Kleine Beursfeiten

Als er iets is dat ik geleerd heb de voorbije 2 jaar, is dat dat als "experts" een aandeel de hemel inprijzen, de kans dat ze gewoon van hun aandelen af willen heel groot is :)

Ik had ooit META gekocht toen ze op één dag >20% gedaald waren. Achteraf gezien te vroeg gekocht, want ze gingen nog een stuk lager maar moest ik ze nu nog hebben dan was het dikke winst geweest. Ik had META terug verkocht toen ze opnieuw in winst stonden.

Crocs is geen Meta natuurlijk, maar de vergelijking gaat ergens wel op. Elk jaar worden er wel aandelen uitgespuwd door de markt, er is niks nog goed aan en alle rationaliteit verdwijnt, vaak gedreven door earnings report of guidance.

We zien die reactie van de markt ook heel goed terug komen op dit forum. Geen verwijt of minachting, aangezien het de perfecte weerspiegeling is van de markt. Bijvoorbeeld NVO, guidance is minder goed, en plots worden de impact van Trump, patent cliff, managementfouten uitvergroot, terwijl die problemen ook al duidelijk waren voor de guidance. Zijn deze problemen dat significanter geworden, of is er gewoon meer aandacht voor?

Die negativiteit wordt dan weerspiegeld in de aandelen prijs (-20, -30, ...%). De vraag die je jezelf dan moet stellen is wat zit er in de waardering. Als je dan verkoopt na de correctie, wil dat eigenlijk zeggen dat je negatiever bent dan de markt (die door earnings report of guidance al het vergrootglas heeft gelegd op alle problemen die er zijn).

Aan de andere kant is de markt dan wel de waardering van Big Tech aan het verantwoorden door earnings te gebruiken van binnen een aantal jaar. "Ja maar Microsoft staat maar aan x earnings van 2027". Hoe rationeel is de markt dan eigenlijk.

Het risico van NVO of CROCS te kopen vandaag is lager dan het risico vorige week. Als je overtuigd bent van een bedrijf en je wou het vorige week kopen (of hebt gekocht), waarom zou je het met een lager risico dan plotseling niet kopen (bodemvissen bestaat niet) of halsoverkop verkopen aan een prijs die dezelfde negatieve informatie die jij net hebt gekregen al heeft ingeprijsd.

Geld verdienen doe je door het niet eens te zijn met de markt en het juist te hebben. Daarvoor moet je dus weten wat de markt denkt, en een eigen idee kunnen vormen (zonder beïnvloeding door de markt of prijsbewegingen).

Laatst bewerkt:
Het is altijd wel iets, zeer recent was Lotus hier aan de beurt, we zijn ocharme wat dagen verder en staan behoorlijk hoger - niettegenstaande best wat contra argumenten die niet op grafieken of een of andere zelfverklaarde goeroe gebaseerd waren.

yep, zelfde geld voor de chipmachine-aandelen: toen die dubbel zo hoog stonden MOEST iedereen die in portefeuille hebben, nu plots zou ASML geen moat meer hebben :oink:

Al blijft voor mij de grootste moeilijkheid om aandelen die fel gestegen zijn niet te verkopen, maar gewoon op mijn handen zitten terwijl de waarderingen meer en meer crazy worden -> vind ik persoonlijk veel moeilijker dan convictie te hebben in een fel afgestraft bedrijf waarbij je weet dat het op lange termijn echt wel goed komt.

Het is altijd wel iets, zeer recent was Lotus hier aan de beurt, we zijn ocharme wat dagen verder en staan behoorlijk hoger - niettegenstaande best wat contra argumenten die niet op grafieken of een of andere zelfverklaarde goeroe gebaseerd waren.
Maar Lotus is ook zo'n onhandig aandeel om een beetje van te kopen, je moet er direct dan 8K impompen. Ze zouden eens mogen een split doen. Het is geen BTC dus je kunt geen half aandeel kopen.
Bij Crocs kan je nog voor 1000 euro kopen en later bijkopen.

ASML is ook een ramp de laatste tijd, dat is mijn grootste positie qua individuele aandelen. Afgaande op de grafiek zou ik wel denken dat ze stilaan hun bodem gevonden hebben. Als het sentiment omtrent ASML nu rotslecht is is dat misschien juist een reden om wel te kopen :)

Dat het programma inderdaad aandelen koopt met je dividend (ipv uitkeren) maar op het dividendbedrag moet je gewoon belastingen betalen. Met andere woorden je zal niet voor 100 euro nieuwe aandelen krijgen maar voor 70 euro.

Dat is de info die ik heb, ben geen fiscaal expert.
Good to know, merci voor de info.
Het enige wat je dan echt ontwijkt zijn eventuele transactiekosten als het een DRIP vh bedrijf zelf betreft.

ASML is ook een ramp de laatste tijd, dat is mijn grootste positie qua individuele aandelen. Afgaande op de grafiek zou ik wel denken dat ze stilaan hun bodem gevonden hebben. Als het sentiment omtrent ASML nu rotslecht is is dat misschien juist een reden om wel te kopen :)
als je deze nog niet bekeken hebt:
dan weet je wat doen dit weekend.

@cege Ken jij iets van de pipeline van NVO pre-glp1 obesitas era (2019-2020-2021) versus vandaag (ex-glp1)?

Niet in detail.

Ik heb ooit een heel uitgebreide studie gedaan van alle big pharma pipelines etc voor een master thesis (ondertussen al 10y geleden), maar novo zat niet in de lijst.

Enige dat ik anekdotisch weet is dat novo - beetje op zijn UCB - van origine geen pharma was en dat ze tussen 2000 en nu veel split en merge en slice en dice gedaan hebben. En dan stoemelings in GLP1 gesukkeld zijn en de jackpot gewonnen.

Zoals de feiten al aangetoond hebben, was Novo niet gedimensioneerd en georganiseerd voor het succes van ozempic. Wat me niet helemaal vreemd lijkt als je de slice en dice van de voorbije 20y ziet.

Beetje tenenkrommend dat ze dan beginnen hiren zijn als een tierelier toen de cash binnen vloog en crappy pipeline zijn beginnen proberen te bouwen. Beetje zoals glpg jaar of 4 5 geleden. Iedereen kreeg onder zijn kloten als ze geen volk hiren maar er was eigenlijk niet echt een plan voor al dat volk bezig te houden. En dan krijg je dus geinstitutionaliseerde logheid.

Lang verhaal om te zeggen dat ik denk dat glp1 een one hit wonder was - beetje zoals covid vaccin voor Pfizer. Waar ze de excess cash op magistrale wijze zullen weten te verkwanselen en daarna verdergaan zoals ervoor.

Zelfde verhaal bij lilly btw. De laatste 6 mnd hoor ik in meetings met hen niks anders dan "we zijn meer dan GLP1". Dus lijkt me dat ze de hype intern ook overdreven vinden.

Ik blijf bij mijn initiële statement dat a) lifestyle drugs tegengas gaan krijgen van dokters en politiek (en terugbetaling) b) er een natuurlijk maximum zit aan hoeveel 1 drug kan opbrengen. Daarboven zal er (politieke) druk komen om prijs te verlagen c) competitie puntje b) versterkt.

En anekdotisch. Waar ik werk zijn ze altijd late to the party. Vorig jaar als niet farma bedrijf een GLP1 CDMO boite gekocht. Duidelijk signaal dat GLP1 hype op piek zat.

De keuze of je een dividend terug kan investeren ipv uitbetaald te krijgen is afhankelijk van het bedrijf en/of de broker.
Shell biedt het bvb zelf aan en daarom zal mijn broker (Bolero) ook die optie aanbieden. Bij bedrijven die zelf geen programma hebben biedt Bolero zo geen diensten aan.
Ook kan de broker dit als dienst aanbieden. Dan heb je enkel de transactiekost die de broker al dan niet aanrekent die je verliest. Degiro doet het volgens mij wel.

Rap is gegoogled en SIRI heeft geen DRIP (Dividend ReInvestment Program), dus voor dat aandeel zal je moeten kijken of uw broker het aanbiedt.

DRIP in belgie zijn gewoon belast. Met wat pech mag je nog transactie en DRIPkosten dokken.

Dat van Shell is zelfsnoet van Shell zelf. Betaal je nog een intermediair wat centen ook.

Maar Lotus is ook zo'n onhandig aandeel om een beetje van te kopen, je moet er direct dan 8K impompen. Ze zouden eens mogen een split doen. Het is geen BTC dus je kunt geen half aandeel kopen.
Bij Crocs kan je nog voor 1000 euro kopen en later bijkopen.

Wat een niet BG opmerking. :laugh:

Alle SaaS gisteren -3% tot -6% ofzo omwille van dat nieuwe ChatGPT model. 🤡

En dit soort hype cycli herhalen zich dus voortdurend. Ik herinner me nog in 2023 dat Toast enorm zakte omdat mensen - zogezegd - door GLP-1 minder op restaurant zouden gaan, en er dus minder restaurant (payment) software verkocht zou worden. :laugh:

Eigenlijk gigantisch veel geld te verdienen door inverse-hype te gaan, maar gemakkelijk om zelf te beginnen twijfelen als je al die onzin leest en tegelijkertijd het aandeel dag na dag ziet zakken.

@Spooky Sinds jij Toast "te complex" vond +215% van die GLP-1 bodem, al heb ik zelf ook al na 30% gains ofzo verkocht hoor. :)

Laatst bewerkt:
DRIP in belgie zijn gewoon belast. Met wat pech mag je nog transactie en DRIPkosten dokken.

Dat van Shell is zelfsnoet van Shell zelf. Betaal je nog een intermediair wat centen ook.

Wat een niet BG opmerking. :laugh:

Ik ben niet rijk genoeg om in Lotus te DCA'en :)
Als je dat kan heb je uw BG-diploma wel verdiend.

Good to know, merci voor de info.
Het enige wat je dan echt ontwijkt zijn eventuele transactiekosten als het een DRIP vh bedrijf zelf betreft.
Ook altijd de voorwaarden goed lezen. DRIP is niet noodzakelijk gratis, er kunnen vaste of variabele kosten aan hangen.

Bij buitenlandse aandelen dien je ook rekening te houden dat het bedrag dat in aandelen geïnvesteerd wordt geen rekening gaat houden met de Belgische roerende voorheffing. Het bedrag dat voor herinvestering gebruikt gaat worden is niet het bedrag dat je normaal bij een dividend op je rekening krijgt na aftrek van alle belastingen. Dus als na aankoop van de aandelen het eventuele restbedrag in cash te klein is om de belasting te betalen dan gaat er geld van je rekening gaan.

Dus LLY heeft nu een simpel pilletje waarmee je op een jaar tijd gemiddeld 12% van uw lichaamsgewicht kwijtgeraakt?
Dat lijkt mij opnieuw nogal baanbrekend onvoorstelbaar goed nieuws voor de wereld.

De vraag is (net zoals 2,5 jaar geleden) hoeveel er in de huidige aandelenprijs ingerekend is en wanneer de concurrentie met alternatieven komt.
Ik ken geen fluit van de waarde van de pipeline van LLY zonder hun obesitasproducten.

Dus LLY heeft nu een simpel pilletje waarmee je op een jaar tijd gemiddeld 12% van uw lichaamsgewicht kwijtgeraakt?
Dat lijkt mij opnieuw nogal baanbrekend onvoorstelbaar goed nieuws voor de wereld.
Stock market says no.

De vraag is (net zoals 2,5 jaar geleden) hoeveel er in de huidige aandelenprijs ingerekend is en wanneer de concurrentie met alternatieven komt.
Ik ken geen fluit van de waarde van de pipeline van LLY zonder hun obesitasproducten.
Ik kan NVO en LLY hun waarderingen niet meer volgen om eerlijk te zijn. Van NVO al veel op SA gelezen, ziet er goed uit en de koers blijft toch maar dalen. Zelfde met LLY, maar dan nog een stuk beter dan LLY. Een snelle blik op de forward P/E's duidt aan dat ze niet te duur staan (zelfs als die EPS growth slechter uitvalt).

Iedereen die ik ken die aan obesitas-meds zitten klagen allemaal over de bijwerkingen, is echt niet zo simpel als gewoon pilletje en hop kilo's eraf... die bijwerkingen zijn soms echt niet voor te lachen. Zo'n fantastisch leven lijkt het me toch niet als je pillen moet slikken en daardoor zo mottig zijt dat je geen goesting hebt om (veel) te eten.

Iedereen die ik ken die aan obesitas-meds zitten klagen allemaal over de bijwerkingen, is echt niet zo simpel als gewoon pilletje en hop kilo's eraf... die bijwerkingen zijn soms echt niet voor te lachen. Zo'n fantastisch leven lijkt het me toch niet als je pillen moet slikken en daardoor zo mottig zijt dat je geen goesting hebt om (veel) te eten.
Is een paar dagen geleden ook in de krant gekomen: https://www.demorgen.be/nieuws/bedr...er-bezig-zijn-met-de-nevenwerkingen~b00ddf54/

Terug
Bovenaan