Kleine Beursfeiten

Offtopic maar ik doe nu Quiso. Deed vroeger ook Hello-Fresh maar ik haat koken en dat duurde mij allemaal veel te lang.

Quiso zijn diepvriesmaaltijden aan huis. Effectief klaargemaakt in grootkeuken zonder toevoegingen en andere ongezonde bucht zoals wat je in winkel zou kopen.

Da's dan toch veel handiger/tijdsbesparender dan HelloFresh.

Offtopic maar ik doe nu Quiso. Deed vroeger ook Hello-Fresh maar ik haat koken en dat duurde mij allemaal veel te lang.

Quiso zijn diepvriesmaaltijden aan huis. Effectief klaargemaakt in grootkeuken zonder toevoegingen en andere ongezonde bucht zoals wat je in winkel zou kopen.

Zie hier:

Van Hellofresh. In de US doet factor al bijna 1B $ omzet geloof ik, in Belgie zijn ze dit najaar gelanceerd.

Dat is een moeilijke vraag. Ik zie ze op termijn 10% marktaandeel pakken van Illumina puur door non-competitive te zijn (arbitrair, op niks gebaseerd) als competitor. 10% van Illumina pakken. Er zijn gebruikers die kotsen van Illumina en gewoon iets anders willen dan Illumina.

~500M

Daarnaast zie ik ze met long+short een nieuwe markt aanboren. En as usual is in lifescience het aanbod dat de vraag creert. Dat is moeilijk in te schatten aangezien dat zal afhangen van performance, use cases, research vragen. Ik heb geen glazen bol. Maar er is een niet te onderschatten klinische markt voor long-read waar je premium prijzen kunt vragen. Je ziet dat nu al. Hun revenue stijgt heel snel en dat is 99% in de long-read markt.

~500M

long + short = 1bln binnen 5y ?

20% marge --> 200M --> 25 PE --> 5bln

20 per aandeel.

Er is ook nog een convertible die voor dilution kan zorgen, maar die triggert pas ergens in de 20. Eens we daar zitten is die conversion een luxeprobleem.

Zoals gezegd, dat is financial modelling met vele arbitraire veronderstelling.

Ik zie nog altijd een kans dat iemand (niet Illumina, ze hebben eens geprobeerd en competitive NO gekregen en na GRAIL gaan ze niet nog eens doen tegen de waakhonden in) ze overkoopt. Een Roche of Thermo die hun 454 en IonTorrent zien "floppen"/uit de markt zien duwen hebben.
Aan de huidige waardering dus een koopje?

Delhaize, Albert Heijn, Colruyt en Carrefour leveren ook boodschappen aan huis. Ze zijn nog niet handig om maaltijden (1 recept per verpakking) voor x personen te bestellen. Maar het is een kwestie van tijd voor ze dat ook gaan kunnen aanbieden en dan is het volgens mij over and out voor Hello Fresh en soortgelijke bedrijven.

AI gaat daar ook wel mee kunnen helpen: klik hier voor de recepten die je volgende week wilt maken. Het systeem weet wat in uw voorraadkast staat met welke vervaldatum. Volgens de recepten heb je nog y en z nodig dus dat zetten we met de juiste hoeveelheden in uw mandje voor levering maandagochtend.
Ik snap je visie en deel deze ook voor de belgische markt. Maar is meer natuurlijk. Imo zie ik nog veel mogelijkheden in Amerika en andere landen waar zelf koken een rariteit is.

PTSB vandaag in eerste instantie mooi gezakt om weer bij te kopen. Average aan 1,68€. Tijdens einde van de sessie zijn er zelfs 308000 van de 483000 aandelen van vandaag verhandeeld. Rekening houdend met vooral Wartan zijn analyse van PTSB en de indicatoren van dit moment, is PTSB aan deze prijs wat mij betreft zeker een buy! 6 maart staan de resultaten van 2023 op het programma. Let the beast go 💪.

PTSB vandaag in eerste instantie mooi gezakt om weer bij te kopen. Average aan 1,68€. Tijdens einde van de sessie zijn er zelfs 308000 van de 483000 aandelen van vandaag verhandeeld. Rekening houdend met vooral Wartan zijn analyse van PTSB en de indicatoren van dit moment, is PTSB aan deze prijs wat mij betreft zeker een buy! 7 maart staan de resultaten van 2023 op het programma. Let the beast go 💪.
Ik was een deel van dat volume (buy 1.62)

Als het karton 's morgens buiten staat verbaas ik er mij toch wel over hoeveel dozen HelloFresh je ziet. Zelf heb ik het één keer gekocht via een kortingsbon maar zie ik de meerwaarde er niet echt van. Die factormeals ziet er wel interessanter uit.

Winstgevendheid is bij al die bedrijven toch wel een issue. Ik blijf er (voorlopig) van weg.

Hier wel Hellofresh fan.

1) Niet moeten winkelen
2) Geen recepten moeten zoeken (ook geen keuzestress)
3) Gevarieerder eten/ wereldkeuken ontdekken
4) Gezonder eten
5) Lekkerder eten (vaak lekkerder dan op restaurant)
6) Minder voedselverspilling
7) Gemakkelijk koken

Door de supermarkt aan huis laten leveren is niet altijd goedkoper. Ik heb een tijdje geprobeerd de ingredienten van de recepten van Hellofresh te bestellen via AH (aan huis leveren voor 5 euro) en dat lukt dus niet altijd aan de prijs van Hellofresh. Je moet altijd in grotere hoeveelheid bestellen, waardoor het duurder is. Bij AH heb je zelf ook een lijst van recepten waarbij je dan automatisch alle ingredienten in je winkelmandje kan steken, maar dat is veel duurder dan Hellofresh.

De churn bij hellofresh is begrijpbaar want na een tijd ben je die boxen ook beu, maar na een periode van "zelf koken" (bloemkool met worst etc) krijg je wel heimwee naar die goede Hellofresh periode. Dus ik denk dat er naast een grote churn ook wel een grote "return" is.

Voor de rest denk ik wel dat boodschappen aan huis een potentiele bussiness is. Zelf vind ik het vreselijk irritant, boodschappen uit het rek halen in je karretje steken, daarna diezelfde boodschappen op een band laden en dan terug in je karretje steken, om ze daarna nog eens in de auto te steken en dan daarna nog eens uit te laden. 🤷‍♂️

Hier wel Hellofresh fan.

1) Niet moeten winkelen
2) Geen recepten moeten zoeken (ook geen keuzestress)
3) Gevarieerder eten/ wereldkeuken ontdekken
4) Gezonder eten
5) Lekkerder eten (vaak lekkerder dan op restaurant)
6) Minder voedselverspilling
7) Gemakkelijk koken

Door de supermarkt aan huis laten leveren is niet altijd goedkoper. Ik heb een tijdje geprobeerd de ingredienten van de recepten van Hellofresh te bestellen via AH (aan huis leveren voor 5 euro) en dat lukt dus niet altijd aan de prijs van Hellofresh. Je moet altijd in grotere hoeveelheid bestellen, waardoor het duurder is. Bij AH heb je zelf ook een lijst van recepten waarbij je dan automatisch alle ingredienten in je winkelmandje kan steken, maar dat is veel duurder dan Hellofresh.

De churn bij hellofresh is begrijpbaar want na een tijd ben je die boxen ook beu, maar na een periode van "zelf koken" (bloemkool met worst etc) krijg je wel heimwee naar die goede Hellofresh periode. Dus ik denk dat er naast een grote churn ook wel een grote "return" is.

Voor de rest denk ik wel dat boodschappen aan huis een potentiele bussiness is. Zelf vind ik het vreselijk irritant, boodschappen uit het rek halen in je karretje steken, daarna diezelfde boodschappen op een band laden en dan terug in je karretje steken, om ze daarna nog eens in de auto te steken en dan daarna nog eens uit te laden. 🤷‍♂️

Wat een horror. 1x per week een uur het huis uit zijn. Mijn favoriete uitstap van de week met 1 van de 3 kinderen, quality time.

Ik snap HelloFresh echt niet. Dat is schijteduur. 3g vlees. En seizoensgroenten die geen hol kosten. De variatie, I agree. Ik heb hier een map met Hellofresh recepten die ik bij familieleden scoor. Elke vrijdagavond kies ik er paar uit en koop ingredienten. Easy peasy.

Ik heb het paar keer gedaan, maar krijg dat echt niet over mijn hart. 3 boontjes, een halve uit en een worst. En dat voor 8 euro pp. Dat kost in de winkel letterlijk 5 euro voor 4 man of zo. En in de zomer kan ik gewoon in mijn hof groenten plukken die 2w vers blijven ipv semi verslenste dingen die een halve dag in een kartonnen doos gezeten hebben in een camionetje.

Wat een horror. 1x per week een uur het huis uit zijn. Mijn favoriete uitstap van de week met 1 van de 3 kinderen, quality time.

Ik snap HelloFresh echt niet. Dat is schijteduur. 3g vlees. En seizoensgroenten die geen hol kosten. De variatie, I agree. Ik heb hier een map met Hellofresh recepten die ik bij familieleden scoor. Elke vrijdagavond kies ik er paar uit en koop ingredienten. Easy peasy.

Ik heb het paar keer gedaan, maar krijg dat echt niet over mijn hart. 3 boontjes, een halve uit en een worst. En dat voor 8 euro pp. Dat kost in de winkel letterlijk 5 euro voor 4 man of zo. En in de zomer kan ik gewoon in mijn hof groenten plukken die 2w vers blijven ipv semi verslenste dingen die een halve dag in een kartonnen doos gezeten hebben in een camionetje.
Ik wi gerust al mijn receptjes inscannen voor u ze :p

In die zin hebben hun klaargemaakte diepvriesmaaltijden meer potentieel volgens mij. Geen gewinkel, geen gekook, niet nadenken over wat eten en vrije tijd optimaliseren tegen kleine meerprijs.

Maarja, makkelijk te beconcurreren. Kijk maar in Belgie naar bvb Quiso die het goedkoper doen in Belgie dan de HelloFresh variant.

Heb nog nooit een verlepte groente gehad. Wel al look met een bruin vlekje maar dat heb je in de supermarkt ook.
Enige wat ooit gebeurd is dat ik dacht dat ze iets vergeten waren en dan hebben ze me uiteindelijk gewoon de hele maaltijd terug betaald. 🤷‍♂️

...

Je kan dat proces ook een stuk leaner maken: zelfscan waardoor je al 1 keer uitladen en inladen bespaart. En nog een stap verder: zet klapkratten in je kar, dan is in de auto steken ook geen werk meer ;)
Hopelijk binnen een aantal jaar worden intelligente winkelkarren ook een ding waardoor zelf dat zelfscannen wegvalt.

Ik begrijp het gemak van boodschappen aan huis wel, maar zelf wil ik vooral voor groeten, fruit en vlees het kunnen zien (vooral bij vlees maakt dat een groot verschil naar kwaliteit van de stukken toe). En op het moment zelf beslissen dat ik tijd heb om boodschappen te doen en niet op een vooraf ingepland slot zeker thuis moeten zijn om de levering te krijgen.
En wat impulsaankopen ipv vooraf te moeten kiezen wat ik de hele week ga eten :biglaugh:

In die zin hebben hun klaargemaakte diepvriesmaaltijden meer potentieel volgens mij. Geen gewinkel, geen gekook, niet nadenken over wat eten en vrije tijd optimaliseren tegen kleine meerprijs.

Maarja, makkelijk te beconcurreren. Kijk maar in Belgie naar bvb Quiso die het goedkoper doen in Belgie dan de HelloFresh variant.

Is er daar ook niet al behoorlijk wat concurrentie, deels van diepvriesmaaltijden in de supermarkt (al is de kwaliteit daar voor veel merken waarschijnlijk een pak minder) en anderzijds van bedrijven die zich al langer puur op leveren van diepvriesmaaltijden richten? Al heb ik geen idee of er al meer van die bedrijven zijn behalve die stalkers van Bofrost.
Voordeel voor de aanbieders is langere houdbaarheid van de producten, nadeel is toch een serieuze extra energie-kost tijdens opslag en transport + zeker niet alle gerechten doorstaan invriezen even goed dus het aanbod is beperkter, dus groter risico dat mensen het beu worden (cfr. de opmerking van @Lulplayer over churn). En de perceptie van diepvrieseten ligt lager dan vers eten, dus denk ik moeilijker om in dezelfde prijsklasse te spelen met dezelfde food cost.

Misschien voer voor een apart topic, tenzij onze individuele mening over Hellofresh en supermarkten nog voldoende relevant is voor al of niet aandelen van Hellofresh kopen?

Ik was een deel van dat volume (buy 1.62)

Eens geprobeerd om er een aantal te kopen.
Op IBKR krijg ik een melding dat mijn order door de brexit niet naar de juiste markt gestuurd kan worden.
Via KeyTrade wordt mijn order geplaatst maar is het een dag later verdwenen zonder enige melding of aankoop.

Meest tijdsbesparende is de madam dat kookt voor u!

1x per week naar de supermarkt gaan is dan een goede trade-off.

on topic nu: Ik ben sinds gisteren aan't kijken naar Xylem. Een bedrijf dat technische oplossingen voor alles wat met water te maken heeft ontwikkeld. Een 100% pure waterplay.

Waarom water?
- steeds meer mensen op de planeet = vraag stijgt. Denk aan efficiënte landbouw via irrigatie bvb.
- klimaatverandering verandert noden (soms meer, soms minder water nodig) = vraag stijgt. Denk aan pompen, turbines, materiaal voor dijken
- kwaliteit van het water moet altijd goed zijn, veel maintenance vraag. Denk aan zuiveringssystemen
- zeker in de US is er veel infrastructuur verouderd, dus is er daar een grote noodzaak aan nieuwe investeringen.
- veel industriële processen, zelfs semiconductor bvb, heeft veel nood aan water in productie.
--> volledige industrie verwacht dus een robuste groei (11,2% v 2023 tot 2028)

Xylem zelf:
- zoals gezegd een pure water bedrijf. Itt tot BASF, Veolia, DOW, Pentair,...
- groot established bedrijf (ondanks voor ons hier wsl onbekend, meer als 22.000 FTE's)
- in mei 23 Evoqua overgenomen voor 7,5 milj USD. Expected synergies 140 milj USD over 3y
- financieel (balance sheet) gezond, ook na de overname
- sinds ontstaan (afsplitsing v groter bedrijf) in 2011 telkens een dividend ook betaald. Groeiend v 0,10 USD naar 0,33USD
- overal een steady bedrijf, verwacht hier geen HODL of raketachtige groei,...

Waardering:
P/E: 37,86. Hoog maar de volledige E cijfers van de overname Evoqua zitten er nog niet in verwerkt.
De verwachte groei zorgt natuurlijk hier voor een hoge prijs, maar het is niet ridicuul duur.

Net zoals mijn eerdere aankoop (in mei 2022) van APD is dit weer zo'n saaie industriële player, maar in een groeiende markt.
Zo'n bedrijf dat ik buy & hold ga doen. Zoals @Wartan hier als comment op Gassy zijn pijltjescharts: markt is een weighing machine op lange termijn.

Nog geen positie ingenomen, maar tenzij hier opeens stevige tegenwind zou komen, ga ik instappen de komende dagen.

Terug
Bovenaan