Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Wat vind je van de huidige waardering van PACB tov de peers op een EV/revenue basis?
Ze noteren nu aan +-9 keer EV/geschatte revenue 2023 (1,795 bln market cap, 200 mln revenue 2023)
Illumina aan +- 4,95 ( 22 bln market cap en geschatte revenue 2023 = 4,45 bln )
Thermo aan 4,88 (210 bln market cap, 43 bln revenue 2023)
Agilent aan 5,6 ( 38,25 bln market cap 2023 revenu 6,83 bln)
PacBio groeit uiteraard veel sterker (Illumina, Agilent Thermo flat/lichte negatieve groei <---> PACB 56%) , maar is ook minder winstgevend en veel minder cash op de balans...
Als ik de cijfers bekijk, lijken Illumina, Thermo en Agilent m.i. nu eerder gewoon correct gewaardeerd aan +- 5 keer de revenue? Gelet op de negatieve/flat evolutie van de revenue ( of en wanneer het beter zal gaan, weten we natuurlijk niet) zie ik ook niet direct veel koerstriggers?
Puur op waardering lijjken Illumina, Thermo en Agilent mij dus niet supergoedkoop (to be fair: je beweerde enkel van Illumina dat ze cheap waren, niet van de andere)? Ook PACBIO lijkt niet zo goedkoop op EV/S basis. Ervan uitgaande dat ze hun 500 miljoen target voor 2026 halen, noteren ze op dat moment tegen huidige market cap aan 3,60 keer de revenue. Stel dat we conservatief stellen dat 5 keer de revenue een faire waardering is, dan geeft dat een opwaarts potentieel van een kleine 40% op 3 jaar, ervan uitgaande dat ze die groei (en margin expansion op niveau van de peers) halen?
Op basis van hun huidige targets denk dat de koersen van 35-50 gewoon compleet van de pot gerukt waren en lijken mij dan ook geen maatstaf voor de toekomst...
Uiteraard ken ik de sector niet zo goed - en het is heel goed mogelijk dat de revenue terug aantrekt. Maar puur op financiële metrics, lijken mij dit nu geen superkoopjes? Of mis ik iets?
Thanks voor je antwoorden!EV/revenue waardering vind ik een slechte maatstaf om een scale up te vergelijken met cash machines.
Ook is Thermo, Agilent, Illumina en PacBio enkel optisch 'hetzelfde'.
PacBio is monocultuur sequencing en non-profitable
Illumina is monocultuur sequencing en profitable
Agilent is beetje vanalles, maar grootste business heeft eigenlijk weinig met life science te maken. GC/MS in olie of vliegvelden heeft weinig gelijkenis met farma, behalve dat de machines hetzelfde zijn.
Thermo is een pak groter dan Agilent en heeft een veel grotere presence in healthcare dan Agilent en Illumina. Dat is een beetje zoals Samsung of HP in een computer winkel, de helft dat je vastpakt heeft dat logo. In een labo/healthcare bedrijf zal de helft dat je vastpakt een Thermo logo hebben.
Ik valueer ze liever aan P/E (of cashflow). Die bedrijven zijn allemaal relatief simpele bedrijf met relatief lage capex toestanden. Omzet X. marge ~20-22-24%. Pak omzet /4.5 om winst te hebben. Aan P/E van 25 is dat gewoon omzet x 5.5.
PacBio: Ik heb altijd gezegd dat dat een market play was en geen financials. Het is een scale up. Aan objectieve financiele metrics zouden die 0 moeten noteren. Uiteraard is de valuering gebaseerd op guesstimates waar je dan op iets uitkomt.
Illumina: Je kunt discussieren over of ze aan 180 200 250 moeten staan. Maar aan 100-140 waren ze in elke metric goedkoop.
Agilent: is dan ongeveer fair tot een beetje duur gepriced
Thermo: Is dan ongeveer fair gepriced (die hun marge is wel iets lager dan Agilent)
De sector groeit aan 8%, en zal blijven groeien aan 8%. 2022 en 2023 waren combi van post-corona dip (bomen groeien niet tot in de hemel) en rentespike (+SVB) en China issues (Agilent sterk daar) die startups afremmen. De getallen van 2023 zijn optisch vertekend.
Moest je het nog niet door hebben, ik werk voor een gelijkaardig public company. Daar zijn weinig geheimen over faire valuering. De 'target price' staat gewoon op het intraweb. De employee prograam purchases worden elk kwartaal gepubliceerd, de insider sells/buys idem. Je ziet dat de verstandige employees mooi de valuering meevolgen en kopen wanneer het verstandig is, verkopen wanneer het verstandig is.
Thermo en Agilent en andere gelijkaardige zijn inderdaad faire gewaardeed, zie hierboven.
Illumina was/is ondergewaardeerd door de Grail toestanden.
Maar het lijkt me los van de faire valuering nog altijd een goeie markt om in te zitten long-term. Weinig schulden, cash machines, entry barriere, winstgevende bedrijve, gezapige groei naar boven, weinig toekomstige barrieres om die markt af te remmen. Don't we all like healthcare ?
Ik heb nooit gezegd dat PacBio naar 50 gaat. Ik heb hier zelf al paar keer gezegd dat vb Illumina zijn 500 piek waarschijnlijk niet any time soon zal terugzien.
De revenue zal terug aantrekken van de sector. De eerste kwartaal cijfers komen er binnenkort aan van Agilent en Twist en Thermo etc. Dan gaan we meer visibiliteit krijgen.
Dividend eraf maar Solvay blijft gaan, nice![]()
Zitten hier nog believers van Hellofresh? Vandaag wat bijgekocht aan 12,5 €

Thanks voor je antwoorden!
Welk price target kleef je zelf op PACB op middellange-lange termijn en op basis van welke assumpties kom je hieraan?
nee want dan moet ik iets anders verkopen, voorlopig happy met mijn portefeuille maar resultatenseizoen komt eraan dus who knowsOverweeg jij om bij te kopen aan huidige koersen?

Mja, winstgevendheid en omzetgroei is inderdaad maar pover als je 2023 vergelijkt met 2022.Dat vind ik een moeilijke: veel concurrenten hebben een deel van hun workforce buiten gegooid wegens toenemende concurrentie; Hellofresh doet het qua revenue en profitability in 2023 maar matig tegenover 2022, krimpend aantal klanten dacht ik ook en in een aantal markten zoals Japan trekken ze zich terug.
En volatiele koers die toch zowat de klassieke trend toont voor alle bedrijven wiens koers tijdens COVID door het dak schoot, met daarna bijna constante daling wegens krimp of beperkte groei en stijgende concurrentiedruk.
Aan de andere kant, vorig jaar ging de koers een paar keer op korte tijd +50% dus misschien eerder een aandeel om op te hopen voor korte-termijn winst ipv buy & hold?
En ik ben in ieder geval geen expert in de sector, als disclaimer...![]()
effectief 90% churn?
Ik heb me niet ingelezen & ken de waardering van het bedrijf niet. Maar een "recurring" business die structureel na 12m 90% van zijn klanten verliest, lijkt me gewoon geen leuke business om in te zitten. Dat lijkt me gewoon een slecht business model.
Ook: de hele USP van convenience is dikke zever. Je moet toch nog altijd naar de supermarkt. Voor wc papier, vuilzakken etc etc, dus welke tijd bespaar je dan echt uit?
Delhaize, Albert Heijn, Colruyt en Carrefour leveren ook boodschappen aan huis. Ze zijn nog niet handig om maaltijden (1 recept per verpakking) voor x personen te bestellen. Maar het is een kwestie van tijd voor ze dat ook gaan kunnen aanbieden en dan is het volgens mij over and out voor Hello Fresh en soortgelijke bedrijven.
Ik heb me niet ingelezen & ken de waardering van het bedrijf niet. Maar een "recurring" business die structureel na 12m 90% van zijn klanten verliest, lijkt me gewoon geen leuke business om in te zitten. Dat lijkt me gewoon een slecht business model.
Ook: de hele USP van convenience is dikke zever. Je moet toch nog altijd naar de supermarkt. Voor wc papier, vuilzakken etc etc, dus welke tijd bespaar je dan echt uit?
Mja, winstgevendheid en omzetgroei is inderdaad maar pover als je 2023 vergelijkt met 2022.
Anderzijds: we staan nu op de koersniveaus van zomer 2019, maar hun omzet is wel X 4 tov FY 2019. Als ze ooit iet of wat winstgevend worden (ze hoeven m.i. zelfs niet meer te groeien) lijken ze mij toch ferm ondergewaardeerd.
Heel veel grote concurrenten zie ik overigens niet, ze zijn afgetekend marktleider, zowel in US als andere regio's.
Gerechten met vis amper te vinden want dat is strontduur. Vlees of "premium"-gerechten vaak ook extra (2,5 euro) per portie bij te betalen...Wij bestellen al 3 jaar gemiddeld 1 week / maand Hello Fresh en hebben dat nog NOOIT aan de volle pot gedaan, altijd aan minstens -30%.
Kwaliteit van producten is achteruit, hoeveelheid van gekregen producten is achteruit, je moet steeds meer en meer zelf gaan toevoegen.
Zolang ik de 30% krijg ga ik het blijven gebruiken, maar aan de volle pot is het zijn geld niet waard imo.
Niet 100% on topic, maar ik vond het inderdaad ook echt opvallend dat ze nu al jaren met kortingen smijten.
Ja dat kun je hen natuurlijk moeilijk verwijten, in de supermarkt of viswinkel is vis eenmaal ook gewoon stront duurGerechten met vis amper te vinden want dat is strontduur. Vlees "premium-gerechten" vaak ook extra (2,5 euro) per portie bij te betalen...
De meeste dingen zijn met couscous, bulgur, rijst of pasta. Ze duwen u dus vol met relatief goedkope koolhydraten.