Rap is gegoogled en SIRI heeft geen DRIP (Dividend ReInvestment Program), dus voor dat aandeel zal je moeten kijken of uw broker het aanbiedt.

Maar is die omzetdaling voldoende om het aandeel ineens met 30% te doen dalen? Is dat geen overreactie dan?
Dus het leek mij interessant om het hier eens op de tafel te gooien om te zien wat de experts er hier over denken.
De vraag kan inderdaad niet interessanter zijn. Ben eveneens benieuwd naar het antwoord van de “experts” 🤔. Het uiteindelijke antwoord krijg je over enkele maanden mbv de beurskoers.

Ik had ooit META gekocht toen ze op één dag >20% gedaald waren. Achteraf gezien te vroeg gekocht, want ze gingen nog een stuk lager maar moest ik ze nu nog hebben dan was het dikke winst geweest. Ik had META terug verkocht toen ze opnieuw in winst stonden.

Ik ga nooit een paar kopen voor mezelf, maar mijn zoontje is er gek op en voor hem zijn ze echt top. Hun cijfers zitten goed jaar na jaar, tonnen FCF en groei. Buybacks ready to go tegen een relatieve korting etc.

De grootste bear case is dat Crocs een rage zijn. Maar ik noem ze nu al 15-20 jaar lelijk en debiel maar steeds meer mensen blijven ze kopen en nu zijn hte 'cute' kinderschoenen. En mijn knul heeft inmiddels al 3 paar versleten op 5 maanden tijd. We hebben een keer bootleg Crocs geprobeerd maardie waren duidelijk inferieur.

Gewoon sneu dat ze Heydude hebben gekocht. De meest debiele merknaam ooit waardoor het onmogelijk is om zelfs ironisch cool te worden, gekoppeld aan ongeveer het lelijkste model van schoenen aller tijden. Beetje een blok aan het been.

Ik had ooit META gekocht toen ze op één dag >20% gedaald waren. Achteraf gezien te vroeg gekocht, want ze gingen nog een stuk lager maar moest ik ze nu nog hebben dan was het dikke winst geweest. Ik had META terug verkocht toen ze opnieuw in winst stonden.
Je kunt natuurlijk een “startpositie” innemen in Crox en als het een stuk lager gaat positie verhogen. Moet je zelf zien. De experts waar je nu raad aan vraagt waren bij veel hogere koersen van Novo ook dolenthousiast en spuwen het nu uit. Dus de adviezen zijn relatief. Ik zou er alvast niet al met een te grote positie ingaan nu.

De keuze of je een dividend terug kan investeren ipv uitbetaald te krijgen is afhankelijk van het bedrijf en/of de broker.
Shell biedt het bvb zelf aan en daarom zal mijn broker (Bolero) ook die optie aanbieden. Bij bedrijven die zelf geen programma hebben biedt Bolero zo geen diensten aan.
Ook kan de broker dit als dienst aanbieden. Dan heb je enkel de transactiekost die de broker al dan niet aanrekent die je verliest. Degiro doet het volgens mij wel.

Rap is gegoogled en SIRI heeft geen DRIP (Dividend ReInvestment Program), dus voor dat aandeel zal je moeten kijken of uw broker het aanbiedt.

Goed voorstel, maar zelfs dan moet je dividend belasting betalen

hou het een beetje vriendelijk
Je kunt natuurlijk een “startpositie” innemen in Crox en als het een stuk lager gaat positie verhogen. Moet je zelf zien. Mensen waar je nu raad aan vraagt waren bij veel hogere koersen van Novo ook dolenthousiast en spuwen het nu uit. Dus de adviezen zijn relatief. Ik zou er alvast niet al met een te grote positie ingaan nu.

Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan