Kleine Beursfeiten

Gezien het kapitaal aanwezig op BG potentieel een significante impact :ROFLMAO: heeft op de koersontwikkeling heeft iedereen er in principe baat bij aankopen te posten (behoudens beperkte liquiditeit).

Probleem is veelal hetzelfde, puntjes van kritiek / moeite om ermee om te gaan / confronterende posts achteraf / de grootste willen hebben.... Bepaalde zaken zijn nu eenmaal eigen aan de mens: iedereen heeft graag de grootste, successen zien we graag herhaald maar aan mislukkingen worden we niet graag herinnerd. Maar anderzijds is het wel verrijkend om terechte en gemotiveerde kritiek op te nemen en er proberen uit te leren - maar erover doodrammen kan ook niet de bedoeling zijn.

Zelf bedrijven analyseren en een echt goed uitgewerkte case opbouwen is imo behoorlijk lastig en niet iedereen gegeven , maar het is ook geen noodzaak gezien de mogelijkheden die er zijn. Er zijn ook mensen die tevreden moeten zijn met een bescheiden rendement en niet de gewoonlijke 20-200% per jaar voor de meer begenadigde beleggers.

het is zoals in de koers: je kan naar Pogacar kijken en er van genieten of haten, maar je kan hem niet altijd volgen, maar soms wel.

Heb mijn BFIT turbo's verkocht, nu enkel nog kleine turbo positie in Just Eat maar die plan ik ook deze week te verkopen, zou dan op zo'n 20% cash moeten zitten. Als er dan een correctie zou komen heb ik tenminste wat ammo om te schieten :biglaugh:

Nieuwe guidance....
"Stellantis rekent voor dit jaar op een aangepaste operationele marge van 5,5 tot 7,0 procent, waar in juni nog een dubbelcijferige operationele marge werd voorzien."

Da's toch een serieuse miscalculatie, of niet?
Men moet toch niet zo lang met de beurs bezig zijn (of op BG forum zitten) om te weten dat guidance van het management geen metric is waar je je zomaar op kan baseren...?

Er zijn een paar ceo's die dat objectief doen, maar daar zitten die van de autosector niet bij hoor.

En met betrekking tot lage P/E's is deze wel van toepassing:

De tweede mogelijkheid voor een rerating is dat de waarde in de noemer kleiner wordt.

De autosector, waar al jaar en dag stabiele winsten gemaakt worden!
In't algemeen:
- supply chain problemen (materiaal, chips,...)
- hoge capex
- enorm sterke vakbonden
- keiharde concurrentie
- afhankelijk van de consument en regulering (LEZ etc)
- geen recurrente inkomsten

Nog nooit in geinvesteerd. Stabiele business is dat niet voor een belegger.
Healthcare, sigaretten, betaalsystemen, luxesector, ja zelfs tech is beter.

Ik durf zelfs te stellen dat investerin in Spotify beter is dan welke automerk

De marges van autobouwers die vol inzetten op EV's blijken lager dan gedacht, het bleek gewoon een tijdelijk corona-supply-shortage effect?

Broek schuift licht naar beneden van verbazing.

Goed zo Stellantis, light those profits on fire.
In China EV's dan nog wel.
Deze zal ik kunnen quoten binnen x jaar, wanneer ze die stake mogen afwaarderen tot een ronde 0 (nul).

joker_dark_knight_3173687b.jpg

Brutal price war in EV's?
Maar... maar... wat gaat dat betekenen voor marges en profits van Tesla en andere automakers die net vol naar EV's switchten?
Zou dat lucht blijken?
Zullen de gigantische capex van de laatste jaren dan misschien niet terugverdiend worden, en was de corona-periode pricing een one-time lucky periode?
Was dit voorspelbaar?

Dat noem ik nu eens een mysterie dat waarlijk niemand kan oplossen zonder glazen bol.

Ondertussen Chinese regulator nog wat maatregelen genomen om de huizenmarkt te ondersteunen, vandaar wat marktreactie.
(Bv. je kan nu herfinancieren als de interesten dalen, dat mocht daar niet)

Nu, blijft wat gerommel in de marge eigenlijk. De grote klepper is of ze het sociaal vangnet gevoelig gaan uitbreiden en consumptie stimuleren.
(En niet gewoon persberichten uitsturen, maar het effectief doen.)

Maar hoewel dat interessant is, is dat wat onvoorspelbaar macro gelul.

Dat ze de huizenmarkt ten allen prijze willen ondersteunen en dat de markt evolueert naar doorverkoop ipv nieuwverkoop, is wel voorspelbaar.
En samen met de huidige winstgevendheid (terwijl de winsten eigenlijk cyclisch op hun gat zitten), en de cashuitkeringen naar aandeelhouders, verklaarde dat de keuze voor $beke.
De kans op fraude of geopolitieke zever is wel groter dan elders, dus geen 40% positie.

Je haalt niets van tafel na de recente runup? Want die 15% positie is al wel wat gegroeid ondertussen.

Premarket ziet er goed uit voor de China stocks.

Vrijdag mijn ITM BABA calls (+100%) verkocht en PDD calls in de plaats genomen, wou ook nog JD calls maar helaas niet door gegaan.

Pijnlijk:
5 favoriete aandelen van Patrick Casselman: 'Dit auto-aandeel staat een belangrijke opwaardering te wachten'
De analist van BNP Paribas Fortis kiest resoluut voor enkele cyclische aandelen.

Stellantis | Autobouwers​

Sinds de piek van 27 euro eind maart is de koers van Stellantis zowat gehalveerd. Dat is het gevolg van zwakkere verkoopcijfers (-14%) en lagere winstmarges (van 14 naar 10%) in de eerste helft van 2024. Na de prijsverhogingen van de jongste jaren daalt de verkoop en zijn er onverkochte voorraden in de VS. In 2025 verwachten we evenwel een operationeel herstel dankzij de lancering van heel wat nieuwe modellen, de meeste ook in een elektrische versie, kostenbesparingen dankzij lagere grondstoffenprijzen en de efficiëntie van de nieuwe productieplatforms. De autoproducent is goed geplaatst om elektrische voertuigen kostenefficiënt te produceren. Stellantis is ook minder gevoelig voor de scherpe prijsconcurrentie op de Chinese automarkt, waar het nauwelijks aanwezig is, en eventuele verhogingen van invoerrechten omdat het vooral lokaal produceert. Ondanks één van de hoogste winstmarges in de sector, noteert het aandeel tegen zowat de laagste waardering. Gezien de evolutie naar een producent van hoofdzakelijk elektrische auto’s verwachten we een belangrijke opwaardering.

Vandaag closing arguments in de FTC v. Tapestry case.
De beslissing volgt naar verwachting in de komende weken.

Capri en Tapestry vormen samen mijn tweede grootste positie, dus spannend is het wel.
Op dit moment nog steeds 44% (!) upside als de overname doorgaat aan de oorspronkelijke overnameprijs.

Ook een belangrijk moment voor de rest van de luxemarkt trouwens.
Als de FTC aan het langste eind trekt, heeft dat negatieve gevolgen voor alle toekomstige M&A in de sector. Gedaan met empire building (in de V.S. dan toch) voor LVMH, Richemont en Kering.
In het andere geval, komt er hoogstwaarschijnlijk weer wat overnamefantasie in de koers van kleinere spelers type Burberry, Hugo Boss, Zegna, ...

Nog een aandeel dat op uitbreken staat: PTSB. Bullish case is hier bekend.
Update: vrij hoog volume via “Offbook On Exchange”. In het verleden is het meermaals voorgekomen dat de dag erna een grotere beweging in de koers was. Ben bijgevolg benieuwd of er morgen al dan niet een uitbraak boven 1,7€ komt (waar het al een maand rond hangt), of dat de weg omlaag gestart wordt. Mij lijkt de weg omhoog het meest kansrijk.
PTSB 1,78€. Blijft rustig doorstijgen na een maand aan 1,7€ te consolideren. +31,3% tijdens de laatste 3 maanden.

Mijn eerste koersdoel voor BABA was/is 110-111$. Was bijna aangetikt. Ben benieuwd of het hier komende week al doorschiet, of dat er toch reeds een stabilisatie of correctie op gang komt.
Eerste koersdoel BABA bereikt.
Target was, door de stijging voorbije dagen, uiteindelijk 112,05$, maar heeft 112,21$ gehaald 😅. Nu hopelijk een correctie voor Chinese aandelen om later wat terug op te kunnen pikken.
KWEB heeft ook zijn target bereikt.

Laatst bewerkt:
Yikes. FCF ook ineens van 'positive' naar '5-10 miljard negatief' bij Industrial. Wat.
Plus het kan nog erger; naast de perfecte storm waar de automarkt zich in bevindt is er het specifieke Stellantis-probleem waarbij ze hun cijfers de voorbije kwartalen hebben opgepompt door onrealtisch veel verkopen te realiseren, die in realiteit niet bij de eindklant terecht komen maar ophopen bij de dealers (lees: channel stuffing).
Die dealers gaan met zware kortingen moeten verkopen en gaan het niet slikken om nog veel nieuwe stock te moeten inkopen.

Soit, de CEO zal er wel zijn bonus mee gehaald hebben wellicht :laugh:

Godvermiljaardenondeju - ik voelde het aan mijn water en toch verkoop ik gisteren 25% van mijn OXY calls. Om dan daarmee deels een van de O&G aandelen te kopen die vandaag niet stijgt 😠

Terug
Bovenaan