Kleine Beursfeiten

Allemaal voorbode voor een Taiwan conflict binnenkort. Laat ons hopen dat Europa zich hier niet in mengt.
Redelijk gevaarlijke ontwikkelingen allemaal.
Ik denk toch ook niet dat er direct betere tijden zullen komen als dat hele US-China conflict verder escaleert of erger nog, als China Taiwan binnenvalt.

Goed voor AMR?:
"President Donald Trump zal dinsdag uitvoeringsbesluiten ondertekenen die gericht zijn op het stimuleren van de kolenindustrie van het land, vertelden bronnen die bekend zijn met de kwestie aan Reuters.

Trump, die campagne voerde met de belofte om de Amerikaanse energieproductie te verhogen en sinds zijn aantreden op 20 januari heeft geprobeerd een groot aantal energie- en milieuregels terug te draaien, zal naar verwachting om 15.00 uur in het Witte Huis decreten met betrekking tot energie ondertekenen, aldus het Witte Huis.

Trump is van plan om verschillende uitvoerende bevelen te ondertekenen die de ministeries van Binnenlandse Zaken en Energie opdragen maatregelen te nemen om de industrie te ondersteunen, aldus een bron die op de hoogte is gebracht van de details van het evenement. Beide bronnen vroegen om anonimiteit omdat ze niet bevoegd waren om in het openbaar te spreken.

De bron zei dat de maatregelen ook gericht zijn op het redden van kolencentrales die met sluiting worden bedreigd."
Bron: https://www.theguardian.com/us-news...er-cent-china-us-politics-latest-updates-news

De thesis voor AMR is metallurgical coal, geen thermal coal. Thermal coal is een achterlijke energiebron die terecht werd uitgefaseerd. Past dus perfect bij de GOP modus operandi, zolang het tegen de gevestigde orde ingaat is het goed.

Imo weinig directe operationele impact voor AMR en vooral een slechte zaak voor de weinige effectieve klimaatmaatregelen die nog wel overeind zijn gebleven.
Edit: full disclosure, AMR verkocht met 35% verlies. Thesis was rendement door buybacks maar die zijn er niet en ik zie geen perspectief meer voor structureel hogere met coal prijzen middenin een handelsoorlig. (maw dit was de bodem hihi)

Laatst bewerkt:
Lang geleden dat ik nog eens zo'n donkergroene dag heb mogen meemaken. Ik ben zelfs vrij zeker dat het voor mij tot nu toe een nieuw dagrecord is. Waarschijnlijk is het een dead cat bounce en gaan we morgen verder naar beneden maar ik apprecieer het moment.

Lang geleden dat ik nog eens zo'n donkergroene dag heb mogen meemaken. Ik ben zelfs vrij zeker dat het voor mij tot nu toe een nieuw dagrecord is. Waarschijnlijk is het een dead cat bounce en gaan we morgen verder naar beneden maar ik apprecieer het moment.
Hoop doet de zotten in vreugde leven, de groene cijfers zijn oogstrelend maar we're not out of the woods yet.

Vind het ook allemaal te groen na het lezen van de reactie in China en ook dit NYT stuk. Peter Navarro, een van Trump zijn handlangers en blijkbaar een van de huidige trade policy architecten, zegt dat het niet volstaat dat andere landen gewoon hun tarieven zouden doen zakken. Over Vietnam bijvoorbeeld: “When they come to us and say, we’ll go to zero tariffs, that means nothing to us, because it’s the non-tariff cheating that matters,” Mr. Navarro said. Niet bepaald laaghangend fruit natuurlijk.

Ik ladder rustig in, wil mijn kruit nog niet verschieten. Short list: Alphabet, Microsoft, Berkshire, MEUD (etf), EUDF (etf). Long list (nog research doen): Shell, Rubrik, Nokia, Eli Lilly.

Ik vind dat het voor sommige aandelen nog meevalt. MELI en SEA specifiek in mijn geval. Zelfs NVDA zit terug aan 105.

(Waardeloze) voorspelling:

Vandaag forse stijging omdat US duidelijk maakt dat ze willen onderhandelen. Beter dan de retoriek van eind vorige week dat het permanent en non-negotiable is.

Maar met de markt +4% is de kans onbestaande dat Trump de tarieven vanavond gaat uitstellen om tijd te geven aan onderhandelingen.
Morgen dus weer rood omdat de tarieven in voege gaan en noch de VS/China teken geeft dat ze willen inbinden. Enkel slecht nieuws dus.

Nadien kan markt omhoog gaan indien er effectief deals worden onderhandeld. Bij gebrek daaraan slow grind naar beneden, want dit zijn nog geen recessie-koersen. (Op Reddit bv. al heel wat SMB owners die aangeven dat ze hun business mogen opdoeken indien er niets veranderd met 100% China tarieven die ze niet kunnen betalen).

Deadline China is zo goed als verstreken ondertussen, morgen dus wss 104% tarieven. Geen enkel weldekend mens die gedacht heeft dat China zou inbinden, ik vraag me echt af wie die dips blijft kopen

Die vroege winst is zo goed als verdampt.
S&P en Nasdaq zitten waar ze gisteren geëindigd zijn, Dow Jones nog net in het groen...

Terug
Bovenaan