Maar hopen dat de technologie ons gaat redden van klimaatverandering, dat geloof ik niet.
Het is dat, of braden.
Wat ze trouwens in bv Dubai doen.
Ik denk dat je wat apocalyptisch bent met uw 'Mars' hyperbool.
Maar tegen uzelf zeggen dat je investeert in OXY omdat ze zo goed inzetten op CO² capture
Dat heb ik nergens gezegd...
Het is net door fossiele brandstoffen dat we in deze situatie beland zijn en het zijn fossiele brandstoffen die er in grote mate voor zorgen dat de klimaatverandering steeds erger wordt. .
Dat klopt, en de vraag naar fossiele brandstoffen is niet de schuld van oxy.
Het enige dat toekomstige rampscenario's nog kan vertragen is policy en een vertraging, zelfs daling van de groei.
Absoluut niet.
Zelfs al zou je de komende 10 jaar de co2 uitstoot 5 keer zoveel verminderen als tijdens Covid (was -5%), dan nog helpt het totaal niet.
Misschien 1 of 2 jaar vertraging, maar welke zoden zet dat aan de dijk?
Jij en ik weten beide dat dat niet gaat gebeuren.
Inderdaad, dus waarom blijft men daar tijd, politiek kapitaal, en goodwill aan verspillen?
Dus wat is de fundamentele oplossing dan? Op zich ben je goed bezig want in mijn ogen is er maar één fundamentele oplossing en dat is zorgen dat je genoeg geld hebt om eventueel uw achterkleinkinderen een ticketje te kunnen geven richting Mars als het hier binnen 150 a 200 jaar voor de mensheid echt volledig naar de knoppen gegaan is. We zien nu al dat de klimaatopwarming veel sneller gaat dan gedacht, we zitten in de worst case scenario's van de gangbare modellen en we weten niet hoeveel tipping points we al gepasseerd zijn.
Klopt als een bus.
We kunnen alleen maar 'hopen' op technologische ontwikkeling.
Dus maximaal inzetten hierop.
Exact wat Gates ea. de hele tijd proberen te zeggen.
Gegeven dat de consumptie niet gaat minderen en de urgentie bij heel veel mensen nog niet is doorgedrongen kan ik u praktisch garanderen dat het niet goed gaat aflopen, met of zonder CO²-extractoren, maar het maakt het niet minder cru om verder te investeren in fossiele brandstoffen.
Je blijft maar herhalen 'als de consumptie niet gaat minderen' alsof dat een geldig maar moeilijk alternatief tot oplossing is.
Dus eveneens van mijn kant herhaling:
Dat is het niet.
Het helpt niets, nul, en is integendeel contraproductief.
Er moeten alternatieven ontwikkeld worden die beter, goedkoper, en co2-neutraal zijn.
Én er zal co2 uit de lucht moeten genomen worden, want een residu fossiele verbranding gaan we niet onderuit kunnen.