Kleine Beursfeiten

Dus Intel en TSMC moeten fabrieken bouwen in de US, maar in plaats van 500M voor een asml machine moeten ze 600M betalen… yep, compleet logisch, goed bezig donald!

Tariffs op smartphones, computers, semiconductors en nog een hoop andere technologische producten worden al teruggedraaid. Een man zonder plan.

The exemptions are a win for tech companies like Apple, which makes the majority of its products in China. The country manufactures 80% of iPads and more than half of Mac computers produced, according to Evercore ISI.

“This is the dream scenario for tech investors,” Dan Ives, global head of technology research at Wedbush Securities, told CNBC. “Smartphones, chips being excluded is a game changer scenario when it comes to China tariffs.”

He added that the tariffs have been a “black cloud over tech since the day of liberation, because no sector was going to be more hurt than big tech."

“I think ultimately big tech CEOs spoke loudly, and the White House had to understand and listen to the situation that this would have been Armageddon for big tech if were implemented,” Ives said.

Op zijn sociaal netwerk laat Trump deze nacht weten dat er geen exemption is voor electronics uit China.

Wie kan deze shitshow nog volgen... :crazy:

we gaan toch op een punt komen dat bedrijven collectief “whatever” gaan zeggen en gewoon gaan afwachten tot zijn termijn afloopt? Mijn bordercollie met adhd is meer voorspelbaar dan trump

Op zijn sociaal netwerk laat Trump deze nacht weten dat er geen exemption is voor electronics uit China.

Wie kan deze shitshow nog volgen... :crazy:
Jawel.

Exempt van de 125% retaliatory tariffs. Maar niet exempt van de algemene 20% importtarieven op China (en die hij Fentanyl tarieven noemt).

Ze werken nu met verschillende "buckets".

Benieuwd hoe lang ze dat spelletje met China kunnen volhouden nu een aantal rare earth minerals in de ban gaan.

there is China’s vaunted control over the minerals and so-called rare earths used to make electronics. But U.S. companies generally don’t buy the minerals directly from China. Rather, they are packaged into components sold to U.S. buyers. Should Beijing push too hard, it will incentivize other nations to match Chinese subsidies for mining and processing.

Die componenten zullen niet onder de hoge tarieven vallen. Vooral elektronica dus.

Overigens. Ik was vandaag eens de 10y yield aan het bekijken. Zoveel raars zie ik daar niet aan. Idem met de 30y. Nog altijd within specs en niet hoger dan 6 of 12mnd geleden.

Ook de rentecurve ziet er niet zo exotisch uit.

Wat mis ik dat er zo'n paniek was in yield land ?

De EUR/USD is wat anders. Die is 10% gekelderd in paar dagen, daar zou ik als financieel systeem wel mijn broek van vol schijten.

Overigens. Ik was vandaag eens de 10y yield aan het bekijken. Zoveel raars zie ik daar niet aan. Idem met de 30y. Nog altijd within specs en niet hoger dan 6 of 12mnd geleden.

Ook de rentecurve ziet er niet zo exotisch uit.

Wat mis ik dat er zo'n paniek was in yield land ?

De EUR/USD is wat anders. Die is 10% gekelderd in paar dagen, daar zou ik als financieel systeem wel mijn broek van vol schijten.
Was het niet vooral de snelheid waarmee de yield omhoog schoot + simultaan equity crash én treasury dumping, wat normaal invers gecorreleerd is? Zou kunnen insinueren dat er een breed gedragen twijfel is over de "safe haven" status van de USD, US treasuries en de US economie as a whole. Er word gespeculeerd dat het een "power move" van China was (unlikely imo), anderen beweren dat het Japan was. Anderen beweren dat het overleveraged US hedge funds waren die een liquiditeitsinjectie nodig hadden.

Maw niemand weet het echt en het narratief verandert afhankelijk van welk beeld men tracht te schetsen.

Was het niet vooral de snelheid waarmee de yield omhoog schoot + simultaan equity crash én treasury dumping, wat normaal invers gecorreleerd is? Zou kunnen insinueren dat er een breed gedragen twijfel is over de "safe haven" status van de USD, US treasuries en de US economie as a whole. Er word gespeculeerd dat het een "power move" van China was (unlikely imo), anderen beweren dat het Japan was. Anderen beweren dat het overleveraged US hedge funds waren die een liquiditeitsinjectie nodig hadden.

Maw niemand weet het echt en het narratief verandert afhankelijk van welk beeld men tracht te schetsen.

Wel, dat de treasury safe haven status in de vuilbak gekieperd werd is niet echt verwonderlijk als je mandatarissen publiek statements maken van 'we willen van USD reference currency af'. Wat me nog altijd een mysterie is waarom je dat zou willen. Je krijgt tgo fundamentals een sterkere munt dan wat je zou verwachten en een lagere yield requirement. Lijkt me dat je als land daar enkel van kunt profiteren. Ik heb ze in Turkije nog niet horen juichen nadat hun munt gekelderd is. Enkel 20 30 40% inflatie en capital fluxes...

Ik ken niet veel van economie ( 👀 ), maar goedkope handel aangezien je veel dure dollars kunt geven bij handel en cash goedkoop aantrekken voor investments. Oh snap - handelstekort... -_- Dat handelstekort is gewoon een gevolg van de fundamenteel te sterke dollar dankzij de reference status, niet vice versa. Je kunt het ene niet fixen zonder het andere.

Zonder de USD power status zou de dollar lager staan. Ja, het handelstekort zou kleiner zijn, maar enkel je minder sterke munt reflecteren, geen fundamenteel verandering. En je investeringen zouden aan hogere yield moeten gebeuren. Welk voordeel heb je daar aan ?

Om het praktisch te maken:

Scenario 1:
USA verkoopt 100bln USD stuff
USA koopt 120bln USD stuff

Scenario 2 - munt 20% lager en ceteris paribus
USA verkoopt 110bln USD stuff (ik ga ervan uit dat de appel in 2 gaat)
USA koopt 110bln USD stuff (ik ga ervan uit dat de appel in 2 gaat)
Woohoo, handelsevenwicht

En dan moet je je deficit funden met minder dollars in de wereld. Dus je yield moet nog omhoog.

Anyway, de yield verandering op 10y was niet exceptioneel. Misschien dat ze beetje broekje scheten met de 10y auction die eraan kwam en ze wat informele info uit de markt kregen. De USD die kelderde was wel spectaculair, maar dat is niet echt veranderd na de aankondiging en niet publiek vermeld dat dat een probleem was.

Laatst bewerkt:
Ja, maar je analyseert het schaakspel van iemand die met knikkers aan het spelen is.

Ik kan niet geloven dat onkunde zo groot is in plain sight en dat iedereen erachter loopt.

Ik lees berichten dat 'de senaat en house de "big bill" erdoor willen krijgen voor Trump er zich mee moet moeien'. Wat zal hij doen ? Wat boos worden ? Waarom is er nog 1 republikein bang van de toorn van Trump ? I don't get it.

PS: as we speak, auto's gaan ook vrijgesteld worden van tarieven. Dan is zijn volledige 1e rij bezoekers van de inauguratie vrijgesteld. En dan is ondertussen ook al 90% van zijn handelstekort uitgehold. MAGA ! #NiveauNihil https://www.reuters.com/technology/apple-shares-lead-tech-higher-after-tariff-exemptions-2025-04-14/

Beleid niveau kleuter met 0,0 stappen vooruit denken. Beetje creepy dat de administratie echt zou denken a) dat de wereld zo dom is om het niet door te hebben en b) denkt ahead of the curve te zijn terwijl ze overduidelijk van elke impact/tegenmaatregel verrast lijken...

Waar zijn Lutnick en Navarro nu eigenlijk? #gehuldInStilteDeVolgendeMasterMoveAanHetVoorbereiden

Speaking on Monday at the White House, Trump said he was considering a modification to the 25% tariffs imposed on foreign auto and auto parts imports from Mexico and Canada. Those tariffs could raise the costs of a car by thousands of dollars, and Trump said car companies "need a little bit of time because they're going to make 'em here."

Ah, het genie heeft ontdekt dat een fabriek bouwen tijd kost. Met die redenering kan ook de volledige farma en semiconductors vrijgesteld worden. Je zegt gewoon dat je het zult doen, bouwt wat aan een fabriek. Tegen je halverwege zit, is Trump al opnieuw weg...

Met zo'n genie aan de knoppen moet je er niet aan twijfelen dat de enige goede strategie is om geen counter measures te doen. Gewoon tarieven accepteren en verder negeren. Ze schieten zichzelf in de voet en gaan blijven terugkrabbelen en uiteindelijk met niks overschieten. En daar staan met hun broek op de enkels de bleiten dat het niet fair is.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan