Kleine Beursfeiten

FID bij APA, iets eerder dan verwacht.
220.000 vaten/dag ipv 200.000 vaten/dag voor het eerste off-shore project in Suriname.

Staatsolie mag en zal zich nog inkopen voor 20% mits ook betalen van hun 20% deel.
Geeft netto 88.0000 vaten voor APA, 2028.
Total betaalt leeuwendeel van de kosten.

Ondertussen ook deal gesloten voor verkoop stukje grond in usa. 950 miljoen dollar voor schuldafbouw.

Laatst bewerkt:
Wat heb je gekocht @Forzaracing ?

Gran Tierra (GTE) - eentje waar ik tijdje geleden al wat succesvol mee heb getrade. Staan nu weer laag omwille van (i) olieprijzen en vooral (ii) overnamebod op i3 energy. Geen fan van dit laatste, want had liever gehad dat ze buybacks zouden doen (staan ondergewaardeerd). GTE is een risicovollere O&G, want zitten in Colombia (politiek risico).

Maar wou gisteren vooral van stukje OXY af, want dat was een 5% positie in opties. Na verkoop zag ik dan dat GTE terug rond 6 stond en kon het niet laten om daar wat opties op te kopen (voor 30% waarde van OXY verkoop, dus het is peanuts).

Mijn post hierboven was eigenlijk gewoon wat om te kunnen klagen over hoe slecht mijn markttiming soms kan zijn 🤣

BMY: goedkeuring schizofrenie medicijn: staat heel goedkoop....:thinking:
After the fact, I know... Maar gekocht in juli aan 43$/stuk
Gezien ze nu aan 52$ staan en dat het koersdoel is volgens "de analisten" lijkt het mij nogal laat om in te stappen?

De reden dat ik mijn aankopen hier niet deel is omdat ik er een andere strategie op nahoud. Een aandeel hoeft voor mij niet percee omhoog te gaan, zolang het dividend dat maar wel doet.
BMY stond op mijn radar voor bij te kopen, maar uiteindelijk voor iets anders gegaan gezien het mijn GAK nogal de hoogte zou intrekken.

Reden 2 dat ik mijn aankopen hier niet deel:
Ik beschouw mezelf absoluut niet als een kenner en zou zeker niet mensen op het verkeerde spoor willen zetten.

Laatst bewerkt:
Mijn KE Holdings deed het goed vandaag 😀. Bedankt @JanusDR .
Als Xi plots het juiste doet, kan dat wel eens exploderen. (ex geopolitiek)
Indien niet, kan het evengoed terug naar af.
Het juiste is een fiscale bazooka zoals de US deden tijdens covid.
China heeft er ruim de fiscale capaciteit voor.
En dan kunnen ze zelfs hun export minderen omdat consumptie overneemt, wat dan ook weer geapprecieerd wordt in Europa en US.

Bron voor de nerds onder ons: https://www.cfr.org/blog/beijing-still-has-fiscal-space

En by the way, Siri is weg sinds begin van de dag.

Jaarrapporten zitten doornemen en wat scuttlebut zitten doen.
De conclusie is dat het niet duur staat, maar wel wat risico's in concurrentie met Spotify en cyclisch sterke consument afgelopen jaren.

Interessant om te blijven volgen als een cigar butt met dalende (maar reële) winsten, en potentieel op beter dan verwacht (omdat capex in satellieten zal dalen), maar dat wil ik met een grotere margin of safety.

En moet dus nog wat goedkoper.

Dju toch nu ga ik after the fact posten maar heb een kleine optie positie in BEKE genomen :oi22:
Bedankt Janus, interessante vondst.

Al ben ik het eens dat China nog veel meer moet doen, Ray Dalio ook blijkbaar:

vandaag terug naar beneden, stijging van pakweg 10% dus blijkbaar te wijten aan dat artikel want verder geen nieuws, dus een paar slimmeriken bij De Belegger/Tijd die hun mond voorbij hebben gepraat en enkelen die met voorkennis op vrijdag/maandag reeds wat stukken hebben ingeslaan... eigenlijk zouden we zoiets gewoon moeten rapporteren bij de fsma... of de hollandse versie daarvan?

Dju toch nu ga ik after the fact posten maar heb een kleine optie positie in BEKE genomen :oi22:
Bedankt Janus, interessante vondst.

Al ben ik het eens dat China nog veel meer moet doen, Ray Dalio ook blijkbaar:

Is dat niet te laat?

Olie gaat wel omhoog maar fundamenteel is er niets veranderd zolang Iran geen blokkades van olie gaat uitvoeren.....
De strijd in het Midden-oosten is wel alweer verder geëvolueerd. Dat er “fundamenteel” niets veranderd is voor olie door de tegenaanval van Iran, met vermoedelijk zware reactie van Israël, weet ik nog niet zo zeer. Zal de toekomst uitwijzen. Als je wacht op effectieve blokkades of dergelijke, mis je wssl ook weer een groot deel van de stijging.
Mijn terugkoop is alvast lager dan de verkoop een tijd geleden.
Je kunt ook weer gaan twijfelen tot OXY weer 55$+ staat.

Olie gaat wel omhoog maar fundamenteel is er niets veranderd zolang Iran geen blokkades van olie gaat uitvoeren.....
Geopolitiek is in se ook niet "fundamenteel" voor olie. Vaak tijdelijk en bepaalde "maatregelen" worden dan vaak opgelost door "tegenmaatregelen".
Wat fundamenteler is; consumptie & productie op middenlange termijn. Laat China dus die motor maar extra aanzwengelen aub.

Classic... nu heb ik wat cash op overschot, nu jeuken mijn vingers like crazy bij eerste (licht)rode dag op de beurs op aandelen op te pikken

Maar als ik mijn historiek van laaste 5 jaar bekijk dan heb ik al mijn beste trades gedaan door te kopen wanneer de neergang/correctie al een hele tijd bezig was, ga dus wat zelfbeheersing moeten tonen :wink:

Er zijn delinquente real estate bedrijven en biotechs in China die op een week of twee +100% zijn.
Stimulus zal die niet redden en biotech heeft geen hogere kansen om in trials te slagen door stimulus.

De China rally is volledig ETF/basket kopen, zonder discriminatie of analyse.
Ideaal voor gokkers om hun dopamine hit te krijgen en dieper in gokgedrag te zinken.

Er zijn delinquente real estate bedrijven en biotechs in China die op een week of twee +100% zijn.
Stimulus zal die niet redden en biotech heeft geen hogere kansen om in trials te slagen door stimulus.

De China rally is volledig ETF/basket kopen, zonder discriminatie of analyse.
Ideaal voor gokkers om hun dopamine hit te krijgen en dieper in gokgedrag te zinken.
Arend Jan Kamp van marketwatch ging een China-etf tracker kopen zei hij gisteren in de BNR beurs podcast :biglaugh:

Terug
Bovenaan