Karton
Well-known member
Karton said:
Maar tegen uzelf zeggen dat je investeert in OXY omdat ze zo goed inzetten op CO² capture
Dat heb ik nergens gezegd...
Ik had het over deze post:
Ze doen alleszins tenminste iets nuttig, namelijk technologie ontwikkelen om co2 uit de lucht te halen.
Wat sowieso nodig zal zijn, want anders geraken we nooit of nooit aan een co2 neutrale wereld tegen 2050-2060.
Want het is niet dat er geen residu aan fossiele brandstoffen meer zal verbrand worden tegen dan.
Niet dat die specifieke technologie het daarom zal halen, maar in elke technologie met een slaagkans moet geïnvesteerd worden om uiteindelijk hopelijk aan een paar geslaagde te geraken.
Wat alleszins absoluut geen kloten helpt om het klimaat te redden tegen 2050, is minder met het vliegtuig reizen of de fiets naar de supermarkt nemen.
Dus inderdaad, Oxy helpt mee de wereld redden.
Hoe contradictorisch dit ook klinkt voor sommige groenen![]()
Je zou daaruit kunnen concluderen dat je (deels) investeert in Oxy omdat ze zo goed inzetten op CO²-capture. Ik heb er voor alle duidelijkheid geen probleem mee dat er belegd wordt in bedrijven die intrinsiek slecht zijn voor het milieu, net zoals ik er ook geen problemen mee heb dat mensen beleggen in goktenten, sigarettenfabrieken of bedrijven die het niet nauw nemen met kinderarbeid, zolang er rechtstreeks wordt voor uitgekomen dat dit gebeurt omwille van maximaliseren van rendement. Ik vind het nog steeds niet goed maar ik snap ook wel dat het al dan niet handelen van een individu hieraan niets veranderd. Ik heb er enkel een probleem mee als er een poging wordt gedaan om zo'n investeringen moreel goed te praten en te doen alsof zo'n investeringen eigenlijk zorgen voor een betere wereld. Er moet hier in deze thread niet worden gedaan alsof we onze investeringen in oliebedrijven eigenlijk beteken dat we bezorgd zijn voor het milieu, zoals uit uw post zou kunnen geconcludeerd worden. Dat is alles.
'Extra bomen planten' is zo een drog'oplossing' die nul, niets, 0, helpt.
Lees Gates zijn boek![]()
Ik heb toevallig zijn boek bij de hand (we bedoelen "How to avoid a climate disaster"?) en over het investeren in oliebedrijven zegt hij het volgende (pagina 6 in de introductie):
I have come to realize that there are other reasons for me not to own the stocks of fossil-fuel companies, namely, I don't want to profit if their stock prices go up because we don't develop zero-carbon alternatives. I'd feel bad if I benefited from a delay in getting to zero. So in 2019, I divested all my direct holdings in oil and gas companies, as did the trust that manages the Gates Foundation's endowment.
Hij is er dus zelf zowel persoonlijk als met de foundation ook volledig uitgestapt, goed beseffende dat het eigenlijk geen verschil maakt, maar gewoon omdat het ethisch is om te doen.