Kleine Beursfeiten

Serieuze rotatie naar software gisteren. o.a Gitlab +12%.

Omdat software bedrijven AI nu, zogezegd, veel goedkoper zouden kunnen aanbieden aan klanten. Enkele maanden geleden was de take nog dat software bedrijven verliezers zijn omdat je met AI veel sneller software kunt schrijven, dus meer competitie. Manisch-depressieve markt.

Zelfs het conservatieve BeyondGaming begint te bezwijken onder de druk van FOMO in de "age of full retard" (bedankt voor de uitdrukking Janus)

Dit is ook weer zoiets:

Niet dat Nvidia per se een slechte investering is (ik heb geen flauw idee), maar toch weer het zoveelste signaal dat "buy the dip" standaard is geworden bij retail beleggers. Tijd nemen om zich in te lezen zit er niet meer in. Gewoon kopen, kopen, kopen.

Retail investors sprang into turbo-buying mode, resulting in net purchases of $562.2M of Nvidia (NVDA) shares, the highest amount since records running back to 2014, according to reports citing Vanda Research.
“It is obvious that our customers were aggressively buying NVDA, along with #14’s 2X leveraged NVDL,” Sosnick said, referring to the GraniteShares 2x Long NVDA Daily ETF (NASDAQ:NVDL).

Hoe lang gaat dit circus nog duren?
"Buy the dip" blijft ook niet duren, dat werkt enkel in een bull market / uptrend.

Werkt in beide richtingen. Massif sell off omdat men niet de tijd heeft genomen om het juist te analyseren. Lees maar eens terug wat hier en in andere media tijdens het WE en maandag voor onzin is neergepend. Unieke swing trade kans ja.
Lees mijn post en de SeekingAlpha link nog eens.
De massieve koopgolf van retail money in Nvidia was op de dag van de selloff… (meer dan 2x zoveel aankopen als verkopen)

Institutionelen verkochten die dag terwijl retail speculanten massaal kochten.
Dat is een teken (de zoveelste) aan de wand.

Waarom gekocht? Ze zitten toch in de hoek waar de klappen vallen met nvidia? Ik verbaas me erover dat er vandaag al weer zoveel in de plus geboekt wordt. De markt heeft heeft opportunistisch verkocht en koopt opportunitisch bij?
Omdat ik denk dat het een overreactie is en ik de impact van DeepSeek op TMSC niet zie.

Weer zwakke guidance van ASML. Als je orderboek toch zo sterk is, waarom je netto winst dan niet optrekken. Dit is +10% op basis van lucht.
ruime bandbreedte bedoel je? of vind je de outlook te laag?

Orders + Outlook waren boven expectations van analisten, dus dan is +10% na recente afstraffing gewoon terecht

ruime bandbreedte bedoel je? of vind je de outlook te laag?

Orders + Outlook waren boven expectations van analisten, dus dan is +10% na recente afstraffing gewoon terecht

2025 verwachte netto omzet is in lijn met guidance in Q3. Toen werden ze ervoor afgestraft naar 630 range. Nu dat het orderboek plots goed is (maar netto omzet gelijk blijft) gaan ze naar 720. Ik vind het vreemd (maar dat is de markt natuurlijk).

In kort, voor mij is er niks concreet veranderd en gaan ze plots 10% omhoog.

2025 verwachte netto omzet is in lijn met guidance in Q3. Toen werden ze ervoor afgestraft naar 630 range. Nu dat het orderboek plots goed is (maar netto omzet gelijk blijft) gaan ze naar 720. Ik vind het vreemd (maar dat is de markt natuurlijk).

In kort, voor mij is er niks concreet veranderd en gaan ze plots 10% omhoog.
Voor mij is het vooral die ruime bandbreedte die me stoort:
Voor 2025 rekent ASML sinds oktober op een omzet van 30 tot 35 miljard euro en een brutomarge van 51 tot 53 procent.
Maar orders zijn beduidend beter: (dit verklaart vermoedelijk de +10%) -> want betere orders = grotere kans dat het dichter bij 35 mld gaat zijn dan 30
De orderinstroom was 7,1 miljard euro, waar de bank Jefferies had gerekend op 3,6 miljard euro. De consensus zat iets hoger, op 4 miljard euro.

Market -timing is toch een dingetje: we zijn vandaag 29 januari en in principe kon elk forumlid hier al minstens 50% rendement hebben sinds nieuwjaar, en dat met een handvol aandelen dat hier werd vermeld.

Een mens mag daar niet op focussen want dan ben je nog voor de zomer rijp voor één of andere instelling.

Ben niet echt overtuigd van ASML. Zijn toch maar matige resultaten. Prijsactie is ook maar magertjes, deepseek dip even vergeten, het trade amper hoger dan vrijdag. ASML is voor hun groei wel afhankelijk van AI, letterlijk wat de CEO zegt. Heb al genoeg exposure in dat thema met meer conviction dus I'm out.

Market -timing is toch een dingetje: we zijn vandaag 29 januari en in principe kon elk forumlid hier al minstens 50% rendement hebben sinds nieuwjaar, en dat met een handvol aandelen dat hier werd vermeld.

Een mens mag daar niet op focussen want dan ben je nog voor de zomer rijp voor één of andere instelling.

Vaak niet eens met je uitspraken en hier dus evenmin!

Niemand kan aan market timing doen. Iemand verkocht hier toevallig ASML voor de dip en kocht het daarna terug. Leuk, maar hoerechance.

Daarnaast moet je zowel de verkoop (op piek) als aankoop (in dal) goed doen. Vaak zie je dat het eerste toevallig kan lukken, maar dat je bij aankoop of wel blijft wachten ofwel te vroeg bent, en eventueel opnieuw verkoopt.

Market timing kan als je het bedrijf heel goed kent en kan inschatten wat het waard is (of toch waard is voor jou). En dan kan het evengoed mis gaan. Ik had ook liever Solvay paar weken geleden verkocht en nu terug gekocht, maar uiteindelijk weet ik niet wanneer te kopen of verkopen maar alleen wat het waard zou moeten zijn (volgens mij).

Nu goed, toch weer 0,5% rendement gehaald op portefeuille dankzij bet op LVMH (en short ook te vroeg gesloten blijkbaar)

Vaak niet eens met je uitspraken en hier dus evenmin!

Niemand kan aan market timing doen. Iemand verkocht hier toevallig ASML voor de dip en kocht het daarna terug. Leuk, maar hoerechance.

Daarnaast moet je zowel de verkoop (op piek) als aankoop (in dal) goed doen. Vaak zie je dat het eerste toevallig kan lukken, maar dat je bij aankoop of wel blijft wachten ofwel te vroeg bent, en eventueel opnieuw verkoopt.

Market timing kan als je het bedrijf heel goed kent en kan inschatten wat het waard is (of toch waard is voor jou). En dan kan het evengoed mis gaan. Ik had ook liever Solvay paar weken geleden verkocht en nu terug gekocht, maar uiteindelijk weet ik niet wanneer te kopen of verkopen maar alleen wat het waard zou moeten zijn (volgens mij).

Nu goed, toch weer 0,5% rendement gehaald op portefeuille dankzij bet op LVMH (en short ook te vroeg gesloten blijkbaar)
Beste daarvoor is als de prijs lange tijd in 1 range beweegt, verkopen op de weerstand en terugkopen op de support. Vroeg of laat breekt het natuurlijk wel eens uit.

Lees mijn post en de SeekingAlpha link nog eens.
De massieve koopgolf van retail money in Nvidia was op de dag van de selloff… (meer dan 2x zoveel aankopen als verkopen)

Institutionelen verkochten die dag terwijl retail speculanten massaal kochten.
Dat is een teken (de zoveelste) aan de wand.
Je kan het doen en laten van grote spelers niet zomaar extrapoleren naar retail. Grote partijen hebben vaak stop-loss regels, margin calls en hebben doorgaans minder restricties op het afbouwen van een PF en meer restricties op het terug aanleggen van een PF. Ze worden maw soms gedwongen om posities te verkopen ook al willen ze dat niet en kunnen de dip ook niet zomaar kopen, ook al willen ze dat.

De algemene trend is wel al een paar maanden bezig en algemeen klopt het dat dit echt geen goed teken is, maar voor individuele crashes is het zo eenduidig niet.

Terug
Bovenaan