Kleine Beursfeiten

Kleine denkoefening, maar aan de huidige spot price moet de PV10 voor een OXY zowat meer dan gehalveerd zijn ten opzichte van 6 maanden geleden. Qua rerating bijna even indrukwekkend als de periode jan > mei. Er valt dus niet te beargumenteren dat OXY, en de sector in zijn geheel trouwens, het laatste half jaar geen verdere aanzienlijke herwaardering kreeg. Op dit niveau zou ik veel eerder long de commodity dan een OXY gaan, fwiw.

Volgende week zal interessant worden: 4 december opec en 5 december oilcap.
Opening China zie ik volgend jaar nog niet gebeuren....

ATVI verkocht premarket aan 73,59.

- Hoofdreden: positie was op margin, en met potentiele china shit, en wetende dat mijn collateral oxy warrants zijn die zeer volatiel kunnen zijn --> weg zijn wij.

- Subreden: zou kunnen dat Buffett zijn arbitrage positie verkocht (maar kan ook de LT positie van Combs/Wechsler zijn), en dan weet ik niet goed waarom.
Als ik iets niet weet, ben ik weg.
Want Buffett is doorgaans zeer goed in die arbitrage situaties.

Beide redenen + liquor, ladies, leverage = positie weg.

Kan zijn dat ik terug koop in februari/maart afhankelijk van de prijs.

Voorlopig klasseer ik dat onder unforced error, (dat het op margin was, niet fundamenteel) weliswaar met paar procent winst, maar dat telt longterm niet.

Laatst bewerkt:
Ja, maar dat is uiteindelijk allemaal geen nieuws hé.

Iedereen wist dat EU en US antitrust onderzoeken gingen doen.
Kon niet anders, al is het maar voor de perceptie.

En iedereen weet dat Microsoft garanties kan geven ivm call of duty, of een andere toegeving door een afdeling te verkopen.

Micron is heel goedkoop in vergelijking met amd enzo. Niemand in port? Overweeg om deze te kopen....
Zonder een mening te geven over de prijs van AMD en Micron: best deze bedrijven niet rechtstreeks vergelijken met elkaar. Micron produceert geheugenchips, wat typisch een erg high-volume, cyclisch product is, terwijl AMD meer high-end chips designed en verkoopt (en zelf niets produceert, maar outsourced naar bijvoorbeeld TSMC).

Als je toch Micron wil vergelijken met een ander bedrijf, probeer dan SK Hynix.

Zonder een mening te geven over de prijs van AMD en Micron: best deze bedrijven niet rechtstreeks vergelijken met elkaar. Micron produceert geheugenchips, wat typisch een erg high-volume, cyclisch product is, terwijl AMD meer high-end chips designed en verkoopt (en zelf niets produceert, maar outsourced naar bijvoorbeeld TSMC).

Als je toch Micron wil vergelijken met een ander bedrijf, probeer dan SK Hynix.
Ja, had het vergeleken met de 2 concurrenten: samsung en SK Hynix. En dan is micron zeer goedkoop.
ik vond dit filmpje (Monish Pabrai) mbt micron :

De Chinese aandelen staan weer te trappelen om hoger te gaan. 🥳

Qua chips zat/zit ik in texas instruments en applied material, twee bedrijven die gezond gewaardeerd zijn, zeker applied material en die héél lief zijn ten aanzien van de aandeelhouder.

AMD is (denk ik) trouwens ook de inzet van geopolitieke spelletjes dus dat wordt gevaarlijk.

Crazytech (crowdstrike,S1,...) weer serieus onderuit...

Crowdstrike staat nu aan 25x de FCF van volgend jaar (pre-market koers). Leider in Cybersecurity, >98% gross retention rates, recurring revenue, heel hoge margins, 40% groei volgend jaar,....

Stalwarts / staples die 5% per jaar groeien staan aan 30x de FCF.

Ofwel gaan al die ''veilige stocks'' ook nog een heel serieuze tik krijgen en moet de berenmarkt feitelijk nog starten daar, zoals we bijvoorbeeld zagen in 2001 toen de berenmarkt in tech gedaan was en de berenmarkt in ''veilige'' stocks nog maar net begon, ofwel gaat tech op een gegeven moment toch eens serieus rebounden.

Crowdstrike staat nu aan 25x de FCF van volgend jaar (pre-market koers). Leider in Cybersecurity, >98% gross retention rates, recurring revenue, heel hoge margins, 40% groei volgend jaar,....

Stalwarts / staples die 5% per jaar groeien staan aan 30x de FCF.

Ofwel gaan al die ''veilige stocks'' ook nog een heel serieuze tik krijgen en moet de berenmarkt feitelijk nog starten daar, zoals we bijvoorbeeld zagen in 2001 toen de berenmarkt in tech gedaan was en de berenmarkt in ''veilige'' stocks nog maar net begon, ofwel gaat tech op een gegeven moment toch eens serieus rebounden.
Veilige stocks staan belachelijk hoog.

Maar CRWD is amper fcf positief als ge sbcin rekening brengt.
Bijna gans hun fcf komt van sbc.

Veilige stocks staan belachelijk hoog.

Maar CRWD is amper fcf positief als ge sbcin rekening brengt.
Bijna gans hun fcf komt van sbc.
probleem bij zovele Amerikaanse groeiaandelen, maar veel beleggers die hier blind voor lijken.

is ongeveer het eerste dat ik bekijk bij Amerikaans bedrijf, en er al veel laten schieten als belegging gewoon door een belachelijk hoge SBC.

probleem bij zovele Amerikaanse groeiaandelen, maar veel beleggers die hier blind voor lijken.

is ongeveer het eerste dat ik bekijk bij Amerikaans bedrijf, en er al veel laten schieten als belegging gewoon door een belachelijk hoge SBC.
In een bull markt waarbij groei > al de rest werkt dat natuurlijk heel goed om talent aan te trekken. Al je FCF herinvesteer je in groei en daarboven geef je ook nog eens SBC om nog meer personeel aan te werven en dus nog meer te groeien. De multiples zijn hoog, revenue groei is hoog dus SBC is een efficiente en relatief goedkope manier om personeel te betalen. Je geeft in feite jaarlijks 2-3% van je belang op maar in return krijg je 50% groei per jaar, geen slechte deal lijkt me als de focus erop ligt om zo snel mogelijk te groeien.

In de huidige context is dat inderdaad een ander verhaal en in een berenmarkt wordt alles uiteraard extra kritisch bekeken. Als multiples veel lager zijn moet je al heel wat meer aandelen gaan uitgeven indien je je personeel nog dezelfde compensatie wilt aanbieden, waardoor je riskeert dat de verwatering groter wordt. Nu ja, het idee van SBC is natuurlijk dat deze variabel is dus in de praktijk zou de compensatie moeten dalen. En uiteraard wil je liever ook niet 2-3% van je belang opgeven als je in return maar 15% (ipv 50%) groei per jaar krijgt.

Met al die tech layoffs zal het personeelstekort normaal gezien ook wel wat moeten afnemen nu, wat de druk op SBC wat zal verlagen. Vaak was het ook een manier voor VC-funded bedrijven om talent los te kweken bij de meer gevestigde waarden, maar dat zal ook grotendeels gedaan zijn nu.

Los daarvan is er inderdaad een excess in SBC bij sommige bedrijven, maar dat komt ook gewoon omdat groei boven alles beloond werd en dan hield dat wel steek, er was geen incentive om te kijken naar je margin structuur. Ik vermoed dat in de huidige context de SBC wel serieus onder de loep zal worden genomen aangezien de focus veel meer op marge dan groei zal liggen. Geen layoffs bij de bedrijven die ik heb, maar wel zijn ze allemaal hun tempo van aanwerven heel serieus aan het verminderen, dus dit zou de marges (en SBC) ten goede moeten komen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan