on topic nu: Ik ben sinds gisteren aan't kijken naar Xylem. Een bedrijf dat technische oplossingen voor alles wat met water te maken heeft ontwikkeld. Een 100% pure waterplay.
Waarom water?
- steeds meer mensen op de planeet = vraag stijgt. Denk aan efficiënte landbouw via irrigatie bvb.
- klimaatverandering verandert noden (soms meer, soms minder water nodig) = vraag stijgt. Denk aan pompen, turbines, materiaal voor dijken
- kwaliteit van het water moet altijd goed zijn, veel maintenance vraag. Denk aan zuiveringssystemen
- zeker in de US is er veel infrastructuur verouderd, dus is er daar een grote noodzaak aan nieuwe investeringen.
- veel industriële processen, zelfs semiconductor bvb, heeft veel nood aan water in productie.
--> volledige industrie verwacht dus een robuste groei (11,2% v 2023 tot 2028)
According to BCC Research Market Report The global market for water and wastewater treatment technologies is estimated to increase from $303.1 billion in 2023 to reach $515.8 billion by 2028.
www.bccresearch.com
Xylem zelf:
- zoals gezegd een pure water bedrijf. Itt tot BASF, Veolia, DOW, Pentair,...
- groot established bedrijf (ondanks voor ons hier wsl onbekend, meer als 22.000 FTE's)
- in mei 23 Evoqua overgenomen voor 7,5 milj USD. Expected synergies 140 milj USD over 3y
- financieel (balance sheet) gezond, ook na de overname
- sinds ontstaan (afsplitsing v groter bedrijf) in 2011 telkens een dividend ook betaald. Groeiend v 0,10 USD naar 0,33USD
- overal een
steady bedrijf, verwacht hier geen HODL of raketachtige groei,...
Waardering:
P/E: 37,86. Hoog maar de volledige E cijfers van de overname Evoqua zitten er nog niet in verwerkt.
De verwachte groei zorgt natuurlijk hier voor een hoge prijs, maar het is niet ridicuul duur.
Net zoals mijn eerdere aankoop (in mei 2022) van APD is dit weer zo'n saaie industriële player, maar in een groeiende markt.
Zo'n bedrijf dat ik buy & hold ga doen. Zoals
@Wartan hier als comment op Gassy zijn pijltjescharts: markt is een weighing machine op lange termijn.
Nog geen positie ingenomen, maar tenzij hier opeens stevige tegenwind zou komen, ga ik instappen de komende dagen.