Kleine Beursfeiten

2025 verwachte netto omzet is in lijn met guidance in Q3. Toen werden ze ervoor afgestraft naar 630 range. Nu dat het orderboek plots goed is (maar netto omzet gelijk blijft) gaan ze naar 720. Ik vind het vreemd (maar dat is de markt natuurlijk).

In kort, voor mij is er niks concreet veranderd en gaan ze plots 10% omhoog.
ASML staat terug op dezelfde prijs als vorige week vrijdag. Als je een week niet naar de markt had gekeken is er effectief niets veranderd :p

Ik ben wel nog altijd heel bullish over de toekomst hoor. Het lijkt me net de mainstream opinie hier op dit forum dat het allemaal overpriced is, dat het een retard markt is en binnenkort wel moet gaan crashen etc etc (vandaar ook alle doemberichten eergisteren dat alles eindelijk in elkaar ging klappen). Maar ik geloof dat niet. AI komt eraan en zal resulteren in enerzijds een nieuwe afzetmarkt en inkomensstromen voor big tech (op dit moment al gaande met bv de copilot-licenties van microsoft of verbeterde advertentie-revenue van meta) en anderzijds verbeterde efficiëntie voor de rest; daarnaast is er nu ook Trump die met de "Golden age of America" alvast een positieve start heeft gemaakt en er tijdens zijn term alles aan zal doen om een aandelencrash/economische crash te vermijden; kortom: the future is shining bright.

Waarom gekocht? Ze zitten toch in de hoek waar de klappen vallen met nvidia? Ik verbaas me erover dat er vandaag al weer zoveel in de plus geboekt wordt. De markt heeft heeft opportunistisch verkocht en koopt opportunitisch bij?
Er draait al een fab in usa die net open is en nog niet in de resultaten zit. deze maakt cutting edge chips voor apple, amd ( 9800X3D die overal uitverkocht is rolt er van de band) en nvidia. die tarifs enz boeien echt niet). In de volgende resultaten gaan we pas zien hoeveel bergen goud die extra fab print. voorlopig rolt er enkel 4nm van de band, 2NM en 3NM zijn ze de machines en productie nog aan het testen.

Het enige dat we van die fabriek tot nu toe gezien hebben, zijn kosten. dus ik denk wel dat een stijging er in zit. Ook hebben ze weer prijsstijging per wafer aangekondigd en niemand die er iets aan kan doen want ze hebben een monopolie :D.

een high end gpu een 10 jaar geleden, bijvoorbeeld de gtx 980ti was 600mm2
een high end gpu nu, bijvoorbeeld een rtx 4090 is ook 600mm2. ze nemen dus evenveel wafer ruimte in.
rtx 5090= 750 mm2

de 980ti launchte aan 650$
de 4090 aan 1600.
rtx 5090 1999.

dus op een kleine 10j zijn de prijzen bijna x3 gegaan. waarvan het grootste deel van de prijsstijgingen te wijten zijn aan TSMC die hun prijzen per nieuwe node telkens enorm omhoog zwiert.

datacenter chips liggen de profit margins nog eens 10x zo hoog, maar die winst is voor nvidia en niet voor tsmc, want nvidia betaald hun per wafer en die chips zijn niet echt veel groter.

Laatst bewerkt:
Volgens mij krimpt de economie dan, als de inflatie hoger is dan de groei van de economie.
Ok , de economie groeit als je rekent in euro, maar niet als je rekent in koopkracht.
Ik zou liever hebben dat ik 3% meer kan kopen voor mijn geld dan dat mijn loon wel 3% stijgt maar ik minder kan kopen met mijn geld dan het jaar ervoor.

Nog zo'n signaal van de retail mania:

Elke week Buffett en Lynch quotes herhalen in een nieuwsbrief, en occasioneel interviews doen op HLN en De Tijd, is niet meer voldoende.
Beursguru Marketing grifter van eigen bodem Pieter "Compounding Quality" Slegers wilt nu een eigen fonds opstarten :biglaugh:
Dat belooft...
Ponzi scheme?
Zoiets doet bij mij direct alle alarmbellen afgaan.

@Forzaracing
Ik zat ooit met dezelfde vraag en ben toen beginnen Googlen... :)

In de meeste economische groeicijfers is inflatie al ingecalculeerd.
Zo ook in de cijfers die gegeven worden over de groei van de Belgische economie.

Hier wordt het uitvoeriger uitgelegd dan wat ik net terug vond op de site van NBB:
https://www.vlaanderen.be/vlaamse-r...n-budgettaire-context/reele-economische-groei

Met een rekenvoorbeeld:
Belgisch BBP in 2022: 583,6 miljard
Belgisch BBP in 2023: 632,2 miljard

Mocht het zonder inflatie gerekend worden, dan was er in 2023 een economische groei van 8,3%.

Ik ben wel nog altijd heel bullish over de toekomst hoor. Het lijkt me net de mainstream opinie hier op dit forum dat het allemaal overpriced is, dat het een retard markt is en binnenkort wel moet gaan crashen etc etc (vandaar ook alle doemberichten eergisteren dat alles eindelijk in elkaar ging klappen). Maar ik geloof dat niet. AI komt eraan en zal resulteren in enerzijds een nieuwe afzetmarkt en inkomensstromen voor big tech (op dit moment al gaande met bv de copilot-licenties van microsoft of verbeterde advertentie-revenue van meta) en anderzijds verbeterde efficiëntie voor de rest; daarnaast is er nu ook Trump die met de "Golden age of America" alvast een positieve start heeft gemaakt en er tijdens zijn term alles aan zal doen om een aandelencrash/economische crash te vermijden; kortom: the future is shining bright.

Dat AI eraan komt is een feit. Maar waarom kan het dan niet zijn dat de huidige markt overpriced is?
AI zorgt voor een nieuwe afzetmarkt, maar kan er toch ook voor zorgen dat er vele andere afzetmarkten/sectoren verdwijnen of het heel moeilijk gaan hebben?

Duidelijk - in theorie is het groei, want het stijgt. Maar eigenlijk groeien we minder dan de inflatie. Dat lijkt mij niet zo positief.

@Forzaracing
Ik zat ooit met dezelfde vraag en ben toen beginnen Googlen... :)

In de meeste economische groeicijfers is inflatie al ingecalculeerd.
Zo ook in de cijfers die gegeven worden over de groei van de Belgische economie.

Hier wordt het uitvoeriger uitgelegd dan wat ik net terug vond op de site van NBB:
https://www.vlaanderen.be/vlaamse-r...n-budgettaire-context/reele-economische-groei

Met een rekenvoorbeeld:
Belgisch BBP in 2022: 583,6 miljard
Belgisch BBP in 2023: 632,2 miljard

Mocht het zonder inflatie gerekend worden, dan was er in 2023 een economische groei van 8,3%.

Toch verwonderlijk hoe weinig economische kennis er is bij sommigen voor ze economische discours beginnen te houden.

Uiteraard wordt alles gekuist voor reele waarden en niet nominaal...

Daarom dat alle riedeltjes over 'inflatie' en 'index' allemaal noise zijn in economische discussies, want of er nu 1 2 3 4 5 % inflatie is, maakt allemaal geen verschil in de economische groei/tax revenue/tax uitgaven/xxx

Is dit hier al gepasseerd? Hopelijk wordt de soep niet zo heet opgediend... Zo zouden beleggers met Amerikaanse dividendpayers wel heel hard gestraft kunnen worden.

TL/DR: Trump is niet blij met de minimumbelasting voor bedrijven. Tit for tat:

Belgen met Amerikaanse aandelen betalen vandaag in de VS een bronbelasting van 15 procent op hun dividenden. Op het overgebleven bedrag heft de Belgische fiscus nog eens 30 procent roerende voorheffing. Blijft de Belgische overheid de komende jaren hardnekkig het vangnetmechanisme toepassen op Amerikaanse bedrijven, dan zal de Amerikaanse bronheffing oplopen tot 35 procent vanaf 2029.

Als dat in voege gaat zal voor elke 100€ dividend van een Amerikaans bedrijf 54.5€ wegbelast worden.

NVDA ook al een beetje hersteld. NVDA zal voorlopig niet veel meer stijgen denk ik. De onzekerheid zit er precies wel in. Onzekerheid dat mogelijks pas verdwijnt bij hun volgende kwartaalrapport. Dit kan dan zowel in de positieve als negative zin gelezen worden.

TEM en SE gaan wel lekker :p

Daarom dat alle riedeltjes over 'inflatie' en 'index' allemaal noise zijn in economische discussies, want of er nu 1 2 3 4 5 % inflatie is, maakt allemaal geen verschil in de economische groei/tax revenue/tax uitgaven/xxx

Reële economische groei is belangrijker dan nominale groei, maar hoeveel inflatie er achter een zelfde % van reële groei zit, is geen noise in een economische discussie. Monetair beleid zal anders zijn, competiviteit, fiscal drag, investeren vs sparen,...

Reële economische groei is belangrijker dan nominale groei, maar hoeveel inflatie er achter een zelfde % van reële groei zit, is geen noise in een economische discussie. Monetair beleid zal anders zijn, competiviteit, fiscal drag, investeren vs sparen,...

Ja, zo slim ben ik ook wel (ik heb hier nog ergens een diploma EW liggen). Maar het is wel noise in de discussie 'de fiscus profiteert van inflatie' en andere nonsens.

Je kunt via de PB wel tot 240€ aan betaalde RV op dividenden recupereren dus dat komt overeen met 800€ aan dividenduitkeringen.
Voor sommigen misschien peanuts maar toch mooi meegenomen.

Toch verwonderlijk hoe weinig economische kennis er is bij sommigen voor ze economische discours beginnen te houden.

Uiteraard wordt alles gekuist voor reele waarden en niet nominaal...

Wow mister-know-it-all 😍
Proficiat!

Maar om alleswetend te zijn, is uw begrijpend lezen toch wel ondermaats aangezien in mijn initiële post een “?” aan het einde van de zin stond.

ik heb hier nog ergens een diploma EW liggen

Is hij echt zo klein dat ge zo moet compenseren? Gij se stoefer! 🙌

Toch jammer dat met al die kennis en dat gestoef je geld aant verliezen bent op Pacbio en veel geld laat liggen bij Grail.

Ok ok dit is onder de gordel. Maar dat moet kunnen als iemand zelf ook zo idioot uit de hoek komt. Niemand die u verplicht deze posts van het gepeupel (zonder EW diploma) te lezen of überhaupt er op te reageren.

Laatst bewerkt:

Is dit hier al gepasseerd? Hopelijk wordt de soep niet zo heet opgediend... Zo zouden beleggers met Amerikaanse dividendpayers wel heel hard gestraft kunnen worden.

TL/DR: Trump is niet blij met de minimumbelasting voor bedrijven. Tit for tat:

Als dat in voege gaat zal voor elke 100€ dividend van een Amerikaans bedrijf 54.5€ wegbelast worden.
Tfw geen Amerikaanse aandelen in pf.

Terug
Bovenaan