Kleine Beursfeiten

Wat zijn de meningen over het Nike aandeel? Is daar enig teken op beterschap? Staat wel interessant geprijsd momenteel @Xeo

Verder vandaag Rheinmetall positie verkocht met kleine 20% winst op een maand tijd, dat bleek een goeie gok. Leonardo daarentegen is de slechtere leerling van de klas… ik hoop dat daar nog verbetering in gaat komen (-3,5%).

Bedrag van Rheinmetall gebruikt om IWDA en BRK.B aan te kopen.

Laatst bewerkt:
Was het niet vooral de snelheid waarmee de yield omhoog schoot + simultaan equity crash én treasury dumping, wat normaal invers gecorreleerd is? Zou kunnen insinueren dat er een breed gedragen twijfel is over de "safe haven" status van de USD, US treasuries en de US economie as a whole. Er word gespeculeerd dat het een "power move" van China was (unlikely imo), anderen beweren dat het Japan was. Anderen beweren dat het overleveraged US hedge funds waren die een liquiditeitsinjectie nodig hadden.

Maw niemand weet het echt en het narratief verandert afhankelijk van welk beeld men tracht te schetsen.
Die laatste hoor ik het vaakst, hedge funds die cash nodig hadden om zich uit hun posities uit te kopen. Daarom massale verkoop van hun bonds.
Maarja, wat is de waarheid natuurlijk. Die zal allicht pas later aan het licht komen.

Met zo'n genie aan de knoppen moet je er niet aan twijfelen dat de enige goede strategie is om geen counter measures te doen. Gewoon tarieven accepteren en verder negeren. Ze schieten zichzelf in de voet en gaan blijven terugkrabbelen en uiteindelijk met niks overschieten. En daar staan met hun broek op de enkels de bleiten dat het niet fair is.

Daar durf ik geen geld op zetten, hoe onsamenhangend en "vooruitziend" het allemaal is - gewoon door de pure omvang van de economie van de VS is de kans gewoon 100% dat er toch wat extra jobs, investeringen of taxen overblijven - de kracht van het getal vereist immers geen uitgekiemde strategie of inzicht. Het helpt ook niet dat de echt grote bedrijven der aarde quasi allemaal Amerikaans zijn.

Zelfs de grootste idioot kan een oorlog winnen als zijn leger groot genoeg is.

Wat ik niet zo goed begrijp, is waarom de Amerikaanse beurzen/index trackers weer bijna helemaal hersteld zijn van de Liberation Day. De tariffs mogen dan wel gepauzeerd zijn, tijdelijk, elke dag komt er een nieuw bericht/policy die tegenstrijdig is aan wat er voordien gezegd werd. If anything zou je met zulke onzekerheid, zulke incompetentie en zulke anti-vrije marktmaatregelen toch niet verwachten dat dat zonder gevolgen blijft?
Hebben ze collectief besloten de grillen van de Trump-administratie te negeren en gewoon BAU te doen?

En jongens, opnieuw dik spijt of toch gekocht?

Kan je aub een update geven over de moving average, en wat te doen nu met de weekly close die nu duidelijk +770€ zal liggen? Is de uptrend van 2009 nu niet meer in gevaar?
Wilto, weet jij wat er met LVMH aan de hand is? Staat maar aan 489€ zie ik. Groot koopmoment om later geen dik spijt te krijgen?

Daar durf ik geen geld op zetten, hoe onsamenhangend en "vooruitziend" het allemaal is - gewoon door de pure omvang van de economie van de VS is de kans gewoon 100% dat er toch wat extra jobs, investeringen of taxen overblijven - de kracht van het getal vereist immers geen uitgekiemde strategie of inzicht. Het helpt ook niet dat de echt grote bedrijven der aarde quasi allemaal Amerikaans zijn.

Zelfs de grootste idioot kan een oorlog winnen als zijn leger groot genoeg is.

Maar het beleid is zo inconsistent. Ze willen bedrijven terugbrengen EN geld verdienen. Het is het ene of het andere. Dat is zoals flitsen omdat je EN geld wil verdienen EN doden vermijden. Die zijn nogal mutually exclusive.

Ofwel komen de bedrijven terug en heb je geen tarif inkomsten. Ofwel komen ze niet terug en heb je wel tarif inkomsten. Mij nog altijd niet duidelijk welke van de 2 ze willen. De ene dag het ene, de andere dag het andere. Op een blauwe maandag is het gewoon een straf omdat er fentanyl bestaat - dit kun je toch niet verzinnen ?

Verder moet China wat klop krijgen because... Maar dan smijt je de 2 grootste handelstekort items uit de tarieven, namelijk telefoons en computers. En je maakt wat ambras met je vrienden Mexico en Canada, maar dan smijt je auto's uit de tarieven nadat je 2 weken hebt zitten strong-armen dat de fabrieken moeten terugkeren. Ja sorry, dan maak je je echt belachelijk.

Wat is nu eindelijk het resultaat na 4-6-8 weken geneut over tarieven (incl "Liberation Day") ? Mexico en Canada hebben hun goesting met de auto's. Tech bedrijven hebben hun goesting met vrijstelling in China. NAFTA is still going strong. De dollar is naar de kloten, rente naar boven en China is vriendje met de rest van de wereld. Well played... Met wat 'geluk' heeft hij een recessie getriggered die niet nodig was en gaan er netto meer jobs door het afvoerputje.

Denk je nu echt dat er bedrijven miljarden investeringen gaan doen in zo'n omgeving ? Netto gaat het investeringsniveau zakken want rente naar boven. Voor buitenlanders worden hun dollars minder waard, ik zou niet zo graag een US fabriek openen nu - wie in euro's leeft en rekent ziet niet graag een investering in buitenlandse munt pwapwapwa gaan. Als er recessie komt, zal de knip er zowiezo komen op investeringen. Om dat nog te zwijgen over de obvious 'Trump is weg binnen 3.5y', dus waarom zou je een fabriek met 10-20-30y terugverdientijd zetten ? Dat bedrijven geplande investeringen reframen om Trump te plezieren of een half jaar naar voor schuiven, allemaal fair enough, hij is loemp genoeg om erin te trappen. Maar ik zie een Stellantis of Novartis of Sanofi of BASF of Bayer of Roche of GSK of zo geen 10-20mrd USD uit hun hol toveren die ze nog niet gepland hadden om in de US te investeren omdat Trump wat flext. Dus ja, netto investering erbij - ik geloof het niet.

Laatst bewerkt:
Wat ik niet zo goed begrijp, is waarom de Amerikaanse beurzen/index trackers weer bijna helemaal hersteld zijn van de Liberation Day. De tariffs mogen dan wel gepauzeerd zijn, tijdelijk, elke dag komt er een nieuw bericht/policy die tegenstrijdig is aan wat er voordien gezegd werd. If anything zou je met zulke onzekerheid, zulke incompetentie en zulke anti-vrije marktmaatregelen toch niet verwachten dat dat zonder gevolgen blijft?
Hebben ze collectief besloten de grillen van de Trump-administratie te negeren en gewoon BAU te doen?
Volgens mij is het een dead cat bounce. Het is nu toch niet dat de outlook ineens enorm verbeterd is en de economie aan het boomen is?
Met Trump zijn autocratische neigingen en zijn wispelturigheid is het toch echt geen goede omgeving voor bedrijven om zwaar te investeren op dit moment.

wat is het resultaat? enorme piek in verkoopcijfers van de stickers “Yankee go home”, viel enorm op bij mijn bezoek hier in Firenze. Uiteindelijk gaat dat toch het eindresultaat zijn: USA maakt zich bijzonder onpopulair bij de rest vd wereld

Op 4 april registreerde Saxo België het hoogste aantal transacties in twaalf maanden, een record dat op 5 april alweer sneuvelde. “Zeven op de tien transacties waren kooporders. Dat toont duidelijk aan dat kleine beleggers de beursdaling interpreteerden als een koopmoment. Ook het aantal nieuwe klanten dat voor het eerst handelde, verdrievoudigde. Zodra de beurs op 3 april kelderde, zagen we ook opvallend veel cash binnenkomen op beleggingsrekeningen.”

Hoewel de beurs al enkele klappen kreeg — corona, Oekraïne, renteverhogingen, en nu Trump — betekent dat volgens Paepen net dat de koersen vandaag relatief laag staan. “Wie nu instapt, koopt op een gunstig moment."

=>Retail die massaal koopt (waaronder veel 'beginners') en Pascal Paepen die zegt dat het nu "goedkoop" is. Dat zijn dus 2 major red flags

Geen enkele recessie die vaker werd aangekondigd als de eerstvolgende... Sommigen zijn er al sinds eind 2023 over bezig. Iets over 'broken clock' en 'twice a day' ...

Geen enkele recessie die vaker werd aangekondigd als de eerstvolgende... Sommigen zijn er al sinds eind 2023 over bezig. Iets over 'broken clock' en 'twice a day' ...
Dat wilt niks zeggen. Dikwijls is die recessie dan al ingeprijsd. De beurs loopt dikwijls vooruit op wat de economie doet.

Op 4 april registreerde Saxo België het hoogste aantal transacties in twaalf maanden, een record dat op 5 april alweer sneuvelde. “Zeven op de tien transacties waren kooporders. Dat toont duidelijk aan dat kleine beleggers de beursdaling interpreteerden als een koopmoment. Ook het aantal nieuwe klanten dat voor het eerst handelde, verdrievoudigde. Zodra de beurs op 3 april kelderde, zagen we ook opvallend veel cash binnenkomen op beleggingsrekeningen.”

Hoewel de beurs al enkele klappen kreeg — corona, Oekraïne, renteverhogingen, en nu Trump — betekent dat volgens Paepen net dat de koersen vandaag relatief laag staan. “Wie nu instapt, koopt op een gunstig moment."

=>Retail die massaal koopt (waaronder veel 'beginners') en Pascal Paepen die zegt dat het nu "goedkoop" is. Dat zijn dus 2 major red flags
Koersen stabiliseren en niemand met een beetje kennis snapt niet waarom ze niet dieper zakken. De enige verklaring die ik kan geven is dat gek genoeg de wispelturigheid van Trump mensen ook tegenhoudt om te verkopen. Je wilt niet verkopen een paar uur voor die plots aankondigt dat hij 'de wereld heeft laten zien wie de baas is' waarop hij zijn kak intrekt en zegt dat ze bij de volgende tegenstribbeling de volle pot i.p.v. de helft van de invoertarieven op hun bord krijgen, waarna dit hele verhaal zo snel mogelijk in de vergetelheid wordt geduwd en er met geen woord meer over tarieven wordt gesproken. Je weet wel, typische Trumpretoriek om te verkondigen dat jij de beste bent i.p.v. een fout toe te geven.

Volgens mij is het een dead cat bounce. Het is nu toch niet dat de outlook ineens enorm verbeterd is en de economie aan het boomen is?
Met Trump zijn autocratische neigingen en zijn wispelturigheid is het toch echt geen goede omgeving voor bedrijven om zwaar te investeren op dit moment.

1) We staan nog altijd 20% onder de IWDA piek.
2) Vele spelers zijn niet afhankelijk van export. De lokale bakker of garage heeft weinig last van tarieven. Ja, hier en daar zal iets duurder worden, maar dat is niet een business die van de klif dondert
3) Een recessie is -1 -2 -3%, niet -30% GBP.

Het is een human triggered recession. Ik ga er nog altijd vanuit dat er ergens adults in the room zijn die niet met opzet de volledige economie in de vuilbak kieperen 'om de economie te redden'...

Terug
Bovenaan