klant worden zonder overeenkomst ??

  • Onderwerp starter Deleted member 451
  • Startdatum
D

Deleted member 451

Guest
Ons bedrijf heeft meer dan 500 klanten in België.
(is nog niet eens zoveel, is kmo...)

overal staat ons rekeningnummer uiteraard op de facturen.

Nu zag ik plots dat er 6 euro werd aangerekend van DPG media op mijn baas zijn uittreksels. Aangezien ik ook het financieel dagboek elke maand moet overleggen met hem, zei hij "weet jij hier van"? ik zeg neen, ik dacht dat jij hiervan wist....

Blijkbaar is dit van een digitaal abonnement bij HLN.BE

ik heb nu es zelf gekeken, hoe je daar klant kan worden. Blijkbaar volstaat het bij een PLUS artikel, gewoon een rekeningnummer in te geven en hop je bent klant ?!

Ik bel naar de klachtendienst, en leg mijn probleem uit. "sorry je moet bij digitale abonnementen binnen de week herroepen". Ik leg haar beleefd uit dat wij pas na 3 weken gezien hebben dat dit bedrag van onze rekening is (was 2 weken geleden bouwverlof week). Sorry kan ik niets aan doen zegt ze. Automatisch contract voor 2 jaar .
In uitzonderlijke gevallen kunnen we het vroeger beëindigen, maar dan worden alle gelezen PLUS artikels pro rata berekend (niet gevraagd aan welk tarief dat dan is, vergeten).

Je kan nu misschien zeggen, wat is 6 euro per maand voor een bedrijf. Ja dat is waar, maar het gaat mij om de manier waarop. Iedereen hier op beyondgaming heeft misschien al eens een deal gedaan met een onbekende beyondgamer op het buy and sell gedeelte, en vanaf je iemand zijn rekeningnummer weet, kan je blijkbaar klant worden?
Dat lijkt me toch een heel gevaarlijke trend. Is dit wel wettelijk zoiets ?? (natuurlijk kan ik daar nu een advocaat op zetten, en hoogst waarschijnlijk winnen we dat ook wel. maar voor 24 maand maal 6 euro, is dit sop de kolen niet waard natuurlijk. en dat weet DPG media ook wellicht maar al te goed; en rekenen ze daarop ?)
Bovendien wat gebeurt na 24 maand? stilzwijgend verlengen....?
 
Indien je op HLN.be (i) je gegevens invult (waaronder rekeningnummer en (ii) je je akkoord verklaart met de algemene voorwaarden (door een vakje aan te vinken), dan ga je in op een aanbod van DPG Media en dan ontstaat er inderdaad een overeenkomst.

Conclusie: 1) ja, dat is wettelijk, 2) voor de rest van je vragen: kijk naar die algemene voorwaarden. Dat staat daar allemaal in.
 
1) Nee, daat is niet wettelijk, want ik ken jouw rekeningnummer en ik kan hiermee dus een contract aangaan. Nochtans heb jij dan nooit een SEPA-domiciliering getekend.
2) HLN neemt de bluts met de builen hier en zal die paar mensen van wie het contract geannuleerd moet worden (bvb door domiciliering te betwisten bij de bank) met alle plezier doen omdat ze zo de ganse SEPA-mallemolen vermiijden.

Met andere woorden: gewoon bij de bank de betwisting in gang steken voor domiciliering en dat wordt geannulleerd. Tenzij natuurlijk de bank zou kunnen bewijzen dat de eigenaar van het rekeningnummer ook de eigenaar van het e-mailadres is, maar dat kunnen ze in de praktijk bijna niet en als ze dat al kunnen dan kost hen dat teveel moeite.
 
1) Nee, daat is niet wettelijk, want ik ken jouw rekeningnummer en ik kan hiermee dus een contract aangaan. Nochtans heb jij dan nooit een SEPA-domiciliering getekend.
2) HLN neemt de bluts met de builen hier en zal die paar mensen van wie het contract geannuleerd moet worden (bvb door domiciliering te betwisten bij de bank) met alle plezier doen omdat ze zo de ganse SEPA-mallemolen vermiijden.

Met andere woorden: gewoon bij de bank de betwisting in gang steken voor domiciliering en dat wordt geannulleerd. Tenzij natuurlijk de bank zou kunnen bewijzen dat de eigenaar van het rekeningnummer ook de eigenaar van het e-mailadres is, maar dat kunnen ze in de praktijk bijna niet en als ze dat al kunnen dan kost hen dat teveel moeite.
Oef, toch een geruststelling.

straf dat hier nog niet meer misbruik omtrent is.

Allé, hoe makkelijk is dat nu wel niet.
Ik krijg bv elke maand een factuur van telenet, ewel ik geef telenet hun rekeningnummer op op de website van HLN.BE, en hop ik ben voor 2 jaar gratis klant, en telenet betaalt wel.
 
Indien je op HLN.be (i) je gegevens invult (waaronder rekeningnummer en (ii) je je akkoord verklaart met de algemene voorwaarden (door een vakje aan te vinken), dan ga je in op een aanbod van DPG Media en dan ontstaat er inderdaad een overeenkomst.

Conclusie: 1) ja, dat is wettelijk, 2) voor de rest van je vragen: kijk naar die algemene voorwaarden. Dat staat daar allemaal in.
blij dat JPV dit alles heeft ontkracht!
maar serieus, jij vind een overeenkomst afsluiten met iemand anders zijn rekeningnummer, wettelijk? :wallbash:
 
@TRUMP : nee, mijn punt was dat een overeenkomst tot stand komt door toestemming tussen partijen: bv. door aanvaarding van een aanbod. Uit uw verhaal had ik niet meteen begrepen dat iemand anders uw rekeningnummer had misbruikt om een abo af te sluiten. Dat is inderdaad een heel ander verhaal.
 
Ooit heb ik nog gewerkt aan een software implementatie voor SEPA domiciliëringen.

Voor onze partner bank waren er slechts twee acceptabele opties een rechtsgeldig mandaat te hebben:
  • Een origineel getekend papieren mandaat;
  • Een elektronische mandaat via een gekwalificeerde handtekening. (genre itsme, elektronische identiteitskaart, ...)
Dit varieert een beetje van land to land en van bank community tot bank community, dus ik kan niet meteen vertellen of DPG Media hier ook een flater begaat... maar ik vermoed van wel.

Sommigen beschouwen een SMS confirmatiecode als 'voldoende' aangezien een telefoonnummer gelinkt kant worden aan een persoon d.m.v. verplichte registratie. Mogelijk dat er ergens wel een telefoonnummer opgegeven is?

Mij lijkt het voldoende om de SEPA betalingen door de bank te laten herroepen met als argumentatie dat er geen rechtsgeldig mandaat is. Eventueel zouden jullie een PV kunnen laten opstellen door de politie, aangezien er indicaties zijn van een strafbaar feit door een onbekende.
 
gewoon die domiciliëring schrappen. dan stoppen ze dat "abonnement" gewoon na de eerstvolgende betaling, omdat die dan niet door komt.
ik heb zo mijn abo bij Humo en De Standaard geschrapt.
easy.
 
Ooit heb ik nog gewerkt aan een software implementatie voor SEPA domiciliëringen.

Voor onze partner bank waren er slechts twee acceptabele opties een rechtsgeldig mandaat te hebben:
  • Een origineel getekend papieren mandaat;
  • Een elektronische mandaat via een gekwalificeerde handtekening. (genre itsme, elektronische identiteitskaart, ...)
Dit varieert een beetje van land to land en van bank community tot bank community, dus ik kan niet meteen vertellen of DPG Media hier ook een flater begaat... maar ik vermoed van wel.

Sommigen beschouwen een SMS confirmatiecode als 'voldoende' aangezien een telefoonnummer gelinkt kant worden aan een persoon d.m.v. verplichte registratie. Mogelijk dat er ergens wel een telefoonnummer opgegeven is?

Mij lijkt het voldoende om de SEPA betalingen door de bank te laten herroepen met als argumentatie dat er geen rechtsgeldig mandaat is. Eventueel zouden jullie een PV kunnen laten opstellen door de politie, aangezien er indicaties zijn van een strafbaar feit door een onbekende.
Bedankt voor je uitvoerig antwoord.

Ok ik zal dit ook doen, want het lijkt me echt wel om een klant te gaan.
Maar goed, op onze website staat eigenlijk ook ons BTW en Bankrekeningnummer (zoals bij zovele bedrijven). Dus het kan om het even wie zijn geweest.

Frappant voor een bedrijf als DPG media dat ze zo makkelijk een loopje met de wetgeving nemen. onvoorstelbaar.
Of het zou moeten zijn dat DPG media zelf een PV laat opstellen door de politie, om te achterhalen wie ons rekeningnummer heeft ingegeven?
Maar dat lijkt me ook weer ver gezocht. Alsof ze zo ver zouden gaan om 24 maand X 6 euro, te innen.

(nee ons gsm nummer is niet gevraagd geweest om verificatie code's , dus dat lijkt het niet).
 
gewoon die domiciliëring schrappen. dan stoppen ze dat "abonnement" gewoon na de eerstvolgende betaling, omdat die dan niet door komt.
ik heb zo mijn abo bij Humo en De Standaard geschrapt.
easy.
Ok maar daar moet je ook mee op passen denk ik.

Als jij zelf indertijd een papieren contract en handtekening hebt gezet voor 2 jaar humo bijvoorbeeld, en je zet zomaar je contract stop na een half jaar door je domiciliering te stoppen bij je bank; dan kunnen ze je in gebreke stellen, en bovendien extra kosten aanrekenen omdat je domiciliëring niet is door gegaan. Je hebt tenslotte een verbintenis aangegaan voor 2 jaar.

Of bedoel je dat je dit hebt gedaan NADAT je abonnement juist was afgelopen?
 
Hoe zeker ben je eigenlijk dat er niemand van je bedrijf (een sales medewerker of zo bijvoorbeeld) dat contract heeft aangegaan? In dat licht zou ik eens aan DPG vragen of ze kunnen vertellen op wiens naam dat staat, en of er eventueel een GSM nummer bij staat.

Als dat op naam van “Piet Snot”, “John Beton” of “Bak Jupiler” staat weet je al genoeg, dan is het een random iemand die jullie rekeningnummer gebruikt heeft. En dan is het voor DPG ook duidelijk dat ze het meteen mogen stopzetten.

Als het een naam is die je niet kent kan je vrij gerust de domiciliëring schrappen (en vergeet niet het huidige bedrag te betwisten bij de bank). Als er dan ooit een aanmaning of deurwaarder aan te pas kan komen kan je simpelweg zeggen dat die persoon niet bij jullie werkt. Volgens mij is het de verantwoordelijkheid van DPG om de correcte adresgegevens te hebben van de persoon die op OK geklikt heeft.
 
Ik vind dat toch straf dat banken dat zomaar toelaten dat er een domiciliëring gestart wordt van jouw rekening zonder jouw akkoord.
Je zou minstens toch als klant de optie "domiciliëring" a priori moeten kunnen uitschakelen.
Dit is gewoon de deur mega hard openzetten voor mogelijke fraude.
 
Ik vind dat toch straf dat banken dat zomaar toelaten dat er een domiciliëring gestart wordt van jouw rekening zonder jouw akkoord.
Je zou minstens toch als klant de optie "domiciliëring" a priori moeten kunnen uitschakelen.
Dit is gewoon de deur mega hard openzetten voor mogelijke fraude.
Dat is de nagel op de kop.

Ik heb daarvoor al eens naar mijn bank gebeld, en daar krijg je droogweg te horen "sorry we kunnen geen domiciliering tegen houden, die nog niet is gestart ! ".

Maar zoals je zegt, ik vind dat elke domiciliëring pas mag in gang gezet worden, nadat ik die bijvoorbeeld goedkeur via mijn mobile banking.

Iedereen kan een krabbel zetten, of zoals hier, een rekeningnr van iemand anders ingeven....
 
Heel de procedure over hoe SEPA domiciliëringen moeten worden uitgevoerd is gestandaardiseerd in de tijd dat web banking wel gebruikelijk was maar mobile banking nog niet. Men ging er toen van uit dat de klant maandelijks zijn uittreksels controleert en indien niet akkoord via web banking of de bankbediende om een terugbetaling vraagt.

In het kort:
In het proces van SEPA domiciliëringen heeft de bank van de klant slechts een korte tijd tussen de ontvangst van de vraag om een betalingen uit te voeren en de terugmelding naar de bank van de leverancier. Men gaat er vanuit dat deze periode te kort is om een controle te doen bij de klant.

Tevens zijn er banken en bedrijven die kosten aanrekenen voor mislukte en laattijdige betalingen, dus het is vaak in het voordeel van de klant om de betaling gewoon uit te voeren. Bij problemen kan de klant eenvoudig om een terugbetaling vragen.
 
Dat is een goede vraag waar ik het antwoord niet op weet. Mogelijk iemand hier op het forum die klant was bij de Vlaamse Energieleverancier en zijn betaling herroepen heeft?

Maar in het geval van de topic starter gaat het geld van de rekening van de topic starter naar de rekening DPG Media of een partner bedrijf ervan.

Je kan ook niet zomaar naar je bank stappen en vragen dat ze via een domiciliëring geld van iemands rekening halen. Ten eerste zullen banken bepaalde vereisten hebben (bv. een bedrijf zijn met abonnementsactiviteiten) en moet je beschikken over een creditor-id.
 
Maar wat als de ontvanger frauduleus was en zijn rekening al heeft leeggehaald ondertussen? Staat de bank in dat geval garant of hoe werkt dat?
Bank van de schuldenaar staat garant.

Code:
De schuldenaar kan tot acht weken nadat zijn rekening is gedebiteerd, een terugbetaling van het
bedrag van de invordering vragen. De bank van de schuldenaar crediteert de rekening van de
schuldenaar; de bank van de schuldeiser is te allen tijde verplicht het bedrag van de oorspronkelijke
invordering terug te betalen aan de bank van de schuldenaar. De bank van de schuldeiser zal op haar
beurt de rekening van de schuldeiser debiteren. Indien dit uitzonderlijk niet mogelijk is, dan vormt dit
een kredietrisico voor de bank van de schuldeiser. De bank van de schuldenaar kan aan de bank van
de schuldeiser een interestvergoeding aanrekenen voor onterecht betaalde inningen.
Die aanvraag tot terugbetaling bevrijdt de schuldenaar geenszins van zijn aansprakelijkheid voor de
betaling van het factuurbedrag of om een overeenkomst met de schuldeiser betreffende de betwiste
invordering te bedingen.

Overigens recent gehoord dat elke bank toch de mogelijkheid moet bieden om een schuldeiser op voorhand te blokkeren nog voor er een domiciliering actief is. Praktisch is dit wel lastig gezien je alle gegevens van de schuldeiser moet hebben (bankrekeningnummer van waar betaald wordt, mandaatgegevens, ...). In de praktijk lukt dit dus moeilijk/niet.
 
1) Nee, daat is niet wettelijk, want ik ken jouw rekeningnummer en ik kan hiermee dus een contract aangaan. Nochtans heb jij dan nooit een SEPA-domiciliering getekend.
2) HLN neemt de bluts met de builen hier en zal die paar mensen van wie het contract geannuleerd moet worden (bvb door domiciliering te betwisten bij de bank) met alle plezier doen omdat ze zo de ganse SEPA-mallemolen vermiijden.

Met andere woorden: gewoon bij de bank de betwisting in gang steken voor domiciliering en dat wordt geannulleerd. Tenzij natuurlijk de bank zou kunnen bewijzen dat de eigenaar van het rekeningnummer ook de eigenaar van het e-mailadres is, maar dat kunnen ze in de praktijk bijna niet en als ze dat al kunnen dan kost hen dat teveel moeite.
Ik zou daarna ook nog naar de krant gaan met je verhaal.
Let wel op: neem de juiste krant :p
 
Ok maar daar moet je ook mee op passen denk ik.

Als jij zelf indertijd een papieren contract en handtekening hebt gezet voor 2 jaar humo bijvoorbeeld, en je zet zomaar je contract stop na een half jaar door je domiciliering te stoppen bij je bank; dan kunnen ze je in gebreke stellen, en bovendien extra kosten aanrekenen omdat je domiciliëring niet is door gegaan. Je hebt tenslotte een verbintenis aangegaan voor 2 jaar.

Of bedoel je dat je dit hebt gedaan NADAT je abonnement juist was afgelopen?
tbh, ik heb dat zowel bij HUMO als De Standaard gedaan. dat waren periodieke betalingen voor jaar-abonnementen. gewoon op een dag die domiciliëringen gestopt, en een week of 2 na de eerstvolgende betaaldatum hebben ze niks meer gestuurd.

had het in een verder verleden ook gewoon voor dat mijn saldo ontoereikend was voor de domiciliëring, dus storting niet gebeurd, toen hadden ze nog wel een brief gestuurd dat mijn abo stopgezet werd omdat er niet betaald was.

het is wel anders wanneer ge bvb een tablet hebt ontvangen bij dat abonnement. dan hangt ge er x aantal maanden aan vast, en dan zou je die moeten teruggeven.

maar anders betaal je voor een dienst die ze gewoon stoppen bij niet-betaling.
 
Terug
Bovenaan