Daar durf ik geen geld op zetten, hoe onsamenhangend en "vooruitziend" het allemaal is - gewoon door de pure omvang van de economie van de VS is de kans gewoon 100% dat er toch wat extra jobs, investeringen of taxen overblijven - de kracht van het getal vereist immers geen uitgekiemde strategie of inzicht. Het helpt ook niet dat de echt grote bedrijven der aarde quasi allemaal Amerikaans zijn.
Zelfs de grootste idioot kan een oorlog winnen als zijn leger groot genoeg is.
Maar het beleid is zo inconsistent. Ze willen bedrijven terugbrengen EN geld verdienen. Het is het ene of het andere. Dat is zoals flitsen omdat je EN geld wil verdienen EN doden vermijden. Die zijn nogal mutually exclusive.
Ofwel komen de bedrijven terug en heb je geen tarif inkomsten. Ofwel komen ze niet terug en heb je wel tarif inkomsten. Mij nog altijd niet duidelijk welke van de 2 ze willen. De ene dag het ene, de andere dag het andere. Op een blauwe maandag is het gewoon een straf omdat er fentanyl bestaat - dit kun je toch niet verzinnen ?
Verder moet China wat klop krijgen because... Maar dan smijt je de 2 grootste handelstekort items uit de tarieven, namelijk telefoons en computers. En je maakt wat ambras met je vrienden Mexico en Canada, maar dan smijt je auto's uit de tarieven nadat je 2 weken hebt zitten strong-armen dat de fabrieken moeten terugkeren. Ja sorry, dan maak je je echt belachelijk.
Wat is nu eindelijk het resultaat na 4-6-8 weken geneut over tarieven (incl "Liberation Day") ? Mexico en Canada hebben hun goesting met de auto's. Tech bedrijven hebben hun goesting met vrijstelling in China. NAFTA is still going strong. De dollar is naar de kloten, rente naar boven en China is vriendje met de rest van de wereld. Well played... Met wat 'geluk' heeft hij een recessie getriggered die niet nodig was en gaan er netto meer jobs door het afvoerputje.
Denk je nu echt dat er bedrijven miljarden investeringen gaan doen in zo'n omgeving ? Netto gaat het investeringsniveau zakken want rente naar boven. Voor buitenlanders worden hun dollars minder waard, ik zou niet zo graag een US fabriek openen nu - wie in euro's leeft en rekent ziet niet graag een investering in buitenlandse munt pwapwapwa gaan. Als er recessie komt, zal de knip er zowiezo komen op investeringen. Om dat nog te zwijgen over de obvious 'Trump is weg binnen 3.5y', dus waarom zou je een fabriek met 10-20-30y terugverdientijd zetten ? Dat bedrijven geplande investeringen reframen om Trump te plezieren of een half jaar naar voor schuiven, allemaal fair enough, hij is loemp genoeg om erin te trappen. Maar ik zie een Stellantis of Novartis of Sanofi of BASF of Bayer of Roche of GSK of zo geen 10-20mrd USD uit hun hol toveren die ze nog niet gepland hadden om in de US te investeren omdat Trump wat flext. Dus ja, netto investering erbij - ik geloof het niet.