Kleine Beursfeiten

Ik ben daar vrij open over, meermaals dit jaar op -20% gestaan, zelfs -25% op 5 augustus met de japanse carry trade die omkeerde.
PACB, BYON en UMI opties zwaar mijn broek aan gescheurd, allemaal bijna naar 0.

Ja klopt, maar ik ken hem goed genoeg dat ik ook zijn losses weet.

Het is gewoon opvallend dat zijn 4 grote posities dit jaar echt boenk erop waren.

Edit: Hij is nu wel posities aan het afbouwen blijkbaar. Snap ik ook wel :p

Laatst bewerkt:
Man een vriend van mij had dit jaar 4 grote positities.
1. NVIDIA (gehouden)

2. PLTR (blijven kopen sub 10$) (gehouden)

3. SMCI (Van 200 naar 800) (volledig weg)

4. Alles van SMCI in Tesla aan 190$

Die kerel zijn portefeuille is in 2 jaar tijd meer waard geworden dan mijn huis.
Ik gun het hem natuurlijk van harte, maar het steekt toch wel serieus de ogen uit.

Hij heeft nu wel de 2 duurste stocks van de hele markt in zijn portfolio (Nvidia & Palantir).

Als het eens tegenslaat kan dat -50% tot -70% gaan. Dat voorspel ik voor alle duidelijkheid niet, maar met dit soort waarderingen is dat wel een mogelijkheid omdat er extreem veel optimisme in die koersen zitten.

Cfr. alle retail favorite stocks van 2021.

Ik ga hier zowaar nog rood eindigen vandaag.

M.b.t. de acties van Berkshire - je zou haast denken dat die nog slechter beleggen dan mezelf:
  • We verkopen Apple en mass terwijl het sinds eind 2023 niets anders doet dan stijgen
  • We verkopen BAC terwijl het vandaag hoge toppen gaat scheren
  • We kopen Oxy terwijl die in de hoek zitten waar klappen vallen
  • We bouwen een berg cash op dat geen bal opbrengt terwijl alle beurzen al maanden op rij de hand uitsteken naar de maan
Dancing Dimi na 2 bakken duvel en een blinddoek op zou 99/100 beter gedaan hebben op korte termijn.

Gevaar lijkt mij vooral dat-ie zich daardoor een superieure stockpicker waant en dit blijft herhalen tot het eens serieus fout loopt.
Dat dacht ik ook al jaren, maar hij is er toch in geslaagd om een zeer mooi trackrecord neer te zetten sinds 2018. Puts op het juiste moment in 2020 en dan VOL in tech gegaan in Corona en blijven onvermoeid bijkopen in 2022.

Soit doet er nu ook niet echt toe, maar het is gewoon opvallend hoe 'snel' iemand vermogen kan opbouwen als het goed gaat :p

M.b.t. de acties van Berkshire - je zou haast denken dat die nog slechter beleggen dan mezelf:
  • We verkopen Apple en mass terwijl het sinds eind 2023 niets anders doet dan stijgen
  • We bouwen een berg cash op dat geen bal opbrengt terwijl alle beurzen al maanden op rij de hand uitsteken naar de maan
Dancing Dimi na 2 bakken duvel en een blinddoek op zou 99/100 beter gedaan hebben op korte termijn.

Tenzij ze perfect weten wat ze doen en timing nooit 100% erop kan zitten... En we binnen een jaar moeten toegeven dat ze het goed ingeschat hadden

Zijn horizon is dan ook veel langer dan één jaar. Bovendien kan en mag hij ook niet zomaar ineens alles van de hand doen op een top, hij moet die echte top enigszins voor zijn.

Op Apple heeft hij dikke winst gepakt, BAC idem ditto. OXY is fundamenteel ondergewaardeerd dus past in zijn visie. Wat hij met SIRI van zin is, beats me

Gevaar lijkt mij vooral dat-ie zich daardoor een superieure stockpicker waant en dit blijft herhalen tot het eens serieus fout loopt.
Een wijs man zei ooit, "never confuse a bull market with brains"

Factor geluk wordt altijd zwaar onderschat op de beurs.
Meesten denken dat ze hun winnaars volledig aan zichzelf hebben te danken en als er al eens een verliezer tussen zit dan ligt het aan de 'omstandigheden'.

Als ik deze daling vergelijk met eerdere grote dalingen van XFAB, kunnen we in de buurt van een (tijdelijke?) bodem zitten, denk ik. Maar aan 3,37€ koop ik bij. GAK 5,3€.
Met de huidige stijging (vandaag 7,14% tot nu) komen we vroeg of laat wel weer aan mijn GAK van 5,3€ denk ik 😅.

Bedoel het niet persoonlijk op jou, eerder in het algemeen. Mooi dat je ook je verliezen deelt. Ik zal erook één delen: ASML :)

Dat komt wel weer goed als ze wat kwartalen positieve resultaten kunnen neerzetten, dan is de kans reëel dat ze weer +40% à +60% gaan in minder dan een jaar.
ASML is bij mij nog licht positief dankzij aankopen in 2022, maar mijn extra aankopen in juli dit jaar staan ook op -25%. Gewoon bijhouden denk ik, gezien de fundamentals, voor mij is dit geen korte termijn gokje.

Zijn horizon is dan ook veel langer dan één jaar. Bovendien kan en mag hij ook niet zomaar ineens alles van de hand doen op een top, hij moet die echte top enigszins voor zijn.

Op Apple heeft hij dikke winst gepakt, BAC idem ditto. OXY is fundamenteel ondergewaardeerd dus past in zijn visie. Wat hij met SIRI van zin is, beats me

Vandaar de vermelding korte termijn in post, maar ook daar mag een mens kritisch zijn want ook tijdens corona (hoe onvoorspelbaar dat initieel ook was) hebben ze de boot compleet gemist - dat is dan al 2x dat dronken dancing dimi de jackpot had meegenomen naar huis en wellicht nu aan de start stond met een voorsprong van hoeveel: 20-30-50%?

Dat komt wel weer goed als ze wat kwartalen positieve resultaten kunnen neerzetten, dan is de kans reëel dat ze weer +40% à +60% gaan in minder dan een jaar.
ASML is bij mij nog licht positief dankzij aankopen in 2022, maar mijn extra aankopen in juli dit jaar staan ook op -25%. Gewoon bijhouden denk ik, gezien de fundamentals, voor mij is dit geen korte termijn gokje.

Ik houd idd ook gewoon bij. Gekocht na dip dus verlies beperkt tot 12 % op dit moment. Toch steekt het omdat ik voor de 1e keer mezelf heb laten leiden door een hype zonder goed te onderzoeken. Les geleerd i guess

Terug
Bovenaan